آموزش جامع ثبت‌نام و کار با سامانه مرآت و اعتبار سنجی بانک رسالت

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
مطالعه 10 دقیقه
سامانه مرآت
در این مطلب سامانه مرآت را به شما معرفی کرده و هرآنچه را که لازم است درباره‌ی کار با این سامانه بدانید، برایتان توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

اگر تا همین چند سال قبل برای گرفتن یک وام نیاز به معرفی ضامن داشتید، باید چک و سفته می‌دادید یا از روش‌های مشابه این موارد استفاده می‌کردید تا بانک ارائه‌دهنده‌ی تسهیلات، اطمینان پیدا کند که اعتبار لازم برای دریافت وام را دارید. در سال‌های اخیر شیوه‌ی اطمینان پیدا کردن از اینکه شما شرایط و امکان دریافت وام را دارید، تغییر کرده است.

درحال‌حاضر به کمک راهکارهای آنلاین و امکاناتی که سامانه‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی فراهم کرده‌اند سیستم اعتبارسنجی جایگزین روش‌های سنتی برای تضمین امکان و شرایط دریافت تسهیلات شده و بسیاری از بانک‌ها درحال‌حاضر از همین سیستم استفاده می‌کنند.

سیستم اعتبارسنجی اکنون از طریق سامانه‌های مختلفی اجرا می‌شود که «سامانه مرآت» یکی از آن‌ها است. زومیت در این مطلب قرار است این سامانه و نحوه کار با آن را به‌طور کامل برای شما توضیح بدهد.

این مطلب در تاریخ ۱۱ آذر ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شده است.

کپی لینک

سامانه اعتبارسنجی مرآت بانک رسالت

سامانه‌ی مرآت متعلق به بانک رسالت است و برای اعتبارسنجی کسانی کاربرد دارد که در این بانک حساب دارند و می‌خواهند از بانک رسالت تسهیلات دریافت کنند. بانک‌ها برای ارائه‌ی وام تسهیلات به مشتریان خود باید اطمینان حاصل کنند که متقاضیان وام توانایی و امکان بازپرداخت اقساط آن را دارند. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های به‌روز و دیجیتالی بسیار سریع‌ و دقیقی برای حصول این اطمینان ایجاد شده است.

درحال‌حاضر به جای روش‌های مرسوم در بانکداری سنتی که راه‌ اطمینان حاصل کردن را معرفی یک یا چند ضامن یا ارائه چک و سفته می‌دانست، از روش‌های پیشرفته‌ و مبتنی بر اینترنت استفاده می‌شود. این روش که به روش اعتبارسنجی معروف است، در بانک رسالت از طریق سامانه مرآت انجام می‌شود.

بنابراین، سامانه مرآت سامانه‌ی اعتبارسنجی بانک رسالت است که دارندگان حساب بانک رسالت برای دریافت وام و تسهیلات از این بانک باید از طریق آن اقدام به اعتبارسنجی کنند تا برای بانک محرز شود که آن‌ها امتیاز، اعتبار و شرایط لازم برای دریافت وام را دارند.

طی فرایند اعتبارسنجی، بانک ارائه‌دهنده‌ی وام، اطلاعات مالی و اعتباری متقاضیان را بررسی می‌کند تا از توانایی آن‌ها برای بازپرداخت اقساط و تسویه‌ی تسهیلات مطمئن شود. سامانه‌ اعتبارسنجی مرآت این فرایند را از طریق الگوریتم‌های هوشمند انجام می‌دهد.

این الگوریتم‌ها اطلاعات مختلف مربوط‌ به متقاضیان تسهیلات یعنی میزان درآمد، هزینه‌ها، سوابق مالی (مانند سابقه‌ی پرداخت اقساط وام‌های پیشین) و... را بررسی کرده و در نهایت، برای هر متقاضی رتبه‌ اعتباری تعیین و اعلام می‌کند. در صورت کافی و مناسب بودن رتبه اعتباری، بانک به متقاضی تسهیلات می‌دهد.

هرچه رتبه اعتباری متقاضی دریافت وام بالاتر باشد به این معنی است که توانایی بیشتری برای بازپرداخت اقساط وام و تسویه‌ی به‌موقع آن دارد؛ بنابراین، بانک ریسک کمتری را برای اعطای وام به متقاضی می‌پذیرد.

البته در فرایند اعتبارسنجی سامانه مرآت علاوه‌بر تعیین رتبه اعتباری متقاضیان، ظرفیت بدهی نیز تعیین می‌شود. ظرفیت بدهی حداکثر میزان تسهیلاتی است که بانک می‌تواند به متقاضی ارائه کند. اگر مشتری بانک رسالت هستید، برای اینکه بتوانید از این خدماتی که سامانه مرآت ارائه می‌دهد استفاده کنید، در قدم اول باید در این سامانه ثبت نام کنید.

کپی لینک

ثبت نام در سامانه مرآت بانک رسالت

برای ثبت نام در سامانه مرآت ابتدا نشانی www.imerat.ir یا عنوان «سامانه مرآت» را در قسمت URL مرورگر خود تایپ و جست‌وجو کنید. با جست‌وجوی این عبارت به صفحه‌ی ورود سامانه مرآت هدایت می‌شوید.

برای ثبت نام در سامانه، در کادر کوچک سمت راست و بالای صفحه روی گزینه «ثبت نام کنید» کلیک کنید. یک بخش جدید به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در کادرهای مختلف آن کد ملی، پست الکترونیک (اختیاری و در صورت تمایل)، شماره تلفن همراه و عبارت امنیتی نمایش‌‌داده‌شده را وارد کنید و روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کنید تا ثبت نام اولیه انجام شود.

سامانه مرآت
ثبت نام در سامانه مرآت

پس از انجام این مراحل، اگر کد ملی و شماره همراه واردشده مطابقت داشته باشند، کلمه عبور جهت ورود به سامانه، از طریق پیامک برای شماره موبایل ثبت‌شده ارسال خواهد شد. در صفحه‌ی بعد این کد را در کادر مربوط‌ به آن تایپ کنید تا وارد سامانه مرآت شوید. با طی کردن این دو مرحله شما وارد سامانه مرآت شده‌اید اما هنوز ثبت نامتان کامل نشده است.

در صورتی که هنگام ثبت نام پیام «کد ملی یا شماره همراه قبلاً داخل سامانه ثبت شده است» را دریافت کردید، به این معنی است که احتمالاً شماره تماس شما قبلاً برای شخص دیگری ثبت شده است. در این موارد لازم است با مرکز تماس مرآت با شماره ۷۲۴۲۳۹۰۰ تماس بگیرید و موضوع را پیگیری کنید.

چنانچه کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید روی بخش «کلمه عبور را فراموش کرده‌اید؟» کلیک کنید تا وارد مرحله بازیابی کلمه عبور شوید. با انتخاب این گزینه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید کد ملی و عبارت امنیتی نمایش داده‌شده را وارد کنید تا یک کد ۸ رقمی برای شما ارسال شود. پس از وارد کردن و تأیید کد مربوطه، کلمه عبور جدید برای متقاضی ارسال خواهد شد.

بازه سنی اعتبار سنجی ۱۸ تا ۸۰ سال است و متقاضیان ۷۵ تا ۸۰ ساله باید تصویر صفحه اول شناسنامه خود را هم در سامانه بارگذاری کنند.

پس از ورود به سامانه، نوبت به پر کردن چند سربرگ می‌رسد. سربرگ اول برای ثبت اطلاعات فردی است؛ در دومین سربرگ باید درخواست اعتبارسنجی خود را ثبت کنید و سربرگ سوم هم مربوط به آدرس رهیاری‌های اجتماعی است. تکمیل همه فیلدهای ستاره‌دار مربوط به اطلاعات فردی، هویتی، شغلی و درآمدی در سربرگ ثبت اطلاعات فردی الزامی است. البته توصیه‌ی ما به شما این است که برای سهولت فرایند اعتبارسنجی و سریع‌تر انجام شدن آن فیلدهای اختیاری را هم با اطلاعات لازم تکمیل کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه مرآت، در فرم اول باید مشخصات فردی خود شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان، تعداد افراد تحت تکفل، محل سکونت، وضعیت محل سکونت، شماره موبایل و تلفن ثابت را وارد کنید. خاطرتان باشد که این اطلاعات را صحیح، دقیق و کامل ثبت کنید.

برای استفاده بهتر از سامانه مرآت از مرورگر کروم استفاده کنید

فرم بعدی به اطلاعات درآمدی شما مربوط می‌شود. در این فرم باید به این دو سؤال پاسخ بدهید: «ماهیانه چقدر می‌توانید قسط پرداخت کنید؟» و «خالص در آمد ماهیانه شما چقدر است؟» پاسخ دادن به این دو سؤال ضروری است؛ پس این فرم را با دقت تکمیل کنید.

در نظر داشته باشید که اگر هنگام ثبت درخواست، وام در جریانی از بانک قرض الحسنه رسالت داشته باشید، باید مبلغ قسط در حال پرداخت را با توان بازپرداخت ماهیانه مدنظر خود جمع کرده و مجموع این دو مبلغ را به‌عنوان توان بازپرداخت پیشنهادی در سامانه درج کنید.

فرم بعدی فرم مشخصات حرفه‌ای و شغلی است و لازم است اطلاعات تحصیلی و شغلی خود را در این فرم درج کنید. به‌صورت کلی دو نوع شغل وجود دارد: کارمند و کارفرما. چنانچه کارمند دولتی یا خصوصی) هستید، باید سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، نوع شغل، نام سازمان، حوزه فعالیت، سمت، نوع قرارداد، سابقه خدمت، نشانی و شماره تماس محل کار را در این فرم وارد کنید.

اطلاعات مربوط به شغل دوم در فرم چهارم باید وارد شود. بنابراین در صورتی که شغل دومی هم دارید اطلاعات آن مانند نوع و عنوان شغل، سمت و سابقه‌ی خود را وارد کنید.

قبل از شروع مراحل ثبت نام، اسکن مدارک مربوط‌ به احراز شغل خود را آماده داشته باشید

در نهایت، مستندات تأییدیه شغلی خود را در فرمت PDF یا عکس (با حجم حداکثر ۲ مگابایت) بارگذاری کنید. در نظر داشته باشید که نام فایل باید شامل حروف و اعداد انگلیسی بوده و کمتر از بیست کاراکتر داشته باشد.

فرم سامانه مرآت
فرم مشخصات فردی
ثبت نام در سامانه اعتبارسنجی مرآت
فرم اطلاعات درآمدی
فرم‌های ثبت نام در سامانه مرآت
فرم مشخصات حرفه‌ای و شغلی
تکمیل فرم در سامانه مرآت
فرم اطلاعات شغل دوم

اگر هم کارفرما هستید در بخش «نوع شغل» گزینه آزاد را تیک بزنید. با انتخاب این بخش، باید اطلاعاتی مثل عنوان شغل، نام صنف (رسته شغلی)، سابقه فعالیت، وضعیت جواز کسب، سمت شاغل در محل کسب، شماره تماس محل کسب، وضعیت مالکیت محل کسب و نشانی محل کسب را ثبت کنید.

بارگذاری مستندات شغلی:

پس از اینکه اطلاعات فردی و شغلی خود را وارد کردید، باید مستنداتی را که نشان‌دهنده میزان درآمد شما است (مثل فیش حقوقی) بارگذاری کنید. برای بارگذاری این مستندات روی گزینه «انتخاب فایل» کلیک کنید و مستندات را از سیستم خود روی سایت بارگذاری کنید.

فرمت قابل قبول برای مدارک PDF یا عکس فرمت jpg، jpeg، png (با حجم حداکثر ۲ مگابایت) است. نام فایلی که بارگذاری می‌کنید هم باید حداکثر ۲۰ کاراکتر داشته باشد و شامل حروف و اعداد انگلیسی باشد.

پس از انجام همه‌ی مراحل و موارد بالا روی گزینه‌ی سبزرنگ «ثبت اطلاعات» کلیک کنید تا فرم‌های تکمیل‌شده ذخیره شوند. در صفحه‌ی بعد اطلاعاتی در مورد کانون بانک رسالت شما خواسته می‌شود که در ادامه درباره‌ی آن توضیح خواهیم داد.

اگر پیش از این، در سامانه ثبت نام کرده‌اید، کافی است در کادرهای مربوطه ابتدا نام کاربری یا کد ملی، کلمه عبور و عبارت امنیتی را وارد کنید؛ در ادامه روی گزینه «ورود» کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.

کپی لینک

ثبت درخواست اعتبارسنجی در سامانه مرآت بانک رسالت

پس از تکمیل و ثبت اطلاعات فردی و شغلی، می‌توانید سربرگ درخواست اعتبارسنجی را پر کنید درخواستتان را به ثبت برسانید. تیک این فرم را بزنید و روی «درخواست اعتبارسنجی» کلیک کنید تا درخواستتان ثبت شود.

پس از ثبت این درخواست استعلام‌های لازم از بانک مرکزی و بانک قرض‌الحسنه دریافت می‌شود. تأخیر بیش از حد در پرداخت اقساط وام‌های قبلی از بانک رسالت، بدهی به سایر بانک‌ها و داشتن چک برگشتی باعث رد درخواست متقاضی می‌شود.

کپی لینک

پرداخت مبلغ برای ثبت درخواست اعتبارسنجی

در صورت تأیید شدن استعلام‌های اولیه باید ابتدا مبلغ ۱۱۹ هزار و ۲۰ تومان پرداخت کنید تا پرونده برای بررسی و طی مراحل بعدی ارسال شود. در صورتی که متقاضی مایل نباشد روند اعتبارسنجی ادامه پیدا کند، می‌توانید قبل از پرداخت هزینه، پرونده را حذف کنید. لازم به ذکر است که در صورت پرداخت هزینه دیگر امکان حذف درخواست وجود نخواهد داشت.

در صورتی که در روند بررسی پرونده نیاز به اصلاح یا ویرایش درخواست داشته باشید، از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. در این صورت سامانه به شما اجازه می‌دهد برای یک بار وارد کارتابل خود شوید و اصلاحات مدنظرتان را انجام دهید. پس از بررسی و تأیید مشخصات و مستندات شغلی، حداکثر ۳ تا ۷ روز کاری زمان می‌برد تا نتیجه از طریق پیامک به اطلاع شما برسد.

کپی لینک

دریافت بهبوددهنده اعتباری

بهبوددهنده اعتباری همان سفته الکترونیک است و در این مرحله فرد وام‌گیرنده برای دریافت وام نیاز به ارائه این بهبوددهنده اعتباری دارد. اینکه چه نوع سفته‌ای برای دریافت وام مورد نیاز باشد به طبقه‌بندی اعتباری وام‌گیرنده بستگی دارد. شما به‌عنوان متقاضی دریافت وام و تسهیلات بر اساس مستندات شغلی که ارائه داده‌اید و استعلام‌های بانکی که از حسابتان در بانک رسالت دریافت می‌شود، در یکی از چهار طبقه اعتباری زیر قرار می‌گیرید:

  • ممتاز: برای دریافت وام نیازی به ارائه بهبوددهنده اعتباری (سفته الکترونیک) ندارید و می‌توانید درخواست وام خود را ثبت کنید
  • کاملا متناسب: شما باید بهبوددهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کنید
  • متناسب: علاوه بر شما، یک متعهد یا همان ضامن هم باید بهبوددهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کند
  • نامتناسب: شرایط دریافت وام را ندارید
کپی لینک

تکمیل پرونده درخواست اعتبارسنجی

بعد از ثبت سفته مورد نظر، ثبت درخواست وام انجام شده و پرونده به مرحله تکمیل می‌رسد. در این مرحله با انتخاب گزینه نتیجه اعتبارسنجی می‌توانید جزئیات اعتبارسنجی خود را مشاهده کنید. در صفحه این نتیجه موارد زیر آمده است:

  • توان بازپرداخت ماهیانه (به ریال) : مبلغ قسطی که در هر ماه می‌توانید پرداخت کنید
  • حداکثر مبلغ وام قرض الحسنه: سقف مبلغی است که می‎‌توانید به‌عنوان تسهیلات دریافت کنید
  • سقف ضمانت/تعهد: حداکثر مبلغی است که می‎‌توانید برای شخص دیگری ضمانت کنید

داده‌ها و اطلاعات در سامانه مرآت محرمانه تلقی می‌شود.

سوالات متداول

  • چقدر زمان می‌برد تا نتیجه اعتبارسنجی در سامانه مرآت مشخص شود؟

    پس از ارسال درخواست و ثبت مدارک ۳ تا ۷ روز کاری زمان می‌برد تا نتیجه اعتبارسنجی مشخص شود.

  • هزینه انجام فرایند اعتبارسنجی در سامانه مرآت چقدر است؟

    ثبت درخواست نظرسنجی در سامانه مرآت ۱۱۹ هزار و ۲۰ تومان هزینه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات