ماجرای تکراری غیرحضوری شدن مدارس و پر اختلال شدن شاد

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
پلتفرم شاد در موبایل
کافی است مدارس غیرحضوری شوند و میزان استفاده از «شاد» بالا برود تا این پلتفرم هم با کندی سرعت و اختلالاتش مثل آلودگی هوا مانع برگزاری کلاس‌ درس شود.
تبلیغات

همزمان با غیرحضوری شدن مدارس در استان‌های تهران، اصفهان، اراک، تبریز و البرز بسیاری از دانش‌آموزان برای برگزاری کلاس‌های درس باید از پلتفرم «شاد» استفاده کنند.

این در حالی است که گزارش‌های والدین و آنچه از تجربه حضور فرزندانشان در پلتفرم شاد برای برگزاری کلاس‌ها به اشتراک گذاشته‌اند، نشان می‌دهد به‌دلیل کندی سرعت و اختلالات موجود در این پلتفرم، کلاس‌های درس یا به سختی برگزار می‌شوند، یا تعطیل می‌شوند یا مدرسه‌ها تصمیم می‌گیرند از شاد به پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام بروند.

یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته است: «این همه دانش‌آموز وصل شدن به شاد، اینترنت هم که افتضاحه، واسه ما که قطع شد کلا.» کاربر دیگری هم به تعطیل شدن مدارس و نامناسب بودن استفاده از شاد برای برگزاری کلاس‌ درس انتقاد کرده و نوشته است: «مدرسه غیرانتفاعی، استفاده از شاد برای تدریس آنلاین، شادم هنگ!! ممنونیم آموزش پروش، پولی هم که می‌دیم باد هوا.»

توییت درباره شاد
توییت درباره شاد

کاربر دیگری از تجربه کلاس آنلاین فرزندش نوشته و گفته است که حتی دیگر پیام‌رسانی که به‌عنوان جایگزین پلتفرم شاد برای برگزاری کلاس آنلاین استفاده کرده‌اند، مناسب نبوده و تصمیم گرفته‌اند از پلتفرم فیلترشده تلگرام استفاده کنند:

«دو روز مدارس تعطیل شد؛ کلاس‌های آنلاین شروع شد؛ پیام‌رسان شاد ریپ زد. امروز دیدم کلاس آنلاین دخترم به ایتا منتقل شده؛ اونجا هم به مشکل خوردند؛ دنبال فیلترشکن بودن برن تلگرام!»

توییت درباره شاد

به‌جز شبکه اجتماعی ایکس، کاربران در پلتفرم «ویراستی» هم از وضعیت شاد، اختلالات و کندی‌های آن انتقاد کرده‌اند. انتقاداتی که باعث واکنش امیر محمدزاده لاجوردی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم شده است. یکی از کاربران به این موضوع اشاره کرده که «پیام‌رسان شاد سرعتش خیلی کمه، الان دو ساعته وصل نمی‌شه.»

کاربر دیگری مشکلات این پلتفرم را به شبکه ارتباطی کشور مربوط دانسته و نوشته است وضعیت اینترنت باید بهبود پیدا کند تا امکان استفاده از شاد فراهم شود. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار تصویر این پست به انتقادات این کاربر پاسخ داده و نوشته است:

شبکه ارتباطی کشور در شرایط پایداری است و عدم پاسخگویی برخی از سکوهای ارتباطی به پهنای باند شبکه ارتباطی کشور ندارد. مشکل شاد هم توسط این سکو حل خواهد شد.
- امیر محمدزاده لاجوردی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت
پلتفرم شاد
پست مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ویراستی

سال گذشته هم با آنلاین شدن مدارس دشواری‌هایی برای برگزاری کلاس‌ها به شکل غیرحضوری وجود داشت و حتی شاهد مختل و از دسترس خارج شدن کامل این پلتفرم بودیم.

مشکلاتی که در کیفیت و سرعت پلتفرم شاد وجود دارد هم در کنار آلودگی هوا مانع دیگری برای تشکیل کلاس درس شده است. البته خود دانش‌آموزان احتمالاً چندان هم از این وضعیت ناراضی نیستند. آلوده شدن هوا و اختلال در اینترنت یا پلتفرم به دانش‌آموزان فرصت استراحت و خواب و فراغت بیشتر می‌دهد.

والدین یکی از دانش‌آموزها به همین موضوع اشاره کرده و در پستی که در ایکس به اشتراک گذاشته، نوشته است: «پسرم می‌گه کاش همیشه شاد همین‌جوری بمونه، بعد سر کلاس آنلاین گرفت خوابید.»

توییت درباره اختلال شاد

مشکلات پلتفرم شاد فقط هم در حد اختلال و قطعی در زمان افزایش میزان استفاده و بالا رفتن ترافیک آن نیست. فارغ از افت سرعت در زمان آپلود و دانلود در این پلتفرم، یکی از اشکالات پلتفرم شاد این است که صرفا نسخه اندرویدی آن موجود است و برای ویندوز یا گوشی‌های آیفون نسخه اختصاصی ندارد و صرفا از نسخه وب‌اپلیکیشن (PWA) می‌توان استفاده کرد.

البته برای همین گوشی‌ های دارای سیستم‌عامل اندروید هم اخیراً مشکلاتی به وجود آمده بود. گوگل‌پلی، که برنامه دانلود اپلیکیشن‌های مختلف برای گوشی‌های اندرویدی است، به کاربرانی که نسخه ۳.۰.۰ اپلیکیشن شاد را نصب کرده بودند اخطار امنیتی داده بود. سپر امنیتی گوگل پلی نسخه مذکور از اپلیکیشن شاد را به‌عنوان یک برنامه مضر شناسایی کرده بود و به همین دلیل به کاربران پیامی درباره حذف آن داده بود.

البته تیم توسعه‌دهنده شاد در واکنش به این اخطار به کاربران توصیه کرد که جدیدترین نسخه این اپلیکیشن، یعنی نسخه ۳.۵.۵ را از منابع معتبر دانلود و نصب کنند تا مشکل امنیتی پیش‌آمده برایشان رفع شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با استفاده از این نسخه کاربران مشکلی از نظر امنیتی پیدا نمی‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات