حضور ۷۰ شرکت و ارائه ۱۴۰۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار ایران

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
نشست خبری نمایشگاه کار
جاب‌ویژن ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ نمایشگاه کار ایران را با ارائه ۱۴۰۰ موقعیت شغلی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد کرد.
تبلیغات

نشست خبری نمایشگاه کار امروز، سوم بهمن ماه، با حضور برگزارکنندگان این نمایشگاه برگزار شد. مدیرعامل جاب‌ویژن و دبیران نمایشگاه کار در این نشست حضور داشتند و درباره نمایشگاه کار ایران که قرار است ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار شود، توضیحاتی را ارائه کردند.

به گفته مقداد ولایی، مدیرعامل جاب‌ویژن، در ششمین دوره نمایشگاه کار ایران که رویداد شناخته‌شده در حوزه منابع انسانی کشور است ۶۰ تا ۷۰ شرکت حضور دارند و قرار است کارگاه‌های آموزشی هم در این نمایشگاه برگزار شود:

در مدت‌زمان سه‌روزه این نمایشگاه ۲۰ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان و کارجویان برگزار خواهد شد. تعداد موقعیت‌های شغلی که ۶۰، ۷۰ سازمان شرکت‌کننده در این رویداد ارائه می‌کنند نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. سال قبل ۱۱۰۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار ارائه شد و امسال حدود ۱۴۰۰ موقعیت شغلی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های حاضر در این رویداد ارائه می‌شود. برآورد ما این است که ششمین رویداد نمایشگاه کار ایران حدود ۲۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد.
- مقداد ولایی، مدیرعامل جاب‌ویژن

به گفته او، تا امروز ۱۳ دوره نمایشگاه کار در دانشگاه شریف برگزار شده و ۵‌ دوره از این رویداد هم در قالب «نمایشگاه کار ایران» در خارج از فضای دانشگاه و به شکل عمومی‌تر برگزار شده که در مجموع این رویدادها در ادوار مختلف حدود ۳۸۰۰ استخدام انجام شده است.

مدیرعامل جاب‌ویژن در پاسخ به پرسش خبرنگار زومیت درباره اینکه این تعداد از نیروهای استخدام‌شده از طریق نمایشگاه کار عمدتاً در چه رده‌های شغلی‌ای هستند، گفت:

عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد نه در رده‌های مدیریتی. البته این مسئله به این معنا نیست که در نمایشگاه افراد از سطوح بالای شغلی شرکت نمی‌کنند؛ اتفاقاً بسیاری از شرکت‌ها تصور می‌کردند امکان جذب افراد در رده‌های بالای شغلی از طریق نمایشگاه وجود ندارد اما در دوره‌های گذشته بازخوردی که از بعضی شرکت‌ها گرفتیم این بود که افراد بسیار توانمندی را در نمایشگاه ملاقات کرده بودند که مایل به جذب هرچه سریع‌تر آن‌ها به شرکت خود بودند. بنابراین، افرادی از این سطوح شغلی هم در نمایشگاه حاضر می‌شوند اما تعدادشان قطعا از تعداد افراد در رده‌های دیگر کمتر است؛ همان طور که افراد از رده‌های بالای شغلی در کل جامعه هم کمتر و در اقلیت است.
- مقداد ولایی، مدیرعامل جاب‌ویژن

او در پاسخ به دیگر پرسش زومیت درباره این که رواج هوش مصنوعی در چند ماه اخیر تأثیری بر بازار کار در جهان و ایران داشته است، توضیح داد: «آمار و ارقامی که درباره جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی ارائه می‌شود عموماً مطالعات آینده‌پژوهی هستند و پیش‌بینی‌هایی از تأثیر آتی این تکنولوژی بر بازار کار و نیروی انسانی انجام می‌دهند. شاید در دنیا هوش مصنوعی تأثیر اندکی بر بازار کار گذاشته باشد اما این تکنولوژی در ایران هنوز تأثیری بر بازار کار نداشته؛ البته در آینده حتماً بازار کار ایران را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

کارجویان با شرکت در نمایشگاه کار شانس بیشتری برای استخدام در شرکت‌ها دارند

ولایی در ادامه به اهداف و فلسفه برگزاری رویداد نمایشگاه کار هم اشاره کرد. از یک سو «ارتباط مستقیم و بی‌واسطه کارجویان با مدیران یک شرکت، رویکردها و سیاست‌های منابع انسانی یک شرکت و آشنا شدن با فرهنگ سازمانی شرکت‌ها» و از سوی دیگر، فراهم شدن امکان ارتباط مستقیم بین کارجویان و کارفرمایان در محیط نمایشگاه کار به افراد کمک می‌کند نسبت به زمانی که صرفاً برای یک شرکت رزومه ارسال می‌کنند شانس استخدام بالاتری داشته باشند.

بر اساس اعلام مدیرعامل جاب‌ویژن سه ماه پس از برگزاری هر دوره از نمایشگاه کار، جاب‌ویژن میزان جذب از طریق نمایشگاه را از شرکت‌ها جویا می‌شود. به گفته او طبق خوداظهاری شرکت‌ها و سازمان‌های حاضر در رویدادهای گذشته ۳۵۰۰ تا ۴ هزار نفر پس از نمایشگاه در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف جذب و استخدام شده‌اند.

ششمین نمایشگاه کار؛ یکی از متنوع‌ترین ادوار از نظر تنوع در شرکت‌های شرکت‌کننده است

پویان دلاوری، دبیر اجرایی ششمین نمایشگاه کار ایران، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ششمین دوره نمایشگاه کار ایران را حضور شرکت‌های مختلف از صنایع و حوزه‌های متنوع می‌داند. او در پاسخ به پرسش خبرنگار زومیت در خصوص حوزه فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های حاضر در این رویداد اعلام کرد:

شرکت‌های نماینده از حوزه‌های مختلفی از جمله آی‌تی، نرم‌افزار و سخت‌ابزار، تولید، دارو، صنایع غذایی، خودرو و… در نمایشگاه ایران غرفه دارند و امسال یکی از متنوع‌ترین ادوار نمایشگاه از نظر تنوع در شرکت‌های شرکت‌کننده در این رویداد است.
- پویان دلاوری، دبیر اجرایی نمایشگاه کار ایران

به گفته دلاوری، در ششمین دوره نمایشگاه کار ایران هم همچون ادوار گذشته فرصتی فراهم می‌شود که سازمان‌ها خود را به بازدیدکنندگان معرفی کرده و «فعالیت‌ها و مزیت‌هایشان را طوری به کارجویان پرزنت کنند که نشان دهند بهترین شرکت و سازمان برای کار هستند. در واقع، هدف شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه ارتقای برند کارفرمایی و پرزنت کردن خود با این هدف است که چرا جای بهتری برای کار کردن هستند؛ چراکه این نمایشگاه یک فضای رقابتی بین سازمان‌ها برای جذب نیروی کار توانمند است.»

علاوه بر این فرصت، دلاوری از یک امکان جدید در نمایشگاه کار امسال خبر داد: «یکی از امکانات جدیدی که در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود، این است که افراد می‌توانند در بازی‌هایی که از سمت ستاد نمایشگاه ارائه شده شرکت کنند تا بتوانند خودشان را بسنجند، مهارت‌های نرم خود را ارزیابی کنند و متناسب با این ویژگی‌ها دست به انتخاب شغل بزنند.»

تعداد شرکت‌های حاضر در ششمین دوره نمایشگاه کار نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر شده است

محمد شریف‌خانی، دبیر نمایشگاه کار، نیز «فضاهای کارگاهی و آموزشی، فرصت دریافت مشاوره در حوزه شغل و کار و امکان شبکه‌سازی» را از جمله کارکردهای نمایشگاه کار ایران معرفی می‌کند. او اعتقاد دارد که حضور در این رویداد هم به سود کارفرمایان است و هم کارجویان:

این رویداد حالا به مرجعی برای شرکت‌ها تبدیل شده تا بتوانند نیروی مناسب خود را پیدا کنند. او توضیح می‌دهد که نمایشگاه کار ایران یک بستر مناسب برای کسانی است که به‌دنبال موقعیت‌های شغلی بهتر هستند و از سمت دیگر شرکت‌ها هم می‌توانند از میان کارجویان دست به انتخاب و ارزیابی بزنند و حتی فرصت مصاحبه با نیروی کار مورد نظرشان را داشته باشند.
- محمد شریف‌خانی، دبیر نمایشگاه کار

احتمالاً همین مزیت‌ها باعث شده شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف هرساله برای حضور در این رویداد هزینه و زمان صرف کنند و با گرفتن غرفه در نمایشگاه کار در این رویداد حاضر شوند. به گفته شریف‌خانی تعداد شرکت‌هایی که امسال در این نمایشگاه حضور دارند بیشتر از رویداد پیشین هم بوده و تعداد سازمان‌های شرکت‌کننده در این دوره نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات