آموزش جامع ثبت‌نام و کار با سامانه مرآت و اعتبار سنجی بانک رسالت

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
سامانه مرآت
در این مطلب سامانه مرآت را به شما معرفی کرده و هرآنچه را که لازم است درباره‌ی کار با این سامانه بدانید، برایتان توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

اگر تا همین چند سال قبل برای گرفتن یک وام نیاز به معرفی ضامن داشتید، باید چک و سفته می‌دادید یا از روش‌های مشابه این موارد استفاده می‌کردید تا بانک ارائه‌دهنده‌ی تسهیلات، اطمینان پیدا کند که اعتبار لازم برای دریافت وام را دارید. در سال‌های اخیر شیوه‌ی اطمینان پیدا کردن از این که شما شرایط و امکان دریافت وام را دارید تغییر کرده است.

درحال حاضر به کمک راهکارهای آنلاین و امکاناتی که سامانه‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی فراهم کرده‌اند سیستم اعتبارسنجی جایگزین روش‌های سنتی برای تضمین امکان و شرایط دریافت تسهیلات شده و بسیاری از بانک‌ها درحال حاضر از همین سیستم استفاده می‌کنند.

سیستم اعتبارسنجی اکنون از طریق سامانه‌های مختلفی اجرا می‌شود که «سامانه مرآت» یکی از آن‌ها است. زومیت در این مطلب قرار است این سامانه و نحوه کار با آن را به طور کامل برای شما توضیح بدهد.

کپی لینک

سامانه اعتبارسنجی مرآت بانک رسالت

سامانه‌ی مرآت متعلق به بانک رسالت است و برای اعتبارسنجی کسانی کاربرد دارد که در این بانک حساب دارند و قصد دارند از بانک رسالت تسهیلات دریافت کنند. بانک‌ها برای ارائه‌ی وام تسهیلات به مشتریان خود باید اطمینان حاصل کنند که متقاضیان وام توانایی و امکان بازپرداخت اقساط آن را دارند. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های به‌روز و دیجیتالی بسیار سریع‌ و دقیقی برای حصول این اطمینان ایجاد شده است.

درحال حاضر به جای روش‌های مرسوم در بانکداری سنتی که راه‌ اطمینان حاصل کردن را معرفی یک یا چند ضامن یا ارائه چک و سفته می‌دانست، از روش‌های پیشرفته‌ و مبتنی بر اینترنت استفاده می‌شود. این روش که به روش اعتبارسنجی معروف است در بانک رسالت از طریق سامانه مرآت انجام می‌شود.

بنابراین، سامانه مرآت سامانه‌ی اعتبارسنجی بانک رسالت است که دارندگان حساب بانک رسالت برای دریافت وام و تسهیلات از این بانک باید از طریق آن اقدام به اعتبارسنجی کنند تا برای بانک محرز شود که آن‌ها امتیاز، اعتبار و شرایط لازم برای دریافت وام را دارند.

طی فرایند اعتبارسنجی، بانک ارائه‌دهنده‌ی وام اطلاعات مالی و اعتباری متقاضیان را بررسی می‌کند تا از توانایی آن‌ها برای بازپرداخت اقساط و تسویه‌ی تسهیلات مطمئن شود. سامانه‌ اعتبارسنجی مرآت این فرایند را از طریق الگوریتم‌های هوشمند انجام می‌دهد.

این الگوریتم‌ها اطلاعات مختلف مربوط‌به متقاضیان تسهیلات یعنی میزان درآمد، هزینه‌ها، سوابق مالی (مانند سابقه‌ی پرداخت اقساط وام‌های پیشین) و... را بررسی کرده و در نهایت، برای هر متقاضی رتبه‌ اعتباری تعیین و اعلام می‌کند. در صورت کافی و مناسب بودن رتبه اعتباری، بانک به متقاضی تسهیلات می‌دهد.

هرچه رتبه اعتباری متقاضی دریافت وام بالاتر باشد به این معنی است که توانایی بیشتری برای بازپرداخت اقساط وام و تسویه‌ی به‌موقع آن دارد؛ بنابر این، بانک ریسک کمتری را برای اعطای وام به متقاضی می‌پذیرد.

البته در فرایند اعتبارسنجی سامانه مرآت علاوه‌بر تعیین رتبه اعتباری متقاضیان، ظرفیت بدهی نیز تعیین می‌شود. ظرفیت بدهی حداکثر میزان تسهیلاتی است که بانک می‌تواند به متقاضی ارائه کند. اگر مشتری بانک رسالت هستید، برای این بتوانید از این خدماتی که سامانه مرآت ارائه می‌دهد استفاده کنید در قدم اول باید در این سامانه ثبت نام کنید.

کپی لینک

ثبت نام در سامانه مرآت بانک رسالت

برای ثبت نام در سامانه مرآت ابتدا نشانی https://user.imerat.ir/#!/login یا عنوان «سامانه مرآت» را در قسمت URL مرورگر خود تایپ و جست‌وجو کنید. با جست‌وجوی این عبارت به صفحه‌ی ورود سامانه مرآت هدایت می‌شوید.

برای ثبت نام در سامانه، در کادر کوچک سمت راست و بالای صفحه روی گزینه «ثبت نام کنید» کلیک کنید. یک بخش جدید به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در کادرهای مختلف آن کد ملی، پست الکترونیک (اختیاری و در صورت تمایل)، شماره تلفن همراه و عبارت امنیتی نمایش‌ داده شده را وارد کنید و روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کنید.

سامانه مرآت
ثبت نام در سامانه مرآت

پس از انجام این مراحل، یک کد تأیید به شماره موبایلی که ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود. در صفحه‌ی بعد این کد را در کادر مربوط‌به آن تایپ کنید تا وارد سامانه مرآت شوید. با طی کردن این دو مرحله شما وارد سامانه مرآت شده‌اید اما هنوز ثبت نامتان کامل نشده است.

پس از ورود به سامانه، نوبت به پر کردن چند فرم می‌رسد. این فرم‌ها اطلاعات مختلف فردی، درآمدی، حرفه‌ای و... را شامل می‌شوند. وارد کردن بعضی از این اطلاعات اختیاری است اما توصیه‌ی ما به شما این است که برای سهولت فرایند اعتبارسنجی و سریع‌تر انجام شدن آن همه‌ی اطلاعات خواسته‌شده را در فرم‌های مربوطه وارد کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه مرآت، در فرم اول باید مشخصات فردی خود شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان، تعداد افراد تحت تکفل، محل سکونت، وضعیت محل سکونت، شماره موبایل و تلفن ثابت و... را به‌دقت وارد کنید.

برای استفاده بهتر از سامانه مرآت از مرورگر کروم استفاده کنید

فرم بعدی به اطلاعات درآمدی شما مربوط می‌شود. در این فرم باید به این دو سوال پاسخ بدهید: «ماهیانه چقدر می‌توانید قسط پرداخت کنید؟» و «خالص در آمد ماهیانه شما چقدر است؟» پاسخ دادن به این دو سوال ضروری است؛ پس این فرم را با دقت تکمیل کنید.

فرم بعدی فرم مشخصات حرفه‌ای و شغلی است. مواردی مانند سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، نوع شغل، نام سازمان، حوزه فعالیت، نوع قرارداد، سابقه خدمت، نشانی و شماره تماس محل کار باید در این فرم وارد شوند.

اطلاعات مربوط به شغل دوم در فرم چهارم باید وارد شود. بنابراین در صورتی که شغل دومی هم دارید اطلاعات آن مانند نوع و عنوان شغل، سمت و سابقه‌ی خود را وارد کنید.

قبل از شروع مراحل ثبت نام، اسکن مدارک مربوط‌به احراز شغل خود را آماده داشته باشید

در نهایت، مستندات تأییدیه شغلی خود را در فرمت PDF یا عکس (با حجم حداکثر ۲ مگابایت) بارگذاری کنید. درنظر داشته باشید که نام فایل باید شامل حروف و اعداد انگلیسی بوده و کمتر از بیست کاراکتر داشته باشد.

فرم سامانه مرآت
فرم مشخصات فردی
ثبت نام در سامانه اعتبارسنجی مرآت
فرم اطلاعات درآمدی
فرم‌های ثبت نام در سامانه مرآت
فرم مشخصات حرفه‌ای و شغلی
تکمیل فرم در سامانه مرآت
فرم اطلاعات شغل دوم

اگر پیش از این، در سامانه ثبت نام کرده‌اید، کافی است در کادرهای مربوطه ابتدا نام کاربری یا کد ملی، کلمه عبور و عبارت امنیتی را وارد کنید؛ در ادامه روی گزینه «ورود» کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.

پس از انجام همه‌ی مراحل و موارد بالا روی گزینه‌ی سبزرنگ «ثبت اطلاعات» کلیک کنید تا فرم‌های تکمیل‌شده ذخیره شوند. در صفحه‌ی بعد اطلاعاتی در مورد کانون بانک رسالت شما خواسته می‌شود که در ادامه درباره‌ی آن توضیح خواهیم داد.

کپی لینک

شناسه کانون در فرم اعتبارسنجی مرآت چیست؟

در صفحه‌ی بعد از تکمیل فرم‌ها، شناسه کانون از شما خواسته می‌شود. شناسه کانون کدی است که هر یک از کانون‌های بانک رسالت دارند. در واقع، با توجه به این که بانک رسالت بانک دیجیتال است و شعبه‌ی فیزیکی ندارد، در هر شهر تعدادی کانون دارد که هریک با یک عدد یا همان شناسه مشخص می‌شوند.

در فرمی که شناسه کانون از شما درخواست شده باید با در نظر داشتن آدرس منزل یا محل کار خود یک کانون را انتخاب کنید تا در صورت نیاز، کارشناسان حاضر در همان کانون به امور بانکی شما رسیدگی کنند. این شناسه را به‌خاطر داشته باشید چون در فرم اعتبارسنجی هم به آن نیاز دارید.

کپی لینک

مدارک مورد نیاز برای سامانه اعتبارسنجی مرآت

پس از انجام ثبت نام شما می‌توانید برای درخواست انجام اعتبارسنجی به‌منظور دریافت رتبه اعتباری و ظرفیت بدهی اقدام کنید. قاعدتاً برای انجام این فرایند نیازمند مدارک مشخصی هستید. سامانه مرآت متناسب با نوع مشاغل مدارک خاصی را از متقاضیان دریافت می‌کند. بنابر این، دارندگان مشاغل دولتی، خصوصی و آزاد برای درخواست اعتبارسنجی مدارک یکسانی را ارائه نمی‌کنند. در ادامه مدارک مورد نیاز برای هر یک از این دسته‌های شغلی ذکر خواهد شد.

داده‌ها و اطلاعات در سامانه مرآت محرمانه تلقی می‌شود.

کپی لینک

مدارک مورد نیاز برای مشاغل دولتی

مدارکی که سامانه مرآت برای اعتبارسنجی از شما می‌خواهد برای این است که شغل و میزان درآمد شما به این سامانه و بانک رسالت اثبات شود. چنانچه متقاضی دریافت وام و تسهیلات از بانک رسالت دارای شغل دولتی باشد برای اثبات شغل و درآمد خود نیازمند فیش حقوقی است.

البته فیش حقوقی اسکن‌شده‌ای که متقاضی برای اعتبارسنجی در سامانه بارگذاری می‌کند حتما باید مهر تاییدیه ارگانی را که فرد در آن مشغول به کار است، داشته باشد. درغیراین‌صورت، این مدرک مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

کپی لینک

مدارک مورد نیاز برای مشاغل خصوصی

اگر متقاضی دریافت وام در یکی از شرکت‌های خصوصی مشغول‌به‌کار است برای اثبات شغل و درآمد خود لازم است فایل اسکن‌شده‌ی دو مدرک را در سامانه مرآت بارگذاری کند: اولین مدرک مورد نیاز، فیش حقوقی است که باید مهر شرکت روی آن باشد. دومین مدرک مورد نیاز شاغلان در شرکت‌های خصوصی سوابق بیمه‌ی تأمین اجتماعی است که برای درخواست انجام فرایند اعتبارسنجی باید به پیوست فرم اعتبارسنجی بارگذاری و ارسال شود.

کدام وام‌ها امکان ثبت نام غیرحضوری دارند؟
کدام وام‌ها امکان ثبت نام غیرحضوری دارند؟
مطالعه '5
کپی لینک

مدارک مورد نیاز برای مشاغل آزاد

صاحبان مشاغل آزاد هم می‌توانند از بانک رسالت وام و تسهیلات بگیرند اما آن‌ها برای انجام فرایند اعتبارسنجی مدارک متفاوتی را باید ارائه دهند و در سامانه مرآت بارگذاری کنند.

چنانچه شخص دارای شغل آزاد کسب‌وکار متعلق به خود را دارد باید پروانه‌ی کسب‌وکار یا پروانه‌ی مباشرت را بارگذاری کند. البته این افراد باید از حساب متصل به دستگاه کارت‌خوان خود نیز اسکن رنگی بگیرند و آن را همراه با فرم اعتبارسنجی و پروانه خود در سامانه بارگذاری کنند.

سامانه مرآت: ارائه اطلاعات دقیق، کامل و صحیح، در نتیجه‌ی اعتبارسنجی حال و آینده‌ی شما تاثیر به‌سزایی خواهد داشت

در صورتی که فرد شغل آزاد دارد اما صاحب آن کسب‌وکار نیست، لازم است معرفی‌نامه‌ای از طرف کارفرمای خود داشته باشد تا در سامانه مرآت بارگذاری کند. این معرفی‌نامه باید توسط کارفرما نوشته شود و اطلاعاتی مانند گیرنده‌ی معرفی‌نامه، مشخصات شخص متقاضی وام (کارگر یا کارمند) و همچنین، مشخصات خود کارفرما، به‌عنوان صاحب کسب‌وکار را داشته باشد. این مشخصات فردی نام، نام خانوادگی، کد ملی متقاضی وام و کارفرما همراه با میزان حقوق دریافتی ماهیانه کارگر یا کارمند را شامل می‌شود. در نظر داشته باشید که این معرفی‌نامه باید مهر صاحب کسب‌وکار را هم داشته باشد.

در کنار این معرفی‌نامه با تمام اطلاعاتش، سوابق بیمه‌ی تأمین اجتماعی متقاضی وام، پرینت حساب بانکی متقاضی و اسکن جواز کسب کارفرما نیز باید در سامانه بارگذاری و برای بررسی در فرایند اعتبارسنجی ارسال شود.

کپی لینک

دریافت نتیجه اعتبارسنجی در سامانه مرآت

پس از تکمیل فرم‌ها، بارگذاری مدارک و ارسال درخواست اعتبارسنجی به سامانه مرآت و بانک رسالت، به‌طور کلی بین ۳ تا ۷ روز کاری زمان می‌برد تا نتیجه‌ی انجام فرایند اعتبارسنجی مشخص و به شما اطلاع داده شود.

زمانی که نتیجه‌ی فرایند اعتبارسنجی مشخص شود بانک رسالت پیامکی به شماره موبایل ثبت‌شده در سامانه مرآت ارسال کرده و از طریق همین پیامک به شما اطلاع می‌دهد که برای دریافت نتیجه‌ی اعتبارسنجی به حساب خود در سامانه مرآت مراجعه کنید. مراحل ورود را همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، طی کنید و نتیجه را دریافت کنید. البته دریافت نتیجه‌ی اعتبارسنجی نیازمند پرداخت هزینه است.

کپی لینک

هزینه اعتبارسنجی در سامانه مرآت بانک رسالت

کل فرایند ثبت نام در سامانه مرآت، تکمیل فرم‌ها و درخواست اعتبارسنجی هیچ هزینه‌ای ندارد. تنها هزینه‌ای که در فرایند اعتبارسنجی این سامانه لازم است پرداخت کنید به مرحله‌ی دریافت نتیجه‌ی اعتبارسنجی مربوط می‌شود.

برای این که بتوانید نتیجه اعتبارسنجی انجام‌شده را مشاهده و دریافت کنید لازم است مبلغی معادل ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت این هزینه سامانه اجازه‌ی مشاهده‌ی نتیجه‌ی اعتبارسنجی را به شما نخواهد داد.

سوالات متداول

  • چقدر زمان می‌برد تا نتیجه اعتبارسنجی در سامانه مرآت مشخص شود؟

    پس از ارسال درخواست و ثبت مدارک ۳ تا ۷ روز کاری زمان می‌برد تا نتیجه اعتبارسنجی مشخص شود.

  • هزینه انجام فرایند اعتبارسنجی در سامانه مرآت چقدر است؟

    فرایند ثبت نام و درخواست هزینه ندارد اما برای مشاهده نتیجه اعتبارسنجی باید ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه پرداخت کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات