فعالان استخراج رمزارز مطرح کردند؛ ماینینگ در سایه برخوردهای قهری و فرار نهادهای نظارتی از قانون

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پنل فعالان استخراج رمزارز در الکامپ
دبیر کارگروه انجمن بلاکچین: از زمان حضور دولت در ماینینگ، این صنعت قفل شد. با قوانین بدی که هیچ آگاهی پشت آن نیست، ماینینگ قانونی نداریم.
تبلیغات

فعالان صنعت استخراج رمزارز در نخستین روز برگزاری الکامپ ۲۷ مهم‌ترین چالش این حوزه را تعرفه‌گذاری، نبود الزام اجرایی برای سازمان‌هایی مانند وزارت نیرو، نفت، صمت و بانک مرکزی دانستند و گفتند: «صنعت ماینینگ در ایران با برخوردهای قهری و غیرکارشناسی مواجه است.»

به گزارش پیوست، در دومین پنل رمزارزی الکام تاکز که به وضعیت صنعت استخراج رمزارز اختصاص داشت، علی بابک‌نیا، رئیس کارگروه مانینگ انجمن بلاک‌چین مورد مسیر ماینینگ در سال‌های گذشته را اینطور شرح داد: «در سال ۹۸ اولین مصوبه که در رگولاتوری رمزارزها ابلاغ شد، مربوط به رسمیت دادن به صنعت ماینینگ بود. اما متاسفانه به جای شکوفایی و رشد سرمایه‌گذاری، شاهد توقف سرمایه‌گذاری بودیم. بلاتکلیفی دستگاه‌های اجرایی، تعدد نهاد‌های صاحب نظر و نبود متولی قدرتمند دست به دست هم دادند که ما یک صنعت ضعیف را داشته باشیم.»

بلاتکلیفی دستگاه‌های اجرایی، تعدد نهاد‌های صاحب نظر و نبود متولی قدرتمند صنعت مانینگ را ضعیف کرد

دولت به قانون تمکین نمی‌کند

بابک‌نیا درباره بخش‌های مختلف مصوبه هیئت وزیران گفت: «دستگاه‌های اجرایی در انجام تکالیف خودشان اقتدار و جدیت کافی را ندارند. این مصوبات دو بخش دارد؛ از یک طرف برای بهره‌بردار بخش خصوصی مواردی از جمله مالیات، استانداردها، قوانین گمرک و... را مشخص کرده است. در مورد این بندها به‌سرعت آیین‌نامه‌ها تدوین و جرایم مشخص شد و نظارت شکل گرفت؛ همه موارد به سختگیرانه‌ترین حالت ممکن.»

دستگاه‌های اجرایی در انجام تکالیف خود درباره استخراج رمزارز اقتدار کافی ندارند

این مصوبات در بخش دوم شامل تکالیفی برای دولت است و به وزارت‌های نیرو، صمت و نفت تکلیف شد تا در مدت یک ماه ظرفیت مزارع بزرگ مقیاس را مشخص کند. الان بیشتر از ۱۸ ماه از این تاریخ گذشته است. بانک مرکزی در هر چهار مصوبه مکلف شده سازوکاری برای برگشت ارز حاصل از استخراج به چرخه اقتصادی کشور فراهم کند. اما متاسفانه بانک مرکزی تمکین نمی‌کند. هیات وزیران در مصوبات تخفیف‌هایی را نیز دیده‌اند که وزارت‌های نفت و نیرو هم تمکین نمی‌کنند.
- علی بابک‌نیا ، رئیس کارگروه مانینگ انجمن بلاک‌چین

به گفته‌ی بابک‌نیا انرژی با حدود سه برابر قیمت بیشتر به فروش می‌رسد اما در مصوبه گفته شده می‌توانید نیروگاه خود تامین تاسیس کنید. این خواسته بخش خصوصی هم بود که بتوانیم نیروگاه تاسیس کنیم و حتی در زمان پیک به شبکه برق بدهیم. اما نرخ معمول، نه با نرخ سه برابری خوراک.

او در مورد مشوق‌ها و معافیت‌های در نظر گرفته شده در مصوبه هیات وزیران گفت: «در نهایت این مصوبات بخش‌های خوبی هم دارد. گفته شده اگر شما ارز حاصل از استخراج را به چرخه اقتصاد وارد کنید مشمول معافیت مالیاتی می‌شوید. البته در سال‌های گذشته همواره ما به دنبال این معافیت مالیاتی بوده‌ایم. به هرجا مراجعه می‌کنیم تا ارز استخراج شده را تحویل و گواهی برای معافیت دریافت کنیم، نه از ما ارز را قبول می‌کنند و نه قانون مصوب دولت را اجرا می‌کنند.»

در ادامه این پنل عیسی صالحیان، نایب رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین گفت: «مصوبات هم ظرفیت‌هایی برای پیشرفت دارد و هم قوانینی فلج‌کننده. اصلاح این مصوبات می‌تواند به معنی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هم باشد. باید در نظر داشت استخراج رمزارز، صادرات مجازی برق و انرژی هم به حساب می‌آید. باتوجه به نرخ تعرفه و قیمت انرژی در تابلوی سبز بورس انرژی، ادامه فعالیت به صرفه نیست. باید به سمت تولید برق رفت.»

باتوجه به نرخ تعرفه و قیمت انرژی در تابلوی سبز بورس انرژی، ادامه فعالیت به صرفه نیست.

ماینینگ قانونی نداریم

همچنین به گفته‌ی مسیح علوی، دبیر کارگروه انجمن بلاک‌چین از زمان قانونی اعلام شدن و حضور دولت در ماینینگ، این صنعت قفل شده است: «با قوانین بد و کارشناسی‌هایی که هیچ آگاهی پشت آنها نیست، در حال حاضر عملا ماینینگ قانونی نداریم. اگر از وزارت صمت یا نیرو آمار بگیریم متوجه می‌شویم تعداد انگشت‌شماری از مزارع قانونی فعال هستند.»

ما حدود ۷۰۰ مجوز در ماینینگ داریم که از این میان ۳۵۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده است که خاموش هستند. عمر تکنولوژیکی دستگاه‌های ماینر حدود ۶ ماه است. عمری کوتاه که با توجه به مشکلات تعرفه و خاموشی‌ها باعث شده امکان بهره‌برداری از این دستگاه‌ها فراهم نشود و ما شاهد فرار سرمایه باشیم. به این ترتیب نه تنها سرمایه‌گذار خارجی جذب نشده، بلکه سرمایه‌های داخلی هم در حال فرار هستند.
- مسیح علوی، دبیر کارگروه انجمن بلاک‌چین

دایره آسیب‌ها در حوزه جرائم شکل‌گرفته در ماینینگ زیرزمینی به آسیب‌های اجتماعی رسیده‌است

صادق کاشفی، عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین هم درباره ابعاد جرایم شکل‌گرفته در ماینینگ زیرزمینی صحبت کرد: «صنعت ماینینگ در ایران با برخوردهای قهری و غیرکارشناسی مواجه است. حجم بسیار زیادی از دستگاه‌ها در انبارهای غیرتملیکی از بین رفته‌است. ما با کارشناسانی طرف هستیم که این صنعت را درک نکرده‌اند. در حال حاضر پرونده‌های بسیاری هنوز باز هستند که از دلایل آن ناآگاهی مردم و مسئولیت‌پذیری مسئولان است. حتی دایره آسیب‌ها به آسیب‌های اجتماعی رسیده‌است. در این زمینه به دلیل ساماندهی نشدن درست شاهد شکل‌گیری جرایم مختلفی هستیم اما تصوری وجود دارد که ارجاع دادن این موارد کمکی نمی‌کند و به همین دلیل پیگیری نمی‌شوند.»

از ۳۰ مبادی ورودی کشور دستگاه قاچاق وارد کشور می‌شود. فقط روزانه ۷۵۰ دستگاه از بانه وارد می‌شود. این اعداد به صورت سالانه به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه می‌رسد. مصرف ماینینگ زیرزمینی به ۲ هزار مگاوات رسیده ‌است. چهار روز پیش براساس اعلام سخنگوی صنعت برق، مصرف در کشور به حدود ۷۴ هزار مگاوات رسیده. این در حالی است که تولید نامی یا اسمی شبکه ۹۳ هزار مگاوات است و عملا حدود ۸۰ درصد از برق تولیدی در حال مصرف است. در شبکه ناترازی تولید، انتقال و مصرف داریم. موضوعی که اگر در ماینینگ یا دیگر صنایع پرمصرف سازوکاری درستی تعریف نشود قرار نیست کاهش پیدا کند.
- صادق کاشفی، عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین

از نگاه او با نرخ تعرفه فعلی، در کنار افزایش قیمت بیت‌کوین، مردم منتظر دولت نمی‌مانند و هرکسی ممکن است دستگاهی را تهیه و در خانه روشن کند: «مواردی داشته‌ایم که برای یک فرد به جرم ماینینگ بارها پرونده تشکیل شده و هر دفعه یکی از اعضای خانواده تعهدی داده‌اند. اما وضعیت معیشتی آنقدر بد است که افراد ریسک این فعالیت را می‌پذیرند و حتی با وجود ضبط دستگاه‌ها باز هم به فعالیت ادامه می‌دهند.»

در این پنل همچنین عیسی صالحیان گفت که هنوز می‌توان به فکر بهبود شرایط این صنعت بود: «ما حدود ۲۵۰۰ بیت‌کوین استخراج شده داریم که امکان نقد کردن آنها وجود ندارد و در کیف‌پول ماینرهای قانونی نگهداری می‌شوند. این در حالی است که این بیت‌کوین‌ها در کنار ظرفیت‌های این حوزه امکان استفاده برای اقتصاد در شرایط تحریمی را دارد.»

مسیح علوی هم از طرحی پیشنهادی خبر داد و گفت: «در حال رایزنی برای اجرای طرحی هستیم تا بتوانیم از این وضعیت خارج شویم. از دوستان سازمان نصر و انجمن بلاک‌چین هم برای همکاری دعوت می‌کنیم. تنها نیاز به یک سیگنال مثبت از طرف حاکمیت است و در غیر این صورت به سمت بحرانی‌تر شدن پیش می‌رویم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات