بهره‌گیری از سرویس خودرو متصل ایرانسل در امدادرسانی

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خودرو متصل ایرانسل در امدادرسانی
ایرانسل با هدف ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، با شرکت امداد خودرو ایران تفاهم‌نامه همکاری با موضوع خودرو متصل امضا کرد.
تبلیغات

به‌گزارش روابط‌‌عمومی ایرانسل، صبح امروز ۷ آذر ۱۴۰۲، با برگزاری مراسمی در محل شرکت امداد خودرو ایران و با حضور مهندس رضا گنجی، مدیرعامل شرکت امداد خودرو ایران و دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری با هدف مشارکت در خدمات خودرو متصل بین اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران و شرکت امداد خودرو ایران امضا شد.

این تفاهم‌نامه که با موضوع ایجاد مشارکت در ارائه‌ خدمات خودرو متصل به امضای دو طرف رسیده است، همکاری در حوزه‌‌هایی ازجمله «تأمین زیرساخت شبکه‌ ارتباطی موردنیاز برای توسعه‌‌ طرح خودرو متصل»، «تأمین مرکز داده‌ مناسب، سرور، زیرساخت پردازش، ذخیره‌سازی اطلاعات و امنیت تبادل»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودرو متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات موردنیاز برای اتصال خودروها و جمع‌آوری و ارسال و پردازش داده‌ها»، «ایجاد شبکه فروش و پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودرو متصل» و «تأمین فضا Co-Locate برای تجهیزات» را شامل می‌شود.

در این مراسم، دکتر بیژن عباسی‌آرند با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری ایرانسل گفت: «پس از اعطای پروانه و تأسیس ایرانسل، رفع انحصار در بازار شکل گرفت و به دنبال آن رقابت ایجاد شد که به توسعه تجهیزات زیرساخت ارتباطی و شکستن قیمت‌ها منجر شد. این رقابت باعث شد تا سیم‌کارت که روزی کالای سرمایه‌ای بود، به کالای مصرفی تبدیل شود و مردم به راحتی و با کمترین هزینه، به آن دسترسی داشته باشند.»

وی افزود که حضور و شکل‌گیری ایرانسل باعث ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور شد؛ از‌جمله اولین سرویس دیتای همراه و سرویس پهن‌باند موبایل و نسل پنجم تلفن‌همراه که محرک و مشوق سایر بازیگران این صنعت برای فعالیت است. در چند سال اخیر، ایرانسل تمرکز و سرمایه‌گذاری زیادی روی 5G کرده است که تاکنون به راه‌اندازی بیش از ۶۵۰ سایت منجر شده و تا پایان سال میلادی آینده، این تعداد دو برابر می‌شود.

عباسی‌آرند در‌ادامه با اشاره به فعالیت‌های ایرانسل در موضوع ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی گفت: «در چند سال اخیر، برای سرویس‌های مدیریت ناوگان و خودرو متصل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی انجام کرده‌ایم و با کمک شرکت‌های فناور داخلی به پلتفرم مناسبی رسیده‌ایم که روی بستر شبکه امن همراه (APN) ایرانسل قرار گرفته است و با پایداری مناسبش به خودروسازان خدمات می‌دهد. اقدام دیگر ما سرمایه‌گذاری روی شبکه اینترنت اشیاء بود که خوشبختانه به تجهیز شبکه ایرانسل منجر شد. در‌حال‌حاضر، آمادگی داریم تا در هر جایی و با درخواست هر مجموعه‌ای از کشور، این سرویس را برای آن‌ها ایجاد کنیم.»

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به دیگر سرویس‌های هوشمند و فناور ایرانسل اعلام کرد: «به‌تازگی و با امضای تفاهم‌نامه‌ای، زیرساخت سامانه تماس اضطراری در صنعت خودرو (E-Call) را به‌صورت پایلوت اجرا کرده و آماده‌ایم تا این سرویس را در سطح وسیع‌تری در کشور به مرحله اجرا برسانیم. خوشبختانه زیرساخت سرویس (E-Sim) هم در شبکه ایرانسل وجود دارد و به‌صورت پایلوت فعال است؛ اما به‌دلیل تحریم‌های موجود، نیازمند رفع ملاحظاتی هستیم تا بتوانیم از آن با استفاده از دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس، بهره‌مند شویم.»

عباسی‌آرند در‌ادامه با‌توجه‌به اهمیت موضوع مرکز داده در این تفاهم‌نامه، اقدام‌های ایرانسل را تشریح کرد و گفت: «ما استانداردهای بسیار زیادی برای مراکز داده داریم که در آن، معیارهایی ازجمله پایداری و امنیت اهمیت زیادی دارد. حوزه خودرو از‌نظر حجم اطلاعات به پیش‌بینی مرکز داده مناسبی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارد. با کمک هوش مصنوعی، هوشمندی این مراکز داده را افزایش می‌دهیم تا به‌کمک تحلیل داده‌ها، بتوانیم برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان و برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.»

به‌گفته مدیرعامل ایرانسل، استراتژی این شرکت در چند سال اخیر، حرکت از شرکت خدمات ارتباط‌پایه (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) است و باتوجه‌به اینکه دنیا در‌زمینه خودروهای برقی هوشمند در حال فعالیت است، ایرانسل نیز آمادگی دارید تا با به‌کارگیری ظرفیت‌هایش، در این زمینه اقدام‌های توسعه‌ای انجام دهد. وی معتقد است که امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند گام مهمی به‌سوی تحقق تحول دیجیتال در صنعت خودرو کشور باشد.

در‌ادامه مراسم، مدیرعامل امداد خودرو ایران گفت: «امداد خودرو ایران بزرگ‌ترین ناوگان خدمات خودرویی در کشور است که با ۱,۵۰۰ ناوگان فعال، به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. موضوع هوشمندسازی صنعت خودرو، به‌ویژه به‌دلیل تأثیرات زیست‌محیطی آن، برای گروه خودرویی ایران خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اهمیت زیادی دارد و بدون همکاری با ایرانسل به‌عنوان یکی از فعالان بزرگ و تأثیرگذار صنعت ICT، تحقق آن امکان‌پذیر نیست.»

گنجی با اشاره به مزیت‌های خدمت خودرو متصل افزود: «آمادگی داریم تا با گسترش همکاری درزمینه پلتفرم‌های مکان‌محور، خدمات امدادی خودرو را هوشمند و از‌طریق کاربردهای خدمات خودرو متصل، مهم‌ترین دغدغه‌مان، یعنی کاهش آمار مرگ‌و‌میر و تصادف‌های جاده‌ای را اجرایی کنیم.»

در پایان این مراسم، حاضران از مرکز تماس شرکت امداد خودرو ایران که روزانه از ۱۸ تا ۲۰ هزار تماس ورودی پشتیبانی می‌کند، بازدید کردند و از نزدیک از روند فعالیت این مرکز مطلع شدند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات