ارائه ۲۶۲۷ فرصت شغلی برای کارجویان؛ در نمایشگاه کار ایران و دانشگاه شریف چه گذشت؟
نخستین نشست سازمانها و نمایشگاه کار با حضور ۷۰ سازمان شرکتکننده در دورههای اخیر نمایشگاه کار ایران و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد تا آمار و ارقام برآمده از این رویداد بررسی و درباره نقاط ضعف و قوت آن گفتوگو شود.
ششمین دوره نمایشگاه کار ایران ۲۵ تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ در سالنهای نمایشگاهی برج میلاد تهران و سیزدهمین دوره نمایشگاه کار شریف از ۲۱ تا ۲۳ آبان همان سال در دانشگاه صنعتی شریف توسط شرکت باما کار شریف (متولی نمایشگاه کار) و با همکاری جابویژن برپا شد و در آنها در مجموع ۲۶۲۷ فرصت شغلی به کارجویان معرفی شد.
در این نشست پویان دلاوری، مدیر مجموعهی باماکار شریف با ارائه گزارشی درباره نتایج این نمایشگاهها جزئیات گزارش نمایشگاه کار شریف و نمایشگاه کار ایران را ارائه کرد.
برپایه آمار سایت جاب ویژن، در سه روز برگزاری ششمین نمایشگاه کار ایران تعداد ۷۵ هزار و ۲۴۵ رزومه کارجویان حاضر با کارفرمایان تبادل شد و تعداد ارسال رزومه در روزهای برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کار شریف به بیش از ۲۱ هزار رزومه کارجویی میرسید.
جزئیاتی از نمایشگاه کار دانشگاه شریف؛ دیجیکالا در رتبه برتر
بر اساس آمار جابویژن، سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف با حضور بیش از ۱۵ هزار بازدیدکننده، بیش از ۲۱ هزار رزومه میان کارجویان و کارفرمایان تبادل شد. در این نمایشگاه بیشتر افراد جویای کار ۲۳ تا ۲۶ ساله بودند و کمترین کارجویان سنی بیشتر از ۴۳ سال داشتند. در واقع افراد زیر ۲۶ سال در مجموع حدود ۶۷ درصد کارجویان را تشکیل میدادند.
این آمار هم از کارجویان حاضر در نمایشگاه کار شریف نمایشگاه جالب توجه است:
- افراد فارغالتحصیل ۴۸ درصد و دانشجویان ۵۲ درصد کارجویان را تشکیل میدادند. این میان کمترین سهم با ۲ درصد مربوط به دانشجویان دکترا بود.
- ۵۳ درصد کارجویان مرد و ۴۷ درصد زن بودند.
- بیشتر آنها (۳۰ درصد) بدون سابقه کار و کمترین آنها (۸ درصد) بیشتر از ۱۰ سال سابقه کار داشتند.
- بیشترین کارجویان (۱۷ درصد) خواستار حقوق ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بودند.
در این نمایشگاه همچنین ۱۹ سازمان ۶۰ تا ۱۰۰ درصد، ۵ سازمان ۳۰ تا ۶۰ درصد و ۱۵ سازمان ۰ تا ۳۰ درصد رزومهها را تعیین وضعیت کردند.
این فهرست سازمانهای شاخص در تعیین وضعیت رزومهها است:
از این بین دیجیکالا با ۲۷ استخدام در صدر فهرست سازمانهای شاخص قرار گرفته است و در پی آن، هایپراستار با ۱۰ استخدام در رتبه دوم و اسنپگروپ و همکاران سیستم هر یک با ۸ استخدام در رتبه سوم قرار گرفتند. در مجموع ۸۶ نفر از کارجویان در طول این نمایشگاه استخدام شدند. به گفته پویان دلاوری نسبت به دور قبل برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه شریف، آمار دور سیزدهم رشدی تقریباً دوبرابری را نشان میدهد.
بر اساس نتایج نظرسنجی سیزدهمین نمایشگاه کار شریف سازمانهای برتر از نگاه کارجویان در شاخص گفتوگوی مناسب بهترتیب این موارد هستند: دیجیکالا، اسنپگروپ و داریا.
دیجیکالا، اسنپگروپ و داریا در شاخص گفتوگوی مناسب برترین سازمانهای سیزدهمین نمایشگاه کار معرفی شدند
در شاخص معرفی مناسب سازمان نیز بار دیگر دیجیکالا و اسنپگروپ در رتبههای اول و دوم و همراه اول در رتبه سوم قرار گرفتهاند. اما در نظرات کارجویان انتقاداتی هم درباره وضعیت استخدامها و مدل برگزاری نمایشگاه مطرح شد. از جمله این موارد:
طبق توضیح دلاوری موارد زیر شاخصهای رتبهبندی سازمانها است:
- نظرسنجی از کارجویان درباره بهترین برند کارفرمایی: کدام شرکت در نمایشگاه کار بهتر از بقیه خود را معرفی کرد؟
- ثبت موقعیتهای شغلی نمایشگاه کار تا یک هفته پیش از نمایشگاه
- ارائه بازخورد و تعیین وضعیت رزومههای دریافتی نمایشگاه کار
- ثبت موقعیت شغلی کارآموزی یا بدون سابقه کار
- اعلام نفرات استخدامشده از طریق نمایشگاه کار به دبیرخانه نمایشگاه
آخرین نمایشگاه کار ایران؛ خانومی به بهترین شکل خود را معرفی کرد
دلاوری با اشاره به اینکه در ششمین نمایشگاه کار ایران ۱۸۰۰ موقعیت شغلی تعریف شده بود، این جزئیات را از گزارش جابویژن مطرح کرد:
- این نمایشگاه بیش از ۲۰ هزار بازدیدکننده داشت.
- ۷۵ هزار رزومه میان کارجویان و کارفرمایان تبادل شد.
- افراد ۲۶ تا ۳۰ سال بیشترین و افراد ۴۱ سال به بالا کمترین میزان مشارکت را در میان کارجویان داشتند.
- ۵۳.۲ درصد کارجویان دارای مدرک کارشناسی و ۳.۸ درصد دارای مدرک دکترا بودند
- ۵۵ درصد کارجویان در ششمین نمایشگاه کار ایران مرد و ۴۵ درصد زن بودند.
- بیشتر کارجویان (۲۳.۸ درصد) از ۲ تا ۵ سال سابقه کاری داشتند و ۱۳.۷ درصد هیچگونه سابقهای در این زمینه نداشتند.
- بیشترین حقوق درخواستی کارجویان ۶۰ میلیون تومان و کمترین ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است. این میان سهم حقوق درخواستی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در میان کارجویان بیشتر بوده و کمترین میزان درخواست مربوط به حقوق ۶۰ میلیون تومان به بالا است.
بر اساس بررسیهای آمار ششمین نمایشگاه کار ایران، در این دوره؛
- ۳۷ سازمان ۶۰ تا ۱۰۰ درصد
- ۱۰ سازمان ۳۰ تا ۶۰ درصد
- ۱۷ سازمان ۰ تا ۳۰ درصد رزومهها را تعیین وضعیت کردهاند.
سازمانهای شاخص در تعیین وضعیت رزومهها نیز این موارد بودهاند:
مؤسسه خدمات مالی تدبیر حساب، سازه سیم پویش (هلدینگ عظام)، برسا نوین رای، بانک سامان، رستافن ارتباط، گروه حمل و نقل ادمیرال، ماتریس، زرینو، فناوران اطلاعات خبره و گروه صنعتی معدنی فولاد یزد ۱۰۰ درصد رزومههای ارائهشده را تعیین وضعیت کردهاند.
شرکت فولاد یزد در این نمایشگاه ۴۸ استخدام داشته که آمار قابل توجهی است، شرکت مهندسی رستافن ارتباط با ۱۱ استخدام و کروز با ۹ استخدام در رتبههای اول تا سوم سازمانهای شاخص در استخدام قرار گرفتهاند. در مجموع ۹۵ نفر در ششمین نمایشگاه کار ایران استخدام شدند.- پویان دلاوری، مدیر مجموعهی باماکار شریف
درباره شاخص گفتوگوی مناسب این سه مورد سازمانهای برتر از نگاه کارجویان بودند:
۱. کروز ۲. خانومی ۳. گلستان
در این نمایشگاه همچنین شرکتهای خانومی، کروز و نستله در شاخص معرفی مناسب خود، بهترتیب بهترین شرکتها از نگاه کارجویان بودهاند.
در ادامه این نشست بعضی از نظرات انتقادی کارجویان درباره ششمین نمایشگاه کار ایران مطرح شد.
چهار مورد زیر شاخصهای رتبهبندی سازمانها در ششمین نمایشگاه کار ایران است:
- تعریف موقعیتهای شغلی نمایشگاه تا حداکثر یک هفته پیش از نمایشگاه در پنل جابویژن
- سازمانی که در نگاه کارجوبان خود را بهتر از بقیه معرفی کند.
- ارائه بازخورد و تعیین وضعیت رزومههای دریافتی در نمایشگاه کار
- اعلام نفرات استخدامشده از طریق نمایشگاه کار به دبیرخانه نمایشگاه
بر این اساس سازمانهای برتر اینها هستند:
رتبهی اول: خانومی، رتبهی دوم: صنایع تولیدی کروز و رتبهی سوم: شرکت صنعتی بهشهر (هلدینگ صافولا)
در این بررسی شرکتهای گروه صنایع استیل البرز و هفت الماس، مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، همکاران سیستم، مؤسسه خدمات مالی تدبیر حساب، گروه کوبل، بانک سامان و گروه صنعتی معدنی فولاد یزد بهترتیب در رتبههای چهارم تا دهم قرار گرفتند.
خانومی، بهعنوان سازمان برتر شرکتکننده در ششمین نمایشگاه کار ایران برگزیده شد
نمایشگاه کار، رویدادی برای تعامل مستقیم کارجو و کارفرما است و در آن سازمانهای شرکتکننده موقعیتهای شغلی مختلف خود را ارائه میکنند و کارجو با مراجعه به نمایشگاه کار علاوه بر کسب اطلاعات درباره شرکتها و ارسال رزومه، با نمایندگان هر سازمان بهطور مستقیم وارد گفتوگو میشود. ارتقای برند کارفرمایی و تأمین نیروی متخصص و برای قشر کارجو پیداکردن موقعیت شغلی مناسب، یادگیری و شبکهسازی از نتایج برگزاری نمایشگاه کار برای سازمانها است.
در ماههای پیش رو رویدادهای مرتبط دیگری برگزار خواهد شد:
پنجمین نمایشگاه کار دانشگاه الزهرا ۱۰ تا ۱۲ تیر، رویداد اچ آر کندو ۱۴ مرداد، سومین نمایشگاه کار اصفهان نیمه دوم شهریور، نمایشگاه کار شیراز نیمه اول آبان، نمایشگاه کار دانشگاه شریف نیمه دوم آبان، نمایشگاه اچآر ویژن در نیمه دوم دی و هفتمین نمایشگاه کار ایران ۲۴ تا ۲۶ بهمن.
نظرات