لیست وام‌هایی که با امتیاز اعتباری بالا می‌توانید بگیرید

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
مطالعه 8 دقیقه
دریافت وام با اعتبارسنجی
کدام وام‌ها را می‌توان با داشتن امتیاز اعتباری بالا دریافت کرد؟ در این مقاله لیست کاملی از شرایط این وام‌ها را ببینید.
تبلیغات

وام گرفتن از بسیاری بانک‌ها به اعتبارسنجی مشروط شده است؛ سیستمی که عملکرد مالی مشتریان بانک‌ها را می‌سنجد و بر اساس اعتبار افراد آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. این میان بعضی بانک‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند که با داشتن امتیاز بالای اعتباری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اگر چک برگشتی داشته‌اید، گردش مالی‌تان پایین است و در پرداخت قسط بانکی بدقولی کرده‌اید یا حسابتان مسدود شده، شانس زیادی برای دریافت وام ندارید. در غیر این صورت، نشان داده‌اید که خوش‌حساب هستید و به تعهدات مالی و بانکی پایبندید و بانک به شما اعتماد می‌کند. امروزه سامانه‌های اعتبارسنجی تسهیلات دریافتی افراد از بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف را بررسی می‌کند و چگونگی پرداخت اقساط را زیر ذره‌بین می‌گیرد و بر این اساس به آنها امتیاز و رتبه اعتباری می‌دهد.

با «زومیت» همراه باشید تا در ادامه این مطلب، بگوییم که کدام بانک‌ها بر اساس امتیاز اعتبارسنجی به شما اعتماد می‌کنند و تسهیلات در اختیارتان می‌گذارند.

وام‌های بدون ضامن و متمرکز بر رتبه اعتبارسنجی

تقریباً همه وام‌های بانکی برای ضمانت، نیازمند اعتبارسنجی هستند. نداشتن بدهی بانکی و چک برگشتی از شروط بانک‌ها برای ارائه تسهیلات است و معمولاً در هر نوع وام، مبلغی بابت اعتبارسنجی دریافت می‌شود که در هر بانکی متفاوت است؛ از ۶۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان بابت اعتبارسنجی و تشکیل پرونده و دیگر خدمات.

این میان برخی بانک‌ها بدون ضامن و فقط با داشتن اعتبار بالا، تسهیلاتی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. در واقع بخشنامه وزارت اقتصاد بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه را مکلف کرده که بدون ضامن، تسهیلات خرد یعنی وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیرانی که از بانک محل دریافت حقوق خود رتبه اعتباری مناسبی دارند، ارائه دهند.

این بانک‌ها عبارت‌اند از:

  • بانک ملی
  • سپه
  • مسکن
  • کشاورزی
  • توسعه صادرات
  • صنعت و معدن
  • پست بانک
  • مهر ایران
  • ملت
  • تجارت
  • رفاه
  • صادرات
  • توسعه تعاون
  • مؤسسه ملل
  • بانک شهر

اغلب این بانک‌ها وام صد میلیون تومانی بدون ضامن را با سود ۲۳ درصد، بدون ضامن و با بازپرداخت ۴۸ ماهه پرداخت می‌کنند.

در ادامه جزئیات و شرایط دریافت این تسهیلات را با هم مرور می‌کنیم.

وام بدون ضامن بانک توسعه صادرات

درصورتی‌که حقوق یا مستمری بگیر بانک توسعه صادرات هستید می‌توانید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بدون ضامن تسهیلات دریافت کنید. البته به شرطی که دارای رتبه A و B و C اعتبارسنجی بانک مرکزی باشید.

این وام با سود ۲۳ درصد و دارای حداکثر زمان بازپرداخت ۴۸ ماه است. بازپرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی نیز ۳۶ ماهه است. حساب سپرده لازم برای این تسهیلات قرض‌الحسنه است و باید یک میلون و صدهزارتومان نیز برای تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه پرداخت کرد. قسط وام صد میلیون تومانی، ۳,۲۰۵,۱۴۷ تومان و کل سود آن ۵۳,۸۴۷,۰۶۳ تومان است.

به‌طور دقیق‌تر، شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر شرکت‌های معتبر خصوصی که واریز حقوق‌شان نزد بانک توسعه صادرات ایران است و دارای رتبه A ،B و C هستند می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند:

تا ۵۰ میلیون تومان با نامه کسر از حقوق

از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با اخذ سفته یا چک بر حسب مورد

تفاوت این تسهیلات برای کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که مشمول گروه قبل نبوده‌اند، در اخذ چک یا سفته و احراز توان بازپرداخت تسهیلات توسط متقاضی است.

وام بدون ضامن بانک سپه

همه کسانی که حقوق و مزایای خود را از بانک سپه دریافت می‌کنند، می‌توانند بدون ضامن و با اعتبارسنجی بانک مرکزی و نامه کسر از حقوق، تسهیلات کارت اعتباری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. این وام با سود ۲۳ درصد، حدکثر ۴۸ ماه زمان برای بازپرداخت دارد.

شرایط این وام مانند وام بدون ضامن بانک توسعه صادرات است. با این تفاوت که در بانک سپه، برای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دارای رتبه C فقط به یک ضامن معتبر و همچنین سفته یا چک بر حسب مورد، نیاز دارد.

وام بانک‌های ملی، تجارت، رفاه و صادرات

شرایط دریافت وام بدون ضامن بانک ملی برای شاغلان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی به تشخیص بانک، درست مانند بانک سپه و توسعه صادرات و بسته به رتبه اعتبارسنجی برای متقاضیان متفاوت است. در این بانک البته کارکنان ساير شرکت‌های بخش خصوصی که واریز حقوقشان در این بانک است نیازی به احراز توان بازپرداخت تسهیلات ندارند.

شرایط دریافت وام بدون ضامن بانک تجارت همانند بانک ملی است و البته نیازمند پرداخت یک میلیون و صد هزار تومان هزینه بابت تشکیل پرونده برای متقاضی و آبونمان سالیانه است.

وام بانک رفاه هم ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، بر اساس اعتبارسنجی بانک مرکزی و همانند دیگر بانک‌هاست.

شرایط وام بدون ضامن بانک صادرات همانند دیگر بانک‌ها و البته نیازمند پرداخت یک میلیون و صد هزار تومان بابت تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه است. دارندگان رتبه A اعتبارسنجی، برای دریافت وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان به ارائه چک یا سفته نیازی ندارند.

وام بدون ضامن بانک مهر ایران

تفاوت وام بدون ضامن بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با دیگر بانک‌ها سود ۴ درصدی آن است. بهره‌مندی از این تسهیلات نیازمند سپرده و حداقل سه ماه میانگین حساب است. وام‌گیرنده باید دارای اعتبار A، B یا C بانک مرکزی و حقوق‌بگیر بانک مهر ایران باشد. حداکثر زمان بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۴۸ ماه و برای وام ۵۰ میلیون‌تومانی ۳۶ ماه است. قسط این وام ۲,۲۷۲,۷۲۷ تومان، کل سود وام ۱۰ میلیون تومان و مجموع رقم وام و سود ۱۱۰ میلیون تومان است. همچنین هزینه‌های جانبی شامل یک میلیون و صدهزار تومان برای تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه است.

وام بدون ضامن بانک کشاورزی

وام ۱۰۰ میلیون تومانی بانک کشاورزی، با توجه به رتبه اعتبارسنجی افراد، دارای سود ۲۳ درصد است. قسط آن ۳,۲۰۵,۱۴۷ تومان، کل سودش ۵۳,۸۴۷,۰۶۳ تومان و مجموع قسط و سود ۱۵۳,۸۴۷,۰۶۳ تومان است. مدت‌زمان بازپرداخت وام صد میلیون تومانی ۴۸ ماه و برای وام ۵۰ میلیون تومانی ۳۶ ماه است. همچنین دریافت این وام نیازمند پرداخت یک میلیون و صد هزار تومان بابت تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه است.

وام بدون ضامن بانک مسکن

وام بدون ضامن بانک مسکن، شرایطی مشابه دیگر بانک‌ها را دارد. وام‌گیرندگان بر اساس بخشنامه این بانک دو گروه هستند:

الف- شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی که واریز حقوق آنها از طریق بانک مسکن صورت می‌پذیرد.

ب- کارکنان شرکت‌های معتبر بخش خصوصی به شرح ذیل که واریز حقوق آنها از طریق بانک مسکن صورت می‌پذیرد.

  • شرکت‌های بورسی و فرابورسی
  • شرکت‌های واگذارشده یا در‌حال‌ واگذاری از سوی دولت که بخشی از سهام آن‌ها کماکان در اختیار دولت است.
  • شرکت‌های واگذارشده از سوی دولت که به کارهای عمرانی عام‌المنفعه و ارائه خدمات زیربنایی اشتغال دارند؛ مثل شرکت‌های آب‌و‌فاضلاب، گاز، مخابرات، برق و...
  • و سایر موارد مشابه

وام ۵۰ میلیون تومانی این دو گروه با اعتبار A ،B و C با نامه کسر از حقوق و وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برای افراد دارای اعتبار A و B فقط با اخذ سفته يا چک بر حسب مورد ارائه می‌شود. این تسهیلات برای افراد دارای رتبه اعتباری C علاوه بر چک یا سفته نیازمند نامه کسر از حقوق است.

وام بانک‌های توسعه صادرات و ملت

شرایط دریافت این وام، همانند دیگر بانک‌ها و با سود ۲۳ درصد است. ارائه تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی به کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی به تشخیص بانک که دارای رتبه C هستند، علاوه بر ضامن معتبر نیازمند امضای قرارداد و احراز توان بازپرداخت تسهیلات توسط متقاضی است.

بانک ملت هم برای ارائه وام بدون ضامن بر اساس رتبه اعتبارسنجی، شرایطی مشابه دارد.

تسهیلات با همراه شهر پلاس

برای دریافت وام بدون ضامن بانک شهر که نام دیگرش طرح تسهیلات با همراه شهر پلاس است، افرادی که حداقل ۳ ماه از افتتاح حساب آنها در بانک شهر می‌گذرد، باید نزد بانک امتیاز داشته باشند. متقاضیان می‌توانند بدون ضامن وام بگیرند و رتبه اعتبارسنجی به‌عنوان ضمانت این تسهیلات در نظر گرفته می‌شود. سود این وام ۱۸ درصد و میزان آن ۵۰ میلیون تومان است. البته سقف این تسهیلات برای حقوق‌بگیران این بانک ۱۰۰ میلیون تومان است.

تسهیلات بدون ضامن بانک شهر نیازمند سپرده و مهلت بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است.

وام ۳۰۰ میلیونی بانک رسالت

وام ۳۰۰ میلیونی و بدون کارمزد بانک رسالت با مدل جدید اعتبارسنجی به متقاضیان پرداخت می‌شود. دریافت این وام نیازمند افتتاح حساب و البته اعتبارسنجی است.

  • روش اول: وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد

در این روش، بانک وام قرض‌الحسنه را بدون کارمزد (زیاده بر قرض) پرداخت می‌کند و متقاضی هزینه‌های خدمات را به‌طور مستقیم به خدمات‌دهندگان می‌پردازد.

درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد از طریق سامانه رسالت صورت می‌پذیرد.

  • روش دوم: وام قرض‌الحسنه با کارمزد

در این روش متقاضی کارمزد وام را به بانک پرداخت می‌کند.

درخواست وام قرض‌الحسنه با کارمزد از طریق همراه بانک یا اینترنت بانک رسالت انجام می‌شود.

تسهیلات دیگری که مشروط به اعتبارسنجی است

تسهیلاتی که تا اینجا معرفی شدند، وام‌های ۵۰ تا صد میلیون تومانی بدون ضامن، با سود ۲۳ و بازپرداخت ۴۸ ماهه بودند. اما علاوه بر اینها طرح‌های دیگری در بانک‌ها معرفی شده‌اند که مشروط به اعتبارسنجی هستند و تسهیلاتی متفاوت ارائه می‌کنند. مثل موارد زیر:

  • طرح بهارانه بانک آینده تسهیلاتی ۳۰۰ میلیون‌تومانی با بازپرداخت ۲۴ ماهه و نیازمند سپرده و ضامن رسمی است.
  • وام بدون ضامن پست بانک نیز سودی ۱۸ درصدی و بازپرداختی ۴۸ ماهه دارد.

در ادامه این مطلب چند طرح دیگر را معرفی می‌کنیم.

طرح لیلیوم بانک سینا

در طرح لیلیوم بانک سینا افراد دارای حساب می‌توانند از طریق اپلیکیشن سیبانک درخواست تسهیلات بدون ضامن خود را مطرح کنند. سود این وام ۲۳ درصد و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۳۶ ماه است.

نوع ضمانت این وام از طریق اعتبارسنجی است و افراد دارای رتبه‌های اعتبارسنجی A و B و C می‌توانند به‌ترتیب تا سقف ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

حساب سپرده لازم برای این وام قرض‌الحسنه است و مدت‌زمان خواب سپرده حداقل ۲ و حداکثر ۶ ماه است. وام‌گیرنده نباید بدهکار به بانک یا دارای چک برگشتی باشد. قسط این وام ۱,۹۳۵,۴۸۶ تومان، کل سود آن ۱۹,۶۷۷,۴۹۹ تومان و مجموع رقم وام و سود ۶۹,۷۷۷,۴۹۹ تومان است.

طرح بهارانه و جهاد کالای بانک آینده

همه مشتریان این بانک می‌توانند با ایجاد میانگین حساب سه یا چهارماهه به‌ترتیب ۱۵۰ و ۲۰۰ درصد سپرده قرض‌الحسنه خود تسهیلات دریافت کنند. وام بهارانه ۳۰۰ میلیون تومان و با سود ۲۳ درصد پرداخت می‌شود. حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۲۴ ماه است. قسط این وام ۱۵,۷۱۱,۹۹۲ تومان و کل سود آن ۷۷,۰۸۷,۸۰۳ تومان است. این وام به مشتریان دارای رتبه اعتباری A بدون ضامن و با اعتبارسنجی و البته ارائه یک چک اعطا می‌شود.

همچنین در طرح جهاد کالای بانک آینده می‌توانید با افتتاح حساب و ثبت‌نام اینترنتی درصورتی‌که دارای رتبه اعتباری مناسب باشید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۲۳ درصد دریافت کنید. وام طرح جهادکالا نیازمند ضامن رسمی و اعتبار شغلی است اما با رتبه اعتباری A فقط با ارائه سفته یا چک صیادی می‌توان این تسهیلات را دریافت کرد.

طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت

بانک تجارت با طرح تسهیلاتی اسنوا تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۲۳ درصد در قالب کارت اعتباری به مشتریان خود می‌دهد. البته این کارت اعتباری باید در فروشگاه‌های اسنوا خرج شود.

برای دریافت این وام، افراد دارای رتبه اعتباری A و B چک و سفته، افراد دارای رتبه اعتباری C و D یا فاقد رتبه اعتباری چک، سفته و یک ضامن معتبر و افراد دارای رتبه اعتباری E، چک، سفته و دو ضامن معتبر باید داشته باشند.

قسط این وام که ۳۶ ماه برای بازپرداخت زمان دارد ۳,۸۷۰,۹۷۲ تومان، کل سود آن ۳۹,۳۵۴,۹۹۸ تومان و مجموع رقم وام و سود ۱۴۰,۴۵۴,۹۹۸ تومان است. برای تشکیل پرونده و اعتبارسنجی یک میلیون و صد هزار تومان دریافت می‌شود و وام‌گیرنده نباید به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی باشد. همچنین وام‌گیرنده نباید تابه‌حال از تسهیلات خرید کالا استفاده کرده باشد.

این بانک همچنین طرح دیگری به نام وام کالانو دارد که تسهیلات کارت اعتباری یا همان خرید کالا بدون ضامن است. در این طرح شخص وام‌گیرنده فقط می‌تواند از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک تجارت خرید کند.

در وام کالانو علاوه بر رتبه A و B اعتبارسنجی،‌ چک دیجیتال و سفته الکترونیکی به‌عنوان ضامن از وام‌گیرنده گرفته می‌شود. وام در ۳ سقف ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شود و ۲۴ ماه دوره بازپرداخت دارد. یک میلیون و صد هزار تومان هم هزینه تشکیل پرونده، اعتبارسنجی و آبونمان سالیانه کارت اعتباری دریافت می‌شود. قسط این وام ۵,۲۳۷,۳۳۱ تومان، کل سودش ۲۵,۶۹۵,۹۳۴ تومان و کل مبلغ وام و سود ۱۲۶,۷۴۵,۹۳۴ تومان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات