معاون پلیس فتا: پرونده اسنپ‌فود با اتمام بررسی‌ها به مراجع قضایی ارسال می‌شود

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
هک اسنپ‌فود
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا می‌گوید کاستی‌هایی در سیستم اسنپ‌فود باعث هک و نشت اطلاعات شده است و این پرونده در حال حاضر در دست بررسی قرار دارد.
تبلیغات

یک هفته از حمله سایبری به پلتفرم اسنپ‌فود و یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعاتی از داده‌های کاربران در این پلتفرم گذشت. اتفاقی که امنیت داده‌های کاربران را به خطر انداخت و عواقب آن، مانند کلاهبرداری یا هر نوع سوءاستفاده از اطلاعات مردم هنوز هم نگران‌کننده است.

نگرانی از هک اسنپ‌فود؛ چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته ما سوء استفاده شود؟
نگرانی از هک اسنپ‌فود؛ چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته ما سوء استفاده شود؟
مطالعه '6

رامین‌ پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا، در گفت‌وگو با سیتنا، با اعلام این که «محرز و مشخص است که اطلاعات در دسترس هکرها قرار گرفته» موضوع نشت اطلاعات را تأیید کرده و در ادامه از بررسی این موضوع توسط پلیس فتا خبر داده است. بررسی‌هایی که به گفته او از همان لحظه‌ای که این حمله اتفاق افتاد توسط پلیس فتا انجام شده است. مأموران پلیس فتا «در شرکت اسنپ‌فود حاضر شدند و بایدها و نبایدها اعمال و ارزیابی‌ها و رسیدگی‌های فنی انجام شد.»

البته سرهنگ پاشایی توضیح داده که بررسی و ارزیابی وضعیت شرکت‌ها و پلتفرم‌‎ها پیش از این توسط پلیس فتا انجام شده است:

بر اساس پروتکل کاری، تمام شرکت‌ها و سکوها و کسب‌وکارها به‌صورت ماهانه، دوره‌ای و سالانه در پلیس فتا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بایدها و نبایدهای امنیتی و سایبری به آن‌ها گفته می‌شود و پیکربندی سایت توضیح داده می‌شود و دفترچه‌ای خاص به آن‌ها داده می‌شود که ملزم به تکمیل آن هستند.
- سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در ادامه توضیح داده است که شرکت اسنپ نیز جزو شرکت‌هایی بوده که در سال جاری چندین نوبت مورد ارزیابی قرار گرفت، ولی کوتاهی، عدم دقت و سهل‌انگاری باعث می‌شود که متأسفانه حجم وسیعی از داده‌های هموطنان در اختیار افراد غیرمجاز قرار گیرد.

به گفته او، در نتیجه این دسترسی غیرمجاز هکرها به پلتفرم اسنپ‌فود اطلاعاتی شامل «کد کاربری هموطنان، نام و نام خانوادگی کاربران، غذاهایی که سفارش دادند، نوع کارت و نحوه پرداخت و اینکه در چه منطقه‌ای سفارش داده‌اند، وجود دارد.»

پاشایی در توضیح اینکه چنین اطلاعاتی چطور می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، گفته است: «این اطلاعات به‌تنهایی کارایی برای اشخاص ندارد، اما در اموراتی همچون مهندسی اجتماعی که شخصی با شما تماس می‌گیرد و اطلاعات شخصی شما را بگوید و خودش را منتسب به سازمان یا ارگانی معرفی کند و یا با اسم بانک یا صداوسیما از هموطنان کلاهبرداری کند، متصور است.»

با توجه به احتمال وقوع چنین کلاهبرداری‌هایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا به مردم هشدار داده است که «هموطنان باید آگاهی داشته باشند که هر کس با هر شماره تماسی که با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید وابسته به بانک یا سازمان و یا نهاد دولتی و غیر دولتی است و اطلاعات شما را دارد، دلیل بر این نیست که واقعیت را بگوید و لذا باید حتماً بایدها و نبایدها رعایت شود و از قرار دادن پیامک و ارسال شماره حساب و کارت خودداری شود.»

بازخوانی حمله‌های سایبری؛ این داستان ادامه دارد...
بازخوانی حمله‌های سایبری؛ این داستان ادامه دارد...
مطالعه '13

البته سرهنگ پاشایی اعلام کرده که پلیس فتا در حال بررسی این موضوع است و پس از پایان این بررسی‌ها مراجع قضایی درباره این پرونده تصمیم‌گیری خواهند کرد:

«در حال حاضر اطلاعات بانکی هموطنان در اختیار افراد هکر نیست و پرونده شرکت اسنپ‌فود نیز در دست بررسی است تا پس از اتمام بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی به مراجع قضایی معرفی شود. لذا تصمیم‌گیری در خصوص اتفاقی که افتاده با آن‌ها است. در همین حال نظارت‌های پلیس فتا در خصوص ارزیابی‌های دقیق‌تر از اینگونه شرکت‌ها تغییر خواهد کرد و شدیدتر خواهد شد.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات