استعلام بیمه شخص ثالث خودرو با پلاک و کد ملی

شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
بیمه شخص ثالث
در این مطلب با روش دریافت استعلام بیمه شخص ثالث خودرو آشنا می‌شوید. به شما توضیح می‌دهیم چطور با کد ملی و شماره پلاک بیمه شخص ثالث را استعلام بگیرید.
تبلیغات

زمانی که با شخص دیگری تصادف می‌کنید، در صورتی که شما مقصر تصادف باشید باید به شخصی که با خودروی او تصادف کرده‌اید خسارت بپردازید. در چنین شرایطی اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید باید همه هزینه‌های مربوط به خسارتی را که به شخص دیگری زده‌اید از جیب خودتان پرداخت کنید، اما اگر بیمه شخص ثالث داشته باشید این بیمه است که خسارت شما را می‌پردازد.

داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است و همه دارندگان خودرو موظف هستند که برای خودروی خود بیمه دریافت کنند. اجباری بودن این بیمه باعث شده است که در میان انواع بیمه‌های مربوط به خودرو، بیمه شخص ثالث پرفروش‌ترین نوع بیمه باشد.

دارندگان خودرو در موارد مختلفی ممکن است به گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث خودروی خود نیاز داشته باشند؛ اگر جزو این دسته از دارندگان خودرو هستید و به هر دلیلی می‌خواهید بیمه شخص ثالث خودروی خود را استعلام بگیرید در این مطلب با زومیت همراه باشید تا راه انجام این کار را به شما آموزش بدهیم.

استعلام بیمه شخص ثالث

قبل از این که راه‌ و روش دریافت استعلام بیمه شخص ثالث را برای شما توضیح دهیم باید به این سوال که «در چه مواقعی به گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث نیاز داریم؟» پاسخ بدهیم.

ممکن است خودروی خود را بیمه کرده باشید اما تاریخی که بیمه را گرفته‌اید و همچنین، تاریخ به پایان رسیدن موعد آن را فراموش کرده باشید، در این شرایط می‌توانید به بیمه‌نامه خود مراجعه کرده و وضعیت بیمه خود را بررسی کرده باشید. اما اگر بیمه‌نامه‌تان را گم کرده باشید یا به هر دلیلی به آن دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از روش استعلام آنلاین بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

همچنین، اگر تصادف کرده باشید و در لحظه تصادف بیمه‌نامه همراهتان نباشد روش استعلام اینترنتی بیمه شخص ثالث می‌تواند به کارتان بیاید.

در یک وضعیت دیگر هم استفاده از امکان استعلام آنلاین بیمه شخص ثالث کارگشا است؛ آن هم در زمانی است که شما قصد خرید یک خودروی کارکرده را دارید و می‌خواهید از وضعیت بیمه آن خودرو مطلع شوید. برای این کار به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین وضعیت بیمه شخص ثالث خودروی مورد نظرتان را استعلام بگیرید.

سایت استعلام بیمه شخص ثالث خودرو

با هدف کاهش میزان مراجعه حضوری به شعب بیمه و همچنین، سریع و آسان شدن فرایند دریافت استعلام بیمه خودرو، بیمه مرکزی سامانه‌ای را طراحی کرده است که با استفاده از آن در چند دقیقه استعلام بیمه شخص ثالث خودرویتان را دریافت کنید.

این سامانه «سنهاب» نام دارد و استفاده از آن برای همه امکان‌پذیر است. بابت هزینه دریافت این استعلام هم خیالتان راحت باشد. برای گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث خودرو از سامانه سنهاب نیاز به پرداخت هزینه ندارید؛ دریافت این استعلام به‌طور رایگان انجام می‌شود.

روش‌های دریافت استعلام بیمه شخص ثالث

در سامانه سنهاب روش‌های مختلفی برای دریافت استعلام بیمه شخص ثالث خودرو در نظر گرفته شده است. شما هر روشی را که مایل باشید، می‌توانید انتخاب کنید و در ادامه کافی است اطلاعات مربوط به آن روش را وارد کرده و استعلام بیمه خود را دریافت کنید.

انواع روش‌های دریافت استعلام بیمه شخص ثالث عبارت‌اند از:

  • استعلام بیمه شخص ثالث با شماره پلاک
  • استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی

در ادامه این مطلب تمام مراحلی را که برای دریافت استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی یا شماره پلاک باید پشت بگذارید توضیح خواهیم داد.

استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی

برای این که بتوانید بیمه شخص ثالث خودرویتان را با کد ملی استعلام بگیرید لازم است ابتدا وارد سامانه مربوط به بیمه خودرو یعنی سامانه سنهاب شوید. برای ورود به این سامانه ابتدا باید وارد سامانه بیمه مرکزی به نشانی www.centinsur.ir شوید. بعد از ورود به این سامانه، در همان صفحه اصلی بخش «میز خدمات الکترونیک» را انتخاب کنید.

در ادامه و در میان خدمات مختلف این سامانه بخش «سوابق بیمه خودرو» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه صفحه‌ای به شما نمایش داده شده که قوانین مربوط به این بخش را توضیح داده است. در صورت موافقت با موارد ذکرشده روی گزینه «می‌پذیرم» کلیک کنید.

سامانه بیمه مرکزی
مرحله اول
سامانه بیمه مرکزی
مرحله دوم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله سوم

در ادامه به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که لازم است در آن بخش «ثبت استعلام جدید» را انتخاب کنید. با انتخاب این بخش صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در آن بخش «تأیید» را تیک بزنید و در ادامه روی قسمت «مرحله بعدی» کلیک کنید.

به این ترتیب، وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن باید مشخص کنید استعلام چه نوع بیمه‌ای را می‌خواهید. در مرحله بعد باید اطلاعات خواسته‌شده، یعنی کد ملی، شماره موبایل، شماره تلفن و تاریخ تولدتان، را وارد کنید، بخش «ارسال به کارپوشه ملی ایرانیان» را تیک بزنید، کد کپچا را هم وارد کنید و روی بخش تأیید کلیک کنید. به این ترتیب درخواست استعلام شما در سامانه ثبت و اطلاعات مربوط به ثبت درخواست، از جمله کد استعلام، به شما نمایش داده می‌شود.

سامانه بیمه مرکزی
مرحله چهارم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله پنجم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله ششم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله هفتم

با ثبت درخواست استعلام قاعدتاً مایل به دیدن نتیجه استعلام بیمه شخص ثالث خودرو هستید. برای این کار باز هم باید به همین سامانه بیمه مرکزی مراجعه کنید و در بخش «سوابق بیمه خودرو» این بار روی گزینه «پیگیری استعلام» کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه وارد صفحه جدیدی می‌شوید که لازم است در آن اطلاعاتی را که پس از ثبت درخواست استعلام به شما ارائه شده، یعنی کد استعلام، کد ملی استعلام‌کننده و کد کپچا، را وارد کنید.

سامانه بیمه مرکزی
مرحله اول
سامانه بیمه مرکزی
مرحله دوم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله سوم
سامانه بیمه مرکزی
مرحله چهارم

پس از وارد کردن اطلاعات لازم، سوابق بیمه شخص ثالث خودرو به شما نمایش داده می‌شود. همچنین، این امکان وجود دارد که این سوابق را به‌صورت pdf، در کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث با شماره پلاک

یک راه دیگر برای گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث خودرو یا موتور استفاده از شماره پلاک به همراه سایر مشخصات خودرو است. بسیاری از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه آنلاین، مانند ازکی، آیتول و... این امکان را فراهم کرده‌اند تا شما با موبایل یا لپ تاپ خود بتوانید به اپلیکیشن یا وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنید و بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود را استعلام بگیرید.

در این روش ممکن است لازم باشد اطلاعاتی مثل شماره پلاک شماره موتور، VIN، شماره شاسی، شماره بیمه‌نامه، نام شرکت بیمه و کد ملی را ارائه دهید تا بتوانید استعلام بیمه شخص ثالث خود را دریافت کنید. لازم به ذکر است که با ارائه این اطلاعات می‌توانید بیمه بدنه خودرویتان را هم استعلام بگیرید.

همان طور که گفته شد، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه آنلاین این خدمت را ارائه می‌دهند. تصاویر زیر از مراحل استعلام بیمه شخص ثالث خودرو در سایت ازکی است:

در منوی این سایت بخش «بیمه‌ها» را انتخاب کنید، در میان بیمه وسایل نقلیه روی گزینه «بیمه شخص ثالث» کلیک کنید. به این ترتیب، وارد بخشی می‌شوید که در آن می‌توانید بیمه شخص ثالث موتور یا ماشین خود را با وارد کردن شماره پلاک دریافت کنید.

برای این کار ابتدا شماره پلاک وسیله نقلیه، سپس کد ملی صاحب پلاک را وارد و روی گزینه استعلام کلیک کنید. با این کار اطلاعات ماشین شما به همراه تاریخ پایان اعتبار بیمه‌نامه به شما نمایش داده می‌شود. اگر مایل به اطلاع پیدا کردن از جزئیات بیشتری درباره بیمه شخص ثالث خودروی خود هستید کافی است روی بخش «ادامه جزئیات» کلیک کنید تا فهرست مفصلی از جزئیات به شما نمایش داده شود.

استعلام بیمه
مرحله اول
استعلام بیمه
مرحله دوم
استعلام بیمه
مرحله سوم
استعلام بیمه
مرحله چهارم

سوالات متداول زومیت

  • سایت استعلام بیمه شخص ثالث چیست؟

    برای استعلام بیمه شخص ثالث وارد سامانه بیمه مرکزی به نشانی www.crntinsur.ir شوید.

  • هزینه دریافت استعلام بیمه شخص ثالث چقدر است؟

    گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه هیچ هزینه‌ای ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات