کاهش ۴۰ درصدی ترافیک شاتل بعد از فیلترینگ؛ ترافیک شاتل هنوز به وضعیت عادی برنگشته است

شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
مطالعه 4 دقیقه
شاتل موبایل
فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی، ترافیک اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت را کاهش داد و باعث زیان اقتصادی آن‌ها شد.
تبلیغات

شاتل موبایل به ششمین سال فعالیت خود رسید و به همین مناسبت نشستی خبری با حضور آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل و محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره گروه شرکت‌های شاتل، برگزار شد.

در این نشست مسیر ۶ ساله‌ای که شاتل از سال ۱۳۹۶ تا امروز پشت سر گذاشته، شرایط فعلی این شرکت و برنامه‌هایی که برای آینده نزدیک پیش رو دارد، توضیح داده شد.

آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، درباره روند رشد مشترکین شاتل موبایل، میزان مصرف مکالمات، میزان رشد مصرف دیتا و روند رشد سرانه مصرف مشترکین شاتل موبایل توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته او، شاتل موبایل در سال ۱۴۰۱ در تمام این حوزه‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرده که بخش مهمی از این رشد ناشی از محدودیت‌های اینترنت و مسئله فیلترینگ در سال گذشته بوده است.

رشد ۲۱۵ درصدی مصرف دیتا

نمودار مربوط به روند رشد تعداد مشترکین شاتل موبایل نشان می‌دهد میزان رشد مشترکین از منظر تعداد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸۹ درصد بوده؛ درحالی‌که که میزان رشد تعداد مشترکین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵۳ درصد بوده است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد میزان رشد تعداد مشترکین از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در حدود ۲۹ تا ۴۸ درصد بوده اما این میزان در سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. در روند رشد مصرف مکالمه نیز این افزایش بیشتر هم بوده است. در حالی که میزان رشد این شاخص در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ نهایتا چهار درصد بوده، در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ درصد و البته در سال ۱۴۰۱ به میزان قابل توجه ۱۱۴ درصد رسیده که افزایش بیش از دو برابری مصرف مکالمه در شاتل موبایل را نشان می‌دهد.

البته بیشترین میزان رشد در مصرف دیتا مشاهده می‌شود. میزان مصرف دیتای مشترکان شاتل موبایل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۱۵ درصدی داشته؛ درحالی‌که که میزان رشد این شاخص در سال ۱۴۰۰ ۹۱ درصد بوده است. البته افزایش رشد مصرف دیتا پیش از این و در سال ۱۳۹۹ هم بیش از ۱۲۰ درصد بوده اما میزان رشدی که در سال ۱۴۰۱ تجربه شده بیشترین میزان مصرف دیتایی است که شاتل موبایل در این ۶ سال داشته است.

علاوه بر این، آمارهای شاتل موبایل از رشد سرانه مصرف نیز خبر می‌دهد. این سرانه مصرف در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در بازه ۲۰ تا ۵۰ درصد در نوسان بوده اما سال گذشته این شاخص به میزان ۷۳ درصد رشد داشته که با توجه به سایر درصدهای رشد منطقی است که سرانه مصرف در شاتل موبایل تجربه شده باشد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش میزان رشد مصرف در حوزه‌های مختلف، از جمله مصرف دیتا، ناشی از محدودیت‌هایی باشد که در سال گذشته در شبکه اینترنت کشور به‌ویژه اینترنت سیار رخ داد. شبکه اینترنت همراه کشور در دوران اختلال‌های شدید اینترنت در سال گذشته بیشتر از شبکه اینترنت ثابت دچار مشکل شده بود؛ با توجه به این که شاتل موبایل وابسته به شرکت شاتل، یکی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت است؛ به نظر می‌رسد شاتل موبایل این امکان را داشته که از ظرفیت‌های اینترنت ثابت شاتل استفاده کند و از این رو، در زمان اوج اختلالات در شبکه اینترنت همراه توانسته اینترنتی با کیفیت و سرعت بیشتر به مشترکین خود ارائه کند.

همین موضوع موجب رشد قابل توجه میزان مصرف دیتا در شبکه شاتل موبایل و همچنین افزایش تعداد مشترکین شاتل موبایل در سال ۱۴۰۱ شده است. مدیرعامل شاتل موبایل و رئیس هیئت مدیره گروه شرکت‌های شاتل هم در پاسخ به پرسش زومیت درباره این رشد همین موضوع را تأیید می‌کنند. محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره گروه شرکت‌های شاتل در این خصوص گفت:

سیاست‌های حاکمیت در حوزه اینترنت موبایل و اینترنت ثابت متفاوت بوده و این سیاست‌ها روی اپراتورهای موبایل سخت‌گیرانه‌تر است. پهنای باند شاتل موبایل از طریق شاتل تأمین می‌شود و به این ترتیب می‌تواند از مزیت‌های اپراتور ثابت استفاده کند.
- محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره شاتل

ترافیک شاتل هنوز به روال عادی پیش از فیلترینگ بازنگشته است

به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل، تفاوت سیاست‌های اعمال‌شده برای اپراتورهای ثابت و سیار به این معنی نیست که ارائه‌دهنده‌های اینترنت ثابت چالشی در حوزه تأمین اینترنت نداشته‌اند. او در همین راستا به خسارت‌های واردشده به شاتل در زمان اعمال محدودیت‌های اینترنتی اشاره کرده و گفت:

۴۰ درصد ترافیک ما در زمان فیلترینگ کاهش پیدا کرد. فیلترینگ از نظر اقتصادی برای ما زیان‌ده بود. با این حال، به نظر من روند فیلترینگ توسعه پیدا کرده و سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. محدودیت‌هایی هم روی اینترنت بین‌الملل پیاده‌سازی می‌شود تا نسبت ترافیک داخلی و خارجی تنظیم شود.
- محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره شاتل

البته مدیرعامل شاتل موبایل در خصوص اعمال و پیاده‌سازی فیلترینگ تأکید کرد که اعمال محدودیت‌ برای اینترنت از سمت اپراتورها نبوده و هیچ اپراتوری در این زمینه مداخله نداشته است: «هیچ یک از اپراتورها دسترسی و مداخله‌ای در موضوع اعمال سیاست‌های حاکمیتی روی پهنای باند ورودی ندارد و این سیاست‌‌ها از بالادست اعمال می‌شود.»

آرش کریم‌بیگی به سؤال دیگر زومیت در مورد چالش‌هایی که این شرکت در ارائه سرویس 5G داشته نیز این‌طور پاسخ داد:

هر اپراتوری که سرویس 5G ارائه می‌دهد باید در دو لایه تغییراتی را ایجاد کند. یکی در لایه رادیویی که لازم است تجهیزات آنتن و دکل‌های BTS توانایی پشتیبانی از 5G را داشته باشد و در لایه دوم که هسته شبکه است هم از منظر ظرفیت، تفاوت رفتاری، مجوزها و فناوری‌ها باید 5G Enable شود. ما باید این تغییرات لایه دوم را انجام می‌دادیم و ظرفیت‌های لازم برای 5G را هم ایجاد می‌کردیم. این چالش‌هایی بود که شاتل موبایل در بحث ارائه سرویس 5G با آن مواجه بود.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

شاتل موبایل بیش از یک میلیون کاربر دارد

کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، در این جلسه آمارهایی را در مورد تعداد مشترکین شاتل موبایل نیز ارائه کرده و توضیح داد که شاتل موبایل حدود هشت ماه است که به باشگاه MVNOهای دارای بیش از یک میلیون کاربر در دنیا پیوسته و اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک دارد. به این ترتیب، ایران هفتمین کشوری است که MVNO با بیش از یک میلیون مشترک دارد.

به گفته مدیرعامل شاتل موبایل، از این تعداد مشترک حدود ۶۰۰ هزار مشترک کاربر فعال ماهانه شاتل موبایل هستند. منظور از مشترکین فعال مشترکینی است که در بازه ۹۰ روزه سیم‌کارت شاتل موبایل فعال داشته و برای شاتل موبایل درآمدزا بوده‌اند.

ورود شاتل موبایل به بورس موضوع دیگری بود که مدیر هئیت مدیره شاتل به آن پرداخت. او از تلاش شرکت شاتل برای ورود به این بازار خبر داده و تصریح کرد: «در حال حاضر تمرکز ما روی ورود شرکت شاتل به بورس است. در حال بررسی مقدمات ورود شاتل به بورس هستیم و هنوز تصمیم و برنامه مشخصی درباره اینکه شاتل موبایل به‌طور جداگانه وارد بورس شود یا نه، نداریم.»

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات