گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما؛ شمار کاربران جاباما سه برابر شد

شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
مطالعه 9 دقیقه
گزارش عملکرد سالانه جاباما ۱۴۰۲
۱۴۰۲ سال تداوم رشد جاباما در تمام منظرهای کسب‌وکار بود و کاربران جاباما نیز با رشد ۳ برابری به بیش از ۷ میلیون نفر رسیدند.
تبلیغات

جاباما در گزارش عملکرد سالانه خود از تداوم رشد این پلتفرم در تمام منظرهای کسب‌وکار در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد. میزان جست‌وجوی جاباما ۳ برابر شده است و شمار کاربران جاباما با رشد سه برابری به بیش از هفت میلیون نفر رسیده است.

این گزارش که بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری چابهار تمرکز دارد در بیانیه ابتدایی خود به این اشاره دارد که از سال گذشته توسعه اقتصاد گردشگری را در کنار معرفی انواع اقامتگاه‌ها و خدمات رزرو آن‌ها در فعالیت‌های خود تعریف کرده است.

احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما با اشاره به مهجور ماندن ظرفیت‌های گردشگری می‌نویسد:

از بین نزدیک به ۵۰ هزار شهر و روستا در ایران، تنها ۳۰ شهر بیش از ۸۰ درصد از سهم سفر در مقصدهای گردشگری و سفرهای مهمانان را به خود اختصاص داده‌اند. ۴۰ درصد از مردم ایران توانایی مالی سفر رفتن ندارند و متوسط نرخ اشغال اقامتگاه‌های ایران کمتر از ۵۰ درصد در سال است؛ این بدین معناست که در حالی که نزدیک به نیمی از مردم ایران امکان سفر رفتن ندارند، اقامتگاه‌های ایران نیز نیمی از سال خالی از مهمان است.

پلتفرم‌ها بازار اقامتگاه‌ها را متوازن کردند

جاباما در این گزارش به بازار اقامت ایران می‌پردازد و با اشاره به تورمی که با تأثیر بر وضع معیشت مردم، امکان اقامت در هتل‌ها را کاهش داده است، تأکید می‌کند:

با وجود قدرت پلتفرم‌های تکنولوژی‌محور با تعریف الگوی قیمت‌گذاری مناسب، توازن بیشتری در میزان عرضه و تقاضا در این بازار ایجاد شده و رقابت برای شفافیت و قیمت‌گذاری منصفانه، به رشد بازار آنلاین منجر شده است. در نهایت وجود پلتفرم‌ها بازار را متعادل‌تر، سفر را دسترس‌پذیرتر و از کاهش میزان سفر جلوگیری کرده است.

جاباما با معرفی خود به‌عنوان «رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران» در گزارش سالانه خود از تلاش برای ایجاد بستر رقابت‌پذیری برای میزبانان در جهت قیمت‌گذاری منصفانه می‌گوید و اینکه می‌تواند به آنلاین شدن این بازار کمک کند و رفتار رزرو اقامتگاه را از به اصطلاح «کنار جاده‌ای» به آنلاین تغییر دهد: «در نتیجه این تلاش‌ها، سهم بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال ۱۴۰۲ با نزدیک به ۲.۵ برابر رشد، به ۱۷ درصد رسیده است.»

جاباما در سال ۱۳۹۴ در دل علی‌بابا با هدف تأمین هتل برای مسافران این کسب‌وکار شکل گرفت. اما در سال ۱۳۹۸ مدل کسب‌وکار خود را به اقامتگاه تغییر داد و حالا در گزارش سالانه خود می‌گوید در کنار این پلتفرم کسب‌وکارهای مستقیم و غیرمستقیم بسیاری شکل گرفته‌اند.

توسعه اقامتگاه‌های میزبان جاباما

این گزارش با اشاره به اینکه جاباما امروز به پلتفرم اصلی رزرو آنلاین اقامتگاه و انتخاب اول کاربران در ایران تبدیل شده است، آماری از کاربران و میزبانان جاباما می‌دهد.

بر اساس این گزارش ۱۴۰۲ سال تداوم رشد جاباما در تمام منظرهای کسب‌وکار بود و کاربران جاباما نیز با رشد ۳ برابری به بیش از ۷ میلیون نفر رسیدند. همانند سال گذشته، بیش از نیمی از کاربران جاباما ساکنان پایتخت هستند.

آمار کاربران جاباما

بر اساس این بررسی تعداد کل رزروهای جاباما سه برابر شده است.

تعداد رزرو بر اساس اتاق‌شب سه برابر شده است.

و میزان مبلغ فروش با رشدی ۳.۵ برابری همراه بوده است.

میزان جست‌وجوی «جاباما» در گوگل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲.۵ برابر افزایش یافته است. از طرف دیگر میزان جست‌وجوی «اجاره ویلا» در گوگل نیز ۰.۵ برابر کاهش داشته است.

میزان جست‌وجوی جاباما در گوگل

میزان جست‌وجوی «جاباما» در مقایسه با «اجاره ویلا» در گوگل در سال ۱۴۰۲ سه برابر افزایش یافته است. شیب رشد جست‌وجوی برند جاباما از بازار پیشی گرفته و نشان‌دهنده افزایش میزان آگاهی از جاباما در میان کاربران است.

پس از آن که جاباما از سال ۱۳۹۸ مدل کسب‌وکار خود را از اجاره هتل به اجاره اقامتگاه‌های بومگردی و ویلا تغییر داد، توانست امکان رزرو آنلاین انواع اقامتگاه را در سراسر ایران فراهم کند.

اقامتگاه‌های جاباما در ایران

در کنار اقامتگاه، «تجربه» از دیگر محصولات جاباما است. در سال ۱۴۰۳ تجربه جاباما از محدوده تفریحات بومی و محلی فراتر رفت: «هر تجربه توسط یک میزبان محلی به مهمانان ارائه می‌شود. میزبانان تجربه جاباما با داشتن یک فن و مهارت یا آشنایی با فرهنگ شهر و روستای خود می‌توانند تجربه‌هایی کاملاً اختصاصی و محلی برای مهمانان تعریف و ایجاد کنند.»

بر اساس این گزارش، تعداد تجربه‌های موجود در جاباما ۶۴۶ مورد بوده و نسبت به سال قبل ۸ برابر شده است. تعداد میزبانان تجربه ۱۷۲ نفر و تعداد شهرها ۴۷ شهر بوده است. میانگین درآمد ایجادشده برای میزبانان تجربه در سال ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است.

جزئیاتی درباره کاربران جاباما

با اندکی تغییر نسبت به سال ۱۴۰۱، ۷۱ درصد از کاربران جاباما بین ۱۸ تا ۳۴ سال، ۲۳.۵ درصد بین ۳۵ تا ۵۴ سال و ۵.۵ درصد بالای ۵۵ سال سن دارند.

طبق این بررسی، همانند ۱۴۰۱، فقط ۲ درصد از کاربران اپلیکیشن جاباما از سیستم‌عامل iOS و ۹۸ درصد آن‌ها از اندروید استفاده می‌کنند.

رشد میزان نصب اپلیکیشن در مقایسه با سال گذشته، نزدیک به ۲ برابر بوده است؛ این بدین معنی است که حداقل ۷۰درصد از کاربران جدید جاباما در سال ۱۴۰۲ از طریق اپلیکیشن فرایند ثبت نام خود را تکمیل کرده و کاربر جاباما شده‌اند.

کاربران ios جاباما

کاربران جاباما قبل از رزرو یک اقامتگاه، به‌طور متوسط از ۱۰ اقامتگاه در سایت یا اپلیکیشن بازدید و در روزهای معمول سال، اقامتگاه خود را چهار روز پیش از شروع اقامت، رزرو می‌کنند. این در حالی است که در زمان تعطیلات بلندمدت مانند نوروز از ۱۱ روز پیش و در تعطیلات کوتاه‌مدت مانند عید فطر از ۶ روز پیش از تاریخ ورود، اقامتگاه خود را رزرو می‌کنند. همچنین بر طبق داده‌ها، کاربران جاباما در بازه ساعتی ۱۱ تا ۲۲ تمایل بیشتری به قطعی کردن رزرو اقامتگاه منتخب خود داشته‌اند، اما اوج میزان رزرو، در ساعت ۱۴ هر روز اتفاق افتاده است.

متوسط مبلغ، تعداد اتاق شب و نفر شب در هر رزرو

این گزارش متوسط مبلغ هر رزرو را ۲.۶ میلیون تومان تخمین می‌زند و می‌گوید:

با وجود افزایش نرخ تورم در هزینه‌های جاری، میزان افزایش قیمت رزرو اقامتگاه در جاباما با افزایش ۱.۰۵ برابری، نسبت به سال گذشته تقریباً ثابت مانده است. در واقع ازآنجاکه پلتفرم جاباما نوعی اقتصاد مشارکتی محسوب می‌شود، در سال گذشته تلاش کرده است تا با ایجاد بستر رقابتی برای میزبانان جهت قیمت‌گذاری منصفانه و مهار تورم، امکان برخورداری از سفر برای مردم را دست‌کم از سال گذشته آسان‌تر و در دسترس‌تر کند.

بر اساس این بررسی متوسط تعداد نفرشب در هر رزرو ۵.۷۸ نفرشب و متوسط تعداد اتاق‌شب در هر رزرو ۱.۷ اتاق‌شب بوده است.

گزارش سالانه جاباما به علاقه‌مندی‌های کابران خود هم پرداخته است.

علاقه‌مندی‌های کاربران جاباما

برخی از کاربران رتبه‌دار جاباما این‌ها هستند:

  • کاربر با ارزان‌ترین مبلغ رزرو در یک رزرو: ۲۸۰ هزار تومان برای ۲ شب اقامت
  • کاربر با ارزان‌ترین مبلغ رزرو در کل رزورها: ۵.۸ میلیون تومان برای ۱۰ رزرو
  • کاربر با گران‌ترین اتاق‌شب در یک رزرو: ۳۳ میلیون تومان برای یک شب اقامت برای ۲ نفر
  • کاربر با ارزان‌ترین اتاق‌شب در یک رزرو: ۱۳۵ هزار تومان برای یک شب اقامت

میزبانان از نگاه آمار

تعداد کل میزبانان فعال جاباما بیش از ۱۸ هزار نفر تخمین زده شده است.

رشد تعداد میزبانان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۲.۱ برابر بوده است. ۱۰ درصد از رشد تعداد میزبانان فعال در جاباما مربوط به میزبانان شهر رامسر بوده است.

همچنین رشد درآمد میزبانان نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز سه برابر بوده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از میزبانان جاباما از فرصت توسعه کسب‌وکار خود در پلتفرم جاباما بهره برده‌اند و به‌جای افزایش قیمت رزرو اقامتگاه خود، با مدیریت منصفانه قیمت به افزودن واحد‌های اقامتی و یا ساخت اقامتگاه‌های جدید رو آورده‌اند و برخی از آن‌ها تعداد اقامتگاه‌های تحت مدیریت و مالکیت خود را تا ۱۳۷ اقامتگاه افزایش داده‌اند.

در این بخش به میزبانانی که مالک یا مدیر یک واحد اقامتی یا اقامتگاه هستند، «میزبان» و به میزبانانی که مالک یا مدیر چندین واحد اقامتی یا اقامتگاه هستند، «میزبان ویژه» گفته می‌شود.

میزبانان ویژه رتبه‌دار هم این رکوردها را ثبت کرده‌اند:

  • میزبان ویژه با بیشترین تعداد اقامتگاه: ۱۳۷ اقامتگاه
  • میزبان ویژه با بیشترین تعداد رزرو: ۱۱ هزار و ۳۳۴ رزرو
  • میزبان ویژه با بیشترین تعداد مهمان: ۳۴ هزار نفر
  • میزبان ویژه با بیشترین مبلغ رزرو: بیش از ۱۹ میلیارد تومان

اعدادی از اقامتگاه‌ها

به‌طور کلی ۳۱ استان و ۷۶۹ شهر در جاباما اقامتگاه دارند. طبق این گزارش رشد تعداد شهرها نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲.۱ برابر بوده است. شهر رامسر با ۸ هزار و ۷۸ اقامتگاه بیشترین اقامتگاه را در جاباما دارد. تعداد میزبان‌ها در این شهر ۳ هزار و ۸۷۲ مورد است.

این آمار درباره اقامتگاه‌ها هم جالب توجه است:

- شمار اقامتگاه‌های فعال در جاباما رقم ۳۰ هزار را رد کرده است.

- تعداد اقامتگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۱.۷ برابر شده است.

- تعداد کل اقامتگاه‌هایی که در فهرست علاقه‌مندی کاربران قرار دارند ۷.۲ میلیون مورد است.

نظرات و امتیازهای کاربران

  • تعداد کل امتیازها و نظرات ثبت‌شده در سال ۱۴۰۲: ۷۰۰ هزار
  • تعداد کل امتیازها و نظرات خصوصی ثبت‌شده در سال ۱۴۰۲: ۲۰ هزار و ۳۵۶
  • تعداد کل امتیازها و نظرات ثبت‌شده همراه با تصویر در سال ۱۴۰۲: ۶ هزار و ۸۰۳

این گزارش می‌گوید میزان مشارکت کاربران در امتیازدهی به اقامتگاه‌ها، نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱.۶ برابر افزایش داشته است. همچنین متوسط امتیاز کاربران ۴.۳ درصد بوده که ۰.۱۲ افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. تعداد کل پاسخ‌های میزبانان به نظرات ثبت‌شده کاربران هم ۲۳۰ هزار و ۲۷۳ است. این میان شهر تهران و میزبانانش رکوددار بیشترین امتیاز و نظر ثبت‌شده کاربران هستند.

جاباما در اینستاگرام

بر اساس این گزارش سالانه، تعداد دنبال‌کنندگان جاباما در اینستاگرام ۴۵۶ بوده و رشدی ۱.۷۵ برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. به تفکیک جنسیت، ۵۳.۴ درصد دنبال‌کنندگان زن و ۴۶.۶ درصد مرد هستند.

دنبال‌کنندگان جاباما در اینستاگرام به تفکیک شهر

میزان بازدید یکتا در اینستاگرام ۱۳.۶ میلیون برآورد شده است که رشدی ۶ برابری نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تعامل با جاباما ۱.۹۱ درصد و حاکی از رشد ۱.۲۵ برابری نسبت به سال قبل است.

جابامایی‌ها از نگاه آمار

تعداد کل کارمندان جاباما با رشد ۱.۲ برابری نسبت به سال گذشته ۱۸۰ نفر است. ۴۳ درصد کارمندان زن و ۵۷ درصد آن‌ها مرد هستند.

همچنین متوسط سن کارمندان ۲۸ سال است، کارمندی با ۱۸ سال سن جوان‌ترین همکار جاباما و بالاترین سن در میان کارمندان ۴۵ سال است.

طبق این گزارش تنوع شغلی در جاباما رشدی ۱.۲ برابری داشته است به‌طوری که ۸۲ عنوان شغلی در این پلتفرم تعریف شده است.

مسئولیت اجتماعی جاباما و سفرهای درمانی

گزارش سالانه جاباما در بخش آخر به مسئولیت اجتماعی این پلتفرم در حوزه گردشگری می‌پردازد. موضوع «سفرهای درمانی» یکی از اقداماتی است که جاباما در این مسیر برای خود تعریف کرده است.

جاباما با هدف کاهش معضل چادرنشینی در اطراف بیمارستان‌ها و حمایت از خانواده‌های کم‌برخوردار که به دلایل درمانی مجبور به سفر از مناطق محروم به شهرهای مجاور یا پایتخت هستند، به آن‌ها اقامت رایگان ارائه می‌دهد. این طرح شامل بیماران زیر ۱۸ سال با یک نفر همراه بوده اما در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان، افراد بالای ۱۸ سال نیز تحت حمایت این طرح قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد کل مهمانان سفرهای درمانی ۶۹۵ نفر بوده است. ۸۰ درصد از مهمانانی که با هدف درمان به شهرهای بزرگ مجاور، کلان‌شهرها یا پایتخت سفر می‌کنند، ساکنان سیستان و بلوچستان، ۸ درصد کردستان،  ۳ درصد خوزستان، ۲ درصد کرمان و مابقی ساکن سایر استان‌ها هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات