هشدار رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی؛ آزادسازی واردات لوازم خانگی نباید به ضرر تولیدکننده تمام شود
اعلام خبر آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به شرط رعایت تعرفههای مناسب از سوی وزیر صمت به نظر بسیاری از مردم، بهعنوان خریداران این محصولات از ایجاد دوباره امکان دسترسی به محصولات خارجی، اتفاق مثبتی است.
با توجه به این که بسیاری از فعالان صنعت لوازم خانگی هم نسبت به تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی معترض بودند و یکی از جدیترین پیامدهای آن را از بین رفتن امکان رقابت در بازار، کاهش تنوع محصولات و پایین بودن کیفیت این کالاها میدانستند، خبر احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی خارجی به نظر اتفاق خوبی میرسد.
ناگهانی بودن این تصمیم و همچنین، مشخص نبودن جزئیات و شرایط آن اما باعث نگرانی فعالان صنعت لوازم خانگی، از جمله تولیدکنندگان و فروشندگان، شده است.
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفتوگو با زومیت با بیان این که آزادسازی باید شرط و شروط داشته باشد، میپرسد: «آیا مشخص است که چه نوع کالایی قرار است آزاد شود و این آزادسازی بر چه اساس قرار است صورت بگیرد؟»
او اعتقاد دارد که دولت پیش از گرفتن این تصمیم باید تمام جوانب این موضوع در داخل کشور، وضعیت تولید و شرایط تولیدکنندگان را بسنجد. به اعتقاد پازوکی تنها در این شرایط است که میتوانیم آزادسازی واردات را تصمیم خوبی بدانیم:
اگر واردات بر اساس آوردن تکنولوژی و ماشینآلات روز دنیا باشد، همچنین اگر به شرط تولید کالا در داخل واردات هم آزاد شود و همچنین، واردات به شرط فراهم کردن امکان صادرات محصول باشد، عالی است. در غیر این صورت این طرح نمیتواند مفید باشد.- اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
او در توضیح این که چرا به عقیده او چنین تصمیمی بدون در نظر گرفتن شروط مذکور نمیتواند موثر باشد، گفت: «تولیدکننده ناراضی میشود چون سرمایهگذاری کرده اما به یک باره واردات آزاد میشود. آیا دولت میداند که تولیدکننده در پنج سال گذشته چقدر در حوزه تولید سرمایهگذاری کرده و چه کالاهایی تولید میکند؟ تولیدکنندههای ما امروز ۱۵ هزار کارمند دارند، حقوق این افراد اگر ۱۰ میلیون تومان هم باشد هزینه بسیار زیادی دارد.»
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، دولت باید راهکارهای این موضوع را پیدا کند و بر مبنای همین راهکارها نسبت به آزادسازی واردات به شرط تولید و سرمایهگذاری در حوزه تولید اقدام کند.
با ورود رقیب کیفیت محصولات داخلی بالاتر میرود
پازوکی البته منکر اهمیت ورود محصولات خارجی به کشور نیست؛ چراکه وجود چنین محصولات مزیت رقابتی ایجاد میکند: «زمانی که در یک میدان رقیب نداشته باشید، همیشه نفر اول میدان خواهید بود؛ اما اگر رقبای دیگر وارد میدان شوند شما هم برای بهتر شدن تلاش میکنید، از ابزارها و روشهای بهروزتر استفاده میکنید. در تولید باید همین طور باشیم، باید علم و ابزار بهروز داشته باشیم. اگر در کنار واردات این اتفاقات هم انجام شود این تصمیم عالی است.»
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است فراهم کردن این فرصت، به طوری که هم به تولید و تولیدکننده توجه شود و هم صادرات مد نظر قرار بگیرد چندین تاثیر مثبت خواهد داشت:
از یک سو، فضا برای تولیدکنندگان رقابتی میشود، از سویی دولت به تولیدکننده کمک میکند که ماشینآلات بهروز وارد کند و از یک سوی دیگر هم تولیدکننده میتواند از ماشینآلات روز استفاده کند. به این ترتیب، فرصت برای این که صادرات داشته باشیم هم فراهم میشود. اگر فرصت صادرات فراهم شود تولیدکنندگان داخل کشور برای صادرات باهم رقابت خواهند کرد.- اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
مساله صادرات در صنعت لوازم خانگی البته موضوع پیچیدهای است؛ پازوکی هم اعتقاد دارد وارد شدن به عرصه صادرات نیازمند برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است و به زومیت میگوید: «باید کالای تمامشده، هم باکیفیت باشد و هم قیمت تمامشده آن قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها باشد. بازار کشورهای همسایه ما به روی تمام دنیا گشوده است و ما اگر بخواهیم در این بازار عرض اندام کنیم باید آمادگی لازم را برای تولید محصول مناسب داشته باشیم.»
با وجود چند دهه سابقه از رقبای جوان عقب افتادهایم
پازوکی موفقیت در صنعت لوازم خانگی منوط به برنامهریزیهای مناسب و در نظر گرفتن مواردی میداند که پیش از این ذکر کرده است و در ادامه اضافه میکند:
«بر مبنای این برنامهریزیها باید اتفاقی رخ دهد تا با کشورهایی که تولیدکننده و صادرکننده لوازم خانگی در دنیا هستند حداقل همسو شویم. صنعت لوازم خانگی کشور ما قدمت ۵۰، ۶۰ ساله دارد اما کشورهایی که امروز قدمت این صنعتشان ۱۵ سال و ۲۰ سال است، امروز صادرات دارند و از ما پیش افتادهاند.»