همه آنچه که باید درباره درگاه ملی خدمات مالیات بدانید

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
درگاه ملی خدمات مالیات
درگاه ملی خدمات مالیات چیست، چه امکاناتی دارد و چطور باید در آن ثبت نام کرد؟ در این مطلب به‌صورت جامع به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.
تبلیغات

درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی با نام مصطلح آن درگاه ملی خدمات مالیات، سامانه جامع امور مالیاتی است. کاربران در این سامانه می‌توانند امور و خدمات مالیاتی مختلفی را دریافت کنند.

با توجه به تنوع خدمات ارائه‌شده در درگاه ملی خدمات مالیات احتمالاً کاربران نیاز به راهنما برای ثبت نام، ورود و استفاده از خدمات این سامانه داشته باشند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم به چنین سؤالاتی پاسخ دهیم.

معرفی سامانه درگاه ملی خدمات مالیات

درگاه ملی خدمات مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده تا به متقاضیان خدمات الکترونیکی مورد نیاز را ارائه دهد. درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی با نشانی www.my.tax.gov.ir در دسترس است.

صاحبان کسب‌وکار یا دیگر افرادی که مشمول مالیات می‌شوند و نیازمند استفاده از این سامانه هستند، می‌توانند از خدمات مختلف این سامانه مثل استعلام پرونده‌های مالیاتی، مشاهده بدهی‌های مالیاتی و ثبت درخواست‌ها استفاده کنند.

انواع مختلفی از اطلاعات مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، در این سامانه ثبت می‌شود که مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از:

اطلاعات شخصی (مثل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی و آدرس برای اشخاص حقیقی یا اطلاعات مشابه برای اشخاص حقوقی)، اطلاعات مالیاتی (شامل اطلاعات مربوط به تسهیل و تسویه مالیات، تخفیفات مالیاتی اعلامیه مالیاتی و دیگر موارد مرتبط با تعهدات مالیاتی، اطلاعات مالی (یعنی اطلاعات مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه، دارایی‌ها و بدهی‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی)، اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی (شامل اطلاعات مربوط به احراز هویت، تأییدهای بانکی و...) و اطلاعات تراکنش‌ها (مانند جزئیات مربوط به تراکنش‌های مالی و تجاری افراد یا شرکت‌ها).

مطالب مرتبط

برای استفاده از هر یک از خدماتی که درگاه ملی خدمات مالیات ارائه می‌کند قبل از هر چیز باید در این درگاه ثبت نام کنید. نحوه ثبت نام در این سامانه را در ادامه این مطلب برایتان توضیح خواهیم داد.

ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات

هر شخص حقیقی یا حقوقی‌ای که مشمول قانون مالیات شده و بنابراین، مودی مالیاتی شناخته شود لازم است که به دولت مالیات پرداخت کند. این اشخاص باید مشخصات خود و کسب‌وکارشان را در درگاه ملی خدمات مالیات ثبت کنند تا اطلاعات مربوط به درآمد آن‌ها و چگونگی کسب این درآمد ثبت و قابل بررسی شود.

این ثبت اطلاعات و و تشکیل پرونده مالیاتی هم با استفاده از روش حضوری قابل انجام است و هم از طریق درگاه ملی خدمات مالیات. با توجه به اینکه روش‌های آنلاین و غیرحضوری سریع‌تر و کم‌دردسرتر است، ممکن است عده‌ای این روش را به شیوه ثبت نام حضوری برای تشکیل پرونده ترجیح دهند؛ به همین دلیل، لازم است با نحوه ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات آشنا باشند.

در نظر داشته باشید که برای ورود به درگاه خدمات مالیات و استفاده از خدمات مختلف آن نیاز به ثبت نام دارید. پیش از این، همه مودیان برای ثبت نام نیاز به ورود به درگاه خدمات مالیات به نشانی www.my.tax.gov.ir داشتند اما در حال حاضر این سامانه گزینه ثبت نام ندارد. برای ثبت نام کردن در درگاه خدمات مالیات باید در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کنید.

با توجه به اینکه پنجره ملی خدمات دولت با هدف یکپارچه‌سازی تمامی خدمات الکترونیک راه‌اندازی شده است و همه سامانه‌های دولتی هم موظف به پیوستن و ارائه خدمات در آن هستند، شما با ثبت نام کردن در این سامانه می‌توانید به درگاه خدمات مالیات دسترسی داشته باشید.

دسترسی به تمامی خدمات الکترونیک از قبیل تشکیل پرونده مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی، استفاده از توافق تبصره ماده ۱۰۰، صورت معاملات، مالیات بر حقوق و کارپوشه مدیریت صورت حساب (سامانه مودیان) از طریق درگاه ملی خدمات مالیات انجام می‌شود.

راه‌های ورود به درگاه ملی خدمات مالیات

پس از ثبت نام در پنجره خدمات دولت هوشند و درگاه ملی خدمات مالیات، برای این که بتوانید به حساب کاربری خود در این درگاه دسترسی داشته باشید باید وارد درگاه ملی خدمات مالیات شوید. برای این ورود، چه به‌عنوان شخص حقیقی و چه به‌عنوان شخص حقوقی، دو راه دارید که در ادامه توضیح داده می‌شود.

ورود از طریق درگاه ملی خدمات مالیات

زمانی که وارد صفحه اصلی درگاه خدمات مالیات می‌شوید برای ورود دو روش پیش رو دارید. روش اول این است که اگر ایرانی هستید شماره ملی یا شناسه ملی خود را وارد کنید و اگر از اتباع هستید شماره فیدا را در کادر مربوطه درج کنید. در کادر بعدی هم کلمه عبور را بنویسید و بعد از وارد کردن کد امنیتی نمایش‌داده‌شده، روی گزینه «ورود به درگاه ملی» کلیک کنید. به این ترتیب، شما به حساب کاربری فعال خود در این درگاه وارد خواهید شد و می‌توانید از خدمات ارائه‌شده استفاده کنید.

درگاه ملی خدمات مالیات
زومیت

ورود از طریق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

راه دیگری که برای ورود به درگاه خدمات مالیات دارید این است که در همان صفحه ورودی درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی www.my..tax.gov.ir و در قسمت «سایر روش‌های ورود» اگر از اشخاص حقیقی هستید گزینه «ورود از طریق دولت من ویژه حقیقی» و اگر از اشخاص حقوقی هستید «ورود از طریق دولت من ویژه حقوقی» را انتخاب کنید.

ورود به درگاه ملی خدمات مالیات
زومیت

با انتخاب این روش‌ها برای ورود به صورت مستقیم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل می‌شوید و کافی است در کادرهای مربوطه اطلاعات ورود مثل شماره تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید تا رمز یک بار مصرف برایتان پیامک شود. در مرحله بعد، با وارد کردن این رمز می‌توانید به این پنجره وارد شوید، درگاه خدمات مالیات را انتخاب و از خدمات مورد نظرتان استفاده کنید.

خدمات و امکانات درگاه ملی خدمات مالیات

امکانات و خدمات متعددی در درگاه ملی خدمات مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌شود و به‌خاطر همین تنوع و گوناگونی خدمات است که افراد نیازمند و حتی ملزم به استفاده از این درگاه هستند. در ادامه فهرستی از خدمات و امکاناتی که در درگاه خدمات مالیات ارائه می‌شود فهرست کرده‌ایم:

۱. تسلیم اظهارنامه مالیاتی: شاید یکی از مورد نیازترین و پرکاربردترین خدماتی که درگاه ملی خدمات مالیات ارائه می‌دهد ارائه اظهارنامه مالیاتی باشد. این درگاه امکان تسلیم اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی را به‌صورت رایگان فراهم می‌کند.

۲. مدیریت پرداخت: فراهم شدن امکان پرداخت مالیات و قبوض مالیاتی به‌‌صورت کامل با اقساطی یکی دیگر از خدمات مهم این سامانه است. در این بخش امکان بررسی سوابق پرداختی مودیان نیز فراهم شده است.

۳. بخش درخواست‌ها: افراد در بخش درخواست‌ها این امکان را دارند که برای مواردی مثل رفع تعهد ارزی، استعلام بدهی مالیاتی، درخواست بخشودگی، اعتراضات و شکایات و... درخواست ثبت کنند. پس از ثبت درخواست نیز امکان پیگیری درخواست از طریق همین درگاه قابل انجام است.

۴. فهرست پرونده‌های مالیاتی: همه پرونده‌های مرتبط با مالیات بر عملکرد یا پرونده‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در این درگاه تجمیع شده و قابل مشاهده و بررسی است.

۵. خدمات املاک و خودرو: خدماتی که در خصوص املاک و خدمات در این درگاه ارائه می‌شود مواردی است مانند گزارش‌های مالیات بر نقل و انتقال خودرو، اطلاعات واحدهای مسکونی خالی و حتی گران‌قیمت و مالیات بر خودروهای تحت تملک. نکات مربوط به این موارد در درگاه خدمات مالیات هم قابل مشاهده است و هم متقاضیان می‌‌توانند برای انجام این امور از بخش‌های مربوطه استفاده کنند.

همه آنچه باید درباره جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی بدانید
همه آنچه باید درباره جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی بدانید
مطالعه '8

برای انجام اموری مثل تغییر شماره همراه، فراموشی کلمه عبور و دریافت اطلاعات کاربری هم می‌توانید از همان صفحه اصلی درگاه ملی خدمات مالیات استفاده کنید.

سوالات متداول زومیت

  • چطور باید در درگاه ملی خدمات مالیات ثبت نام کنیم؟

    برای ثبت نام در این درگاه از طریق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اقدام کنید.

  • درگاه ملی خدمات مالیات چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

    پرداخت مالیات، تسلیم اظهارنامه مالیاتی، خدمات ملک و خودرو، فهرست پرونده‌های مالیاتی و... از جمله خدمات و سرویس‌هایی است که در این سامانه ارائه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات