گزارش سال ۱۴۰۲ تترلند؛ جریان رشد بازار رمزارزها با نگاهی به ۶ سالی که گذشت

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
مطالعه 6 دقیقه
گزارش ۱۴۰۲ تترلند
محدودیت واریز ۲۵ میلیون تومانی، محدودیت ۷۲ ساعته برداشت رمزارز و بلاتکلیفی قانون‌گذاری رمزارز در هفتمین سال پیاپی، چالش‌های بازار رمزارز در ۱۴۰۲ بود.
تبلیغات

«تترلند» پس از ۶ سال فعالیت در بازار رمزارزهای ایران، یکی از بازیگران اصلی این زیست‌بوم شناخته می‌شود و اکنون با ورود به هفتمین سال فعالیت‌اش، در گزارش سالانه‌ی خود، مسیری که تاکنون طی کرده را روایت کرده است. گزارش سال ۱۴۰۲ تترلند علاوه بر بررسی چالش‌های بازار رمزارز کشور، با تحلیل داده‌ها، مختصات روشنی از وضعیت بازار داخلی رمزارز را به‌ تصویر می‌کشد.

گزارش سال تترلند با عنوان «جریان رشد»، ۱۴۰۲ را سالی می‌خواند که برای بسیاری از کسب‌وکارها سال بیم و امید بود: «گذر از چالش‌های بسیار و ایجاد ثبات نسبی در فضای کسب‌وکار از یک سو و خروج بازار رمزارزها از وضعیت رکود دوساله از سوی دیگر، سال گذشته را به مسیری پرپیچ‌وخم تبدیل کرد.» براساس این گزارش، نتایج بررسی مسیر پرفرازونشیب رمزارز در ایران مناسب گروه‌های مختلفی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ یعنی سرمایه‌گذاران، مدیران کسب‌وکارها، معامله‌گران رمرزارز (تریدرها)، قانون‌گذاران و همچنین فعالان حوزه‌ی فین‌تک.

چالش‌های بزرگ بازار رمزارز در سالی که گذشت

بازار رمزارزها در دنیا تاکنون به‌خوبی جایگاه خود را مستحکم کرده‌ است؛ اما در داخل کشور با چالش‌‌هایی در حوزه‌های قانون‌گذاری روبه‌روست که با حل آن می‌توان افق تازه ای برای این بازار پرظرفیت متصور بود. بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲، سه چالش مهم بر فراز صنعت رمزارز کشور سایه افکنده بود که مهم‌ترین آن‌ها این موارد است:

۱- محدودیت واریز ۲۵ میلیون تومانی

    اعمال محدودیت واریز ۲۵ میلیون تومانی روی کد ملی افراد فعال در بازار رمزارزها، باعث ایجاد محدودیت خرید رمزارز در هر ۲۴ ساعت از شبانه‌روز از طریق درگاه‌های رسمی پلتفرم‌های رمزارزی شده است. این محدودیت چالش‌هایی را در مسیر رشد و توسعه سکوهای رمزارزی داخل کشور به‌وجود آورده. همچنین محدودیت یادشده می‌تواند کاربران را به سمت مبادی غیررسمی خرید و فروش رمزاز نظیر شبکه‌های اجتماعی بکشاند که خطرات بسیاری نظیر از دست رفتن سرمایه کاربران را به‌همراه دارد.

۲- محدودیت ۷۲ ساعته برداشت رمزارز

محدودیت ۷۲ ساعته‌ی برداشت رمزارز، ایجاد محدودیت زمانی برداشت رمزارز از پلتفرم‌های داخلی کشور است. این محدودیت را پلیس فتا برای جلوگیری از پولشویی ابلاغ کرده اما یکی از تبعات آن کاهش اعتماد کاربران پلتفرم‌های داخلی و مهاجرت شمار زیادی از کاربران حرفه‌ای به پلتفرم‌های خارجی است. تترلند می‌گوید در این شرایط بسیاری از کاربران استفاده از پلتفرم‌های خارجی را با تمام خطرهای مرتبط با ازدست‌رفتن دارایی‌هایشان به استفاده از سکوهای داخلی محدود ترجیح می‌دهند.

۳- بلاتکلیفی قانون‌گذاری رمزارز و تبادل برای هفتمین سال پیاپی

بر اساس این گزارش با اینکه از سال‌های گذشته بحث‌هایی درباره به‌رسمیت‌شناختن پلتفرم‌های رمزارزی مطرح بوده و سکوهای تبادل داخلی همکاری تنگانگ و شفافی با اتاق‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کرده‌اند، تاکنون این صنعت به‌طور رسمی در کشور پذیرفته نشده است.

پلتفرم‌های رمزارزی، دومین بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران

جذابیت بازارهای مختلف برای سرمایه‌گذاران از عوامل مختلفی تبعیت می‌کند و آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار رمزارزها در سال ۱۴۰۲ جزو ۳ بازار اصلی بوده‌ است:

  • ارزش معامله‌های بورس اوراق بهادار تهران: ۲.۱۷۸ همت
  • ارزش معامله‌های پلتفرم‌های رمزارزی: ۵۱۱ همت
  • ارزش معامله‌های املاک تهران: ۳۱۲ همت
میزان معامله‌های رمزارزی تترلند

برخی اعداد و ارقام قابل توجه درباره حجم خرید، فروش، مبدل، بازار و قلک تترلند:

  • ۲۹ درصد از معامله‌های رمزارزی پایه تومان ایران، مربوط به تتر/تومان است.
  • بازار تتر در سکوی تبادل تترلند در مقایسه با سال ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد رشد همراه بوده‌ است.
  • در مبدل تترلند بیش از ۴۸۰ رمز ارز قابل معامله وجود دارد.
  • قلک تترلند در سال ۱۴۰۲ بیش‌ از ۱۰میلیارد تومان پاداش به کاربران خود داده‌ است.

پیشتازی خریداران تترلند برای سومین سال پیاپی

کاربران همراه رشد تترلند بوده‌اند به‌طوری که براساس این گزارش شمار کاربران تترلند در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۳۹۷ به‌میزان ۶۸ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر در سال گذشته، ۷۸ درصد از کاربران تترلند حداقل یک تراکنش خرید تتر و ۶۰ درصد آن‌ها دست‌کم یک تراکنش فروش تتر انجام داده‌اند.

تعداد خریداران تتر در تترلند

این آمار درحالی است که در سال ۱۴۰۲ نسبت‌به سال ۱۴۰۱ نرخ تتر ۴۶ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد تراکنش‌های بازار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

مبدل تترلند؛ ۱۶.۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی در پرداخت کارمزد

سالانه بیش از ۴۸۰ رمزارز در مبدل ارزی تترلند آماده‌ی تبدیل است. این گزارش با اشاره به اینکه با این مبدل ۱۶.۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی در پرداخت کارمرزد رخ داده است، می‌گوید: «بدون کارمرزد بودن مبدل ارزی تترلند در مقایسه‌با کارمزد صرافی‌های رمزارزی داخلی، باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های کاربران شد.»

از طرف دیگر میانگین حجم معامله سالانه کاربران فعال در مبدل رمزارزی تترلند ۲۱۲۷ تتر بوده و تعداد تراکنش‌های مبدل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، به ۴.۵ برابر رسیده است.

آمار مبدل تترلند

این گزارش با معرفی قلک تترمند و سودآوری و امنیت آن از آمار ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومانی مجموع پاداش دریافتی کاربران از قلک تترلند در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد.

قلک تترلند

از اردیبهشت تا اسفند‌ ۱۴۰۲، در تترلند سه سرویس، ۲ همکاری تجاری و بیش از ۸ فیچر محصول راه‌اندازی شد.

گاه‌شمار تترلند در ۱۴۰۲

۲۳۶ سال حضور در تترلند

گزارش سالانه تترلند، پایداری سرویس‌ها را عامل آسودگی خیال کاربران خوانده و می‌گوید: «در سال ۱۴۰۲ یکی از پایدارترین سرویس‌ها در بین سکوهای تبادل داخلی بودیم و در پرنوسان‌ترین شرایط بازار، امکان خرید و فروش تتر با قیمت یکسان و رقابتی، همواره در دسترس کاربران ما بود.»

    برمبنای آمار این گزارش؛

  • سطح پایداری سرویس‌های تترلند در سال گذشته ۹۹.۸ درصد بوده ‌است.
  • زمان کل حضور کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن در ۱۴۰۲ به‌اندازه ۲۳۶ سال بوده‌ است.
  • ۲۲.۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ از وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند بازدید کرده‌اند.
  • میانگین سنی سرمایه‌های انسانی تترلند ۳۲ سال و متوسط عمر همکاری در تترلند ۱۶ ماه است است.
  • ۵۶ درصد همکاران تترلند، زنان هستند.

نگاهی به پشتیبانی تترلند

مرکز پشتیبانی تترلند نرخ پاسخ‌دهی به تماس‌ها را ۹۰ درصد دانسته است.

  • زمان گفت‌وگو‌ها در پشتیبانی آنلاین و مرکز تماس: ۶۷۹ هزار و ۳۶۰ دقیقه
  • میزان رضایت از پشتیبانی آنلاین: ۹۸.۵ درصد
میزان مراجعه به پشتیبانی تترلند
میانگین زمان پاسخگویی چت آنلاین تترلند

بر اساس این بررسی حدود ۷۷ درصد از کاربران استفاده از تترلند را به دیگران توصیه می‌کنند و ۲۰ درصد از کاربران دست کم یک نفر را از طریق لینک دعوت دوستان به تترلند معرفی کرده‌اند.

تترلند در گزارش سالانه‌‌اش حمایت از پروژه دختران افغانستان و کمک به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان را از فعالیت‌های خود در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی معرفی کرده است و می‌گوید در سال ۱۴۰۳ بر «تعامل بیشتر با کسب‌وکارها و کاربرهای تجاری» تمرکز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات