آموزش نحوه استعلام و پیگیری انتقال وجه پایا
اگر شما هم سؤال دارید که دقیقاً پایا چیست، باید بگوییم حواله پایا یک سیستم الکترونیکی جامع بانکی محسوب میشود که بانک مرکزی آن را طراحی کرده است تا دستور پرداختهای متعددی را از بانک مبدأ دریافت و پس از پردازش برای انجام به بانک مقصد ارسال کند.
حواله یا انتقال وجه پایا مختصرشدهی نام اتاق پایاپای الکترونیک است که به بانکها کمک میکند تبادلات بین بانکی را بهصورت الکترونیک انجام دهند.
حال که دقیقاً میدانیم پایا چیست، برخی مشکلات در انتقال وجه پایا وجود دارد که بسیاری دربارهی علت آن سؤال دارند. یکی از این مشکلات، واریز نشدن حواله پایا است. در مقالهی پیشرو، زومیت علت واریز نشدن پایا و چگونگی پیگیری انتقال وجه پایا را توضیح میدهد.
حواله پایا چیست؟
در مقدمه کمی دربارهی اینکه پایا چیست توضیح دادیم اما بهطور مختصر اگر بخواهیم بگوییم انتقال بین بانکی پایا چیست، میتوان تعریف کرد: پایا زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی انبوه بهحساب میآید و همچنین امکان انتقال الکترونیک وجوه خرد مبتنیبر حساب بین بانکها برای مشتریان فراهم است.
عملیات پایا را میتوان از طریق شعب بانکها، بانکداری اینترنتی و همراه بانک انجام داد اما سقف انتقال در هر کدام از این روشها تفاوت دارد. از طریق مراجعه حضوری به شعبه میتوان تا سقف یک میلیارد ریال تراکنش انجام داد. در بانکداری الکترونیک و همراه بانک هم سقف انتقال یک میلیارد ریال است، اما سقف هر تراکنش در این دو روش، ۵۰۰ میلیون ریال است.
انتقال وجه در پایا با شماره شبا انجام میشود و بههمینخاطر روش مطمئنی محسوب میشود و امکان اشتباه در واریز آن خیلی کم است.
پایا دو سامانه به اسمهای واریز مستقیم (وم) و برداشت مستقیم (بم) دارد و خدمات پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات، پرداخت حقوق و مستمری و پرداخت سود سهام و اوراق بهادار را در شبکهی بانکی میسر میکند.
در سیستم واریز مستقیم، صاحب حساب به بانک اجازه میدهد که در تاریخهای مشخصی، مبالغی را از حساب او برداشت و به حسابهای دیگر منتقل کند. پس این امکان برای پرداخت حقوق و مستمری، پاداش، سود سهام، اجاره بها و حوالههای بین بانکی مناسب است.
با امکان برداشت مستقیم طی توافقی دو طرفه بانک این اجازه را دارد که مبلغ مشخصی را در زمان معین از حسابهای دیگر برداشت و به حساب مشتری واریز کند. از این امکان برای مواردی مثل پرداخت قبوض، حق عضویت، شهریه، اقساط وامها، مالیات، حق بیمه و اجارهخانه استفاده میشود.
پس انتقال وجه از طریق پایا نسبت به انتقال وجه از طریق کارت به کارت این مزیت را دارد که مدیریت زمان انتقال وجه انجام شود. با پایا میتوان تاریخ واریز پول به حساب افراد را مشخص کرد و فرد گیرنده لازم نیست حتماً در بانک فرستنده حساب داشته باشد.
پایا دو شکل انتقال شخصی و گروهی دارد و کارمزد در هر کدام از این دو شیوه تفاوت دارد. بر اساس آخرین دستورالعمل بانک مرکزی کارمزد انتقال وجه پایا بهصورت شخصی یکصدم درصد مبلغ تراکنش از ۲۴۰۰ تا ۳ هزار تومان و برای انتقال وجه گروهی بیش از ۱۰ واریز ۱۲۰۰ تومان به علاوهی ۱۲۰ تومان به ازای هر واریز است.
ساعت و مدت زمان انتقال وجه پایا
انتقال وجه پایا فقط در روزهای کاری یعنی شنبه تا پنجشنبه انجام میشود. ۴ چرخه و بازهی زمانی برای انتقال وجه پایا وجود دارد و انتقال وجه در این مدتزمانها انجام میشود:
- چرخهی اول: ۰۳:۴۵ بامداد
- چرخهی دوم: ۱۰:۳۴ صبح
- چرخهی سوم: ۱۳:۴۵ بعدازظهر
- چرخهی چهارم: ۱۸:۴۵ عصر
معمولاً چند ساعت بعد از انتقال وجه پایا، مبلغ منتقلشده در حساب طرف مقصد مینشیند اما در برخی موارد ممکن است وجه مورد نظر واریز نشود و خطایی در عملیات رخ دهد.
حالا که فهمیدیم انتقال بین بانکی پایا چیست و چگونه کار میکند، میتوانیم به مسائل مربوط به استعلام پایا با کد رهگیری بپردازیم.
علت واریز نشدن پایا چیست
بهطور کلی، اگر مبلغی که از طریق پایا انتقال دادهاید یا قرار بوده به حسابتان منتقل شود، هنوز واریز نشده و برایتان سؤال پیش آمده که علت واریز نشدن پایا چیست، بهتر است تا زمان تسویه حساب صبر کنید چون انتقال وجه در این روش بهصورت آنی انجام نمیشود.
دومین علت واریز نشدن پایا این است که اگر تاریخ حواله در روز تعطیل باشد، احتمال دارد پول واریز نشود. در بعضی از بانکها در روز تعطیل دستور پرداخت یک بار در روز انجام میشود و در بعضی بانکها به روز کاری بعد موکول میشود.
یکی از شایعترین مشکلات در انتقال وجه پایا این است که هنگام انتقال، وجه مورد نظر از حساب طرف مبدأ کسر میشود اما در حساب طرف مقصد نمینشیند و واریز نمیشود. اگر میخواهید بدانید علت عدم موفقیت تراکنش پایا چیست، باید بدانید این اتفاق به دو دلیل گفتهشده رخ میدهد.
اگر هیچیک از دو دلیل بالا وجود ندارد، دلیل دیگر علت واریز نشدن پایا میتواند این باشد که مشکلی مثل مغایرت در اطلاعات حساب مقصد، یا وجود دستور قضایی مبنیبر مسدودی حسابهای واریزکننده یا دریافتکننده باعث شده است این انتقال وجه انجام نشود.
روشهای پیگیری حواله پایا
اگرچه انتقال وجه از طریق حواله پایا روش مطمئنی محسوب میشود، اما به هر یک از دلایلی که ذکر شد، ممکن است انتقال وجه انجام نشود. در چنین مواقعی میتوانید با راههایی که وجود دارد، پیگیری پایا را انجام دهید. برای پیگیری حواله ابتدا تا ۲۴ ساعت پس از دستور پرداخت پایا، صبر کنید و اگر در این مدت پول واریز نشد، میتوانید از طریق بانک مبدأ و یا مقصد، استعلام پایا با کد رهگیری را انجام دهید.
برای پیگیری انتقال وجه پایا، داشتن اطلاعات شماره پیگیری، بانک مبدأ و مقصد و مبلغ دقیق حواله الزامی است.
هنگام انجام انتقال وجه یک شماره پیگیری در اختیارتان قرار میگیرد که برای پیگیری یا استعلام حواله پایا باید آن را بههمراه داشته باشید. حالا چگونه از شماره پیگیری استفاده کنیم؟
برای پیگیری انتقال وجه پایا، داشتن اطلاعات شماره پیگیری، بانک مبدأ و مقصد و مبلغ دقیق حواله الزامی است. با این اطلاعات به شعبهی بانک مبدأ یا مقصد مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای مرتبط تماس بگیرید و وضعیت انتقال وجه خود را پیگیری کنید. همچنین تعدادی از بانکها در سایت اینترنتی خود امکان استعلام حوالههای پرداخت را ایجاد کردهاند؛ بنابراین روشهای تلفنی، حضوری و اینترنتی را برای پیگیری حوالهی پایا در اختیار دارید.
اگر تصمیم به تماس تلفنی برای پیگیری پایا دارید، ابتدا با بانک مبدأ تماس بگیرید و مسیر انتقال وجه را با روشهای موجود مانند سامانه بام بانک ملی پیگیری کنید و اگر از بانک مبدأ انتقال وجه انجام شده، اما هنوز پول واریز نشده بود با بانک مقصد تماس بگیرید و علت واریز نشدن پول را جویا شوید.
در جدول زیر لینک مراجعه به سایت و شماره تماس پیگیری حوالهی پایا در بانکها را برایتان آماده کردهایم که میتوانید از طریق آنها پیگیری را انجام دهید.
بانک | شماره تماس |
---|---|
۳۳۹۵۲۵۸۴- ۳۳۹۵۳۶۸۹ یا ۰۲۱۶۴۱۴۰ داخلی ۴ | |
۰۲۱۳۵۹۱۵۹۵۱-۳ | |
۰۲۱۲۱۸۵۲۵ | |
۰۲۱۸۸۲۸۷۰۷۰ | |
۰۲۱۷۴۲۸۹ | |
(داخلی۶)۰۲۱۶۴۲۲ | |
۰۲۱۸۴۸۴۳۵۳۰ | |
۰۲۱۳۳۹۹۴۵۲۱ – ۰۲۱۳۳۹۹۴۵۲۸ | |
۰۲۱۶۴۵۷۲۴۷۰-۲ | |
۰۲۱۸۲۸۹۲۴۰۱-۰۲۱۸۲۸۹۱۱۹۰ | |
۰۲۱۸۴۲۴۵۲۴۹- ۰۲۱۸۴۲۴۵۲۵۳ | |
۰۲۱۴۸۰۳۱۰۰۰ | |
۰۲۱۲۷۶۶۳۰۰۰ | |
۰۲۱۸۳۳۶۴۰۰۰ | |
۰۲۱۲۸۳۹۰ |
پیگیری انتقال وجه پایا در بانکهای مختلف ایران
اگر به پیگیری پایا بانک ملی نیاز دارید، میتوانید از طریق اپلیکیشن همراه بانک یا اینترنت بانک اقدام کنید. برای پیگیری پایا بانک ملت نیز میتوانید از بخش سوابق تراکنشها در اپلیکیشن استفاده کنید.
اگر پیگیری حواله پایا بانک ملت را انجام میدهید، همانطور که گفته شد، داشتن کد رهگیری ضروری است. بهطور مشابه، برای استعلام پایا با کد رهگیری بانک ملت، میتوانید با شمارهی پشتیبانی این بانک تماس بگیرید.
در استعلام پایا با کد رهگیری بانک مهر ایران، علاوه بر کد رهگیری، شماره شبا حساب مقصد نیز کمککننده است. همچنین برای پیگیری انتقال وجه پایا بانک مهر ایران میتوانید به شعبه مراجعه کنید.
برای استعلام پایا با کد رهگیری بانک کشاورزی، از سامانهی اینترنتی این بانک استفاده کنید. اگر مشتری بانک سپه هستید، تلفن پیگیری پایا بانک سپه (۰۲۱۳۵۹۱۵۹۵۱) راهحل سریعی خواهد بود. همچنین پیگیری پایا بانک سپه از طریق امن ترین اپلیکیشن بانکی این بانک نیز امکانپذیر است.
برای پیگیری پایا بانک سامان و پیگیری پایا بانک رفاه، وارد حساب کاربری خود در اینترنت بانک شوید.
اگر قصد پیگیری پایا بانک صادرات یا پیگیری پایا بانک تجارت دارید، با پشتیبانی آنها تماس بگیرید یا به شعب فیزیکی مراجعه کنید.
در نهایت، برای پیگیری پایا بانک رسالت، میتوانید از طریق مراجعه به شعبه یا تماس با پشتیبانی اقدام کنید. با این روشها، بهراحتی میتوانید وضعیت تراکنشهای خود را بررسی کنید.
سعی کردیم اکثر بانکهایی را که هر روز تراکنشهای زیادی در آنها انجام میشود، از نظر پیگیری انتقال وجه پایا بررسی کنیم. اگر بانک مدنظر شما در مقاله نبود، نیاز به رویکرد متفاوتی برای استعلام پایا با کد رهگیری ندارید و روند پیگیری مشابه سایر بانکها خواهد بود.
در صورتی که پیگیری شما از طریق شیوههایی که گفتیم به نتیجه نرسید، میتوانید از طریق سامانه بانک مرکزی (crm.cbi.ir) یا تماس با شمارههای تلفن این بانک، از بانک مدنظر شکایت کنید.
سوالات متداول
کارمزد انتقال وجه پایا چقدر است؟
کارمزد انتقال وجه پایا بهصورت شخصی یکصدم درصد مبلغ تراکنش از ۲۴۰۰ تا ۳ هزار تومان و برای انتقال وجه گروهی بیش از ۱۰ واریز ۱۲۰۰ تومان به علاوه ۱۲۰ تومان به ازای هر واریز است.
روشهای پیگیری انتقال وجه پایا چیست؟
برای پیگیری حواله پایا میتوانید از روشهای تلفنی، مراجعهی حضوری و اینترنتی استفاده کنید. در همهی روشها باید حتماً شمارهی پیگیری انتقال وجه را داشته باشید.
شماره پشتیبانی پایا بانک سپه چیست؟
شما میتوانید برای پیگیری پایا بانک سپه با شمارهی ۰۲۱۳۵۹۱۵۹۵۱ تماس بگیرید.
شماره پشتیبانی پایا بانک ملی چیست؟
امکان پیگیری تراکنش پایا در بانک ملی با تماس گرفتن با شمارههای ۳۳۹۵۲۵۸۴- ۳۳۹۵۳۶۸۹ یا ۰۲۱۶۴۱۴۰ داخلی ۴ امکانپذیر است.
شماره پشتیبانی پایا بانک ملت چیست؟
برای پیگیری تراکنش پایا بانک ملت میتوانید با شمارهی ۰۲۱۷۴۲۸۹ تماس بگیرید.