رونمایی سفرمارکت از ایوا، نخستین دستیار هوشمند سفر
قرار است نسخه وب این سرویس از بیستم آذر فعال شود ولی نسخه اندروید این سرویس از یکم دی ماه به علاقهمندان ارائه خواهد شد.
دستیار هوشمند سفر با نام ایوا چند قابلیت دارد که مهمترین آنها تعامل صوتی و نوشتاری با مخاطب و چندزبانه و بینالمللی بودن آن است. از دیگر توانمندیهای ایوا میتوان به این اشاره کرد که همه اطلاعات بازار سفر را دارد، همچنین میتواند مشاوره، برنامهریزی و خرید سفر انجام دهد.
مهدی نجفی مدیرعامل سفرمارکت در مراسم رونمایی از دستیار سفر مبتنی بر هوش مصنوعی ایوا درباره برنامههای تکمیلی این محصول گفت که سه برنامه تکاملی برای ایوا در نظر گرفته شده از جمله پرواز که آماده بهرهبرداری آزمایشی است. همچنین تور که از بهمن ماه به جمع خدمات میپیوندد و علاوه بر این هتل و اقامتگاه نیز در اسفندماه به قابلیتها اضافه میشود.
مدیرعامل سفرمارکت درباره اندازه بازار گردشگری در ایران گفت که گردش مالی این بازار بیش از ۳۰۰ همت است. وجود ۳۵ میلیون مسافر و بیش از سه هزار آژانس مسافرتی و بالغ بر ۶۰ هزار هتل و اقامتگاه نشان میدهد که این بازار پتانسیل توسعه دارد.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی که شاهد کوچک شدن اقتصاد و افت قدرت خرید هستیم افزود: امروز صرفه جویی در هزینه و زمان چیزی است که مشتری و گردشگر به آن نیاز دارند و تاکنون در بازار کسی نتوانسته به آن پاسخ دهد. ایوا میتواند به راحتی و در چندثانیه پیشنهاد خرید بلیت در بهترین روز و در بهترین ساعت ممکن را به مخاطب ارائه دهد، قیمتها را مقایسه کند و ضعیت آب و هوا را هم اعلام کند. این برنامه همچنین به گردشگر، برنامه بازدید و تفریح برای گشت و گذار را هم ارائه میدهد، مسافر میتواند نام مکان مورد نظر را بپرسد و ایوا نام شهر و برنامه را به او پیشنهاد دهد.
نجفی با با بیان ویژگیهای دستیار هوشمند سفرمارکت گفت: باید به این اشاره کنم که ایوا تنها یک چت باکس نیست و شما میتوانید با آن تعامل صوتی و نوشتاری داشته باشید و نکته بعد اینکه چند زبانه است یعنی به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی مسلط است.
بررسیها نشان میهد هنوز صرفهجویی در هزینه و زمان دغدغه اصلی خریداران آنلاین خدمات مسافرتی است. از همین رو سفرمارکت بر این شد که با استفاده از تکنولوژیهای روز این دغدغه را تا حدی رفع کند.
ایوا مزیت رقابتی خود را بر سه اصل استوار کرده است: پیشرو بودن و اینکه مبتنیبر مدل بازار و بر اساس منافع مخاطب طراحی شده و همچنین استفاده از آن آسان و سهل است.
جذابیت ایوا
مدیرعامل سفرمارکت در پاسخ به این که جذابیت نهایی ایوا چیست؟ گفت: آدمها دانش را دوست دارند و این اتفاقی است که درباره این دستیار هوشمند رخ میدهد و از طرفی هم قابل اعتماد هم هست و در راستای خواسته شما کار می کند. الان مسیری که متصور هستیم این است که در پنج سال آینده برنامههای هوشمند افزایش پیدا میکنند یعنی بعد از ده سال شما یک دستیار دارید که واقعا با او صحبت میکنید و تمام کارهای شما را انجام میدهد، اگر اینترنت اشیا به این خدمات وصل شود به او میگویید زمانی که شیر تمام شد، آن را بخر و او این کار را انجام میدهد.
او درباره این که آیا ایوا به عنوان هوش مصنوعی قابلیت یادگیری و شخصی سازی دارد؟ گفت: در حال حاضر حجم زیادی از اطلاعات را بر اساس پردازش انجام شده به شما ارائه میدهد و نسبت به نسخه اولیه پیشرفت بسیاری داشته است. این شخصیسازی، وظیفه هوش مصنوعی است اما در حال حاضر این هوش مصنوعی در حال جمعآوری اطلاعات از کاربران است و قطعا مسیری است که فکر میکنم در دو سال آینده میسر خواهد شد و کاربران و نیازهایشان را خواهد شناخت. فکر میکنم از چندین ماه گذشته که روی این پروژه کار میکنیم، فضا بسیار عوض شده است، اما امکاناتی که در اختیار ما قرار میگیرد با چیزی که در جامعه جهانی به روز رسانی میشود تفاوت دارد، اما با شرایط موجود و امکاناتی که داریم محصولی مثل ایوا میتواند این کار را انجام دهد.
مهدی نجفی مدیرعامل سفرمارکت در پاسخ به این که آیا این سرویس را به دیگر شرکتها هم ارائه میدهید؟ تاکید کرد: هدف من این است که دستکم این خدمات در اختیار دانشگاهها قرار بگیرد اما چیزی که وجود دارد این است که زیرساختهای لازم را نداریم. سفرمارکت در گام اول تمام هزینه را به صورت شخصی انجام میدهد و نکته دوم این است که فشار مالی به صورت روز افزون در حال افزایش است.این دو عامل یعنی محدودیت منابع مالی و تکنولوژی به ما فشار میآورد و ما محدود میکند، اما به هر حال دوست داریم که پروژه هوش مصنوعی را در حوزههای دیگر هم توسعه دهیم، از جمله در حوزه خدمات مالی.
مدیرعامل سفرمارکت درباره مزیت رقابتی ایوا گفت: مزیت رقابتی که ایوا دارد این است که پیشرو است، کاری که 12 سال پیش شروع کردیم خیلی نوآورانه بود و در حال حاضر هم جزو اولین کسانی به شمار میآییم که در کشور از هوش مصنوعی استفاده کردهایم، سیاست ما نمایش نیست و میخواهیم محصولی که واقعا به درد جامعه میخورد ارایه کنیم.
وی با اشاره به معمول بودن خطاهای احتمالی در هوش مصنوعی گفت: ما در تلاش هستیم تا در حد امکان جلوی خطاهای احتمالی آن را بگیریم تا مشتری بتواند به این برنامه اعتماد کند، این اعتماد به هوش مصنوعی به مرور زمان ساخته میشود درست اتفاقی که در روابط دو طرفه آدمها رخ میدهد.
طبق گفته نجفی مدیرعامل سفرمارکت چشماندازی که برای این دستیار هوشمند سفر در نظر گرفته شده، تغییر زمین بازی و تعیین استاندارهای جدید؛ ارائه محصولی جدید، قابل اطمینان و بر اساس نیاز مخاطب بر مبنای هوش مصنوعی برای مخاطبان است.
مجموعه سفرمارکت تمرکز بازاریابی خود را بر دو گروه معطوف کرده است؛ رسانهها و مخاطبین دوستدار فناوری.
نجفی در بخشی از این نشست گفت که از فردا یعنی بیستم آذر کاربران میتوانند سفارش خود را ثبت کنند و ایوا در زمان مورد نظر کاربران میتوانند سفارش خود را ثبت کنند تا ایوا در زمان مورد نظر بلیط را برای آنان تهیه کنند.
سفرمارکت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۰ بهعنوان اولین پلتفرم ارائه خدمات آنلاین فروش سفر در ایران آغاز کرد. یک سال بعد اولین وب سرویس خرید بلیط هواپیما در بازار ایران را ارایه کرد. تنها ۵ سال بعد از تأسیس علی بابا و فالیتیو و مستر بلیت و... به جمع مشتریان خدمات وب سرویس ایرسا پیوستند.