چطور گواهی کسر از حقوق بگیریم؟

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کاور گواهی کسر از حقوق
در این مقاله به شما می‌گوییم چطور می‌توانید نامه کسر از حقوق بگیرید و چطور می‌توانید با آن وام دریافت کرده یا کارهای دیگری انجام دهید.
تبلیغات

اگر تا به حال به دنبال وام گرفتن رفته باشید حتماً شنیده‌اید که یکی از مدارکی که باید به بانک ارائه دهید گواهی کسر از حقوق است. برای کسانی که کارمند دولت یا نهادهای عمومی یا بازنشسته و مستمری‌بگیر صندوق‌های بازنشستگی هستند، گواهی کسر از حقوق خودشان و برای افراد دیگر گواهی کسر از حقوق ضامنی که معرفی می‌کنند لازم است. این گواهی برای اطمینان از این است که وام‌گیرنده اقساط خود را پرداخت می‌کند. در غیر این صورت بانک می‌تواند از طریق حقوق کسی که گواهی را ارائه داده، اقساط را برداشت کند.

گواهی کسر از حقوق همچنین نشان می‌دهد که فرد وام‌ گیرنده به اندازه‌ای حقوق می‌گیرد که بتواند اقساط خود را پرداخت کند. این گواهی درواقع نامه‌ای است که در آن اطلاعات مشخصی می‌آید. از جمله اینکه فرد ماهانه چه میزان حقوق دریافت می‌کند و تا سقف چه مبلغی می‌تواند وام یا تسهیلات دریافت کند و چه میزان از حقوق او می‌تواند برای پرداخت اقساط وام استفاده شود.

پس اگر به دنبال وام ازدواج، وام مسکن، وام دانشجویی یا انواع دیگر وام‌ها هستید این مقاله را بخوانید تا با مراحل دریافت گواهی کسر از حقوق آشنا شوید.

گواهی کسر از حقوق را چطور به صورت اینترنتی دریافت کنیم

گواهی کسر از حقوق را فقط ادارات دولتی و سازمان‌های عمومی به کارکنانشان و صندوق‌های بازنشستگی به مستمری‌بگیران می‌دهند و بانک هم فقط از این گروه نامه کسر از حقوق قبول می‌کند. چون فقط در مورد این گروه است که بانک می‌تواند در صورت پرداخت نشدن اقساط، به طور مستقیم بدهی را از حقوقشان بردارد. این امکان را شرکت‌های خصوصی ندارند.

پس اگر برای دریافت وام به دنبال ضمانت گواهی کسر از حقوق هستید و در شرکت خصوصی کار می‌کنید، باید ضامنی پیدا کنید که کارمند دولت یا نهادهای عمومی وابسته به دولت باشد یا مستمری بازنشستگی دریافت کند.

در صورتی که شاغل هستید یا ضامن شما شاغل است، گواهی کسر از حقوق را واحد کارگزینی یا اداری صادر می‌کنند و درخواست خود را باید به این واحد ارائه کنید. پس از اینکه برای دریافت این نامه درخواست دادید، واحد مورد نظر حقوق دریافتی شما، وام‌هایی که تا به حال گرفته‌اید و اقساطشان تمام نشده را بررسی می‌کند و در صورتی که امکان بازپرداخت وام جدید را داشته باشید، این گواهی را برایتان صادر می‌کند.

اما دریافت گواهی کسر از حقوق برای بازنشستگان که سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌اند و از صندوق‌های بازنشستگی مستمری می‌گیرند متفاوت است و می‌تواند به‌صورت اینترنتی انجام شود.

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر بازنشسته یا مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی هستید ابتدا به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و وارد سامانه شوید.

گواهی کسر از حقوق سایت تامین اجتماعی ۱

گزینه مستمری‌بگیران را انتخاب کنید و در صفحه جدید درخواست گواهی را انتخاب کنید. سه گزینه صدور گواهی حقوق مستمری‌بگیران، درخواست گواهی کسر از حقوق را می‌بینید و همچنین می‌توانید روی گزینه راهنمای ثبت درخواست گواهی کسر اقساط را انتخاب کنید و مراحل را ببینید.

در صفحه جدید اطلاعات هویتی شما نمایش داده می‌شود و علاوه بر آن باید در کادرهای مشخص‌شده اطلاعاتی چون شماره مستمری، مشخصات وام، بانک وام‌دهنده، مبلغ قسط، مبلغ بازپرداخت، تعداد اقساط و مبلغ ضمانت را وارد کنید. سپس درخواست خود را تأیید و نهایی کنید.

گواهی کسر از حقوق تامین اجتماعی ۲

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

بازنشستگان کشوری هم می‌توانند درخواست گواهی کسر از حقوق را به صورت اینترنتی ثبت کنند. اگر بازنشسته این صندوق هستید ابتدا به سایت صندوق بازنشستگی کشوری مراجعه کنید. در آنجا روی گزینه گواهی کسر از حقوق در بالای صفحه کلیک کنید.

در اینجا شرایط عمومی صدور گواهی کسر از حقوق را مشاهده می‌کنید. این شرایط را مطالعه کنید و سپس در قسمت مشخص‌شده روی گزینه دریافت کلیک کنید.

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری ۱

پس از ورود به سامانه باید اطلاعاتی چون بانک، شعبه، مبلغ تسهیلات، تعداد اقساط، شماره ملی وام‌گیرنده، درصد کارمزد یا سود و مبلغ هر قسط از شما خواسته می‌شود که باید آن‌ها را به دقت در کادرهای مشخص شده بنویسید.

پس از تأیید اطلاعات سامانه این جمله را برایتان نمایش می‌دهد: به صندوق بازنشستگی کشوری وکالت می‌دهم تا در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی اینجانب و درخواست بانک، مبلغ اقساط را از حقوق و مزایای اینجانب کسر و در وجه بانک پرداخت نماید. در اینجا گزینه «با شرایط ذکرشده در بالا موافقم» را تیک بزنید و تأیید کنید.

در مرحله بعد سامانه از شما می‌خواهد که شماره موبایل بازنشسته را وارد کنید و کد تأیید ارسالی را در کادر مشخص شده بنویسید و تأیید کنید. پس از احراز هویت کد رهگیری برایتان به نمایش درمی‌آید که نشان می‌دهد گواهی شما ثبت شده است. می‌توانید پس از دریافت پیامک تأییدیه از ناحیه مدیریت امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به چاپ گواهی و ارائه آن به بانک اقدام کنید.

برای این کار گزینه بازگشت را انتخاب کنید و در صفحه‌ای که می‌بینید گواهی مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه چاپ گواهی را در پایین صفحه کلیک کنید. در اینجا هم می‌توانید فایل پی دی اف را ذخیره کنید و هم آن را پرینت بگیرید.

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری ۲

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان صنعت نفت

کارکنان صنعت نفت هم سامانه مخصوصی دارند که یکی از خدماتش ارائه گواهی کسر از حقوق است. پس از ورود به این سامانه در بخش درخواست‌ها گواهی کسر از حقوق را انتخاب کنید.

در صفحه‌ی جدید گزینه درخواست جدید را انتخاب کنید و سپس اطلاعات خود را مانند کد پرسنلی بازنشسته، کد ملی، تاریخ بازنشستگی که در کادرها مشاهده می‌کنید، کامل کنید.

در پایین صفحه هم می‌توانید ببینید که تا چه مبلغی می‌توانید ضمانت کنید و‌ آیا امکان دریافت گواهی را دارید یا نه. همچنین از شما می‌خواهد اطلاعات لازم را برای درخواست گواهی کسر از حقوق وارد کنید.

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان صنعت نفت ۱

درخواستتان را ثبت کنید تا مراحل تأیید طی شود و سپس آن را از طریق سامانه دریافت کنید.

فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش هم پیش از این امکان ثبت درخواست و دریافت گواهی کسر از حقوق را به صورت اینترنتی داشتند اما اکنون سامانه مورد نظر در دسترس نیست.

بازنشستگان نیروهای مسلح هم نمی‌توانند به‌صورت اینترنتی درخواست گواهی کسر از حقوق بدهند و برای دریافت این نامه باید به‌صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات