«کنار دیوار»؛ تجمیع سرویس‌دهنده‌های مختلف برای حل مشکلات کاربران

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
مطالعه 5 دقیقه
لوگوی دیوار
دیوار یک پلتفرم باز ارائه کرده تا سرویس‌دهنده‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخت، حمل‌ونقل و... بتوانند خدماتشان را روی آن ارائه و مشتریان جدید پیدا کنند.
تبلیغات

پلتفرم دیوار تصمیم به ارائه محصولی گرفته است که می‌تواند راهکار کارآمد و جذابی برای حل مشکلات کاربران باشد. دیوار که حالا تعداد کاربرانش از عدد ۵۳ میلیون عبور کرده و از بسترهای اصلی داد و ستد آنلاین کشور است، اخیراً در همکاری با سرویس‌دهنده‌های دیگر محصولی را ارائه کرده که به گفته مدیر ارشد محصول دیوار، در دنیا نمونه مشابهی ندارد.

«کنار دیوار» همین محصول تازه است که با ایجاد یک بستر باز به دیگر کسب‌وکارها و سرویس‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد روی پلتفرم دیوار حاضر شوند و با یکپارچه‌سازی خدمات هم با دیوار همکاری کنند و هم به کاربران دیوار سرویس ارائه دهند.

مدیران پلتفرم دیوار می‌گویند هدف‌ اصلی‌شان از ارائه این سرویس که یک تغییر بنیادین در پلتفرم‌شان محسوب می‌شود، بهبود تجربه کاربران‌ با ایجاد نوآوری باز در همکاری با اکوسیستم فناوری کشور است.

کپی لینک

«کنار دیوار» چه خدمتی ارائه می‌کند؟

«کنار دیوار» بستری است برای افزودن اطلاعات و خدمات به دیوار. یعنی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها با ارائه‌ خدمات خود در کنار دیوار، می‌توانند ضمن توسعه کسب‌وکار، به کاربران کمک کنند خرید و فروش ساده‌تر و مطمئن‌تری را تجربه کنند. صدرا علی‌آبادی، مدیر ارشد محصول دیوار، در گفت‌وگو با زومیت درباره این خدمت این طور توضیح می‌دهد:

خدمت ما به‌عنوان یک پلتفرم C2C وصل کردن خریدار و فروشنده به یکدیگر است و ماموریت ما این است که فروشنده خرد را توانمند کنیم که محصولش را بفروشد. در این زنجیره خدمات یک سری سرویس‌ها، مانند پرداخت امن، احراز هویت، تحویل محصول (دلیوری) و... وجود دارد که برای انجام آن‌ها تصمیم گرفتیم از کسب‌وکارهای دیگری که به‌صورت تخصصی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند استفاده کنیم. در واقع دیدیم که بخشی از این خدمات را کسب‌وکارهای تخصصی بهتر از ما بلد هستند و می‌توانند برای ما پارتنرهای استراتژیکی باشند که خدمت خاصی را ارائه می‌کنند.
- صدرا علی‌آبادی، مدیر ارشد محصول دیوار
کپی لینک

کدام سرویس‌دهنده‌ها در «کنار دیوار» حضور دارند؟

یکی از مثال‌های این همکاری و حضور کسب‌وکارهای دیگر در دیوار خبری بود که درباره همکاری «تومن» با پلتفرم دیوار منتشر شد. در واقع، خدمات پلتفرم تومن در قالب یک افزونه‌ به پلتفرم دیوار اضافه شده تا وقتی معامله میان خریدار و فروشنده به مرحله پرداخت رسید، کاربر از سرویس تومن استفاده کرده و یک پرداخت امن و بدون نگرانی بابت کلاهبرداری را تجربه کند.

طبق توضیحات پلتفرم دیوار، در این روش پولی که برای خرید کالا یا خدمات یا بیعانه از این طریق پرداخت می‌شود در حسابی واسطه‌ قرار می‌گیرد و تنها پس از تایید کاربر به حساب طرف مقابل منتقل می‌شود و به این شکل ریسک کلاهبرداری با این روش از بین می‌رود.

این تغییرات در شیوه ارائه محصول فقط در بخش پرداخت رخ نداده است و در دیگر مراحل خرید و فروش نیز سرویس‌دهنده‌های مختلف روی پلتفرم دیوار به کاربران سرویس ارائه می‌کنند. برای مثال، ارسال کالا در دیوار یکی از نیازهای همیشگی کاربران است که حالا با قرار گرفتن اسنپ‌باکس، تپسی‌پک، پادرو،‌ پستکس و... در کنار دیوار، خریدار و فروشنده کالا می‌توانند کالای موردنظرشان را با انتخاب هر یک از این سرویس‌ها ارسال کنند.

«کنار دیوار» پذیرای تمام سرویس‌دهنده‌هاست

بنابراین، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی در حوزه‌های مختلف می‌توانند افزونه خود را توسعه دهند و با قرار گرفتن در کنار دیوار با کمترین هزینه‌، مشتری مناسب خدمات‌شان را پیدا کنند. مدیر ارشد محصول دیوار می‌گوید: «در کنار دیوار API را باز کرده‌ایم تا سرویس‌دهنده‌ها بتوانند با پلتفرم دیوار یکپارچه شوند و خدماتشان را به مشتریان ارائه دهند و زنجیره ارزش دیوار کامل شود.»

صدرا علی‌آبادی از پیوستن ۳۰ سرویس‌دهنده به کنار دیوار خبر داده و می‌گوید این تعداد در آینده بیشتر هم خواهد شد تا کاربران در خرید و فروش‌ها تجربه‌ امن‌تر و راحت‌تری داشته باشند:

تا این لحظه بیشتر از ۳۰ سرویس‌دهنده هستند که در کنار دیوار خدمت ارائه می‌دهند، بقیه سرویس‌دهنده‌ها هم در حال آماده کردن محصول و افزونه‌شان هستند. مثلا به جز تومن، سه ارائه‌کننده سرویس پرداخت امن دیگر هم در حال اضافه شدن به ما هستند و چند سرویس‌ دلیوری مثل اسنپ، تپسی، پادرو و... داریم، که تعداد آن‌ها هم به‌مرور زمان بیشتر خواهد شد. ما هیچ محدودیتی برای پذیرش همکاری با سرویس‌دهنده‌ها نداریم؛ در واقع این یک پلتفرم باز است که هر سرویس‌دهنده‌ای می‌تواند خدماتش را در آن ارائه کند.
- صدرا علی‌آبادی، مدیر ارشد محصول دیوار

براساس آمارهای پلتفرم دیوار روزانه ۵۰۰ هزار آگهی در این پلتفرم ثبت می‌شود اما در بعضی موارد کاربران نمی‌توانستند به‌راحتی از خدمات شرکت‌های دیگر در سایر گام‌های معامله استفاده کنند. همان طور که پیش‌تر گفته شد، استراتژی کنار دیوار برای تسهیل این موضوع و رفع این مشکلات راه‌اندازی شده و یکی از امکانات جالب آن استفاده از هوش مصنوعی است که کار را برای کاربران ساده می‌کند.

مدیر ارشد محصول دیوار درباره این فیچر این طور توضیح می‌دهد: «یک امکان جذاب در این سرویس این است که در زمان خرید و فروش و انجام معامله میان کاربران در بخش گفت‌وگوی آنلاین آن‌ها، وقتی محتوای مکالمه به سمت پرداخت یا ارسال می‌رود، ما به شکل هوشمند از این موضوع مطلع می‌شویم و در هر مرحله از خرید مثل پرداخت یا دلیوری، سرویس متناسب با نیاز کاربر را با یک چت‌بات و به‌صورت هوشمند پیشنهاد می‌دهیم تا کاربران همان لحظه بتوانند از آن استفاده کنند.»

دیوار جز خرید و فروش کالا، یک پلتفرم C2C پرکاربرد برای خرید و فروش خودرو و ملک نیز هست. به همین دلیل در «کنار دیوار» کسب‌وکارهای تخصصی این دو حوزه نیز حضور داشته و سرویس ارائه می‌کنند. سرویس‌پروایدرهایی مثل «کارنامه» یا «همراه‌مکانیک» در بخش خودرو و «الوملک» در حوزه ملک و خانه دیگر سرویس‌دهنده‌هایی هستند که در کنار دیوار سرویس ارائه می‌کنند.

خرید و فروش ملک و خودرو در دیوار؛ مطمئن‌تر از همیشه

هم‌چنین، در صورت نیاز به تنظیم قرارداد، افزونه تنظیم آن به کاربر پیشنهاد می‌شود. از طریق افزونه‌ای مثل امضانو (لامینگو) در چت دیوار، کاربر، نمونه‌ قرارداد دلخواه را انتخاب کرده، اطلاعات مربوط به خودش را وارد کرده و به شکل دیجیتال امضاء می‌کند. برنامه لینک مربوط به این قرارداد را به همراه پیامی در مکالمه برای طرف دیگر ارسال می‌کند و سپس نسخه‌ امضاء شده را برای طرفین در مکالمه می‌فرستد.

مدیران دیوار می‌گویند هدف از این تغییر بنیادین در پلتفرم‌، تبدیل دیوار به «پلتفرمی باز» برای حضور و فعالیت دیگر سرویس‌ها جهت ارائه خدمات باکیفیت و راحت به کاربران است. پلتفرم بازی که علی‌آبادی می‌گوید در دنیا نمونه نزدیک به آن وجود دارد اما مورد دقیقا مشابهی ندارد:

جست‌وجوهای زیادی انجام دادیم تا پلتفرم‌های در فضای تجارت الکترونیک دیگری را پیدا کنیم که کاری شبیه به محصول «کنار دیوار» انجام داده باشند؛ نزدیک‌ترین موردی که در دنیا پیدا کردیم پلتفرم shopify است اما این پلتفرم هم aggregator (جمع‌کننده) نیست؛ در واقع یک فروشگاه‌ساز است که بقیه کسب‌وکارها می‌توانند در آن کالاهایشان را روی آن بیاورند. همان طور که گفتم Shopify نزدیک‌ترین مورد است اما طبق بنچمارک‌های ما موردی که دقیقا مشابه «کنار دیوار» باشد پیدا نکردیم.
- صدرا علی‌آبادی، مدیر ارشد محصول دیوار

«کنار دیوار» مدتی است فعالیت خود را با حضور تعدادی از شرکت‌های اکوسیستم استارتاپی شروع کرده و بقیه ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی نیز می‌توانند در حوزه‌های پنل‌‌ کسب و کاری، محتوای آگهی‌ها و چت، افزونه‌های خود را توسعه داده و با فعال‌سازی آن روی دیوار از این طریق با کمترین هزینه‌، خدمات خود را ارائه دهند و مشتری سرویس‌هایشان را پیدا کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات