یک فعال بازی‌سازی: بدون رفع محدودیت‌های اینترنت نمی‌توان چشم‌اندازی داشت

شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
گیمینگ با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی
به گفته هم‌بنیان‌گذار بازی‌سازی نردبان اندیشه فردا، اولین قدم برای حل مشکلات بازی‌سازان، رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و گوگل‌پلی است.
تبلیغات

شهریار ازهاریان‌فر در گفت‌وگو با روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای استان تهران درباره مهاجرت فعالان بازی‌سازی به مسائل اقتصادی و تورم اشاره کرده و گفت: «شرایط استودیو‌های بازی‌سازی هر روز سخت‌تر می‌شود و فشار بر نیروی‌ انسانی بسیار بالا است. تورم افسارگسیخته تمامی جنبه‌های اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داده و نیروها به دنبال موقعیت‌های بهتر مالی و ثبات روانی و اقتصادی هستند. متأسفانه شرکت‌های خصوصی باید تاوان ناکارآمدی دولت‌ها در کنترل تورم را بدهند. از طرفی با توجه به این ابر رکود تورمی و محدودیت‌های شدید اینترنت نظیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، گوگل‌پلی، عدم ارتباط با خارج، عدم امکان صادرات، محدودیت‌های سرعت و پایداری آن باعث شده فعالان این حوزه مهاجرت را در اولویت برنامه زندگی خود قرار دهند.»

این کارشناس حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت باسابقه‌های این صنعت که می‌شد از تجربیاتشان استفاده کرد در حال مهاجرت هستند و از سوی دیگر فرایند رشد نیروهای جدید هم با مشکلات ایجادشده برای اینترنت و کشور از بین رفته است:

به همین راحتی نمی‌توان افراد را جایگزین کرد. ما نه دانشگاهی داریم و نه مؤسساتی که به صورت حرفه‌ای نیروهای جدید را آماده ورود به صنعت کنند. لذا هر نیروی جوانی که در ابتدای راه است این سؤال کلیدی را از خود می‌پرسد با وجود این همه مشکل جدی آیا ارزش دارد عمر خود را صرف مبارزه با عوامل غیر حرفه‌ای و غیرکاری کنم؟ درحال حاضر بحث مهاجرت در دبیرستان‌ها و مدارس دنبال می‌شود. در واقع شاهد این هستیم دبیرستانی‌هایی که تازه وارد محیط دبیرستان شده‌اند و علاقه به محیط حرفه‌ای بازی‌سازی دارند قبل از رسیدن به دانشگاه مهاجرت می‌کنند. سابقاً افراد پس از طی دانشگاه به ما مراجعه می‌کردند. امروزه خانواده‌ها فرزند خود را قبل از رسیدن به دانشگاه از کشور خارج می‌کنند.

او تأکید کرد که اگر مسئولان دامنه محدودیت‌ها را هر روز بیشتر نکنند به کمک و مشوق هم نیازی نیست: «درحال حاضر بزرگترین مشکل بحث اینترنت و فیلترینگ است. بدون رفع محدودیت‌ها افق و چشم‌اندازی نمی‌توان داشت.»

به گفته این فعال بازی‌سازی، اولین قدم برای حل مشکلات بازی‌سازان، رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و گوگل‌پلی است:

با فیلترینگ نمی‌توان محدودیتی ایجاد کرد. اگر کسی فکر می‌کند در سال 2023 می‌تواند محدودیت ایجاد کند واقعاً سخت در اشتباه است زیرا محدودیت به مدد تکنولوژی از بین می‌رود. ثانیاً مشکلات تورمی و اقتصادی بسیار مهم هستند. تورم و افزایش قیمت‌ها و نبود بسترهای لازم جهت توسعه کسب‌وکار ترمز تولید را کشیده است. نمی‌توان یک بسته ساده برای حل مشکلات پیچیده ارائه کرد. تمامی این مشکلات به یکدیگر وصل هستند و باید روی تمامی آن‌ها کار کرد. در حال حاضر به هیچ وجه اراده‌ای در جهت رفع محدودیت‌ها نمی‌بینم و هر چه هست در جهت محدودیت بیشتر است.

ازهاریان فر تأکید کرد که صنعت بازی در وضعیت اسفباری گرفتار است و از کشورهای دیگر عقب افتاده: «باید بپذیریم سیاست‌های گذشته کاملاً معکوس عمل کرده؛ مشکلات یک‌شبه به وجود نیامده و اگر اراده‌ای باشد سال‌ها طول می‌کشد تا به نقطه ۵ سال پیش برسیم. عربستان، ترکیه، امارات و قطر سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگین و خوبی در این صنعت کرده‌اند و نتیجه آن را هم دیدند. بدون اراده آهنین در جهت رفع مشکلات خود‌ساخته تصور آینده درخشان سخت است.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات