ورود دادستانی تهران به موضوع سرویس مدرسه؛ تپسی: قادر به ارائه خدمات به همه نیستیم

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
تپسی
پس از آنکه تپسی اعلام کرد قادر نیست سرویس مدرسه را برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی ارائه دهند، دادستانی تهران مدیرعامل تپسی را فراخواند.
تبلیغات

به دنبال اظهار نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی شهروندان از مشکلات به وجود آمده در ارائه خدمات سرویس مدرسه‌ی خودرو اینترنتی تپسی، دادستانی تهران به موضوع واکنش نشان داد.

تپسی که قبل از مهرماه با اعلام طرح جدید سرویس مدارس اقدام به ثبت نام سرویس مدرسه کرده بود، پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که از آغاز سال تحصیلی تعهدات خود را انجام نداده و با ارسال پیامک عذرخواهی اقدام به باز گرداندن اصل پول کرده است.

در همین رابطه؛ دادستانی تهران در راستای پیگیری و صیانت از حقوق عامه و به عنوان مدعی‌العموم موضوع را پیگیری می‌کند.

در این راستا تشکیل جلسه‌ای در روز دوشنبه با حضور مدیرعامل تپسی و دستگاه‌های متولی از جمله آموزش‌وپرورش شهر تهران در دستور کار دادستانی قرار گرفت.

این درحالی است که سرویس مدرسه تپسی و دردسرهایش این روزها گریبانگیر بسیاری از والدین شده و تپسی هم پاسخگو نیست، نه به والدین عصبانی و نه به روزنامه‌نگارانی که به دنبال گرفتن توضیحی از مسئولان تپسی بودند.

سرانجام یک روز پیش از ورود دادستانی به ماجرا و پس از گذشت چند روز از بالا گرفتن اعلام نارضایتی‌ها از نحوه ارائه‌ی سرویس مدارس در فضای مجازی، تپسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که قادر نیست به همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی خدمات ارائه کند.

تپسی در اطلاعیه‌ی خود آورده است: «به اطلاع می‌رسانیم علی‌رغم تلاش‌های تیم تپسی تا امروز و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تنها موفق شدیم سرویس مدرسه را برای بخشی از دانش‌آموزان مهیا کنیم و متأسفانه، قادر به ارائه‌ی سرویس برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیستیم. این موضوع طی دو روز گذشته به تمامی والدینی که موفق به ارائه سرویس به آنها نشدیم اطلاع‌رسانی شد.

ما انتظارات و نگرانی‌های والدین را درک می‌کنیم و ضمن قبول مسئولیت این اتفاق، عمیقاً از والدینی که موفق به ارائه خدمت به فرزندان‌شان نشده‌ایم پوزش می‌خواهیم. همچنین، خود را موظف می‌دانیم در کنار بازپرداخت تمام هزینه‌ها، تا پایان مهرماه امکان جابه‌جایی دانش‌آموزان با تپسی را به‌صورت رایگان فراهم کنیم تا فرصتی برای جایگزین کردن سرویس داشته باشند.

ورود تپسی به حوزه‌ی سرویس مدرسه، با هدف کمک به والدین برای رفع دغدغه‌های موجود و ایجاد تحول در بخش سنتی سرویس مدارس از طریق حذف واسطه‌ها بود. نیازی که استقبال والدین از آن نشان داد به درستی شناسایی شده اما آنچه به درستی انجام نشده بود، پیش‌بینی ما از پیچیدگی‌های این سرویس و ظرافت‌های عملیاتی مربوط به آن بود. از مهم‌ترین پیچیدگی‌های این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزایش تقاضا: تعداد تقاضا به‌ویژه در هفته‌ی آخر شهریور افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. این اتفاق دو دلیل عمده داشت: 1)مشخص شدن تعرفه‌ها از سمت شورای شهر در هفته آخر شهریور و فاصله تعرفه سرویس مدارس با سرویس تپسی 2)تعیین تکلیف سرویس در برخی مدارس و عدم ارائه‌ی سرویس به بخشی از دانش‌آموزان

- محدودیت‌ها و چالش‌های ناوگان: ما برای ارائه این سرویس امکان استفاده از کل ناوگان فعال تپسی را نداشتیم چرا که طبق آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان، رانندگان سرویس مدارس باید مدارک اضافه‌تری نسبت به رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی داشته باشند. بدقولی برخی نهادهای مسئول برای کمک به تأمین ناوگان هم این پیچیدگی را تشدید کرد.

از سوی دیگر، رانندگانی که در این سرویس ثبت‌نام کرده و فعال شدند نیز در عمل، اقدام به کنسل کردن سرویس یا بی‌نظمی در رفت و آمد می‌کردند که می‌توانست باعث ایجاد مسائلی برای دانش‌آموزان با سنین پایین‌تر شود. برای رفع این مسئله، ما تلاش کردیم با آموزش رانندگان، افزایش معنادار درآمد راننده در سرویس مدرسه، معاف کردن رانندگان سرویس مدرسه از کمیسیون سایر سفرهایشان در تپسی و ارائه مشوق‌هایی از این دست، آنها را به انجام سرویس ترغیب کنیم اما این اقدامات کافی نبود.

- عدم امکان آزمون و خطا: در ارائه محصولات نوآورانه، معمولاً زمانی برای آزمون و خطا و بهبود تدریجی محصول وجود دارد. اما با توجه به حساسیت این سرویس و دانش‌آموزان، ما فرصتی برای آزمون و خطا کردن نداشتیم و نداریم و می‌بایست در مدت مشخص شده، نسبت به ارائه سرویس اقدام می‌کردیم.

با توجه به پیچیدگی‌های فوق، تصمیم گرفتیم در سال جاری، با تمرکز بر ارائه سرویس به بخشی از دانش‌آموزان و حل چالش‌های موجود، زمینه را برای ارائه سرویس مطمئن‌تر در آینده فراهم کرده و با راه‌حل کامل‌تری در خدمت تمام والدین باشیم.»

همچنین درباره بازگشت پول و ارائه‌ی خدمات در بخش دیگر این اطلاعیه آورده که: «ضمن عذرخواهی مجدد از والدین، به اطلاع می‌رسانیم برای تسریع در بازگشت مبلغ پرداختی، والدین عزیز می‌توانند با اعلام شماره کارت از طریق لینکی که برای آن‌ها از طریق پیامک ارسال شده است، وجه پرداختی خود را ظرف 72 ساعت کاری، به‌صورت کامل از ما دریافت کنند. همچنین، والدین عزیز می‌توانند از طریق کدی که در پیامک برای آن‌ها ارسال شده است، تا پایان مهر از سفر رایگان تپسی برای رساندن فرزندشان به مدرسه استفاده کنند. در این مسیر، تیم پشتیبانی تپسی نیز به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به والدین خواهد بود.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات