مدیر شهر کتاب آنلاین: هوش مصنوعی بنیان‌های صنعت نشر و محتوای مکتوب را تکان می‌دهد

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
رفیع‌زاده
مدیر شهر کتاب آنلاین می‌گوید اگرچه انشعاب‌های هوش مصنوعی در متاورس عجیب به‌نظر می‌رسد، اما به‌مرور عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.
تبلیغات

احمد رفیع‌زاده درباره تأثیر فناوری هوش مصنوعی بر صنعت نشر گفت: «هوش مصنوعی ابزاری فناورانه محسوب می‌شود که بر حوزه‌‌های مختلف از‌جمله صنعت نشر، تأثیرگذار است. شاید بتوانیم برخی از حوزه‌ها را از هوش مصنوعی جدا و حفظ کنیم اما نمی‌توانیم با فناوری هوش مصنوعی مخالفت کنیم. به هرحال هوش مصنوعی کار خودش را خواهد کرد و در همه عرصه‌ها تأثیرات خود را خواهد گذاشت.»

او با اشاره به آینده کتاب چاپی با توسعه فناوری هوش مصنوعی ادامه داد: «شاید در آینده، واژه ارگانیک در حوزه کتاب هم رایج شود؛ یعنی بگوییم کتاب‌هایی به‌شیوه ارگانیک ـ تولید بدون استفاده از فناوری‌های نوین ـ و به روش سنتی تولید می‌شود و به شکل فیزیکی در اختیار همه قرار ‌می‌گیرد. این شیوه می‌تواند حفظ شود و تجربه نشان داده علاقه مردم به کتاب فیزیکی همچنان حفظ شده است و از آن با‌ عنوان قالبی نوستالژیک از رسانه کتاب استفاده می‌کنند.»

مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین در تشریح تأثیرات هوش مصنوعی بر حوزه نشر گفت:

به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی دارای دو اثر بر حوزه نشر است. نخست؛ تأثیر بر تولید محتوا. مثلاً با استفاده از ابزار چت‌جی‌پی‌تی. می‌دانیم بسیاری از افراد در گفت‌‌و‌گو با این بات مکالمه، پرسش‌های خود را می‌پرسند و این فناوری طبق داده‌هایی که پردازش کرده پاسخ می‌دهد. این ابزار، تولید محتوا انجام می‌دهد و بعید نیست در آینده نزدیک به کمک این ابزار، کتابی تألیف کنیم که تاریخچه نشر را جمع‌آوری کند؛ بنابراین یکی از نقاطی که هوش مصنوعی می‌تواند در آن اثر بگذارد، محتوا خواهد بود.

رفیع‌زاده درباره دیگر اثر هوش مصنوعی بر صنعت نشر، گفت: «می‌توان انتظار داشت که هوش مصنوعی بر ابزارهایی که مربوط به حوزه کتاب است، تأثیر‌گذار باشد. امروزه اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها و برنامه‌ها رشد کرده‌اند؛ ممکن است بسیاری از افراد، کتاب الکترونیک را به کتاب فیزیکی ترجیح دهند و با کامپیوتر و تلفن همراه مطالعه کنند. این‌گونه مطالعه نیز فناوری خودش را دارد؛ ابزارهای کتابخوان، نحوه نمایش فونت و فناوری مجزا دارد تا به چشم آسیب نزند. به‌هرحال از فاز نرم‌افزار و شبکه‌های اجتماعی و کتاب الکترونیکی عبور کرده‌ایم و اکنون به هوش مصنوعی رسیده‌ایم. قطعاً هوش مصنوعی در ابزارهایی که در هر حوزه تولید خواهد شد، اثر خواهد داشت.»

کپی لینک

همیشه قرار نیست کتاب فیزیکی مطالعه کنیم

او با اشاره به فناوری واقعیت‌افزوده، گفت: «افزوده‌هایی گاهی به متن کتاب اضافه می‌شود که از آن به‌عنوان فناوری AR یا واقعیت‌افزوده یاد می‌شود و اطلاعاتی بیش از آنچه که در آن صفحه از کتاب می‌بینید به شما نمایش می‌دهد. هوش مصنوعی یا AI‌ در هر حوزه‌ای از‌جمله کتاب وارد شده است. تکنولوژی‌های ساده‌تر آن مانند VR که رایج است به نوعی می‌تواند با کتاب آمیخته و محصولات جدیدی تولید کند. همیشه لزوما قرار نیست، کتاب فیزیکی به دست بگیریم و مطالعه کنیم، ممکن است ترکیبی از هوش مصنوعی، نرم‌افزار و ابزارهای شبکه‌های اجتماعی تجربه جدیدی از کتاب خواندن را به‌دست دهد.»

انشعاب‌های هوش مصنوعی در دنیای متاورس به‌مرور عادی می‌شود

مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین گفت:‌ «مثالی که بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی از آن استفاده می‌کنند این است که زمانی که سینما وارد زندگی بشر شد، آنقدر برای مردم عجیب بود که وقتی قطار در صحنه‌ای از فیلم حرکت می‌کرد مردم می‌ترسیدند و فرار می‌کردند؛ در واقع تشخیص نمی‌دادند این چیزی که می‌بینند واقعی نیست.‌ هوش مصنوعی هم همین است؛ در حال حاضر انشعاب‌های هوش مصنوعی در دنیای متاورس، عجیب و دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد اما در آینده عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.»

رفیع‌زاده درباره دیگر آثار هوش مصنوعی بر صنعت نشر کتاب، بیان کرد:‌

«یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه کتاب ممکن است ارائه تصویر متفاوت، جدید و یا ابداع آن است. به این معنی که کتاب داستانی که از آن هیچ تصوری ندارید، تبدیل به فیلم شده و آن محتوا در VR به مخاطب منتقل شود.»

او در ادامه افزود: «در مجموع هوش مصنوعی در دو حوزه محتوا و شکلِ انتقال آن، مؤثر است و باید دید که چه نقشی می‌توانیم در تولید آن محتوا داشته باشیم.»

کپی لینک

تأثیر استارتاپ‌ها در حوزه کتاب

رفیع‌زاده با اشاره به استارتاپ‌های حوزه کتاب و مقوله هوش مصنوعی گفت:‌

«زمانی عبارت استارتاپ در ایران جذاب شده بود و همه دوست داشتند استارتاپ ایجاد کنند. استارتاپ‌ها نقش زیادی در حوزه کتاب داشتند. در کشور خودمان در حوزه فروش اینترنتی و فروشگاه‌های کتاب الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی، استارتاپ‌های کوچک وارد شدند و آن را توسعه دادند؛ و به مرور در حوزه «اقتصاد کتاب» هم به‌عنوان بازیگران جدی نقش‌آفرینی کردند.»

مدیر فروشگاه شهر کتاب آنلاین افزود:

به‌زودی تأثیری که استارتاپ‌ها بر کتاب‌فروشی‌های قدیمی و سنتی خواهند داشت با فناوری هوش مصنوعی مشخص خواهد شد. البته در کشورهای پیشرفته‌تر، این اتفاق سریع‌تر رخ می‌دهد و در کشورهایی مانند ایران هم خودش را نشان خواهد داد.

او در پایان گفت: «دنیای هوش مصنوعی بسیار نمادین و با سرعت زیاد همه چیز را تغییر می‌دهد و باید تا جایی که می‌توانیم و علاقه‌مند به حوزه کسب‌وکارمان هستیم خود را با آن را تطبیق دهیم و در فضای جدیدی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند، ایفای نقش کنیم.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات