گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا؛ رشد ۱۴۷ درصدی مشتریان و رشد ۱۱۸ درصدی تعداد سفارشها
گزارش عملکرد اُکالا در سال ۱۴۰۲ از رشد ۱۱۸ درصدی سفارشهای مشتریان و رسیدن رشد تعداد مشتریان جدید این پلتفرم به میزان ۱۴۷ درصد خبر میدهد. طبق این گزارش سالانه، در سال گذشته رکوردهایی مثل بیش از ۱۲۷ هزار سفارش در یک روز، فروش بیش از ۷۵۴ هزار قلم کالا، بیش از ۱۱ هزار ثبت سفارش در یک ساعت و بیش از ۲.۲ میلیون بازدید از وبسایت اُکالا در یک ساعت ثبت شده است.
مدیران ارشد اجرایی اُکالا معتقدند ۱۴۰۲ «سال تحول و رشد» این پلتفرم بوده است و در مقدمه این گزارش با اشاره به تعهد خود بر تحول بازار آنلاین محصولات سوپرمارکتی با «خلق تجربه منحصربهفرد در خرید راحت برای همه اقشار جامعه» مینویسند: «در این سال علاوه بر تجربه رشد با سرمایهگذاری گسترده در زیرساختهای مقیاسپذیر و پایدار در حوزه فناوری و لجستیک، پایههای محکمی برای آیندهای روشن و موفق بنا نهادیم.»
بر اساس این گزارش اُکالا با بیش از ۱۹ میلیون کاربر ۲۲۳ شهر را تحت پوشش قرار داده است و ۱۸۵۲ فروشگاه فعال در کشور دارد. همچنین در سال گذشته ۹۷ درصد ارسال سفارشها موفق بوده و تعداد سفارش ثبتشده در یک ماه بیش از ۲.۳ میلیون بوده است.
- تعداد سفارشهای مشتریان از سال ۱۴۰۱ به سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۸ درصد رشد کرده است.
- تعداد مشتریان جدید در همین مدت به ۱۴۷ درصد افزایش یافته است.
روز چهارم اسفند ۱۴۰۲ رکورد خرید آنلاین از سوپرمارکتها شکسته شد. گزارش سالانه اُکالا میگوید در یک روز بیش از ۱۲۷ هزار سفارش و فروش بیش از ۷۵۴ هزار قلم کالا ثبت شده است. همچنین رکورد بیش از ۱۱ هزار ثبت سفارش در یک ساعت و بیش از ۲.۲ میلیون بازدید از وبسایت در یک ساعت ثبت شده است.
آمارهایی از رکوردهای فروش و مشتریان اُکالا
مردم کدام استانها از اُکالا بیشتر خرید میکنند؟ اُکالا در پاسخ بهترتیب بیشترین میزان رشد تعداد سفارش به این نامها اشاره میکند:
۱. تهران ۱۴۴ درصد ۲. شیراز ۱۲۳ درصد ۳. اصفهان ۹۲ درصد
فصل دوم گزارش سالانه اُکالا در ادامه به «صرفهجویی در زمان» اشاره میکند:
- هر مشتری در سال ۱۴۰۲ با سفارش از اُکالا بهطور میانگین، ۳۳ کیلومتر مسیر کمتری طی کرده است.
- هر مشتری در سال ۱۴۰۲ با سفارش از اُکالا بهطور میانگین، ۲۳ ساعت برای خود ذخیره کرده است.
این گزارش همچنین با اشاره به «خرید بهصرفه» از آمار تخفیف و سود مشتریان خود میگوید:
- هر مشتری در طی سال ۱۴۰۲ بهطور میانگین ۲۹۱ هزار تومان تخفیف از اُکالا داشته است.
- هر مشتری در نیمهی دوم سال ۱۴۰۲ توانسته است با استفاده از قابلیت ارسال رایگان سفارشها در اُکالا بهطور میانگین ۱۸۷ هزار تومان ذخیره کند.
اُکالا با این آمار از «مشتریان وفادار» خود یاد میکند:
- هر یک از مشتریان اُکالا در ۱۴۰۲ بهطور متوسط ۴۷ درصد بیشتر از سال قبل سفارش ثبت کردند.
- ۶۵ درصد از مشتریان بعد از تجربهی خرید اول در سال ۱۴۰۲، دوباره این پلتفرم را انتخاب کردند.
در این گزارش از مشتریان رکورددار در سال ۱۴۰۲ هم یاد شده است؛ افرادی با بیشترین تعداد کالای خریداریشده، بیشترین تعداد سفارش، بیشترین مبلغ خرید و ...
پرفروشترینهای اُکالا؛ از لبنیات تا چیپس و پفک
فصل سوم این گزارش به «کالاها و برندها» میپردازد و در بخش نخست سهم فروش دستههای محصولی را زیر ذرهبین میبرد.
بر این اساس از نظر ارزش ریالی، لبنیات با ۲۴ درصد، خواربار با ۱۷.۸ درصد و نظافت منزل با ۱۰.۶ درصد بهترتیب بیشترین سهم را در فروش دستههای محصولی اُکالا در سال ۱۴۰۲ داشتهاند. کمترین سهم با ۰.۶ درصد مربوط به میوه و سبزیجات است.
همچنین از نظر تعداد، بار دیگر لبنیات با ۲۷.۶ درصد سهم در صدر فروش اُکالا قرار دارد و آجیل و خشکبار با ۰.۰۴ درصد کمترین سهم تعدادی فروش را دارد. بنابراین بهطور کلی لبنیات از جنبه ریالی و تعدادی بیشترین سهم را در فروش دستههای محصولی این پلتفرم داشته است.
چیپس و پفک از نظر تعداد پرفروشترین محصول اُکالا در سال ۱۴۰۲ بوده است و بیسکوییت، ویفر و کراکر در این مورد در رتبه دوم قرار است. بهطور کلی این گزارش نشان میدهد از نظر تعداد، تنقلات پرفروشترین محصولات اُکالا هستند. همچنین پنیر، روغن و ماست از نظر ریالی پرفروشترین محصولات این پلتفرم بودهاند.
سه برند اول پرفروش در اُکالا از نظر تعداد چیتوز، پگاه و زر و از نظر ریالی پگاه، فامیلا و اویلا بودهاند.
بر اساس آمار این گزارش از نظر تعدادی نوشابه خانواده ۱۵۰۰ سیسی کوکاکولا و از نظر ریالی ماست ۳.۲ درصد چربی ۲ کیلویی صباح پرفروشترین محصولات اُکالا در سال ۱۴۰۲ بودهاند.
«اُتایم» و آمار افزایش فروش
طبق این گزارش ۳۱ درصد مشتریان، خرید خود را از «اُتایم» شروع میکنند.
اُتایم یک ظرفیت مخصوص در پلتفرم اُکالا برای ارائه پرتخفیفترین کالاهاست که سهم مهمی در فروش دارد. با این قابلیت مشتریان میتوانند در بهصرفهترین حالت ممکن خرید کنند. همچنین حضور کالا در اُتایم فرصتی ویژه برای افزایش چند ده برابری فروش است.
اُتایم با چنین ویژگیهایی معرفی شده است:
- بیشترین ظرفیت بازدید
- تضمین افزایش فروش محصول
- قابلیت سفارشیسازی برای هر شهر و هر سوپرمارکت
- قابلیت نمایش کالاهای متنوع در بازههای ۲ ساعته
این گزارش در ادامه به رشد روزانه محصولات در اُتایم اشاره میکند؛ رشد ۸۰ برابری تن ماهی، رشد ۴۰ برابری پنیر و رشد نوشابه تا ۲۵ برابر.
بر اساس بررسی عملکرد یکساله اُکالا، این پلتفرم با ارائهی برخی کالاها با قیمتی مناسبتر از قیمت مصرفکننده به حفظ قدرت خرید مشتریان در تمامی ماههای سال ۱۴۰۲ کمک کرده است. برای مثال قیمت نوشابه در طول ۱۴۰۲ حدود ۳۷ درصد افزایش داشت اما میانگین رشد قیمت این محصول در پلتفرم اُکالا ۱۲ درصد بوده است.
اُکالارنک؛ رتبهبندی کالاها با رأی مردم
اُکالارنک هم سرویس دیگری در اُکالاست که از سال ۹۸ راهاندازی شده تا با مقایسه قیمت و کیفیت بهترین محصول سوپرمارکتی را به مشتری معرفی کند.
اُکالا یک بستر اختصاصی در پلتفرم اُکالا برای مشارکت کاربران در سنجش رضایت و بهاشتراکگذاری تجربه مثبت و منفی از مصرف کالاها و برندهای مختلف است. همه کاربران میتوانند در رتبهبندی مردمی کالاهای سوپرمارکتی شرکت کنند تا مشتریان تجربه خرید آگاهانهتری داشته باشند.- گزارش سالانه اُکالا در ۱۴۰۲
بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کمپینهای مختلف اجراشده در اُکالا بهشکلی چشمگیر برندها را تحت تأثیر قرار داده است: «کمپین ۳۶۰ درجه شهر تهران، در دو فاز با مشارکت برندهایی همچون رعنا، سافتلن، میماس و گلرنگ برگزار شد. این کمپین باعث تقویت فروش و دیدهشدن بیشتر برندها در بازار شده است. افزایش چندبرابری فروش برای این برندها یکی از مهمترین دستاوردهای این کمپین بود.»
اجرای کمپینهای مختلف اُکالا این دستاوردها را برای برندها در پی داشته است:
- ۷۹۰ درصد فروش شامپو بدن گلرنگ
- ۳۶۱ درصد رشد فروش آبمیوه میماس
- ۳۲۲ درصد رشد فروش روغن مایع رعنا
- ۱۳۶ درصد رشد فروش مایع لباسشویی سافتلن
فعالیت بیش از ۲۴ هزار سفیر در اُکالا
گزارش سال اُکالا در فصل چهارم با نام «عملیات» به ظرفیتهای لجستیکی این پلتفرم میپردازد:
افزایش سرعت عمل و کیفیت در ارسال سفارشها نیازمند توسعه در زیرساختهای لجستیکی و فنی بوده است. اُکالا در سال ۱۴۰۲ در شاخصهای مختلف به دستاوردهایی رسید که نتیجه آن بهبود تجربه خریداران بوده است.
بیش از ۲۴ هزار سفیر، ۹۷ درصد ارسال موفق سفارشها، ۷۲ درصد ارسال زیر ۳۵ دقیقه سفارشها و ۱۸۹ درصد رشد در تعداد سفارشهای ارسال فوری (On Demand) بخشی از آمارهای قابل توجهی است که در این فصل آمده است.
آمار دیگری که در ادامه مرور شده، مربوط به بخش پشتیبانی اُکالا است:
- ۸۰ درصد مشتریان اُکالا کمتر از ۴۵ ثانیه در انتظار برقراری ارتباط با پشتیبانی بودند.
- ۷۸ درصد از مشتریانی که با واحد پشتیبانی اُکالا تماس گرفتهاند در کمتر از یک ساعت به شکایتشان رسیدگی شد.
- میانگین رضایت مشتریان از پشتیبانی ۴.۶ از ۵ بوده است.
- میانگین زمان هر مکالمه میان مشتریان و واحد پشتیبانی یک دقیقه و یک ثانیه است.
- شاخص رفع مشکل در اولین تماس (FCR) در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به سال قبل به ۸۲ درصد رسید.
رشد ۲۶ درصدی تعداد فروشگاههای اُکالا
تعداد فروشگاههای پلتفرم اُکالا در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۶ درصدی به ۱۸۵۲ فروشگاه رسیده است.
اُکالا با فعالیت در ۲۲۳ شهر ایران گستردهترین پوشش را در میان پلتفرمهای خرید آنلاین محصولات سوپرمارکتی ارائه میدهد. این پوششدهی وسیع، امکان خرید اقلام اساسی را برای مشتریان بیشتری فراهم کرده است.- گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا
خرید از فروشگاههای متنوع از جمله اُمارکت، اُبیزینس و سوپرمارکتهای محلی و نانواییها از جمله امکاناتی است که اُکالا به آن اشاره میکند.
این گزارش همچنین از رشد تعداد فروشگاههای اُکالای تهران در سال ۱۴۰۲ خبر میدهد:
- تعداد فروشگاههای تهران ۱۰۹ درصد رشد کرد.
- رشد تعداد سوپرمارکتهای محلی ۳۴ برابر شد.
- ۱۸۳ نانوایی در شهر تهران به پلتفرم اُکالا اضافه شد.
اینها رکوردهایی است که برای پرفروشترین سوپرمارکتهای تهران در اُکالا ثبت شده است:
۴۵۶ نفر مشغول بهکار در پشتیبانی اُکالا
فصل آخر این گزارش سالانه به سرمایه انسانی میپردازد و میگوید: «تعداد همکاران اُکالا از ۲۴۹ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۶ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.»
میانگین سنی همکاران اُکالا که شامل مدیران هم میشود، نمایانگر آن است که اکثر مدیران در بازهی سنی ۳۱ تا ۳۵ سال هستند.
بیش از ۴۳ درصد از کارکنان اُکالا در بخش پشتیبانی مشتریان مشغول به کار هستند و پس از آن بهترتیب واحدهای مدیریت فروشندگان و فنی بیشترین جمعیت را دارند. از نگاه نویسندگان این گزارش، «این نشاندهنده اهمیت و اولویت تأمین نیازهای مشتریان از یک سو و فروشندگان از سوی دیگر است.»
سیدمهدی اعتمادی و حامد رضاییفرخ، مدیران ارشد اجرایی اُکالا در این گزارش که «جزئیات نوآوریها و تلاشهای تیم اُکالا» در سال ۱۴۰۲ را روایت میکند، مینویسند:
تمرکز اصلی ما در سال گذشته و همینطور امسال بر ارتقای تجربه خوشایند کاربران، پشتیبانی مشتریان و سرعت ارسال سفارشها بوده است. همچنین با ایجاد ارتباطی سازنده و مبتنی بر اعتماد با فروشندگان و تأمینکنندگان، خریدی بهصرفه را برای مشتریان فراهم کرده و با حذف هزینه ارسال، سبک خرید مشتریان را متحول کردیم.
گزارش کامل عملکرد اُکالا در سال ۱۴۰۲ را اینجا بخوانید.
نظرات