در «بازار» چه گذشت؛ ۷٫۸ میلیون بار نصب روزانه اپلیکیشن از کافه بازار در سال ۱۴۰۲
بازار که بزرگترین استور فارسیزبان معرفی میشود، در گزارش سال ۱۴۰۲ از نصب روزانه ۷٫۸ میلیونی اپلیکیشن در کافه بازار در این سال خبر داد. دادههای این گزارش نشان میدهد شمار نصب و بهروزرسانی برنامه و بازی از این اپاستور در مقایسه با سال قبل ۳۰۰ میلیون رشد داشته و در همین حال بازیهای بدون نصب بازار بیش از ۱٫۸ میلیون کاربر فعال ماهانه را به خود جذب کرده است.
بازار در گزارش مختصر جدید خود درباره میزان نصب، جستوجو، دستاوردهای توسعهدهندگان و رفتار کاربران در سال ۱۴۰۲ آمار داده است.
بر پایه این گزارش رکورد نصب روزانه از این اپلیکیشن بیش از ۷٫۸ میلیون و تعداد کاربران ثبتنامی کافهبازار تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۵٫۸ میلیون بوده است. همچنین تعداد کل نصب و آپدیت تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲٫۷ میلیارد برآورد شده است. جمع نصب و بهروزرسانی برنامه و بازی از بازار در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲٫۴ میلیارد میرسید. در نهایت سهم نصب اپلیکیشن از داخل بازار در سال گذشته، ۹۲ درصد برآورد شده است.
سهم نصب اپلیکیشن از داخل بازار در سال ۱۴۰۲، ۹۲ درصد برآورد شده است
درآمد ۲ هزار میلیاردی توسعهدهندهها از محتوای دیجیتال
محمد تکلو، قائم مقام محصول بازار شب گذشته در مراسم رونمایی از گزارش عملکرد سالانه این پلتفرم، خبر داد که در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان به توسعهدهندهها پرداخت کرده است.
آمار جالب توجه دیگر در این گزارش حاکی از تمرکز بیشتر توسعهدهندگان این اپاستور بر بازی است:
- توسعهدهندههای ایرانی بازی: ۵ هزار نفر
- توسعهدهندههای ایرانی برنامه: ۲۵ هزار نفر
- توسعهدهندگانی که همزمان برنامه و بازی منتشر کردهاند: ۳ هزار نفر
گزارش سال ۱۴۰۲ بازار با بیان این آمار خبر میدهد که تعداد کاربران خریدار محتوای دیجیتال ۵٫۵ میلیون نفر بودهاند. در این سال ۴۶ میلیون تراکنش موفق از این طریق ثبت شده و جمع درآمد توسعهدهندگان از محتوای دیجیتال ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.
رشد برنامهها و بازیهای ایرانی در کافهبازار
در سال گذشته شمار دفعاتی که برنامه بازار از سوی کاربران باز شده به ۳٫۳ میلیارد بار رسیده است. برنامههای ایرانی منتشرشده ۱۰ هزار و بازیهای ایرانی منتشرشده ۱۲ هزار مورد بوده است.
مقایسه این ارقام با گزارش سال ۱۴۰۱ بازار نشاندهنده رشد تعداد برنامه و بازیهای ایرانی منتشرشده در بازار است: طبق گزارش قبلی، جمع برنامهها و بازیهای متولد ایران ۱۸ هزار و ۸۰۰ مورد بود. گزارش ۱۴۰۲ جمع برنامهها و بازیهای ایرانی منتشر شده در کافه بازار را ۲۲ هزار مورد تخمین میزند.
همچنین در گزارش پیشین بازار، جمع تعداد جستوجوی برنامه و بازار به بیش از ۲ میلیارد میرسید اما این رقم هم در گزارش ۱۴۰۲ تغییر کرده است: تعداد کل جستوجو در بازار ۲٫۶ میلیارد مورد بوده است. همچنین بر اساس این گزارش کل برنامههای منتشرشده در کافهبازار ۲۶۵ هزار و کل بازیهای منتشرشده ۱۲۴ هزار مورد برآورد شده است.
۱٫۴ میلیون دقیقه بازی فقط در یک روز
آمار سالانه کافهبازار از استقبال از بازیهای بدون نصب حکایت دارد؛ چنان که طبق برآورد این اپاستور مینیگیمهای بدون نصب به بخشی مستقل و پرمخاطب تبدیل شدهاند.
حدود ۳۰۰ بازی تفننی و سرگرمکننده بدون نیاز به دانلود و نصب، تجربه تازه اپلیکیشن کافهبازار بود؛ با ورود به صفحه بازیهای بدون نصب، فقط با یک کلیک وارد بازی میشوید، رکورد میزنید و هر وقت خسته شدید، بیدردسر وارد بازی بعدی میشوید.- گزارش ۱۴۰۲ کافهبازار
بیشتر از ۱٫۴ میلیون دقیقه برای بازی در روز ثبت و بیش از ۳۶ میلیون دقیقه بازی در ماه رکوردی است که در این بخش ثبت شده است. بازیهای بدون نصب بیش از ۱٫۸ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و از میان آنها یکی از کاربران رکورد ۱۳ ساعت بازی در یک روز را ثبت کرده است. در این مورد همچنین به اعداد دیگری مثل بیش از ۶۰۰ هزار بار رکورد بازی در روز و بیشتر از ۱۶ میلیون بار رکورد بازی در ماه در گزارش سال کافهبازار اشاره شده است.
تحریم و فیلترینگ با بازار چه کرد؟
در مراسم رونمایی از این گزارش شهابالدین خدابخش، مدیرعامل بازار هم از تأثیر فلیترینگ اپاستور بر کسبوکار بازار سخن گفت.
در زمان نبود تحریم در دوران برجام شرایط ما بسیار بهتر بود چون با بازیسازها در راتباط بودیم و محصولات آنها را بومیسازی کرده و در اختیار کاربران بازار قرار میدادیم و درآمد خوبی کسب میکردیم اما با شروع تحریمها این ارتباطات قطع شد.- شهابالدین خدابخش، مدیرعامل بازار
او همچنین گفت: «در شهریور ۱۴۰۱ که گوگلپلی فیلتر شد، موجی از کاربران این پلتفرم به سمت بازار آمدند و رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی در تعداد کاربران داشتیم اما بهتدریج و با همگانی شدن فیلترشکنها برگشتند و حدود ۵ درصد در بازار باقی ماندند.»
مدیرعامل بازار با شرح این آمار تأکید کرد که «ما در بازار عمیقاً دوست داریم که هیچ تحریم و فیلترینگی نباشد و کاربران به میل خود انتخاب کنند».
خدابخش اضافه کرد: «در کشور بیش از ۸۰۰ هزار نفر نابینا یا کمبینا داریم که کافهبازار برای دسترسی این افراد قابلیتهای ویژهای را توسعه داده تا بتوانند از این فروشگاه اپلیکیشنهای اندروید به راحتی استفاده کنند.»
۴۶٫۲ میلیون نصب سهم توسعهدهندگان ایرانی
گزارش عملکرد کافهبازار به تلاش برای افزایش نصب اپلیکیشنها در سال ۱۴۰۲ با استفاده از روشهای متعدد هم اشاره دارد و میگوید:
در نگاه ما تبلیغات در بازار به معنای رساندن محتوای مناسب به کاربر مرتبط با بالاترین احتمال دانلود نصب است. در این ارتباط دوطرفه، هم کاربر به نیاز خود میرسد و هم صاحبان اپلیکیشنها مخاطب درست خود را پیدا میکنند. در شرایطی که تبلیغات موبایلی در ایران روزبهروز با رشد بیشتر مواجه است، بهطور قطع اپاستورها مهمترین کانال جذب کاربر برای توسعهدهندگان ایرانی هستند.- گزارش سال ۱۴۰۲ کافهبازار
بر این اساس تعداد کل برنامهها و بازیهایی که در سال ۱۴۰۲ از سرویس تبلیغات بازار استفاده کردهاند، بیش از ۲ هزار مورد بوده است. همچنین میزان ایمپرشن کل جستوجو در بازار فراتر از ۲٫۶ میلیارد ثبت شده است. بازار از طریق تبلیغات در جستوجو و گشتوگذار بیش از ۴۶٫۲ میلیون نصب به توسعهدهندگان ایرانی ارائه کرده که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.