با فیلترشدن گوگل تگ‌ منیجر، آمار بازدید سایت‌های ایرانی به‌شدت افت کرد

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
مطالعه 1 دقیقه
قطعی اینتنرت / کابل زرد قطع شده
از روز جمعه ۲۶ آبان، دسترسی کاربران داخل کشور به سرویس گوگل تگ منیجر با اختلال گسترده همراه شده است.
تبلیغات

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) ابزار مدیریت تگ است که به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت‌وب امکان می‌دهد تا بتوانند تگ‌ها و کدها و اسکریپت‌ها را به‌صورت مدیریت‌شده و بدون نیاز به دخالت توسعه‌دهندگان به وب‌سایت خود اضافه کنند.

تگ‌ها قطعه‌های کدی هستند که به تحلیل و پیگیری رفتار کاربران و اطلاعات مربوط به وب‌سایت کمک می‌کنند. این ممکن است شامل کدهای آنالیتیک، تبلیغات دیجیتال و... شوند.

استفاده از گوگل تگ‌ منیجر به مدیران وب‌سایت و توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر کدهای اصلی وب‌سایت، تگ‌ها را اضافه یا ویرایش یا حذف کنند.

ظاهراً براساس تغییراتی که از روز جمعه روی ساختار فیلترینگ کشور اعمال شده، دسترسی به فایل gtm.js در بسیاری از اپراتورهای کشور مسدود و باعث شده است تا تگ منیجر اجرا نشود و ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس که از‌طریق تگ‌ منیجر در اکثر وب‌سایت‌ها اجرا می‌شوند، درست کار نکند.

ظاهراً برخی از روش‌های دور‌زدن فیلترینگ در کشور از‌طریق پروتکل ریلیتی و به‌واسطه‌ی تگ‌ منیجر کار می‌کنند و احتمالاً به‌همین‌دلیل محدودیت روی تگ‌ منیجر اعمال شده است.

هنوز مشخص نیست که محدودیت روی تگ‌ منیجر با علم بر تأثیرات منفی آن روی کسب‌و‌کارهای آنلاین انجام شده است یا خیر؛ اما این محدودیت باعث می‌شود تا دسترسی سرویس‌های ایرانی به یکی از ابزارهای آنلاین محبوب‌ و پرکاربرد دنیا محدود شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات