بررسی گزینه‌های تصدی وزارت ارتباطات؛ چه کسانی شانس بیشتری برای وزیر شدن دارند؟

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
مطالعه 8 دقیقه
گزینه‌های احتمالی وزارت
در لیست گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات هم چهره‌های آشنای وزارتخانه در سال‌های قبل حضور دارند و هم وزیر استیضاح‌شده دولت روحانی.
تبلیغات

این روزها «کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» سخت مشغول بررسی رزومه‌ها و گزینه‌های روی میز است تا سکان یکی از وزارتخانه‌های مهم و حساس کشور را به یکی از افراد حاضر در لیست ۱۶ نفره بسپارد. این لیست در ابتدا متشکل از ۲۰ نفر بود؛ اما در‌نهایت به ۱۶ نفر رسید و اولین خروجی رسمی از بررسی‌های انجام‌شده در کارگروه شب گذشته (۳۰ تیر) منتشر شد.

در سازوکار بررسی گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت سیزدهم تعدادی از متخصصان و فعالان مربوط به هر وزارتخانه در قالب کارگروه معرفی می‌شوند تا لیست پیشنهادی از گزینه‌های مدنظر را ارائه دهند که براساس سوابق و رزومه به آن‌ها امتیاز داده شده است. لیست نهایی که در پایان کارِ کارگروه‌ها به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، ارائه می‌شود، حاصل تبادل‌نظر و مشورت و جمع‌بندی اعضای هر کارگروه است و گزینه‌های نهایی را شامل می‌شود تا درنهایت رئیس دولت چهاردهم از میان آن‌ها وزیر مد‌نظر را تعیین و به مجلس معرفی کند.

کارگروه ۲۰ نفره‌ای که از فعالان حوزه فاوا تشکیل شده است، وظیفه‌ی تعیین گزینه‌های مختلف برای تصدی مقام وزارت در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد. این کارگروه در جلسه‌ی شب گذشته به هریک از اعضای لیست ۱۶ نفره از گزینه‌های تعیین‌شده امتیاز داده و فهرستی از این گزینه‌ها را به‌ترتیب از بیشترین تا کمترین امتیاز اعطاشده به هر گزینه ارائه کرده است.

براساس امتیازات داده‌شده، ستار هاشمی با ۱۳۵ امتیاز بیشترین امتیاز را کسب کرده و در رتبه نخست این فهرست جای گرفته است. رضا فرجی‌دانا با کسب ۱۰۲ امتیاز و اکرم فداکار با کسب ۹۶ امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. رضا باقری‌اصل با ۸۸ امتیاز چهارم و مرتضی براری و محمد فرجود هر دو با ۸۷ امتیاز در رتبه‌ پنجم این لیست دیده می‌شوند. در جدول زیر، لیست کامل ۱۶ نامزد وزارت ارتباطات همراه با امتیازهایشان را می‌بینید که برای نخستین‌بار ایستنا آن را منتشر کرده است:

ردیف

اسامی

امتیاز

۱

ستار هاشمی

۱۳۵ امتیاز

۲

رضا فرجی دانا

۱۰۲ امتیاز

۳

اکرم فداکار

۹۶ امتیاز

۴

رضا باقری اصل

۸۸ امتیاز

۵

مرتضی براری

۸۷ امتیاز

۶

محمد فرجود

۸۷ امتیاز

۷

حمیده زرآبادی

۷۴ امتیاز

۸

علی حکیم جوادی

۷۰ امتیاز

۹

حمید فتاحی

۶۶ امتیاز

۱۰

محمدعلی یوسفی‌زاده

۵۸ امتیاز

۱۱

ابوالحسن فیروزآبادی

۵۵ امتیاز

۱۲

یاسر رضاخواه

۵۴ امتیاز

۱۳

بهنام ولی‌زاده

۵۳ امتیاز

۱۴

وحید یزدانیان

۵۰ امتیاز

۱۵

علی‌اصغر قائمی

۴۹ امتیاز

۱۶

مهرداد ترابیان

۴۸ امتیاز

این لیست ۱۶ نفره به‌مرور و در جلسات آتی این کارگروه کوتاه‌تر خواهد شد تا در پایان لیست نهایی با تعداد کمتری (احتمالاً ۳ تا ۵ نفر) به رئیس‌جمهور منتخب ارائه شود. با‌توجه‌به اینکه امتیازات ارائه‌شده کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات مبنای تشکیل لیست و انتخاب گزینه نهایی است، دارندگان بیشترین امتیازها در لیست منتشرشده را باید شانس‌های اصلی تصاحب صندلی وزارت ارتباطات دانست.

۶ نفری که در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند، چه کسانی هستند؟ چه سابقه و کارنامه‌ای دارند؟ سوابق و تخصص و دانش کدام‌یک می‌تواند آینده بهتری را برای حوزه ICT کشور رقم بزند؟ در‌ادامه، نگاهی به کارنامه هاشمی، فرجی‌دانا، فداکار، باقری‌اصل، برابری و فرجود خواهیم انداخت. همان‌طورکه گفتیم، دو نفر آخر ۸۷ امتیاز دارند و باید آن‌ها را مشترکاً در رتبه پنجم لیست قرار داد.

ستار هاشمی

پیشتاز لیست اولیه کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات متولد سال ۱۳۵۵ در شهر یاسوج است. او استاد گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز است و سال ۱۳۹۳ به سِمَت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس منصوب شد. هاشمی از سال ۱۳۹۵ نیز معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است.

مهر ۱۳۹۸ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، ستار هاشمی را به سِمَت معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات منصوب کرد و تا پایان دولت دوازدهم نیز در این سمت باقی ماند. سوابق مدیریتی و رشته تحصیلی و سوابق علمی و پژوهشی هاشمی در‌کنار جوانی‌اش، شاید مجموع دلایلی بوده که باعث شده است تا کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات امتیاز بیشتری برایش در نظر بگیرند.

تجربه و سوابق کاری ستار هاشمی در وزارتخانه نیز باعث آشنایی و اشراف او به این حوزه و مشکلاتش شده است. در‌حال‌حاضر، هاشمی از سقف ۲۰۰ امتیازی که ۲۰ عضو کارگروه می‌توانند به هر گزینه بدهند، ۱۳۵ امتیاز را به‌دست آورده و با اختلاف از سایر رقبا در رتبه نخست فهرست اعلام‌شده ایستاده است که همین موضوع باعث می‌شود تا او را گزینه جدی‌تری برای وزیر شدن بدانیم.

رضا فرجی‌دانا

دومین نفر از لیست گزینه‌های پیشنهادی رضا فرجی‌دانا است که پیش‌از‌این سابقه و تجربه وزارت را داشته است؛ البته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت اول حسن روحانی. ناگفته نماند که عمر این وزارت به یک سال هم نرسید و فرجی‌دانا در مرداد ۱۳۹۳ با استیضاح نمایندگان مجلس از سِمَتش برکنار شد؛ اما تا سال ۱۴۰۰ در سِمَت مشاور رئیس‌جمهور وقت در امور علمی و آموزشی باقی ماند.

او که متولد ۱۳۳۹ در شهر قم است، مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود در رشته مهندسی برق را از دانشگاه واترلوی کانادا دریافت کرده است. فرجی‌دانا پیش از تصدی کرسی وزارت علوم هم سوابق مدیریتی داشته است. او از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران بوده و پیش‌از‌آن هم ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را بر‌عهده داشته است.

فرجی‌دانا که سابقه‌ای در حوزه فاوا ندارد، احتمالاً بیشتر با تکیه بر سوابق مدیریتی و وزارتی خود در‌حال‌حاضر به یکی از بخت‌های اصلی رسیدن به وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده و در آستانه دوباره وزیر شدن قرار گرفته است. بااین‌همه، این بار باید امیدوار باشد که وزارتش در ساختمان سیدخندان سرنوشتی متفاوت با اولین تجربه وزارتش داشته باشد.

اکرم فداکار

تنها زنی که در پنج نفر اول لیست گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات حضور دارد، اکرم فداکار است. او متولد سال ۱۳۵۷ است و سوابق شغلی‌اش به شهر یزد محدود می‌شود. دو مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار و مهندسی الکترونیک از دانشگاه یزد دارد و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی را از پردیس فارابی دانشگاه تهران دریافت کرده است.

فداکار عضو شورای راهبری دولت الكترونيک استان يزد است و در سال ۱۴۰۲ هم به سِمَت مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد منصوب شده بود. او سِمَت مسئول پیگیری‌های ویژه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یزد نوین را نیز بر‌عهده دارد و در کارنامه کاری‌اش كارشناس مسئول فناوری اطلاعات استانداری يزد (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸) و معاون مديركل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنيت استانداری يزد (از سال ۱۳۸۸ تا كنون) نیز دیده می‌شود.

اکرم فداکار در‌حال‌حاضر با کسب ۹۶ امتیاز سومین گزینه برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

رضا باقری‌اصل

دیدن نام رضا باقری‌اصل در میان بالانشینان فهرست گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات دولت چهاردهم دور از انتظار نبود. با رسیدن به زمان تشکیل کابینه دولت پزشکیان، عده زیادی پیش‌بینی می‌کردند که او یکی از بخت‌های اصلی هدایت سکان وزارت ارتباطات خواهد بود.

باقری‌اصل که متولد سال ۱۳۵۵ است، سابقه ۲۰ ساله مدیریتی و اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات دارد. او از زمان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد وارد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد و ماجرایش با وزارت ICT در دو دولت حسن روحانی و دولت سه‌ساله ابراهیم رئیسی هم ادامه پیدا کرد.

«معاونت دولت الکترونیکی» مسئولیت باقری‌‌اصل در دولت دهم بود و «دبیری شورای اجرایی فناوری اطلاعات» و «ریاست کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی» سِمَت‌های او در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بودند. او در زمان وزارت عیسی زارع‌پور به سِمَت معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات منصوب شد و تا پایان دولت سیزدهم نیز عهده‌دار همین مسئولیت خواهد بود.

تجربه چندین سال حضور در وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش، آن هم در چند دولت مختلف، باقری‌اصل را به یکی از گزینه‌های خاص لیست پیشنهادی کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات تبدیل می‌کند. او هم مثل ستار هاشمی جزو گزینه‌هایی است که به‌واسطه سابقه حضورش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با زیروبم حوزه فاوا آشناست. همین آشنایی و حضور چندساله باعث شده است تا او با کسب ۸۸ امتیاز، نفر چهارم لیست پیشنهادی کارگروه مذکور باشد.

مرتضی براری

مرتضی براری سال ۱۳۴۹ در بابلسر متولد شده و در‌حال‌حاضر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر است. او از دهه ۱۳۹۰ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عناوین شغلی مختلفی برعهده داشته است. در سال ۱۳۹۱ معاون امور دانشگاه‌ها و صنعت در نخستین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و چهاردهمین نشست سران مخابراتی کشورهای عضو سازمان عملکردی اقتصادی اکو بوده است.

در سال ۱۳۹۲ نیز به سِمَت قائم‌مقام وزیر در امور فناوری و بین‌الملل و معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد. براری پیش از رسیدن به سِمَت قائم‌مقامی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران بود.

رئیس مجتمع دانشگاهی و فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت و نایب‌رئیس و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از دیگر عناوین شغلی است که در میان سوابق اجرایی براری به‌چشم می‌خورد.

محمد فرجود

محمد فرجود که مثل براری از اعضای کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات ۸۷ امتیاز گرفته، با ۴۲ سال جوان‌ترین گزینه پیشنهادی در میان ۶ نفری است که بیشترین امتیازها را به‌دست آورده‌اند.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف گرفته و در مقطع کارشناسی ارشد هم در همان دانشگاه رشته مدیریت اجرایی (MBA) خوانده است. او در حال تحصیل در رشته مدیریت استراتژیک در دوره دکتری دانشگاه تربیت‌مدرس است.

فرجود سابقه مدیریتی و اجرایی در دولت و وزارتخانه ندارد؛ اما در عرصه‌های مختلفی در حوزه فاوا فعالیت کرده است. تقریباً دو دهه است که در حوزه توسعه فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند. معاونت توسعه کسب‌وکار در هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع نوین تأمین که وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است، یکی از اولین عناوین شغلی او است.

او مدتی مدیر پروژه رایتل بود و پس از تأسیس این شرکت هم به سِمَت مدیر ارشد بازاریابی این اپراتور رسید. سال ۱۳۹۴ فرجود مدیرکل کسب‌وکار سازمانی شرکت ایرانسل شد و در زمان حضور محمدعلی نجفی در شهرداری تهران هم به سِمَت سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منصوب شد. محمد فرجود شاید گزینه‌ای باشد که کمتر تصور می‌شد امتیاز زیادی کسب کند و در صدر فهرست گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات قرار بگیرد.

دوران حضور فرجود در شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ به‌پایان رسید و او راهی هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت با نام اختصاری «تفتا» شد. در‌حال‌حاضر، وی به‌عنوان مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره این هلدینگ مشغول به فعالیت است.

اعضای کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات چه کسانی هستند؟

این کارگروه از ۲۰ نفر از فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها سابقه وزارت در دولت‌های پیشین را داشته‌اند، بعضی از اعضای سازمان نصر و اتاق بازرگانی تهران هستند، بعضی دیگر از نمایندگان شهرداری و تعدادی هم از فعالان حوزه استارتاپی و نمایندگان بخش خصوصی هستند.

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در دولت یازدهم، رئیس کارگروه انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت ICT است. احمد معتمدی (وزیر ارتباطات دولت هشتم)، محمود واعظی (وزیر ارتباطات دولت یازدهم)، مرتضی براری (رئیس سابق سازمان فضایی)، داوود ادیب (رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات) و علی حکیم‌جوادی (رئیس سازمان نصر ایران و تهران) نیز از اعضای این کارگروه هستند.

شهاب جوانمردی (نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران)، مازیار نوربخش (عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی تهران)، سادینا آبائی (رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران)، نیک‌محمد بلوچ‌زهی (استادیار دانشگاه سیستان‌وبلوچستان)، امیرحسین سعیدی‌نایینی (اولین رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور) نیز دیگر اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

زهرا بهروزآذر (مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران)، علی‌اصغر قائمی (رئیس اسبق سازمان فاوای شهرداری تهران)، علی پیرحسینلو (از مدیر اسبق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران)، امیرحسین هاشمی (مدیرعامل سابق شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی)، صائبه سلوکی (عضو علی‌البدل سازمان نصر تهران)، نیما قاضی (رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران)، مجید صالحی (کارآفرین حوزه استارتاپ) و مهدی شامی‌زنجانی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران) نیز در این کارگروه حضور دارند.

در روزهایی که بحث تعیین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های مختلف داغ است و کارگروه‌های مختلف در حال انتخاب گزینه‌های نهایی برای تشکیل کابینه دولت سیزدهم هستند، ممکن است لیست‌های مختلفی از گزینه‌های وزارت منتشر شود.

باید منتظر ماند و دید سرانجام غائله بررسی گزینه‌های پیشنهادی به کجا می‌رسد و در‌نهایت، کدام‌یک از اعضای لیست تصدی وزارت ارتباطات قرار است به‌عنوان جانشین عیسی زارع‌پور به صندلی حساس و پرحاشیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکیه بزند.

مسعود پزشکیان درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟
مسعود پزشکیان درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟
مطالعه '4
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات