تقدیر از تیمهای برتر و طرحهای کاربردی در اختتامیه جشنواره ایده تا محصول
به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اختتامیه نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات عصر دیروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ با حضور سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، سیدمحمد رضویزاده از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاهمنصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، برگزار شد.
این جشنواره از فروردین سال گذشته به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با مشارکت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سندیکای صنعت مخابرات ایران و بزرگترین شرکتهای صنعت مخابرات کشور آغاز به کار کرد و در جریان آن، طرحها و ایدههای متنوعی در حوزههای ارتباطات رادیویی، ارتباطات نوری، زیرساخت اطلاعاتی و سرویسهای پایه و خدمات کاربردی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
هدف ما بهبود زندگی مردم با ارائه سرویسهای دیجیتال و کاربردی است
حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره طی سخنانی با بیان این که تمامی اپراتورهای بزرگ دنیا سرمایهگذاریهای خود را از طریق مراکز تحقیق و توسعه و بازوی سرمایهگذاریهای خطرپذیر به سمت حوزههای نوآورانه بردهاند، اظهار کرد:
همراه اول نیز همسو با این جریان جهانی، مرکز تحقیق و توسعه خود را با هدف سرمایه گذاری روی تکنولوژی های نوین حوزه تلکام راهاندازی کرد.
او ادامه داد: به دنبال پیادهسازی سلوشنهای ICT در سگمنتهای جدید بودیم و همچنان هستیم و هدفی جز نقشآفرینی در بهبود زندگی مردم با ارائه سرویسهای دیجیتال و کاربردی نداریم.
تمرکز جشنواره ایده تا محصول بر توسعه شبکه ملی اطلاعات بود
وحید شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در ادامه مراسم با اشاره به این که آغاز این جشنواره به کنفرانس برق اردیبهشت سال 1401 گره خورده است، اظهار کرد:
ضروری دیدیم با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی و محصولات دانشمحور در صنعت مخابرات، به سمت جمعآوری ایدهها برویم و با رویکرد نوآوری باز تا به سرانجام رسیدن ایدهها(تبدیل شدن به محصول) همراه تیمها باشیم.
او با تأکید بر این که تمامی فعالان اکوسیستم ICT شبیه اعضای یک بدن در کنار یکدیگر هستند، خاطر نشان کرد: «با رویهای که در این جشنواره برای حمایت از ایدهها و تبدیل آنها به محصول چیده شد، همانطور که در پایان ما در همراه اول بهرهبردار از محصولات تجاری خواهیم بود، دیگر فعالان اکوسیستم نیز بهرهبردار خواهند شد.»
رییس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور همچنین ضمن تشریح فرآیندهای برگزاری این جشنواره از مرحله طراحی و سیاستگذاری تا ارزیابی ایدهها و طرحها و برگزاری جلسات و ارائه به سرمایهگذاران، گفت: «تمرکز ما در تمامی محورهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.»
به گفته او، مجموع موارد ارسالی به این جشنواره ۷۴ به تفکیک ۴۳ طرح کاربردی و ۳۱ ایده بوده است؛ که هر کدام از حوزه های اصلی «سرویسهای پایه و خدمات کاربردی»، «زیرساخت اطلاعاتی»، «ارتباطات رادیویی» و «ارتباطات نوری» به ترتیب ۵۴، ۷، ۵ و ۸ ایده و طرح را به خود اختصاص دادند که در پایان با ارزیابی ارزیابان تخصصی و هیأت داوران این جشنواره، ایدهها و طرحهای کاربردی اول تا سوم و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
الگوی سرمایهگذاریهای همراه اول مطابق با الگوی جهانی
سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم که در این مراسم حضور داشت، ضمن تقدیر از همراه اول که لایههای سرمایهگذاری آن با الگوی جهانی اپراتورهای تلفن همراه منطبق است، اظهار کرد:
اهداف اصلی از سرمایهگذاریها معمولاً دور دو محور «مالی» یا «راهبردی» میشود و امیدوارم نگاه همراه اول به سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا نیز مانند رویکرد راهبردی حمایت از دانشبنیانها باشد که در آخر موجب همافزایی بیشتر شود.
او در این رویداد به تحلیل رفتار چند کمپانی بزرگ مانند شِل و فایزر در مسیر سرمایهگذاریهای خطرپذیرشان پرداخت و با ترسیم روند سرمایهگذاریهای آنها این نکته را ذکر کرد که اگر در حال حاضر اپراتوری مانند همراه اول به سمت سرمایهگذاری در حوزه بیوتکنولوژی برود شاید چندان غیرمعقول نباشد.
در بخش پایانی این مراسم نیز ضمن تقدیر و تجلیل از رتبههای اول تا سوم هر یک از حوزههای اصلی و اهدای جوایز ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون تومانی همراه اول به تیمهای اول تا سوم، از متولیان برگزاری این جشنواره اعم از شورای سیاستگذاری، کمیته اجرایی و ارزیابان تخصصی نیز تقدیر و تشکر شد.
در آیین اختتامیه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این جشنواره ملی، از ایدهها و طرحهای برگزیده نیز تقدیر شد.
گفتنی است حمایتهای این جشنواره شامل دو بخش «مادی» و «معنوی» بود که در بخش مالی، حمایت تا سطح ۲۰ میلیارد تومان از طرحها و ایدههای برتر را در بر میگرفت و در بخش معنوی نیز زمینه همکاری با بزرگترین شرکتهای صنعت ارتباطات، تضامین خرید، راهبری صنعتی و تخصصی را برای شرکتکنندگان به ارمغان میآورد.
لازم به ذکر است افتتاحیه دور دوم این جشنواره از امروز اعلام و از پوستر آن توسط حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاهمنصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رونمایی شد.
نظرات