تپسی گزینه «عجله دارم» را حذف کرد

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
قیمت‌گذاری دستوری برای اسنپ و تپسی
با دستور سازمان تعزیرات حکومتی پس از اسنپ، تپسی هم گزینه «عجله دارم» را حذف کرد.
تبلیغات

کمتر از یک هفته پس از دستور احمد اصانلو، رییس سازمان تعزیرات حکومتی، مبنی بر حذف کردن گزینه «عجله دارم» در اسنپ و تپسی و تهدید به اینکه اگر این گزینه را حذف نکنند پرونده‌هایشان «تا صدور حکم پیگیری می‌شود»، هر دو پلتفرم اسنپ و تپسی این گزینه را حذف کردند.

اسنپ روز پنج‌شنبه هفدهم اسفند ماه بود که گزینه «عجله دارم» را از پلتفرم خود حذف کرد و امروز، بیستم اسفند ماه، تپسی هم در اقدامی مشابه اقدام به حذف این گزینه کرد. تپسی روز گذشته هم با برگزاری یک نظرسنجی در اپلیکیشن خود از کاربران خواسته بود نظرشان درباره گزینه «عجله دارم» را اعلام کنند. البته نتایج این نظرسنجی مشخص نشد و پیش از حذف گزینه «عجله دارم» نظرسنجی مذکور هم از روی اپلیکیشن تپسی برداشته شده بود.

بیشتر بخوانید

تپسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی احضار میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، توسط سازمان تعزیرات حکومتی و دستور این سازمان، این پلتفرم از امروز (بیستم اسفند) گزینه «عجله دارم» را از دسترس کاربران خارج کرده است.

تپسی در این بیانیه‌ توضیحات تکمیلی هم اضافه کرده و نوشته است: گزینه «عجله دارم» با هدف ارائه خدمت به کاربرانی که اولویت آن‌ها نه هزینه سفر، بلکه قبول سفر است به خدمات تپسی اضافه شد. این گزینه برای افرادی است که مایل‌اند با افزایش قیمت، شانس قبول سفر از سمت سفیران را افزایش داده و زمان انتظار کمتری را صرف قبول درخواست خود کنند. پیش از اضافه شدن گزینه «عجله دارم»، بارها کاربران در شبکه‌های اجتماعی اضافه کردن امکانی برای پیشنهاد قیمت بالاتر به سفیر را به تپسی پیشنهاد داده بودند.

در این بیانیه هم‌چنین توضیح داده شده است که با هدف ارائه خدمات متنوع، در کنار گزینه «عجله دارم»، گزینه «عجله ندارم» نیز در پلتفرم تپسی قرار گرفته است. این گزینه برای کاربرانی در نظر گرفته شده است که مایل‌اند در ازای زمان انتظار بیشتر، قیمت کمتری پرداخت کنند.

این گزینه همچنان در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند. تپسی در بیانیه خود اعلام کرده که گزینه «عجله ندارم» در فاصله کوتاه از رونمایی، با استقبال خوبی مواجه شده است.

رییس و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، پیش از این وجود گزینه «عجله دارم» در اسنپ و تپسی را مصداق گران‌فروشی دانسته و این موضوع را نوعی تخلف خوانده و با همین استدلال دستور به حذف این گزینه داده بودند. تپسی اما در بخشی از بیانیه خود آورده است:

تصور اشتباهی وجود دارد که افزایش قیمت‌ سفرها موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین شده و گزینه‌ای مانند «عجله دارم» با هدف افزایش درآمد به برنامه اضافه شده است. توجه به این نکته ضروری است که آنچه موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین می‌شود، افزایش تعداد سفرها است نه افزایش قیمت؛ چرا که افزایش قیمت جذابیت سفر را برای کاربر مسافر کاهش داده و باعث کم شدن تعداد سفرها می‌شود. هدف تاکسی‌های آنلاین، ارائه قیمت تعادلی به شکلی است که برای هر دو کاربر مسافر و راننده بصرفه بوده و سبب انجام سفر شود.
- بیانیه تپسی

همان‌طور که در توضیحات اسنپ در مورد حذف گزینه «عجله دارم» اشاره شده بود که رانندگان از انتخاب این گزینه توسط مسافر مطلع نمی‌شوند و این تصور که بدون استفاده از این گزینه درخواست سفر شما پذیرفته نمی‌شود، اشتباه است، تپسی هم در بیانیه خود نوشته است:

«گزینه‌های مختلف سفر در تپسی از جمله «عجله دارم»، با طراحی یکسان به سفیران تپسی نمایش داده می‌شوند. بنابراین سفیران هنگام قبول درخواست‌ها، از انتخاب گزینه «عجله دارم» توسط کاربر اطلاعی ندارند. تپسی در این زمینه همه تلاش خود را به کار گرفته تا مانع سوءاستفاده‌های احتمالی از این گزینه شود.»

تپسی همچنین توضیح داده است که فقط ۱۰ درصد از کل سفرهایش مربوط به گزینه «عجله دارم» است. سفرهای «عادی» ۷۰ درصد و سفرهای «عجله ندارم» ۲۰ درصد از سفرهای ناوگان تپسی را تشکیل می‌دهند. تپسی در توضیحات خود اضافه کرده است: «فاصله معنادار گزینه عادی نسبت به سایر خدمات و نیز استقبال از گزینه «عجله ندارم»، گواه نگاه تپسی به ارائه خدمات متنوع با در نظر گرفتن نیازهای مختلف کاربران است.»

اسنپ پیش از این اعلام کرده بود که به‌دلیل کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه مسافران و کاربران، از طریق مذاکرات، جلسات و گفت‌وگوها به‌دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه خواهد بود. حالا تپسی هم اعلام کرده است که به پیگیری‌هایش ادامه خواهد داد:

تپسی همزمان با غیرفعال شدن گزینه «عجله دارم»، به پیگیری‌های خود جهت تبیین منطق حاکم بر این سرویس به نهادهای تنظیم‌گر ادامه خواهد داد. امیدواریم نتیجه در پایان، دسترسی کاربران به بهترین خدمات در حوزه حمل‌و‌نقل درون‌شهری باشد.
- بیانیه تپسی

حالا با حذف و از دسترس خارج شدن گزینه «عجله دارم» از هر دو سرویس ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی باید منتظر نتایج و پیامدهای این اتفاق و تأثیر آن روی هزینه و مبالغ سفرها باشیم.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ به نظر شما حذف «عجله دارم» چه اثراتی خواهد داشت؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات