چرا فرهنگ استفاده از خدمات بیمه غیر خودرویی در ایران توسعه نیافته؟

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
انتخاب بهترین بیمه تکمیلی
نقش اگریگتورهای بیمه‌های درترویج استفاده از بیمه‌های مختلف چیست؟
تبلیغات

چند سالی از حضور اگریگیتورهای بیمه‌ای یا همان استارتاپ‌های بیمه‌ای در ایران می‌گذرد و به نظر می‌رسد با خدمات و امکاناتی که در اختیار کاربران می‌گذارند، آرام آرام نقش مهمی در ترغیب استفاده از بیمه‌ها استفاده می‌کنند اما طبق آمار منتشر شده، خرید بیمه غیرخودرویی(مسافرتی، آتش‌سوزی، مسئولیت، حوادث، آسانسور، زلزله و...) بسیار کم‌تر از بیمه شخص ثالث است.

به زبان دیگر در مقایسه با تنوع و تکثر زیادی که در میان بیمه‌های غیرخودرویی وجود دارد، اقبال مردم ما به استفاده از این بیمه‌ها به اندازه‌ی تنوع بیمه‌ها نیست. اما چرا این اتفاق رخ داده و ترند جهانی درباره این اتفاق چه می‌گوید؟

کپی لینک

تکنولوژی یا اقتصاد و جامعه؟

واقعیت این است که صنعت بیمه در ایران، به‌رغم نقش‌آفرینی متفاوت و خلاقانه‌ی بازیگران جدید و نوآورش، هنوز هم صنعتی سنتی است. در رابطه با این موضوع، آرمین قریب مدیرمحصول «ازکی» می‌گوید: «دو علت اصلی دلیلِ توسعه‌نیافتگی فرهنگ استفاده از بیمه است: یکی عدم شناخت و اطلاع مردم از گستردگی و کابردی بودن صنعت بیمه و دیگری سیستم قانونی‌ِ پیچیده و به نوعی کاغذبازی‌های مرسوم که اقبال و استفاده‌ی عموم از خدمات بیمه‌ها‌ را در ایران کم‌تر کرده است. اما درباره‌ی ارتباط بین وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و اقبال به بیمه‌ها باید تاکید کنم که دلیل اصلی عدم توسعه‌یافتگی فرهنگ بیمه در ایران همین نگاه سنتی و مدرن نشدن این صنعت است و وضعیت معیشتی و اقتصادی نیز، احتمالا در این عدم اقبال دخیل است.»

او در ادامه می‌گوید: «اگر حتی معیار سنجش را روی شرکت‌هایی مثل ازکی قرار بدهیم که نسبت به سایر رقبای بازار آنلاین بیمه، سهم بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده‌اند، هنوز هم نمی‌توان مدعی شد که صنعت بیمه در ایران به مانند صنعت مشابه خودش یعنی بانکداری توانسته باشد مسیر گذر از سنت به دنیای مدرن را طی کرده باشد. پس وقتی درباره‌ی فرهنگ بیمه و استفاده از بیمه در ایران صحبت می‌کنیم، و شاهد عدم اقبال عمومی در استفاده از بیمه‌ها هستیم، دلیل اصلی آن فقط عدم توسعه‌یافتگی این صنعت نسبت به زمانه و نیاز مخاطبین است. این توسعه‌نیافتگی باعث عدم مطلوبیت عمومیِ مفهوم و خدمات بیمه‌ای در ایران شده است.»

کپی لینک

توسعه آگاهی مردم توسط اگریگتورهای بیمه‌

آرمین قریب درباره نقش اگریگتورها برای توسعه استفاده از بیمه‌های غیرخودرویی می‌گوید: «تنوع و تکثر خدمات و محصولات صنعت بیمه در ایران بسیار زیاد است و این یک فرصت طلایی برای مصرف‌کنندگان بیمه در ایران است. متقاضیان هر زمان که به واسطه‌ی یک نیاز مثل بیماری یا داشتن اموالی مانند خودرو، منزل و حتی تلفن همراه به سراغ بازار بیمه می‌‌روند، قدرت انتخاب زیادی خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین خدمات ازکی تا به امروز معطوف به راهنمایی و ارائه‌ی بهترین گزینه به افراد با کوتاه کردن مسیر بوروکراتیک اداری آن بوده و با چند کلیک ساده می‌توانید صاحب یک بیمه‌ی مطلوب خودتان بشوید. در ادامه‌ی مسیری که آغاز کرده‌ایم، ازکی به دنبال توسعه‌ی فرهنگ بیمه همراه با توسعه‌ی اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به مزایای و اهمیت داشتن بیمه است.

این اطلاع رسانی و توسعه‌ی دانش گام مهمی در مسیر ازکی و سایر پلتفرم‌های خدمات بیمه‌ای باید باشد تا در مقابل عدم توسعه‌یافتگی فرهنگ بیمه، یک گام کلیدی برداریم. ما در ازکی طبق آمار و داده هایی که از رفتار مصرف‌کنندگان این صنعت به دست آورده‌ایم بر این باوریم که عدم اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی مردم به این سبد متنوع محصولی، یک از علل عدم اقبال و استفاده‌ی آن‌ها از بیمه‌ها در ایران است.

ما بیمه‌های متنوع را در قالب دسته‌بندی‌های محتوایی و موضوعی در بسته‌های پیشنهادی با توجه به رفتار قبلی مصرف‌کننده یا اعلام نیازی که به ما اعلام می‌کند به او معرفی می‌کنیم. این اقدام یکی از گام‌های توسعه‌‌‌ای دانش مردم درباره‌ی خدمات بیمه‌ای است. در کنارِ چالش سنتی بودن صنعت بیمه، نبود اطلاعات و داده ای دقیق از نیاز‌ها و رفتار مصرف‌کننده هم مانع دیگری برای ما و تلاش ما ایجاد می‌کند، چراکه وجود داده‌ها در تصمیم‌سازی بسیار کلیدی و حیاتی است اما در ایران دسترسی و گردآوری داده‌ها در این صنعت به صورت کابردی بسیار کم است یا اصلا موجود نیست. برای مثال ما می‌دانیم که در ایران حدود 35 میلیون وسیله نقلیه داریم و همین آمار ساده و تک‌رقمی اگر در حوزه‌ی دیگری وجود داشت می‌توانست به کمک ما بیاید تا اطلاعات مؤثری به مردم نسبت به نیازشان ارائه کنیم.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات