بهترین نئوبانک‌های ایرانی؛ از بلوبانک تا فردابانک

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
مطالعه 7 دقیقه
نئوبانک
این مطلب به شما توضیح می‌دهد که نئوبانک چیست و بهترین نئوبانک‌های ایران کدام‌اند.
تبلیغات

نئوبانک‌ها بانک‌های متولدشده در عصر اینترنت هستند که همه کاربردهای بانک‌های سنتی را دارند و تقریباً تمام فعالیت‌هایی را که بانک‌های فیزیکی انجام می‌دهند، می‌توانند به‌عنوان خدمت به مشتریانشان عرضه کنند.

تفاوت این بانک‌های مدرن با بانک‌های سنتی این است که هیچ شعبه فیزیکی‌ای ندارند و مشتریان یا کاربران این بانک‌ها برای استفاده از خدمات این بانک به‌جای مراجعه حضوری به شعبه بانک باید از بسترهای آنلاین استفاده کنند.

شما می‌توانید در نئوبانک‌ها حساب باز کنید، سپرده‌گذاری کنید، واریز و برداشت وجه انجام دهید، کارت اعتباری دریافت کنید، انتقال وجه انجام دهید و وام بگیرید. یعنی بسیاری از خدماتی را که بانک‌های سنتی به شما ارائه می‌کنند با نصب یک اپلیکیشن و افتتاح حساب در یک نئوبانک می‌توانید در اختیار داشته باشید.

از عمر فعالیت نئوبانک‌ها در ایران زمان زیادی نمی‌گذرد. این روزها افراد بیشتری به افتتاح حساب در این نوع بانک‌ها و استفاده از خدماتشان روی آورده‌اند. دسترسی آسان، انجام امور در زمان کوتاه و سهولت استفاده از خدمات بدون نیاز به صرف وقت و هزینه در صف بانک‌ها باعث شده نئوبانک‌ها محبوبیت زیادی پیدا کنند. البته نئوبانک‌ها در ایران هنوز به‌عنوان بانک‌های مستقل نمی‌توانند فعالیت کنند و این بانک‌های سنتی هستند که می‌توانند یک نئوبانک راه‌اندازی کنند.

همین که روزبه‌روز به تعداد نئوبانک‌ها اضافه می‌شود و بسیاری از بانک‌های سنتی به فکر تأسیس نئوبانک افتاده‌اند نشان می‌دهد این بانک‌های مدرن اهمیت فراوانی دارند، محبوب هستند و در آینده سهم بیشتری در نظام بانکی کشور خواهند داشت.

تاریخچه نئوبانک‌ها

تماشا در یوتیوب

ویدئوی این مقاله با حمایت بلوبانک سامان تهیه شده است.

در ادامه ویژگی‌های مثبت و منفی نئوبانک‌ها، بهترین نئوبانک‌های ایرانی و نحوه افتتاح حساب در این بانک‌های مدرن را برایتان توضیح خواهیم داد.

مزایای نئوبانک

نئوبانک‌ها که از حدود هشت سال قبل فعالیتشان را در تعدادی از کشورهای دنیا آغاز کردند، ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به بانک‌های سنتی داشتند. مهم‌ترین مزیت‌های نئوبانک‌ها عبارت‌اند از:

دسترسی سریع و آسان

با توجه به اینکه اولین تصویر همه ما از بانک و کار بانکی صرف وقت و انرژی فراوان برای رسیدن به یک شعبه، نوبت گرفتن و چند دقیقه یا حتی چند ساعت معطل ماندن برای انجام امور و دریافت خدمات است، شاید بزرگ‌ترین حسن بانک‌های مبتنی بر اینترنت این باشد که نه نیاز به صرف زمان دارند و نه طی کردن مکان.

هرجا باشید به‌جز یک گوشی یا لپ‌تاپ، اتصال به اینترنت و یک حساب در نئوبانک به هیچ چیز دیگری برای انجام امور بانکی خود نیاز ندارید. در عرض چند ثانیه می‌توانید به حساب نئوبانکی خود دسترسی پیدا کنید و کافی است فقط چند دقیقه وقت بگذارید تا بتوانید کارهای بانکی‌تان را انجام دهید.

کار کردن با نئوبانک‌ها و ساتفاده از خدماتشان هم آسان است، هم سریع و از همه مهم‌تر، وابسته به مکان و زمان خاصی نیست. بانک تقریباً همیشه و همه‌جا در دسترس شما است.

نئوبانک

نرخ‌های رقابتی

نئوبانک‌ها چون تازه به عرصه پولی و بانکی وارد شده‌اند و نیاز به جلب نظر و جذب مشتری بیشتری دارند با یکدیگر در رقابت هستند. این رقابت در نرخ خدمات مختلف آن‌ها هم تا حدی وجود دارد و همین موضوع باعث شده نئوبانک‌ها نرخ رقابتی بالاتری هم نسبت به یکدیگر و هم نسبت به بانک‌های سنتی داشته باشند. این رقابت به سود مشتریانی است که از خدمات نئوبانک‌ها استفاده می‌کنند.

هزینه‌های کمتر

کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت به واسطه عدم ارائه امکانات حضوری و فیزیکی هزینه‎‌های کمتری را هم صرف می‌کنند. نئوبانک‌ها هم با توجه به همین ویژگی هزینه کمتری دارند و چون دامنه فعالیتشان از بانک‌های سنتی محدودتر است نیروی انسانی کمتر و در نتیجه، هزینه‌های پایین‌تری دارند، بنابراین در قبال خدماتشان سود کمتری در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود خدمات ارزان‌تری داشته باشند و مشتریانشان پول کمتری برای استفاده از امکانات نئوبانک‌ها صرف کنند. بنابراین، استفاده از نئوبانک‌ها و خدماتشان برای مشتریان بصرفه‌تر است.

معایب نئوبانک

در کنار مزیت‌هایی که نئوبانک‌ها دارند و امکاناتی که برای هرچه سریع‌تر شدن امور بانکی ارائه می‌کنند، بعضی معایب و محدودیت‌ها هم برایشان وجود دارد:

خدمات بانکی محدودتر

نئوبانک‌ها با وجود ارائه خدمات متعدد هنوز امکان ارائه تمام خدمات و اموری که بانک‌های سنتی ارائه می‌کنند را ندارند. بنابراین تعداد خدمت‌های ارائه‌شده توسط نئوبانک‌ها کمتر است و همین محدودیت در ارائه بعضی خدمات باعث می‌شود بانک‌های سنتی دارای پکیج خدماتی کامل‌تر و مشتریان بیشتری باشند.

سابقه کوتاه‌تر

همان‌طور که پیش از این توضیح داده شد نئوبانک‌ها جدیدترین مدل بانکداری هستند که از راه‌اندازی و روی کار آمدن آن‌ها نه فقط در ایران بلکه در جهان مدت زیادی نمی‌گذرد. همین قدمت کمتر نسبت به بانک‌های سنتی باعث می‌شود نئوبانک‌ها کمتر مورد اعتماد باشند و این مسئله نوعی نقص برایشان به حساب بیاید. البته این تصور درباره نئوبانک‌ها درست نیست؛ این بانک‌های مدرن مجوزهای لازم را دارند، کاملاً معتبر هستند و تمام آن‌ها پشتوانه بانک‌های سنتی را هم دارند.

نداشتن شعبه فیزیکی

هرچند ارائه خدمات به شکل آنلاین و بی‌دردسر مزیت اصلی نئوبانک‌ها است اما همین موضوع باعث می‌شود برخی افراد که به خدمات آنلاین دسترسی ندارند یا امکان و توان استفاده از این خدمات را ندارند، نتوانند از نئوبانک‌ها استفاده کنند. علاوه‌براین، نداشتن شعبه فیزیکی باعث می‌شود افراد تصویر فیزیکی کمتری از نئوبانک‌ها داشته باشند و این موضوع هم در میزان اعتماد آن‌ها به بانک‌ها کم می‌کند.

نئوبانک

بهترین نئوبانک‌های ایران

ایده راه‌اندازی نئوبانک‌های ایرانی از حدود هشت سال قبل مطرح شد و از آن زمان تا امروز تعداد آن‌ها بیشتر شده است. همچنان هم تعدادی از بانک‌های سنتی به دنبال ایجاد نئوبانک‌ هستند تا از رقبای خود عقب نمانند. در حال حاضر هفت نئوبانک ایرانی در ایران در حال فعالیت هستند و به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند. در ادامه به این نئوبانک‌ها اشاره شده است:

بلوبانک

احتمالاً بسیاری از شما وقتی اسم نئوبانک را می‌شنوید اولین نمونه‌ای که به ذهنتان می‌رسد بلوبانک است. بلو معروف‌ترین نئوبانک ایرانی است که بانک سامان آن را راه‌اندازی کرد. علاوه‌براین، بلو در اپلیکیشن خود سرویس‌های جذابی به مشتریان خود ارائه می‌دهد و طراحی متفاوت کارت‌های اعتباری‌اش باعث می‌شود توجه بسیاری از افراد به این نئوبانک ایرانی جلب شود.

علاوه‌براین، امکاناتی مانند وام‌دهی آنلاین و بی‌دردسر بلو، سرویس‌های جدیدی مانند بلوباکس و کمپین‌های جذاب این نئوبانک هم مورد توجه مردم قرار گرفته و بسیاری را به افتتاح حساب در بلو ترغیب می‌کند. همچنین، بلوبانک برای دعوت از دوستان یک کد معرف به هر نفر می‌دهد که به ازای هر استفاده از این کد توسط دیگران جایزه نقدی به فرد معرف اعطا می‌شود و این موضوع باعث می‌شود افرادی که در بلو حساب دارند دیگران را هم به افتتاح حساب تشویق کنند.

بانکینو

بانک خاورمیانه با راه‌اندازی بانکینو به عرصه راه‌اندازی نئوبانک‌ها وارد شد. این نئوبانک هم از سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرده و خدمات مختلفی مانند اعطای وام و تسهیلات بانکی (بدون نیاز به ضامن)، امکان سرمایه‌گذاری و انجام امور مختلف بانکی مانند انتقال وجه و پرداخت قبوض را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

ویپاد

سال ۱۳۹۹ بود که بانک پاسارگاد با همکاری شرکت داتین اقدام به ارائه نئوبانک خود کرد تا در زمینه ارائه نئوبانک به رقبای خود مانند بانک سامان و بانک خاورمیانه بپیوندد. ویپاد جزو نئوبانک‌هایی است که به‌دلیل ارائه بی‌دردسر وام و تسهیلات به مشتریانش شهرت زیادی دارد. شما در بدو افتتاح حساب در ویپاد می‌توانید یک وام یک میلیون تومانی دریافت کنید که گرفتن این وام هیچ شرط خاصی ندارد. خدماتی مانند طرح پس‌انداز رویش هم جزو خدمات ویژه این نئوبانک است. البته ویپاد هم مانند سایر نئوبانک‌ها خدماتی مانند انتقال وجه و پرداخت قبوض را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

توبانک

توبانک هم سال ۱۴۰۰ به عنوان نئوبانک بانک گردشگری راه‌اندازی شد و فعالیتش را آغاز کرد. خدماتی مانند وام‌دهی آنلاین، انتقال وجه از راه کارت‌به‌کارت، ارائه کارت هدیه، خدمات خودرو، امکان پرداخت قبض و خرید شارژ و بسته اینترنتی از جمله خدمات توبانک است. توبانک در کنار فعالیت‌های روتین و مشترک میان نئوبانک‌ها، خدمات متفاوتی مانند کیف پول الکترونیکی، سوپرمارکت مالی و خدمات گردشگری را هم به مشتریان خود ارائه می‌کند.

فردابانک

فردابانک یکی دیگر از نئوبانک‌های ایرانی محسوب می‌شود که فعالیتش را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است. بانک ایران زمین با همکاری شرکت های‌وب این نئوبانک را راه‌اندازی کرده تا خدمات مختلفی از قبیل افتتاح حساب، احراز هویت، شارژ آنلاین حساب، خدمات نیکوکاری و انتقال وجه را به مشتریان خود ارائه کند.

آبانک

آبانک را نمی‌توان یک نئوبانک مستقل دانست؛ این بانک آنلاین بیشتر یک شعبه دیجیتال از بانک آینده است که سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد. مشتریان آبانک می‌توانند انواع سپرده‌ها مانند حساب سپرده پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت، حساب‌ جاری (البته بدون دسته‌چک) را در آبانک افتتاح کنند و داشته باشند.

نئوبانک

نشان‌بانک

نشان‌بانک هم مثل آبانک نه یک نئوبانک مستقل بلکه یک شعبه دیجیتال از بانک ملی است که امکان افتتاح حساب آنلاین را برای مشتریان فراهم می‌کند. علاوه بر افتتاح حساب غیرحضوری، امکان دریافت کارت اعتباری مجازی را فراهم کرده اما این نشان‌بانک مانند بلوبانک و فردابانک نیست که کارت اعتباری مستقلی داشته باشد.

چگونگی افتتاح حساب در نئوبانک

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های نئوبانک‌ها افتتاح حساب آسان و سریع آن‌ها است. با نئوبانک‌ها شما نیازی به تهیه چندین مدرک، مراجعه حضوری به بانک، تکمیل فرم‌های مختلف، انتظار برای رسیدن نوبتتان و افتتاح حساب ندارید. فقط کافی است اپلیکیشن نئوبانک مورد نظرتان را داشته باشید، تصویری از مدارکتان تهیه کنید و با یک احراز هویت ویدئویی آنلاین در مدت ۱۰ یا حتی کمتر حساب خود را افتتاح کنید.

کاملاً آنلاین بودن فرایند افتتاح حساب در نئوبانک‌ها باعث می‌شود شما در هر ساعتی از شبانه‌روز بتوانید نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید. علاوه بر این، نئوبانک‌ها تمام مراحل احراز هویت خود را به کمک سرویس‌های امن و تخصصی در حوزه احراز هویت انجام می‌دهند و به این ترتیب، جای نگرانی‌ای بابت امنیت حساب وجود ندارد.

سوالات متداول زومیت

  • نئوبانک چیست؟

    بانک‌هایی که بر بستر اینترنت هستند، هیچ شعبه فیزیکی ندارند و تمام خدماتشان، مثل واریز و برداشت وجه، کارت اعتباری، انتقال پول، وام‌دهی و سپرده‌گذاری از طریق اینترنت و با اپلیکیشن و سایت قابل انجام است.

  • بهترین نئوبانک‌های ایرانی کدامند؟

    بلوبانک، بانیکینو، توبانک، فردابانک و... از جمله نئوبانک‌های ایرانی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات