کیسون دومین همکاری با استارتاپها را کلید زد؛ تزریق سرمایه ۱۱۵ میلیاردتومانی به «رادیس»
معاون سرمایهگذاری شرکت «کیسون» از سرمایهگذاری ۱۱۵ میلیاردتومانی در گروه «رادیس» خبر داد. کیسون از بزرگترین شرکتهای عمرانی کشور است و گروه رادیس نیز در زمینه توسعه و ساخت مصالح عمرانی پیشرفته و دانشبنیان فعالیت میکند.
صبح امروز در نشست خبری سرمایهگذاری شرکت کیسون در گروه رادیس، علی سنگینیان، معاون سرمایهگذاری شرکت کیسون در آغاز این نشست با اشاره به سرمایهگذاری ۷۲ میلیاردی کیسون در آچاره گفت: «در کیسون سرمایهگذاریهایی در حوزه استارتاپهای در حال انجام است. در آچاره با اهداف دیگری وارد شدیم و همزمان از ظرفیتهای دو طرف برای توسعه فعالیتهای مشترک استفاده میکنیم. حالا با سرمایهگذاری غیرنقدی ۱۱۵ میلیارد تومانی در شرکت رادیس، دومین فعالیت ما در استارتاپها رقم میخورد.»
او ادامه داد: «این سرمایهگذاری قرار است در مسیر توسعه خدمات شرکت رادیس قرار بگیرد، ظرفیتش را افزایش دهد و به این شرکت کند تا هم تولید محصولات قبلیاش را بیشتر کند و هم در محصولات جدید سرمایهگذاری کند.»
امین اسرافیلی، مدیرعامل رادیس نیز با اشاره به اینکه خاستگاه استارتاپ صنعتی رادیس دانشگاه شریف است، گفت: «حوزه فعالیت رادیس تولید مصالح ساختمانی پیشرفته و نوین است و موضوع فعالیت کیسون شباهت زیادی با مزیت رقابتی رادیس دارد. اما پروژهی اصلی که تا امروز روی آن کار کردهایم، حل معضل سرقت فلزات در سطح شهر بوده است.»
اولین محصول رادیس دریچههای منهول نانوکامپوزیت سیمانی بوده و بهطور خلاصه این شرکت هر شیء فلزیای را که مورد سرقت قرار میگیرد، با تکنولوژی ماده نانوکامپوزیت طراحی کرده و ساخته است.
این مشکلی نیست که فقط منحصر به ایران باشد. دزدی دریچهها آنقدر در جهان است که صفحهای در ویکیپدیا دارد. در واقع دریچه نماد همه اشیای فلزی است که سرقت میشود؛ مثل دزدیدن گاردریلهای حاشیه جادهها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرقت پیچ پلها و حتی خود پل. مشتریان محصول منهول شرکت رادیس شهرداریها، مخابرات، شرکت ملی گاز و شهرکهای صنعتی بودند.- امین اسرافیلی، مدیرعامل شرکت رادیس
او ادامه داد: «رفتهرفته سبد کالایی خود را گسترش دادیم و سعی کردیم که هر محصولی را که سرقت میشود، جایگزین کنیم. عمده مشتری ما دولت بود اما سیاست هیئتمدیره بر این شد که وابسته به بازار دولتی نباشیم. در نهایت با سنجیدن مزیت رقابتی در چند بازار به صنعت ورزش وارد شدیم. این بود که رادیس با تولید وزنههای ورزشی توانست به سومین برند پرفروش ورزشی ایرانی تبدیل شود.»
مدیرعامل رادیس سرمایهگذاری کیسون را اتفاق خوبی خواند و گفت: «با این سرمایهگذاری توانستیم نیاز مالی برای توسعه سبد کالای رادیس را برطرف کنیم، آن هم در حالی که زمینه فعالیت کیسون و رادیس همپوشانی خیلی زیادی دارد.»
به گفتهی او شرکت رادیس با جذب سرمایه از شرکت کیسون بهدنبال دستیابی به سه هدف استراتژیک خود است: «حضور در بازارهای صادراتی، ورود گستردهتر به بازار مسکن و عمران و در آخر عرضه سهام و ورود به بازار سرمایه.» اسرافیلی ادامه داد: «حجم بازاری که بتوانیم به کیسون و زیرمجموعههایش اضافه کنیم نزدیک به سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان است.»
او هدف ضمنی دیگر رادیس را افزایش ظرفیت تولید اعلام کرد و افزود: «ما در حال حاضر ماهانه ۱۵۰۰ تن ظرفیت اسمی تولید مواد نانو کامپوزیت داریم. بعد از این سرمایهگذاری این ظرفیت در حال نزدیکشدن به سه برابر است. به طوری که احتمالاً در بازهای ۱۸ ماهه این ظرفیت به ۴۵۰۰ تن در ماه میرسد.»
در ادامه این نشست معاون سرمایهگذاری شرکت کیسون با اشاره به برنامهریزی دو تا سه ساله همکاری با رادیس گفت: «رادیس در وضعیت فعلی شرکتی سودده است و شرایط پذیرش در بازار را دارد. استارتاپ ۶ سالهی رادیس در سال ۱۴۰۲ درآمدی ۱۰۵ میلیاردی داشته است. با توجه به چشمانداز سودآوری ما، امیدواریم در طی دو، سه سال آینده اتفاقات مهمی رخ دهد.»
شرکتهای بزرگ اهمیت فناوری را درک کردهاند
در ادامه این نشست مدیرعامل کیسون با اشاره به چالشهای فعلی فضای کسبوکار گفت: «شرکتهای بزرگ اهمیت فناوری و تغییرات فعلی این حوزه را درک کردهاند. مواجهه با این تغییرات به فرایندهای داخلی شرکت و مدیران و شرایط آنها وابسته است.بعضی با روی باز تغییرات فناوری را پذیرفتهاند و مراکز نوآوری اضافه کردهاند اما بعضی هنوز مقاومت میکنند و به استفاده از سیستمهای سنتی اصرار دارند و در این شرایط رقابت با نوآوریهای جدید برایشان غیرممکن میشود. البته تغییر برای شرکتهای بزرگ سخت است چرا که رقابت با نوآوریهای جدید برایشان غیرممکن است.»
سنگینیان با این مقدمه اضافه کرد: «به ناچار همه شرکتهای بزرگ باید بپذیرند که تغییراتی که در فضای کسبوکار در حال وقوع است. نوآوری، جهانیشدن، بزرگ شدن سهم اقتصاد چین، مهاجرت نیروی کار و غیره فضایی ایجاد کرده که دیگر شبیه گذشته نیست. ما هم متوجه این تغییرات شدیم و تلاش کردیم که خودمان را با تغییرات فناوری کشور همراه کنیم.»
او با اشاره به سرمایهگذاری جدید اضافه کرد: «تلاشمان این است که فقط پول اضافه نکنیم بلکه با اضافه کردن پول هوشمند، خلق ارزش کنیم.»
نظرات