بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ و تمام نکاتی که باید حتماً بدانید

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بیمه شخص ثالث
این مطلب به شما کمک می‌کند که همه اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی بیمه شخص ثالث را کسب کنید و با نحوه‌ی خرید آن آشنا شوید.
تبلیغات

پرفروش‌ترین و پرتقاضاترین بیمه در ایران بیمه شخص ثالث است؛ بیمه‌ای که هنگام تصادف خودروی شما با یک شخص یا یک خودروی دیگر، خسارت‌های واردشده به آن شخص یا خودرو را بر عهده گرفته و پرداخت می‌کند. در شرایطی که قیمت خودرو به‌طور چشمگیری بالا رفته و تعمیر خودرو هزینه‌برتر از پیش شده، اهمیت بیمه‌ی شخص ثالث بیش از پیش شده است.

با توجه به اهمیت این نوع بیمه و پرسش‌های بسیاری که در مورد آن وجود دارد، زومیت در این مطلب همه‌ی آنچه را که باید درباره بیمه شخص ثالث بدانید، برایتان توضیح خواهد داد.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه‌های مسئولیت است که در خسارت‌های مالی و جانی می‌تواند همه یا بخشی از هزینه‌های خسارت را جبران کند. بیمه شخص ثالث آنقدر مهم است که دولت و پلیس راهور داشتن آن را برای تمام خودروها الزامی و اجباری کرده‌اند؛ بنابراین، بیمه شخص ثالث را می‌توان بیمه‌ای برای کاهش و جبران خسارت‌های مربوط به تصادف با خودرو نامید.

اگر شخصی بیمه شخص ثالث داشته باشد، در زمان تصادف همه‌ی اشخاصی که در آن حادثه آسیب جانی یا زیان مالی ببینند، تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات را جبران و پرداخت می‌کند.

پوشش بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث سه نوع خسارت‌ مالی و جانی را پوشش می‌دهد. منظور از پوشش خسارت‌های مالی هر نوع خسارت‌ مالی و مادی است كه بر اثر تصادف ماشین بیمه‌شده به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود. این خسارت ممکن است آسیب به یک خودروی دیگر یا آسیب به اجسامی مانند گاردریل، جدول، درخت یا حیوانات باشد.

منظور از پوشش خسارت‌های جانی نیز این است که بیمه شخص ثالث برای فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در تصادف و سوانح رانندگی غرامت پرداخت می‌کند. علاوه بر این، راننده‌ای که در یک تصادف رانندگی مقصر حادثه باشد در صورت داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با ماشین این امکان را دارد که هزینه خسار‌ت‌های جانی را تحت عنوان پوشش حوادث راننده از بیمه شخص ثالث دریافت کند.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث

اهمیت زیاد بیمه شخص ثالث و اجباری بودن آن باعث می‌شود افراد مجاب شوند که این بیمه را برای خودروی خود تهیه کنند. در این بخش برای شما که مایل به خرید بیمه شخص ثالث هستید نحوه‌ی خرید این بیمه را توضیح خواهیم داد.

برای خرید بیمه شخص ثالث لازم است وضعیت بیمه خودروی خود را استعلام بگیرید، در ادامه قیمت و شرایط بیمه شخص ثالثی را که شرکت‌های بیمه‌ای مختلف ارائه می‌کنند بررسی کنید، قیمت بیمه شخص ثالث را محاسبه کنید و در نهایت نسبت به خرید بیمه شخص ثالث مورد نظرتان اقدام کنید. پیش از این نحوه استعلام بیمه شخص ثالث را برای شما توضیح داده‌ایم.

مطلب مرتبط برای اطلاع از نحوه استعلام بیمه شخص ثالث:

محاسبه بیمه شخص ثالث

گام بعدی در فرایند خرید بیمه شخص ثالث خودرو این است که قیمت بیمه خود را محاسبه کنید. در ادامه نحوه این محاسبه توضیح داده خواهد شد. قیمت بیمه شخص ثالث هر سال متفاوت است و بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه پایه شخص ثالث برای ماشین‌های مختلف را تعیین و اعلام می‌کند.

قیمت نهایی مبلغ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ بر اساس عوامل مختلفی محاسبه و تعیین می‌شود. در ادامه به نحوه تعیین قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل مؤثر بر محاسبه‌ی قیمت این بیمه اشاره خواهد شد.

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

عوامل مختلفی، از دیه‌ی کامل گرفته تا مشخصات خودرو و سوابق بیمه‌ای خودرو در محاسبه‌ی قیمت بیمه‌ی شخص ثالث مؤثر است. در ادامه همه‌ی این عوامل تأثیرگذار در محاسبه‌ی قیمت فهرست شده‌اند:

  • حق بیمه پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی:
  • مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. ماه‌های ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب در تقویم قمری ماه‌های حرام هستند. در سال ۱۴۰۳، قوه قضاییه مبلغ دیه کامل را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سایر ماه‌ها اعلام کرده است.

    میزان حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث هر سال بر اساس ۲.۵ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌شود. بر اساس مبلغ دیه و افزایش ۳۳.۵ درصدی بیمه که توسط بیمه مرکزی اعلام شده است، یکی از عوامل تعیین کمترین و بیشترین حق بیمه شخص ثالث نرخ دیه است. در این میان اما عوامل تأثیرگذار دیگری هم وجود دارد.

  • مشخصات خودرو:
  • یگی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر تعیین حداقل و حداکثر قیمت بیمه شخص ثالث تعداد سیلندر هر خودرو است. در میان مشخصات خودرو یک عامل تأثیرگذار دیگر بر نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث نوع کاربری خودرو است.

  • سایر عوامل:
  • علاوه بر دو فاکتور بالا بعضی از عوامل دیگر که به سوابق بیمه‌ای خودرو یا نوع بیمه مد نظر بستگی دارد هم بر قیمت بیمه شخص ثالث تأثیرگذار است. این عوامل عبارت‌اند از: درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی، میزان پوشش‌های مالی و جانی بیمه مورد نظر، مدت اعتبار بیمه شخص ثالث بیمه مورد نظر و درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی (این مورد در ادامه به‌طور کامل توضیح داده خواهد شد).

    تخفیف بیمه شخص ثالث

    در صورتی که یک خودرو در نوبت‌های پیشین که بیمه‌شده خسارتی ندیده باشد و از شرکت بیمه‌ای خود هزینه‌ای را از این بابت دریافت نکرده باشد، مشمول تخفیف بیمه شخص ثالث می‌شود.

    میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به تعداد سال‌هایی بستگی دارد که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد. تعداد این سال‌ها هنگام تمدید بیمه‌نامه محاسبه شده و بیمه‌گر باید آن را به‌‌عنوان تخفیف برای بیمه‌نامه جدید لحاظ کرده و از حق بیمه شخص ثالث بیمه‌گزار کسر کند.

    میزان تخفیف بیمه به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود؛ یعنی هرچه تعداد سال‌های خسارت نداشتن بیشتر شود، درصد تخفیفی که شامل بیمه شخص ثالث می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند. حداکثر تعداد سال‌های تخفیف پیش از این، ۸ سال بود که در قوانین جدید به ۱۴ سال افزایش یافته است. در جدول زیر میزان تخفیف‌ها بر اساس سال‌های عدم خسارت محاسبه شده است:

    تعداد سال‌های عدم خسارت

    درصد تخفیف عدم خسارت

    سال اول

    ۵ درصد

    سال دوم

    ۱۰ درصد

    سال سوم

    ۱۵ درصد

    سال چهارم

    ۲۰ درصد

    سال پنجم

    ۲۵ درصد

    سال ششم

    ۳۰ درصد

    سال هفتم

    ۳۵ رصد

    سال هشتم

    ۴۰ درصد

    سال نهم

    ۴۵ درصد

    سال دهم

    ۵۰ درصد

    سال یازدهم

    ۵۵ درصد

    سال دوازدهم

    ۶۰ درصد

    سال سیزدهم

    ۶۵ درصد

    سال چهاردهم

    ۷۰ درصد

    کاهش پلکانی تخفیف در صورت پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌

    در قوانین جدید، چنانچه خودروی بیمه‌شده خسارت ببیند و شرکت بیمه هزینه خسارت آن را پرداخت کند، تخفیف بیمه‌نامه بعدی به‌صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس، دفعات دریافت خسارت مالی یا جانی به میزان‌های متفاوت تخفیف را کاهش می‌دهد که در جدول زیر ذکر شده است:

    تعداد خسارت

    یک دفعه

    دو دفعه

    سه دفعه و بیشتر

    خسارت جانی

    ۳۰ درصد

    ۷۰ درصد

    ۱۰۰ درصد

    خسارت مالی

    ۲۰ درصد

    ۳۰ درصد

    ۴۰ درصد

    جدول نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳

    با توجه به اینکه در بخش‌های قبلی گفتیم نرخ بیمه در هر سال تفاوت دارد، احتمالاً یکی از مهم‌ترین سؤال‌ها این است که مبلغ پایه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ در جدول زیر مبلغ پایه حق بیمه بر اساس تعداد سیلندرهای وسیله نقلیه ذکر شده است:

    سامانه استعلام، شرایط، مدارک و ثبت نام بیمه بیکاری
    سامانه استعلام، شرایط، مدارک و ثبت نام بیمه بیکاری
    مطالعه '12

    نوع وسیله نقلیه

    مبلغ پایه حق بیمه

    ماشین‌های کمتر از چهار سیلندر

    ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان

    پیکان، پراید و سپند

    ۴ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان

    ماشین‌های چهار سیلندر

    ۵ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان

    ماشین‌های بالای چهار سیلندر

    ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان

    انواع روش خرید بیمه شخص ثالث

    پس از آشنایی با بیمه شخص ثالث، قیمت و هزینه‌های آن احتمالاً نوبت به اقدام برای خرید بیمه شخص ثالث می‌رسد. برای خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید از روش حضوری و غیرحضوری استفاده کنید. زومیت در ادامه این مطلب روش خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را به شما معرفی خواهد کرد. یک روش کاربردی و مهم دیگر که به‌ویژه این روزها متقاضیان بیشتری دارد خرید اقساطی بیمه شخص ثالث است که در ادامه به این روش هم پرداخته خواهد شد.

    خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

    چند سالی است که شرکت‌های بیمه‌ای آنلاین راه‌اندازی شده و به دلیل خدمات ساده و سریعی که ارائه می‌دهند مورد توجه و استفاده افراد زیادی قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها بیمه شخص ثالث را مثل انواع بیمه‌های دیگر به روش آنلاین می‌فروشند و به این ترتیب، به‌سرعت و با دردسرهای کمتری بیمه را تهیه کرده و در مدت زمان کوتاهی بیمه‌نامه صادرشده را دریافت کنند.

    خرید اقساطی بیمه شخص ثالث

    با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و افزایش قیمت خودرو و بالا رفتن نرخ بیمه شرک‌های بیمه‌ای آنلاین شرایط فروش اقساطی بیمه شخص ثالث خودرو را فراهم کرده و بیمه‌گزاران می‌توانند به روش اقساطی بیمه‌شان را خریداری کنند.

    نحوه خرید اقساطی بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه‌ای و پلتفرم‌های آنلاین بیمه‌گر متفاوت است. پیش‌پرداخت، تعداد اقساط و مبلغ هر قسط در هر یک از این مجموعه‌ها متفاوت است؛ به همین دلیل بهتر است که متقاضیان خرید اقساطی بیمه شرایط خرید اقساطی بیمه در مجموعه‌های مختلف را بررسی کرده و بیمه‌ای را که برای شرایط‌شان مناسب‌تر است، انتخاب کنند.

    نحوه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

    هرچند شرایط و جزئیات خرید بیمه شخص ثالث از شرکت‌های بیمه‌ای آنلاین با یکدیگر تفاوت دارد، کلیت شیوه و مراحل خرید این بیمه در مجموعه‌های آنلاین تقریباً مشابه یکدیگر است. این مراحل عبارت‌اند از:

    ۱. ورود اطلاعات: در گام اول باید اطلاعات شخصی مالک و مشخصات خودرو را در سامانه شرکت بیمه‌ای آنلاین مورد نظرتان ثبت کنید تا وارد فرایند خرید بیمه شوید.

    ۲. استعلام بهترین قیمت‌ها و مقایسه شرکت‌ها: شرکت‌های بیمه‌ای آنلاین این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که لیستی از قیمت بیمه شخص ثالث در مجموعه‌های مختلف را یک‌جا ببینند و امکان مقایسه داشته باشند. بیمه‌گزاران می‌توانند با معیارهایی مثل سطح تعهدات مالی، قیمت و سایر شرایط مجموعه‌های مختلف را باهم مقایسه کنند و بهترین مورد را انتخاب کنند.

    ۳. بارگذاری مدارک و تکمیل اطلاعات: در این مرحله کافی است مدارکی را که از شما خواسته شده آپلود کنید و اطلاعاتی که هنوز وارد نکرده‌اید در سایت ثبت کنید تا به مرحله خرید برسید.

    ۴. خرید و پرداخت: در این مرحله با دقت جزئیات پرداخت خود را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن آن برای پرداخت آنلاین اقدام کنید تا خریدتان تکمیل شود.

    ۵. صدور بیمه‌نامه: پس از تکمیل فرایند پرداخت نهایتاً ظرف چند ساعت بیمه‌نامه شما صادر خواهد شد و دارای اعتبار و قابل استفاده خواهد بود.

    شرکت‌های بیمه‌ای آنلاین نسخه آنلاین بیمه‌نامه را پس از صدور در اختیار شما قرار می‌دهند اما اگر کاربر تقاضای دریافت نسخه فیزیکی بیمه‌نامه را هم داشته باشد، در صورت ثبت درخواست بیمه‌نامه فیزیکی را هم برای متقاضی ارسال می‌کنند.

    سوالات متداول زومیت

    • هزینه بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

      در سال ۱۴۰۳ هزینه بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر حدود

      ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان؛ برای پیکان، پراید و سپند ۴ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان؛ برای ماشین‌های ۴ سیلندر ۵ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان و برای ماشین‌های بالای ۴ سیلندر ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان است.

    • خرید آنلاین بیمه‌ شخص ثالث چه مراحلی دارد؟

      مراحل خرید آنلاین بیمه‌نامه عبارت‌اند از: ورود اطلاعات، استعلام قیمت بیمه در شرکت‌های مختلف، بارگذاری مدارک و تکمیل اطلاعات، پرداخت هزینه، صدور بیمه‌نامه.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز
    تبلیغات
    تبلیغات

    نظرات

    تبلیغات