فیلترشده‌ها در صدر اپلیکیشن‌های محبوب ایرانیان؛ فقط ۸.۷ درصد مردم از «بله» استفاده می‌کنند

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
قطع اینترنت - فیلترینگ - دکمه قطع اتصال اینترنت
نظرسنجی ایسپا: اپلیکیشن‌های فیلترشده اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام در صدر ابزارهای محبوب ایرانیان قرار دارند.
تبلیغات

تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۴۶.۵ درصد مردم از «اینستاگرام»، ۳۵.۳ درصد از «واتس‌اپ» و ۳۴.۶ درصد آنها از «تلگرام» استفاده می‌کنند. این آمار حاکی از این است که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در انتخاب مردم تاثیر چندانی نداشته است. بر اساس این نظرسنجی بیشترین کسانی که از پیام‌رسان داخلی ایتا استفاده می‌کنند، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا، از میان پیام‌رسان‌های داخلی ۲۵.۲ درصد افراد از «ایتا»، ۲۴.۱ درصد از «روبیکا» و ۸.۷ درصد هم از «بله» استفاده می‌کنند. میزان استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمتر از ۷درصد بوده است.

میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام در دوسال اخیر با نوساناتی همراه بوده ‌است، به‌طوری که استفاده از پیام‌رسان واتس‌اپ از ۷۱.۱ درصد در خرداد ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد در دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است. اما از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون، میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل روبیکا و ایتا تغییر قابل‌توجهی نداشته است.

استفاده مردم از رسانه‌های اجتماعی

بر اساس این گزارش در سوال مربوط به استفاده از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، افرادی که فقط مصرف‌کننده پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی یا داخلی بودند، تفکیک و محاسبه شد. در نتیجه طبق یافته‌های نظرسنجی دی‌ماه ایسپا، ۳۷.۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال، فقط از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. ۱۴.۹ درصد فقط از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند. ۲۵.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال همزمان از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی و داخلی استفاده می‌کنند. ۲۲ درصد مردم نیز، گفته‌اند از هیچ رسانه اجتماعی مجازی استفاده نمی‌کنند.

میزان استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی

نظرسنجی ایسپا برحسب متغیرهای زمینه‌ای نشان می‌دهد ۴۷.۱ درصد مردان، از اینستاگرام استفاده می‌‌کنند که این نسبت برای زنان ۴۵.۸ درصد است. جوانان (۱۸ تا ۲۹ سال) با ۶۸.۲ درصد بیشتر از سایر گروه‌های سنی، افراد دانشگاهی (۵۹.۱ درصد) بیشتر از افراد غیردانشگاهی، ساکنان مراکز استان (۵۲ درصد) نیز بیشتر از سایر افراد، از اینستاگرام استفاده می‌‌کنند. این تفاوت بین گروه‌ها در استفاده از تلگرام و واتس‌آپ نیز مشاهده می‌شود. از بین شبکه‌های اجتماعی داخلی روبیکا و ایتا، مقبولیت بیشتری دارند. زنان (۲۸.۵ درصد) بیشتر از مردان (۲۲ درصد) از ایتا استفاده می‌کنند. افراد ۳۰ تا ۴۹ سال (۲۹ درصد) بیشتر از سایرگروه‌های سنی و افراد دانشگاهی (۳۲.۷ درصد) نیز بیشتر از افراد غیردانشگاهی، مصرف‌کننده ایتا هستند.

میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی

طبق گزارش روابط عمومی ایسپا، این نظرسنجی در فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۱۰۳ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال به بالای کل کشور به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده است. نرخ پاسخگویی در این طرح، ۳۷ درصد بوده است و این یعنی از کل افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳۷ درصد با پرسشگران ایسپا همکاری کرده‌اند. بنابراین داده‌های نظرسنجی نیز به این دسته از افراد قابل تعمیم است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات