ثبت نام و رزرو در سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
مطالعه 9 دقیقه
نوبت‌دهی آنلاین تعویض پلاک
نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو جزئیات فراوانی دارد. در این مطلب مراحل گرفتن نوبت تعویض پلاک و مدارک لازم برای این کار را با هم مرور می‌کنیم.
تبلیغات

چند سالی است که فرآیند اداری نوبت دهی تعویض پلاک به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و برای کارهایی مثل احراز هویت و اصالت مدارک، بیمه‌نامه، معاینه فنی و پرداخت جریمه‌ها خبری از صف‌های شلوغ نیست. خریداران و فروشندگان خودرو یا کسانی که پلاکشان به سرقت رفته است، پیگیری کار خود را می‌توانند به‌صورت آنلاین انجام دهند و برای تعویض پلاک و شماره‌گذاری مجدد خودرو، از مراکز موجود نوبت بگیرند. این کار ساده است اما جزئیات فراوانی دارد. در این مطلب همه مراحل نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک را مرور می‌کنیم و به سوالات شما درباره این خدمات پاسخ می‌دهیم.

برای دریافت آنلاین نوبت تعویض پلاک خودرو، باید به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراجعه کنید. در این سایت می‌توان برای انجام خدمات مختلف در مراکز تعویض پلاک استان‌ها و شهرهای مختلف نوبت اینترنتی گرفت. دریافت پلاک المثنی، تغییر کد پلاک مالک از شهری به شهر دیگر، خدمات مربوط به جانبازان و افراد دارای معلولیت، دریافت پلاک مجازی، نصب با فک پلاک گذر موقت و علاوه بر این‌ها تعویض پلاک سرقتی و مفقودی از جمله خدماتی است که در این سامانه می‌توان دریافت کرد.

کپی لینک

مراحل ثبت نام در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک

پیش از انجام مراحل نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک باید در این سامانه ثبت نام کنید.

۱- برای این کار ابتدا در نوار آبی بالای سایت روی «ثبت نام» کلیک کنید.

منوی اصلی سامانه نوبت‌دهی آنلاین

۲- در پنجره‌ای که باز می‌شود شماره موبایل خود و عبارت تصویر را به‌دقت وارد کنید. با کلیک روی دکمه‌ی سبزرنگ «ارسال کد تأیید» شماره‌ای پنج رقمی به‌صورت پیامک به تلفن همراه شما می‌رسد. اینجا همچنین دو گزینه برای کسانی که قبلاً در سایت ثبت نام کرده یا رمز عبور خود را از یاد برده‌اند وجود دارد.

به‌ یاد داشته باشید که شماره ثبت نامی که به دست شما رسیده محرمانه است و باید از در اختیار قراردادن محتویات این پیامک به دیگران خودداری کنید.

۴- با وارد کردن کدی که به تلفن همراه شما پیامک شده و کلیک روی «بعدی» به مرحله بعد می‌روید.

۳- شما به‌عنوان مالک شماره موبایل، در بخش بعدی باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید: نام، نام خانوادگی، تابعیت، کد ملی. در نهایت یک رمز عبور انتخاب کنید و این رمز را در کادر روبه‌رو بار دیگر تکرار کنید. (رمز عبور باید ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی و کاراکترها باشد.)

ثبت نام در سامانه نوبت‌دهی آنلاین
مرحله دوم
پیامک احراز هویت
مرحله سوم
اطلاعات هویتی در سامانه نوبت‌دهی
مرحله چهارم

۵- با انتخاب گزینه‌ی تکمیل ثبت نام، این پیام روی مرورگر شما ظاهر می‌شود: حساب کاربری شما با موفقیت ایجاد شد.

کپی لینک

نوبت‌دهی سامانه نوبت دهی تعویض پلاک چگونه انجام می‌شود؟

اکنون شما با داشتن یک حساب کاربری شخصی، در داشبورد خود می‌توانید به نوبت‌های دریافت‌شده دسترسی داشته باشید و در صورت دریافت نوبت، رسید آن را چاپ کنید. به‌علاوه در بخش حساب کاربری امکان ویرایش اطلاعات پروفایل و اضافه کردن پست الکترونیکی و آدرس وجود دارد. داشبورد شما امکانات ویژه‌ای دارد که «زومیت» در ادامه مرحله‌ به مرحله آنها را معرفی می‌کند.

شما در داشبورد حساب خود می‌توانید به نوبت‌های دریافت‌شده دسترسی داشته باشید و رسید آن را چاپ کنید

برای جست‌وجوی مراکز تعویض پلاک، پس از ورود به حساب کاربری خود، در صفحه اصلی سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک، در قسمت جست‌وجو فقط نام استان محل سکونت خود را وارد کنید و باقی فیلدها (مربوط به خدمات و نوع وسیله نقلیه) را خالی بگذارید.

بعد از زدن گزینه‌ی جست‌وجو، صفحه‌ای پیش روی شما باز می‌شود که شامل نام و تعداد مراکزی است که در استان مورد نظر شما خدمات تعویض پلاک ارائه می‌دهد. در این بخش نشانی و ساعت کار مراکز و شرایط نوبت‌دهی و فعال و غیرفعال بودنشان هم پیداست.

کپی لینک

مراحل نوبت دهی تعویض پلاک خودرو

بعضی از مراکز معرفی شده جدا از دریافت نوبت برای تعویض پلاک، به‌طور جداگانه سامانه نقل و انتقال اینترنتی فعال دارند. در صفحات معرفی این مراکز، انواع خدماتی که ارائه می‌شود، شرح داده شده است. همچنین در صفحه مخصوص هر مرکز تعویض پلاک نشانی مرکز روی نقشه مشخص شده و با نقشه‌ی گوگل قابل ردیابی است. همه‌ی این مراحل به‌علاوه‌ی انتخاب دقیق زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.
نوبت‌دهی آنلاین خدمات خودرو

این مراحل به‌ترتیب شامل موارد زیر است:

۱- برای انجام خدمات تعویض پلاک، گزینه نقل و انتقال را انتخاب کنید.

۲- با نمایش تقویم، تاریخ مورد نظرتان را برای مراجعه به مرکز تعویض پلاک انتخاب کنید.

  • روزهای قابل اخذ نوبت، با دایره سبز رنگ از روزهای دیگر تقویم متمایز شده است.
  • روزهایی که ظرفیت آن تکمیل شده با دایره قرمزرنگ مشخص شده است.

نکته‌های مهم درباره لغو نوبت ثبت‌شده

امکان لغو نوبت هم وجود دارد اما این کار تحت شرایطی انجام می‌شود. شما در بخش «نوبت‌هی من» در پنل کاربری خود می‌توانید با کلیک روی ردیف نوبت، دکمه قرمز «لغو نوبت» را انتخاب کنید. توجه کنید که:

- نوبت شما در شرایطی قابل لغو است که کمتر از دو ساعت به زمان مراجعه باقی نمانده باشد.

- با سه بار لغو نوبت، به مدت دو ماه از دریافت خدمات تعویض پلاک محروم می‌شوید.

- اگر نوبت شما به‌هر دلیلی منقضی شد، عبارت «منقضی‌شده» در ستون عملیات دیده می‌شود.

۳- با مشخص شدن روز و ساعت مورد نظرتان، به صفحه‌ی تکمیل نوبت می‌روید. در این بخش باید:

  • شماره پلاک وسیله نقلیه خود (پلاک نصب‌شده‌ی فعلی) را با دقت وارد کنید.
  • نوع وسیله نقلیه (شامل سواری یا وانت شخصی، دولتی و عمومی، تاکسی، خودرو سنگین و نیمه‌سنگین، ماشین‌های کشاورزی) را انتخاب کنید. نوع وسیله نقلیه‌ای که انتخاب می‌کنید، تعیین‌کننده حرف مشخصه پلاک خواهد بود؛ اگر ماشین‌های کشاورزی را انتخاب می‌کنید، در صورت نداشتن پلاک، شماره شاسی ۲۰ رقمی را وارد کنید.
انتخاب ساعت تعویض پلاک
انتخاب ساعت حضور در مرکز
انتخاب تاریخ تعویض پلاک
انتخاب روز حضور در مرکز

۴- در نهایت با مطالعه شرایط و مدارک این گزینه را تیک می‌زنید:

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت خدمت انتخاب شده را مطالعه کرده‌ام. مدارک مورد نیاز را در مراجعه به مرکز تعویض پلاک ارایه خواهم کرد.

۵- کد امنیتی را در محل مورد نظر درج کنید و روی دکمه‌ی «ثبت نوبت» کلیک کنید.

۶- پیامکی برای تاييد اخذ نوبت تعویض پلاک به همراه کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود.

۷- چاپ رسید نوبت شما با انتخاب دکمه آبی‌رنگ در انتهای فهرست نوبت‌ها در داشبورد حساب شما امکان‌پذیر است.

پس از دریافت نوبت تعویض پلاک، در زمانی که مشخص شده، در مرکز مورد نظر حاضر می‌شود تا خدمت مورد نیازتان انجام می‌شود.

کپی لینک

شرایط و مدارک لازم برای تعویض پلاک

پیش از رزرو نوبت از تکمیل بودن مدارک مورد نیاز به‌خصوص مدرک احراز محل سکونت مطمئن شوید

فروشنده‌ها و خریدارها باید مدارکی را برای تعویض پلاک خودروی خود به مراکز تعویض پلاک تحویل دهند. نکته مهم این است که خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آن‌ها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه در مرکز تعویض پلاک حضور داشتند باشند.

این فهرست مدارک مورد نیاز برای نقل‌وانتقال خودرو است:

۱- اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

۲- اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه

۳- گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

۴- بیمه شخص ثالث

۵- معاینه فنی معتبر (برای خودروهایی که ۴ سال از سال ساخت آن‌ها گذشته باشد.)

۶- مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر به نام خریدار، همسر، پدر یا مادر و...

  • در صورت مفقود شدن سند مالکیت باید بک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار مبنی بر مفقود شدن سند به چاپ رسیده و ۱۰ روز از تاریخ آگهی گذشته باشد.
اگر محل سکونت خریدار احراز نشده باشد، به این مدارک تکمیلی نیاز است: دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی‌نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی‌نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل.
کپی لینک

احراز نشانی محل سکونت مالک خودرو در سامانه سخا

همانطور که بالاتر اشاره شد، احراز محل سکونت مالک خودرو برای دریافت خدمات نوبت‌دهی آنلاین تعویض پلاک الزامی است. برای این کار نیازی نیست که افراد به مراکز تعویض پلاک خودرو، نمایندگی‌‌ها و دفاتر پلیس ۱۰+ بروند، بلکه باید به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه کنند.

در نظر داشته باشید که برای احراز نشانی محل سکونت از طریق سامانه، باید حداقل ۷۲ ساعت قبل از زمان مراجعه به مرکز تعویض پلاک، از طریق سامانه سخا برای احراز نشانی محل سکونت اقدام کرده باشید.

کپی لینک

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳

هزینه تعویض پلاک در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۷۳ هزار تومان است اما این تنها پولی نیست که باید برای انجام کارتان خرج کنید. همانطور که از مدارک مورد نیاز برای نقل‌وانتقال خودرو پیداست شما باید هزینه این موارد را هم در نظر داشته باشید:

- مرکز تعویض پلاک از شما هزینه خدمات را دریافت می‌کند.

- باید هزینه خلافی خودرو را پرداخته باشید.

-مالیات نقل‌وانتقال، پرداخت عوارض آزادراهی و همینطور طرح ترافیک هم مبالغ مختلفی به هزینه‌ی ثابت تعویض پلاک اضافه می‌کند.

دراین‌باره بیشتر بخوانید
کپی لینک

نکاتی که باید پیش از نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک بدانید

  • برای هر متقاضی فقط امکان رزرو یک نوبت در مراکز تعویض پلاک و دفاتر خدمات خودرویی وجود دارد.
  • حداقل ۵ دقیقه قبل از زمان رزرو شده در مرکز تعویض پلاک حضور یابید. اگر در روز و ساعت مقرر در مرکز حاضر نباشید، سامانه به‌طور خودکار نوبت شما را باطل می‌کند.
  • همه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، در هنگام ورود به مرکز تعویض پلاک کنترل می‌شود و فقط به دارنده کد ملی یا وکیل قانونی و وسیله نقلیه با شماره پلاک ثبت‌شده در نوبت، اجازه ورود داده می‌شود.
  • پیامک دریافت نوبت صرفاً برای اطلاع‌رسانی به متقاضی است و ارزش دیگری ندارد. بنابراین ارائه پرینت نوبت یا پیامک نوبت به منزله مجوز ورود به مراکز تعویض پلاک نیست. برای پذیرش مراجعان، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه نوبت‌دهی ملاک عمل قرار می‌گیرد.
  • نوبت‌دهی و پذیرش مراکز تعویض پلاک و دفاتر خدمات خودرویی فقط از طریق سامانه نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک انجام می‌شود. در این رابطه ادعای دریافت نوبت كه توسط دیگران و خارج از این سامانه تبلیغ ‌شود و ادعای انجام آن اعلام شود، معتبر نیست.
  • در صورت پرشدن ظرفیت پذیرش یک مرکز، امکان دریافت نوبت برای آن مرکز دیگر وجود نخواهد داشت. بنابراین لازم است مراقب سوء‌استفاده احتمالی شیادان و دلالان باشید.
  • دریافت نوبت تعویض پلاک در سامانه رایگان است و طی مراحل ثبت نام یا دریافت نوبت، هیچ گونه وجهی از متقاضی دریافت نمی‌شود.

سوالات متداول

  • برای تعویض پلاک چه مدارکی مورد نیاز است؟

    کارت ماشین، کارت سبز خودرو، معاینه فنی، شناسنامه‌ی خریدار و فروشنده، مدرک بیمه‌ی خودرو

  • تعویض پلاک خودرو شامل چه مراحلی است؟

    ۱- دریافت نوبت از طریق سامانه‌ی نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک

    ۲- حضور در مرکز تعویض پلاک و تحویل مدارک

    ۳- دریافت برگه تأییدیه

    ۴- پرداخت هزینه‌ی تعویض پلاک

    ۵- دریافت پلاک جدید

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات