سامانه سماح امروز هم اختلال داشت

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
سامانه سماح
سازمان حج و زیارت دلایلی چون مشکلات فنی، به‌روزرسانی سیستم و مراجعه بسیار زیاد به سامانه سماح را دلیل اختلال و مسدودی این سایت اعلام کرده‌است.
تبلیغات

سامانه سماح یا پنجره واحد خدمات حج و زیارت برای ثبت نام متقاضیان راهپیمایی اربعین راه‌اندازی شد تا میزان جمعیت را در مرزهای خروجی کنترل و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. از اوایل مرداد ماه مسئولان تاکید کردند که متقاضیان حتما باید در این سامانه ثبت نام کنند. با توجه به اینکه امسال برای تردد از مرزها ظرفیتی مشخص شده، ثبت نام در سامانه اهمیت بیشتری برای برنامه‌ریزی دارد. با این حال سامانه سماح در این یک ماه بارها دچار اختلال شده، مسدود شده یا ثبت نام در آن با کندی همراه است.

روز گذشته مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج گفت مشکل اخیر سامانه به دلیل مشکلات فنی و به‌روزرسانی سیستم است و این قطعی‌ها طولانی بوده است. او تاکید کرد که اختلال سامانه باعث فراز و نشیب‌هایی در ثبت نام شده و در نتیجه آن تعداد ثبت نام‌ها در دیروز و امروز (۲۸ و ۲۹ مرداد) بسیار کم بوده است.

مهران فرشید به مهر گفته بود که سازمان در تلاش است مشکل سامانه را تا عصر روز ۲۹ مرداد حل کند. اما صبح امروز دوباره خبر اختلال سامانه منتشر شد و زمانی هم که سامانه قابل دسترسی است بسیار کند کار می‌کند. اختلال یا مسدودی این سامانه از ابتدای ثبت نام شروع شد و ادامه پیدا کرد. ثبت نام در سماح که قرار بود ۳ مرداد آغاز شود، به دلیل مشکلات سامانه با یک روز تاخیر شروع شد.

این اختلال‌ها ادامه پیدا کرد و اواسط مرداد ماه معاون عتبات سازمان حج و زیارت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد برای رفع مشکلات سامانه سماح جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شده. او توضیح داد که مراجعه زیاد به سامانه باعث شده «در مقطع زمانی کوتاه سامانه با کندی مواجه شود.» محمدی اعلام کرده بود که با اقدامات جدی برای ارتقای سایت مشکلات کندی و قطعی کاهش پیدا کرده است.

اما پیش از این اظهارنظرها رئیس سازمان حج و زیارت انتظارات دیگر دستگاه‌ها را علت سنگین شدن این سامانه دانسته و گفته بود سازمان حج و زیارت نباید درگیر موضوعاتی شود که به ثبت نام و پرداخت هزینه بیمه ارتباط ندارد که این موضوع در سرعت و کارایی سامانه سماح تاثیرگذار است. البته توضیح بیشتری در مورد این موضوع داده نشد.

اهمیت سامانه سماح فقط برای مسئولان و کنترل خروجی مرزها نیست. متقاضیان تسهیلاتشان را از همین سامانه دریافت می‌کنند. تسهیلاتی مثل بیمه، گذرنامه، وام و ارز اربعین فقط پس از ثبت نام در سماح به متقاضی تعلق می‌گیرد و رئیس ستاد اربعین هم اوایل مرداد اعلام کرد که ثبت نام خارج از سماح قابل قبول نیست.

اختلال و کندی سامانه سماح ثبت نام متقاضیان و برخورداری از تسهیلات اربعین را همچنان دچار مشکل می‌کند. اما این مشکلات مخصوص امسال نیست و سال گذشته هم در روزهایی که تعداد کاربران سامانه افزایش پیدا می‌کرد، اختلال و کندی اتفاق می‌افتاد. با این حال در یک سال گذشته اگر هم اقدامی برای بهبود کارایی این سامانه انجام شده، کافی نبوده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات