برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ در سایه انتخابات؛ اتاق بازرگانی ایران با نصر تهران همکاری می‌کند

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
سه مسئول برگزاری الکامپ
نمایشگاه الکامپ امسال در حالی برگزار می‌شود که بیم آن می‌رود برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری بر آن سایه بیاندازد.
تبلیغات

در حالی که قرار بود نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ روز هشتم تیرماه سال جاری افتتاح شود، به علت برگزاری انتخابات، افتتاحیه به روز نهم همین ماه موکول شد. نگرانی‌ها از این جهت است که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، برگزاری و پوشش خبری، این رویداد بزرگ صنف رایانه‌ای کشور تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد. نکته‌ای که تعدادی از خبرنگاران در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با موضوع برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه «الکامپ» مطرح کردند.

در همین رابطه «محمد ثروتی»، مدیراجرایی الکامپ ۱۴۰۳ گفت: «اگر قرار بود الکامپ را به‌خاطر انتخابات به تعویق بیندازیم، تا سال بعد به تأخیر می‌افتاد. باید بین برگزارنشدن نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ و برگزاری آن در این تاریخ دست به انتخاب می‌زدیم.»

توضیح بیشتر او این بود که تقویم نمایشگاهی برای یک سال بسته شده است و دیگر زمان خالی برای نمایشگاه بزرگی مانند الکامپ که تمام سالن‌های نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد، وجود نداشت.

با این حال مسئولان برگزاری نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نسبت به برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه «الکامپ» خوشبین هستند چرا که قرار است سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و اتاق بازرگانی برای هم‌افزایی بیشتر میان کسب‌وکارها و بازار همکاری کنند.

این خبر را «سادینا آبائی»، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با موضوع برگزاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه «الکامپ» داد.

او همچنین گفت: «فرآیندی که ما به دنبال آن هستیم ارتباط بین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت، معدن و کشاورزی به واسطه اتاق بازرگانی است. دوستان ما در سازمان نصر شرکت‌هایی هستند که کسب‌وکارهایی را دارند اما بازارشان در قسمت‌هایی است که در اتاق بازرگانی شکل گرفته است. بدین ترتیب نیازهایشان رصد شده و به دنبال مشتری هستند، با کمک اتاق با بازار ارتباط برقرار می‌کنند و ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی برای آنها هستیم و این فرصتی است که نمایشگاه الکامپ به وجود می‌آورد.

«رضا حیدری»، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران و دبیر الکامپ ۱۴۰۳، هم بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال را معرفی کرد که بدین شرح است: «الکام‌استارز»، «الکام‌پیچ»، «تینواستارز»، «توان‌تک»، «الکام‌تاکز» و «الکام‌اینشورتک». اون این بخش‌ها را اصلی‌ترین بخش‌های جانبی الکامپ ۲۷ عنوان کرد.

۵۰۰ شرکت خصوصی و استارتاپی در الکامپ حضور دارند و شرکت‌هایی از آلمان، فرانسه، کره، ترکیه، روسیه، ژاپن و ... در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت.

برای دسترسی‌پذیری برای افراد دارای معلولیت از توان‌تک مشاوره بگیرید

«آنت میناسیان»، مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» و نماینده توان‌تک در این جلسه گفت: «ایده توان‌تک پرداختن به این موضوع است که تکنولوژی و دنیای فناوری چه تأثیری بر زندگی معلولان دارد.»

او که به همراه دو تن از اعضای این بخش که خود دارای معلولیت بودند در جلسه شرکت کرده بود از کسب‌وکارهای حوزه تکنولوژی خواست که به نیازهای افراد ویژه فکر کنند و دسترسی‌پذیری پلتفرم‌های خود را برای این افراد فراهم کنند.

میناسیان تاکید کرد که ما از همه افراد حوزه فناوری اطلاعات دعوت می‌کنیم که اگر کسب و کار خود را دسترسی‌پذیر کرده‌اند به ما اطلاع بدهند و  اگر ایده‌ای برای دسترسی‌پذیر کردن دارند با ما به اشتراک بگذارند.

او همچنین گفت کسب‌وکارهایی که چنین قابلیت‌هایی را ندارند می‌توانند در غرفه توان‌تک در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کرده و مشاوره دریافت کنند.

میناسیان در پایان هم ابراز امیدواری کرد که فضای فیزیکی الکامپ برای حضور معلولان متناسب‌سازی شود.

الکام‌استارز بعد از ۴ سال برگشت

«آرش برهمند»، مدیر الکام‌استارز از بازگشت این بخش پس از چهار سال خبر داد و گفت: «الکام‌استارز امسال با حدود صد تیم همکاری می‌کند.»

او همچنین تاکید کرد که الکام‌استارز در وهله اول یک رویداد انگیزشی آموزشی است و هدف آن این نیست که یک استارتاپ بزرگ از آن بیرون بیاید. بیشتر هدف این است که برای حضور استارت‌آپ‌ها در بازار ایجاد فرصت کند.

برهمند در ادامه گفت: «اگر توانسته باشیم چهار روز این امکان را فراهم کنیم که بخش‌های مختلف اکوسیستم در کنار هم در این نمایشگاه شرکت کنند به هدف خودمان رسیده‌ایم و دنبال اهداف متعالی نیستیم.»

تمرکز الکام‌پیچ بیشتر روی غیرتهرانی‌ها و زنان است

مهدی نیازی‌منش، مدیر اجرایی الکام‌پیچ گفت که محورهای اصلی این دوره توجه به ظرفیت ویژه برای استارت‌آپ‌های خارج از تهران و حضور زنان در الکام‌پیچ است و گفت: «امسال دو محور اصلی در الکام‌پیچ داریم. یکی فعالیت خارج از مرکز است که برای استارتاپ‌ها و تیم‌های خارج از تهران این ظرفیت ویژه را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند حضور پررنگ‌تری داشته باشند. محور دیگر، حضور بانوان روی استیج است.»

او گفت تا الان حضور ۶۰ تا ۷۰ استارت‌آپ در الکام‌پیچ قطعی شده و این امکان وجود دارد که تعداد بیشتر شود. این استارت‌آپ‌ها فرصت دارند کسب‌وکار خود را ارایه کنند و از داورها نمره بگیرند و در آخر هم جوایز نقدی و غیرنقدی برای استارت‌آپ‌های برتر در نظر گرفته شده است.

حضور پررنگ و آنلاین تینواستارز

مشکات اسدی، مدیر بخش تینواستارز درباره این بخش گفت که هر جا نهاد سیاست‌گذار ورود کرده و با آموزش و پرورش مذاکره کرده، پروژه مقیاس‌پذیر شده است. امیدواریم حالا که نهاد سیاست‌گذار نداریم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان واسط کمک کند تا بتوانیم با آموزش و پرورش مذاکره کنیم.

او همچنین از حضور دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار در نمایشگاه الکامپ خبر داد و گفت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم به دانش‌آموزان کمک کنیم باید به آنها فضایی بدهیم که خودشان را در یک فضای کسب‌وکار ارائه کنند. تینواستارز از جمله فعالیت‌هایی بود که از روز اول با مسئولیت اجتماعی افراد اکوسیستم فناوری اطلاعات شکل گرفته و رشد و توسعه پیدا کرد و همه منتورها و داورها با همین هدف در آن فعالیت می‌کنند.»

اسدی درباره به همزمانی تقریبی امتحانات دانش آموزان و برگزاری نمایشگاه الکامپ صحبت کرد و گفت که ایده‌های دانش‌آموزی به محض ثبت‌نام نمی‌توانند در غرفه‌ها حاضر شوند و باید یک فرآیند منتورینگ حداقل یک‌ماهه را بگذرانند.

او همچنین گفت که تینواستارز امسال به‌صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات