نحوه ثبت نام و نوبت‌گیری آنلاین معاینه فنی خودرو

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
معاینه فنی
در این مطلب تمام مراحل نوبت‌گیری اینترنتی معاینه فنی خودو و همچنین تمام آنچه را که پیش از دریافت آنلاین نوبت باید بدانید، توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

خودروها برای عبور و مرور بدون دردسر در شهر باید معاینه فنی داشته باشند. نداشتن گواهی معاینه فنی باعث می‌شود خودرو روزانه به مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه شود. همچنین اگر از زمان منقضی شدن گواهی معاینه فنی خودرو بیشتر از یک ماه گذشته باشد، جریمه خودرو مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن این جریمه‌ها و همچنین با توجه به اهمیت بررسی کیفیت فنی خودرو بهتر است نسبت به انجام مراحل معاینه فنی و دریافت گواهی آن بی‌تفاوت نباشید.

اگر می‌خواهید برای دریافت این گواهی اقدام کنید لازم است به یکی از مراکز دریافت گواهی معاینه فنی خودرو در شهر خود مراجعه کنید.

اگر ساکن شهر تهران هستید برای اینکه به مراکز دریافت معاینه فنی مراجعه کنید تا خودروی شما بررسی و این گواهی برایتان صادر شود، لازم است به روش آنلاین برای بررسی و دریافت معاینه فنی ثبت نام کنید و نوبت بگیرید.

زومیت در این مطلب به شما آموزش می‌دهد که برای دریافت نوبت معاینه فنی خودرو به روش اینترنتی چطور باید اقدام کنید و چه مراحلی را لازم است طی کنید.

راه‌های نوبت‌گیری آنلاین معاینه فنی خودرو

برای اینکه بتوانید به‌صورت اینترنتی برای دریافت معاینه فنی ثبت نام و نوبت‌گیری کنید می‌توانید به پلتفرم‌های «تهران من» مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید به سایت تهران من یا اپلیکیشن تهران من مراجعه کنید. هر دو این بسترها امکان رزرو نوبت معاینه فنی خودرو را فراهم کرده‌اند.

رزرو معاینه فنی از طریق اپلیکیشن تهران من

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای استفاده از وب‌سایت از برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تهران من استفاده کنید، کافی است این اپلیکیشن را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. پس از وارد شدن به اپلیکیشن در همان صفحه اول گزینه «رزرو معاینه فنی» مشاهده می‌شود.

گزینه «رزرو معاینه فنی» را انتخاب کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید. در مرحله بعد، قوانین رزرو آنلاین معاینه فنی به‌طور کامل برای شما توضیح داده شده است. این قوانین را مطالعه کنید و روی گزینه «شرایط فوق را خوانده و می‌پذیرم» بزنید. بدون تأیید این گزینه نمی‌توانید به مرحله بعدی بروید.

در مرحله بعد نقشه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که لازم است موقعیت مکانی (لوکیشن) خود را روی آن مشخص کنید تا مراکز معاینه فنی که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید، به شما نشان داده شود. پس از انتخاب و مشخص کردن موقعیت مکانی، باید چهار گزینه را پر کنید.

گزینه اول انتخاب نوع خودرو است. از میان گزینه‌های موجود خودرو خود را پیدا و انتخاب کنید. در کادر دوم، نوع سوخت خودرو خود را مشخص کنید. در دو کار بعدی لازم است تاریخ و ساعتی را که مایل هستید برای انجام مراحل معاینه فنی و دریافت گواهی مراجعه کنید، انتخاب کنید تا در ادامه مرکزی که برای شما در نظر گرفته شده است همراه با آدرس کامل نمایش داده شود.

صفحه اصلی اپلیکیشن تهران من
مرحله اول
رزرو آنلاین معاینه فنی
مرحله دوم
نقشه در اپلیکیشن تهران من
مرحله سوم
مشخصات خودرو در اپلیکیشن تهران من
مرحله چهارم

چنانچه پیغامی مشابه تصویر زیر دریافت کردید که مشخصات خودروی شما، زمان مراجعه، نام مرکز معاینه فنی و آدرس مرکز را نوشته بود، به این معنی نیست که نوبت معاینه فنی شما رزرو شده است. برای اینکه درخواست شما ثبت و نوبتتان رزرو شود لازم است مبلغ تعیین‌شده برای انجام معاینه فنی را به شیوه آنلاین پرداخت کنید. برای این کار روی گزینه «رزرو» بزنید تا از طریق کیف پول شهروندی خود در اپلیکشین تهران من مبلغ تعیین‌شده یعنی ۹۲ هزار تومان را پرداخت کنید. اگر کیف پول شما موجودی نداشته باشد هم می‌توانید به‌صورت اینترنتی و با پرداخت آنلاین مبلغ را بپردازید.

اپلیکیشن تهران من

پس از پرداخت مبلغ، زمان تعیین‌شده برای شما رزرو می‌شود و می‌توانید در همین زمان به مرکز تعیین‌شده مراجعه کنید و مراحل انجام معاینه فنی را پشت سر بگذارید.

نوبت‌دهی معاینه فنی از طریق سایت تهران من

اگر به‌جای استفاده از اپلیکیشن ترجیح می‌دهید از سایت تهران من استفاده کنید لازم است به نشانی www.my.tehran.ir مراجعه کنید. اگر پیش از این در سامانه ثبت نام کرده‌اید، نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید و وارد سامانه شوید. چنانچه تا به حال در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید در صفحه اصلی روی بخش «ثبت نام» کلیک کنید. کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، نام کاربری و کلمه عبور مورد نظرتان را وارد کنید. در ادامه یک کد به شماره موبایل شما ارسال می‌شود، آن را در سامانه وارد کنید تا حساب کاربری برای شما ایجاد شود.

پس از ایجاد حساب کاربری، به پروفایل خود وارد می‌شوید. در نوار سمت راست صفحه گزینه «خدمات حمل‌ و نقل» را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود روی گزینه «نوبت‌دهی معاینه فنی» کلیک کنید. در مرحله بعد قوانین برای شما نمایش داده می‌شود که باید آن را مطالعه کنید و در نهایت، روی گزینه «شرایط فوق را خوانده و می‌پذیرم» کلیک کنید.

در مرحله بعد لازم است موقعیت مکانی خود، مشخصات خودرو، نوع سوخت، تاریخ مراجعه و ساعتی را که قصد مراجعه دارید، انتخاب کنید و روی گزینه پرداخت بزنید تا هزینه ۹۲ هزار تومانی معاینه فنی را پرداخت کنید. در ادامه مرکز معاینه فنی تعیین‌شده برای شما همراه با زمان مشخص‌شده برای مراجعه به شما نمایش داده می‌شود.

سایت تهران من
مرحله اول
نوبت‌دهی آنلاین معاینه فنی
مرحله دوم
قوانین سایت تهران من
مرحله سوم
مشخصات خودرو در سایت تهران من
مرحله چهارم

عدم مراجعه به مرکز معاینه فنی در زمان تعیین‌شده

اگر پس از رزرو آنلاین نوبت معاینه فنی به هر دلیلی نتوانید در روز و زمان مشخص‌شده به مرکز معاینه‌فنی مشخص‌شده مراجعه کنید، تا ۱۴ روز پس از تاریخ تعیین‌شده هزینه معاینه فنی‌ای که پرداخت کرده‌اید محفوظ خواهد ماند. بنابراین، شما تا ۱۴ روز پس از تاریخ مقرر فرصت دارید برای انجام مراحل معاینه فنی به مرکز مربوطه مراجعه کنید. پس از گذشت ۱۴ روز و عدم مراجعه شما نوبت از دست خواهد رفت و هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید هم عودت داده نخواهد شد و برای نوبت دیگری هم قابل استفاده نیست. بنابراین، اگر نمی‌توانید در زمان تعیین‌شده برای انجام معاینه فنی مراجعه کنید، بهتر است نوبت رزروشده خود را کنسل کنید.

کنسل کردن نوبت معاینه فنی

اگر به‌صورت اینترنتی نوبت انجام معاینه فنی گرفته باشید اما به هر دلیلی نتوانید و یا نخواهید در زمان تعیین‌شده به مرکز مورد نظر مراجعه کنید این امکان را دارید که زمان رزروشده را لغو یا کنسل کنید.

برای این کار کافی است در حساب کاربری خود در سایت یا اپلیکیشن تهران من به بخش «سوابق رزرو معاینه فنی» بروید و گزینه «لغو نوبت» را انتخاب کنید تا نوبت شما لغو شود. به خاطر داشته باشید که در صورت لغو نوبت معاینه فنی، مبلغی که پرداخت کرده‌اید به کیف پول شما بازگردانده می‌شود.

نکات مهم پیش از نوبت‌گیری آنلاین معاینه فنی

تا اینجا توضیح دادیم که با طی چه مراحلی و از چه راه‌هایی می‌توانید برای رزرو آنلاین نوبت معاینه فنی اقدام کنید. حالا لازم است چند نکته را ذکر کنیم تا پیش از نوبت‌گیری اینترنتی معاینه فنی آن‌ها را در نظر بگیرید.

اولین کاری که قبل از اقدام برای دریافت نوبت معاینه فنی باید انجام دهید تسویه جریمه طرح ترافیک است. اگر خودروی شما جریمه طرح ترافیک خود داشته باشد، شما مجاز به دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی نخواهید بود.

اگر خودروی شما پلاک ندارد یا تک‌ پلاک است نمی‌توانید برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنید؛ چون خودروهای فاقد پلاک یا تک پلاک مجاز به دریافت نوبت‌ اینترنتی معاینه فنی نیستند.

اگر خودروی شما گازسوز است امکان دریافت نوبت آنلاین معاینه فنی را ندارید؛ چون دارندگان خودروهای گازسوز نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته در صورتی که گواهی معتبر بازدید چشمی CNG و هیدرواستاتیک را داشته باشید می‌توانید به‌صورت آنلاین نوبت معاینه فنی را رزرو کنید.

درباره مراکز معاینه فنی و نحوه دریافت نوبت معاینه فنی هر سؤالی دارید می‌توانید با تلفن گویای ۰۲۱۹۶۰۰۶۰۰۰ که متعلق به ستاد معاینه فنی است، تماس بگیرید.

فرایند دریافت گواهی معاینه فنی

اگر از طریق سایت یا اپلیکیشن تهران من موفق به دریافت نوبت معاینه فنی شدید و قرار است به‌زودی به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید بد نیست آشنایی مختصری با فرایند دریافت گواهی معاینه فنی داشته باشید.

زمانی که شما در مرکز معاینه فنی حاضر می‌شوید، ابتدا باید پذیرش شوید، اطلاعات خود و خودرو را ارائه دهید تا در سیستم ثبت شود و در نهایت، خودرو خود را تحویل دهید. پس از تحویل خودرو، اولین مرحله بررسی ظاهری خودروی شما است. سالم بودن لاستیک‌ها، داشتن کمربند ایمنی، سالم بودن شیشه‌ها و آینه‌ها، وضعیت پوسیدگی بدنه، بوق و صدای اگزوز مواردی است که در این مرحله مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.

سومین مرحله بررسی آلایندگی خودروها است. کارشناسان مرکز خودرو را به صورت دقیق و اصولی و با در نظر گرفتن پارامترهای استاندارد بررسی می‌کنند تا میزان آلایندگی خودرو مشخص شود. در ادامه نوبت به بررسی چراغ‌ها می‌رسد؛ کارشناسان در این مرحله وضعیت چراغ‌های اتومبیل را تست می‌کنند.

به‌دلیل تردد بالای تاکسی‌ها در سطح شهر مدت‌زمان اعتبار معاینه فنی این خودروها کمتر از مدت‌زمان اعتبار گواهی معاینه فنی خودروهای معمولی و عادی است.

مرحله پنجم بررسی میزان انحراف خودرو است. کارشناسان خودروی شما را در یک مسافت یک کیلومتری مورد بررسی قرار می‌دهند. بررسی کمک فنر و پس از آن، بررسی ترمز خودرو در مراحل بعدی انجام می‌شود تا وضعیت این قطعات اتومبیل مشخص شود.

بررسی سیستم تعلیق خودرو نیز در مرحله بعد توسط کارشناسان انجام می‌شود. این سیستم به هدایت صحیح ماشین، شتاب گرفتن و نحوه توقف آن مربوط می‌شود که کارشناسان در این مرحله همه این موارد را بررسی و تست می‌کنند.

اگر همه مراحل قبل را با موفقیت پشت سر بگذارید و خودروی شما ایرادی نداشته باشد، کارشناسان سلامت فنی خودروی شما را تأیید و برای آن گواهی معاینه فنی صادر می‌کنند. این گواهی یک سال اعتبار دارد و پس از پایان اعتبار یک ساله باید مجدداً برای دریافت این گواهی اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که اگر خودروی شما شرایط فنی سالمی نداشته باشد و در تست‌ها و بررسی‌های معاینه فنی مردود شود، ۱۵ روز فرصت دارید تا ایرادها و نواقصی که کارشناسان مطرح کرده‌اند برطرف و بار دیگر به مرکز معاینه فنی مربوطه مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • برای دریافت نوبت معاینه به صورت آنلاین به کجا باید مراجعه کنیم؟

    برای رزرو آنلاین نوبت معاینه فنی به سایت تهران من یا اپلیکیشن تهران من مراجعه کنید.

  • هزینه دریافت اینترنتی نوبت معاینه فنی چقدر است؟

    برای این که بتوانید به صورت آنلاین نوبت معاینه فنی بگیرید باید مبلغ ۹۲ هزار تومان را آنلاین پرداخت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات