سئو، رپورتاژ و گوگل‌ادز پرطرفدارترین روش‌های بازاریابی از نگاه صاحبان کسب‌وکار

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
تبلیغات آنلاین
کسب‌وکارهای ایرانی در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون دلار برای تبلیغ در گوگل هزینه کردند.
تبلیغات

از میان روش‌‌های بازاریابی دیجیتال، مدیران عامل و ارشد کسب‌وکارها بیشتر به سئو و انتشار رپورتاژ و همچنین گوگل‌ادز تمایل دارند. این نتیجه از نظرسنجی یکتانت با حضور بیش‌از ۱۶۰ کسب‌وکار به‌دست آمده است.

پس از این دو حوزه، تبلیغات به وسیله پیامک، تبلیغات در وب و تبلیغات در سوشال بیشتر احتمال دارد از سوی صاحبان کسب‌وکار به‌کار گرفته شوند.

یکتانت در گزارش سال ۱۴۰۱ خود، به انواع شیوه‌های تبلیغات دیجیتال و غیردیجیتال و آمارهای آن پرداخته است.

براین‌اساس، میزان حضور کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد فیلترینگ نتوانسته میزان محبوبیت این پلتفرم‌ها را کم کند. تقریباً همه کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند و بیش از ۸۰ درصد مردم در گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف برای ورود به این شبکه‌ها از VPN استفاده می‌کنند. در نتیجه همچنان بسیاری از کسب‌وکارها در این شبکه‌ها تبلیغات می‌کنند.

کپی لینک

روزی بیش از ۳۳۰ کمپین تبلیغاتی

در سال گذشته ۱۲۰ هزار کمپین تبلیغاتی در وب‌سایت‌های ایرانی راه انداخته شد؛ یعنی به‌طور میانگین هر روز بیش از ۳۳۰ کمپین تبلیغاتی. میزان کمپین‌های تبلیغاتی در مهرماه به پایین‌ترین میزان کاهش یافت؛ اما در آبان‌‌ماه دوباره به‌اندازه شهریور رسید. بیشترین کمپین‌های سال گذشته در آذر و بهمن‌ماه برگزار شدند.

هدف بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکارهای تبلیغ‌کننده چیزی غیر از فروش آنلاین بود. جذب ترافیک ورودی، آگاهی از برند، جمع‌آوری لید و نصب اپلیکیشن مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارها از تبلیغ در وب بود.

کپی لینک

استراتژی بازگشت مشتریان

در سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد پوش نوتیفیکشن و ۹۶ میلیارد پیامک از طرف سایت‌های ایرانی به کاربران و مشتریانشان ارسال شد.

بر اساس آمارها هزینه بازگشت مشتریان تا پنج برابر کمتر از مقداری است که باید برای پیدا کردن مشتریان تازه خرج شود. همچنین مشتریان فعلی ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید خرج می‌کنند. در نتیجه شرکت‌ها به دنبال نگه داشتن مشتریان قدیمی و بازگشت آن‌ها هستند. این بازاریابی‌ها در قالب پوش نوتیفیکیشن، بازاریابی ایمیلی و پیامکی انجام می‌شود. در سال گذشته از میان ابزارهای بازاریابی بازگشتی فرستادن پیامک رشد بیشتری داشت.

تبلیغات پیامکی یکتانت
کپی لینک

بیش از ۱۰ میلیون دلار هزینه برای تبلیغات گوگل

در گزارش یکتانت آمده که است که تبلیغات در گوگل باعث می‌شود کسب‌وکارها با پرداخت هزینه به صفحه‌ی نخست موتور جستجوی گوگل برسند. بر اساس آمار فرست ادز، بیش از پنج هزار برند ایرانی از تبلیغات گوگل در سال گذشته استفاده کردند و در مجموع بیش از ۱۰ میلیون دلار برای تبلیغات گوگل هزینه کردند.

در سال ۲۰۲۲ از هر سه کاربر اینترنت در جهان، دو نفر با تبلیغات گوگل در تعامل بوده‌اند و کل درآمد گوگل از تبلیغات در این سال ۲۲۴ میلیارد دلار بود. درآمد تبلیغات در گوگل پس از همه‌گیری کرونا رشد زیادی داشت که ناشی از افزایش تقاضا برای ارتباط دیجیتال بود.

فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر از دیگر کسب‌وکارها در سرچ گوگل حضور دارند و پس از آن کالاهای صنعتی و مالی و سرمایه‌گذاری قرار دارند.

کپی لینک

گردش مالی ۱۵۰ میلیارد تومانی رپورتاژ آگهی

در سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار رپورتاژ آگهی در بیش از دو هزار و ۵۰۰ رسانه فارسی منتشر شد که نتیجه آن گردش مالی ۱۵۰ میلیارد تومانی در این حوزه بود.

کمترین میزان رپورتاژ آگهی‌ها در سال گذشته در مهر ماه و بیشترین میزان در اسفند ماه منتشر شد. رپورتاژ آگهی‌ها در موضوعات متنوعی منتشر شدند اما بیشترین میزان یعنی ۱۷ درصد مربوط به آگهی‌های کسب‌وکارها بود و پس از آن گردشگری ۱۳ درصد و فناوری ۱۲ درصد رپورتاژ آگهی‌ها را منتشر کردند. کمترین میزان رپورتاژ آگهی‌های سال گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری، املاک، دارو و بیمه، هر کدام با یک درصد بود.

یکتانت روند رپورتاژ آگهی
کپی لینک

تبلیغات در نمایش خانگی و گردش مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی

تبلیغات در VOD به خاطر گستردگی مخاطبان و محبوبیت این برنامه‌ها یکی از کانال‌های مهم بازاریابی دیجیتال است که بر اساس آمارهای بادکوبه گردش مالی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی دارند. به طور کلی اپلیکیشن‌های شبکه نمایش خانگی بیش از ۲۰ میلیون بار نصب شده‌اند و بیش از ۸۰ برند در نیمه دوم سال گذشته در شبکه نمایش خانگی تبلیغات کردند.

عمده‌ی تبلیغات در شبکه نمایش خانگی، تبلیغات کالاهای تندمصرف و خدمات است که روی هم نیمی از تبلیغات را در این شبکه‌ها تشکیل می‌دهند. پس از این دو، وسایل و لوازم خانگی و ساختمان و صنعت در VODها تبلیغ می‌شوند. درصد تبلیغ فیلم و سریال در این برنامه‌ها ۹ درصد است.

سال گذشته بیشترین بودجه تبلیغات VOD در فیلیمو هزینه شد. آمارها نشان می‌دهند از کل بودجه تبلیغات VOD سهم فیلیمو ۵۷ درصد، نماوا ۲۵ درصد و فیلم‌نت ۱۸ درصد بود.

کپی لینک

گردش مالی تبلیغات محیطی تهران، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان

با وجود رشد تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی هنوز مشتریان زیادی دارد. بیش از ۲ هزار سازه تبلیغات محیطی در شهر تهران فعال است و اجاره فضای تبلیغات محیطی در تهران در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشت.

۳۰ درصد متراژ تبلیغات محیطی را تبلیغات خدمات و ۲۴ درصد را تبلیغات ارتباطات به خود اختصاص داده‌اند. از کل هزینه تبلیغات محیطی ۳۳ درصد هزینه تبلیغات ارتباطات و ۲۷ درصد تبلیغات خدمات است. در نتیجه بیش از نیمی از کل هزینه و متراژ تبلیغات محیطی مربوط به خدمات و ارتباطات است. به همراه این دو حوزه، خرده‌فروشی، وسایل و لوازم خانگی و مواد غذایی و نوشیدنی، پنج حوزه اصلی هستند که تبلیغات محیطی می‌کنند.

۹۱۸ برند در سال گذشته در تلویزیون تبلیغ شد. نیمی از کل هزینه‌ها و تعداد آگهی‌های تلویزیونی در سال گذشته مربوط به حوزه‌های خرده‌فروشی و مواد غذایی بود. خرده‌فروشی ۲۷ درصد و مواد غذایی و نوشیدنی ۲۲ درصد آگهی‌های تلویزیونی سال گذشته را تشکیل دادند و بیشترین هزینه را در این زمینه انجام دادند. این آمارها نشان می‌دهد همچنان برندهای زیادی هستند که به حضور در آگهی‌های تلویزیون تمایل دارند.

در گزارش یکتانت آمده است که اگرچه بازاریابی دیجیتال عمر کوتاهی در ایران دارد اما توانسته جای خود را به عنوان شکل مهمی از بازاریابی نه فقط برای کسب و کارهای خانگی و کوچک بلکه در میان غول‌های اقتصادی باز کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات