انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی خطاب به پزشکیان: اکوسیستم استارتاپی را نجات دهید

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی
انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی: تفکر امنیتی حاکم بر کشور باعث شده روند قانون‌‌گذاری در زمینه‌های فناورانه محافظه‌کارانه و در خدمت رانت و انحصار باشد.
تبلیغات

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور منتخب، وضعیت اسف‌بار اینترنت، نبود قانو‌گذاری شفاف و فرصت رقابت برابر به دلیل تفکر امنیتی و همچنین دیدگاه سنتی در ساختار مالیاتی کشور را سه دلیل مهم وضعیت بحرانی اکوسیستم استارتاپی کشور دانست.

این انجمن با معرفی خود به‌عنوان نخستین تشکل صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپی کشور، به نمایندگی از بخشی از اقتصاد دیجیتال در نامه خود، دغدغه‌ها و نیازهای امروز اکوسیستم استارتاپی کشور را به مسعود پزشکیان گوشزد کرده است.

نامه اینطور آغاز می‌شود: «جناب آقای پزشکیان، اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای اینترنتی کشور مُرد از بس که جان نداشت!» و انجمن صنفی در ادامه به صراحت به اختیارات رئیس جمهور اشاره می‌کند: «با این که می‌دانیم شما و دولت چهاردهم که در حال تشکیل آن هستید، اختیارات تام و تمام و ابزارهای کافی برای حل این مشکلات را در اختیار ندارید، اما انتظار داریم برای رفع آن‌ها به قدر وسع، بکوشید.»

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی (انجمن کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران) در ابتدا «وضعیت اسف‌بار اینترنت» را بزرگترین مشکل پیش روی کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی خوانده است:

اینترنت کشور در حال حاضر کُند، فاقد کیفیت لازم، دارای محدودیت‌های بسیار و شامل فیلترینگ گسترده است. اینترنت باکیفیت، سریع و آزاد حق هر ایرانی و حق هر کسب‌و‌کار ایرانی است. تقاضامندیم برای تحقق این حق مسلّم بکوشید.
- انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی

نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته است، بر اقتصاد دیجیتال کشور نیز حاکم شود

این نهاد صنفی در وصف دومین مشکل بزرگ می‌نویسد: «مشکل بزرگ دیگر، فقدان قانون‌گذاری موثر، به‌روز، شفاف و فراهم‌کننده فرصت‌های برابر برای رقابت عادلانه میان کسب‌و‌کارها است. تفکر امنیتی حاکم بر کشور باعث شده است روند فعلی قانون‌گذاری در زمینه‌های فناورانه و جدید، به شدت محافظه‌کارانه، همراه با بی‌اعتمادی نسبت به بخش خصوصی و در خدمت تولید رانت و انحصار باشد. امری که در نهایت هم برای اقتصاد دیجیتال کشور عمیقاً مخرب است و هم منجر به ارائه خدمات نامناسب، بی‌کیفیت و گران برای کاربران ایرانی می‌شود.»

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه می‌دهد:‌ «خواهشمندیم تا جایی که می‌توانید نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته است، بر اقتصاد دیجیتال کشور نیز حاکم شود.»

این نامه سپس به نظام مالیاتی کشور اشاره می‌کند که «هنوز نتوانسته است خود را با واقعیت‌های جدید مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی تطبیق دهد».

دیدگاه سنتی و قوانین قدیمی حاکم بر ساختار مالیاتی کشور، منجر به تعیین مالیات‌های سنگین، ناعادلانه و سلیقه‌ای برای کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه شده است. امری که نه تنها باعث تهدید ورشکست‌شدن تعدادی از کسب‌و‌کارهای اینترنتی شده، بلکه منجر به ناامیدی صاحبان ‌کسب‌و‌کارهای اینترنتی و رسیدن موج جدید مهاجرت از نیروی متخصص به کارآفرینان و کوفاندرهای استارتاپی شده است.
- انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی

نویسندگان نامه ادامه می‌دهند: «نظام مالیاتی شفاف و عادلانه که مدل‌های درآمدی نو را بشناسد و بتواند مطابق با تغییرات فناورانه حرکت کند، برای اکوسیستم استارتاپی کشور یک ضرورت فوری است. ضرورتی که اگر به سرعت فکری برای آن نشود، منجر به نابودی بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. خواهشمندیم اگر می‌توانید، برای نجات اکوسیستم استارتاپی از بحران مالیاتی فعلی، کاری کنید.»

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی معتقد است که این سه مشکل، تنها بخش کوچکی از فهرست بلندبالای موانع و مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی و استارتاپ‌های کشور است؛ چه آنکه «بحران مهاجرت بی‌رویه منابع انسانی متخصص، نظام بیمه‌ای ناکارآمد و غیرشفاف، تحریم‌های ظالمانه، ورود نهادهای غیرمتخصص به حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و تورم افسارگسیخته، بخشی دیگر از این فهرست هستند».

این نامه خطاب به پزشکیان تأکید می‌کند: که «فقط از شما خواهان بررسی، چاره‌جویی و  تلاش در رابطه با سرعت و کیفیت اینترنت، قانون‌گذاری مناسب و بهبود وضعیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی هستیم» و در آخر ابراز امیدواری می‌کند که بخش‌های دیگر حاکمیت درباره وضعیت بحرانی حاکم بر اکوسیستم استارتاپی کشور که دیگر نفس‌هایش به شماره افتاده است، متوجه و آگاه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات