دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲؛ از رشد ۵۷۷ درصدی وام‌های خرید اقساطی تا آیفون۱۳ پرفروش‌ترین کالای دیجی‌کالا

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
مطالعه 7 دقیقه
گزارش سالانه دیجی‌کالا
دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲، ۳٫۵ میلیون جست‌وجوی روزانه داشت. بیش از ۱۸۲ هزار کاربر از دیجی‌کالا خرید قسطی کردند و میزان وام‌های داده‌شده ۵۶۶ درصد رشد کرد.
تبلیغات

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا جنبه‌های مختلفی از فعالیت این شرکت را واکاوی کرده است. دیجی‌کالا در سالی که گذشت تنوع کالایی ۱۲٫۵ میلیونی داشته که این کالاها توسط بیش از ۴۱۸ هزار کسب‌وکار در این پلتفرم عرضه شده‌اند. این فروشندگان، که دیجی‌کالا از آن‌ها به‌عنوان همکاران فروشنده‌ی دیجی‌کالا نام می‌برد، در سال ۱۴۰۲ به‌طور متوسط ۶۳ درصد رشد فروش نسبت به سال ۱۴۰۱ را تجربه کرده‌ و متوسط فروش سالانه‌ی ۵۸۸ میلیون تومان را ثبت کرده‌اند.

دیجی‌کالا در سالی که گذشت ۱۶۷ میلیون بازدید ماهانه داشته، بازدید روزانه از این پلتفرم به ۵/۵ میلیون و متوسط جست‌وجوی روزانه در آن به ۳٫۵ میلیون جست‌وجو رسیده است. بخش خرید و فروش کالای دست دوم نیز از مواردی است که سال گذشته به دیجی‌کالا اضافه شده و برای مثال، بخش خرید و فروش موبایل دست دوم زیرشاخه‌ای از این بخش جدید است که پیش‌بینی می‌شود رشد آن در سال ۱۴۰۳ هم ادامه داشته باشد.

گزارش سال ۱۴۰۲ پلتفرم دیجی‌کالا
گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا

سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۲ درصد بیشتر شده است

آمارهایی که دیجی‌کالا از وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در دنیا ارائه کرده، حاکی از آن است که سهم خرده‌فروشی آنلاین در دنیا در یک سال اخیر ۱۹٫۵ درصد بوده که یک رشد ۹ درصدی نسبت به یک سال قبل از آن را نشان می‌دهد. سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ دو درصد افزایش پیدا کرده و از چهار درصد به ۶ درصد رسیده است.

از کل این سهم ۶ درصدی سه درصد متعلق به تجارت اجتماعی است و سه درصد هم به تجارت الکترونیکی تعلق دارد. نیمی از سهم تجارت الکترونیکی متعلق به دیجی‌کالا است و بنابراین، می‌توان گفت «فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌تنهایی یک‌چهارم از این سهم را دارد. سایر فروشگاه‌های اینترنتی ثبت‌شده با نماد اعتماد الکترونیکی هم ۱٫۵ درصد دیگر از این سهم را در اختیار دارند.»

خرده‌فروشی آنلاین در دنیا
وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در جهان
خرده‌فروشی انلاین در ایران
سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران

آمار میزان خرده‌فروشی آنلاین در سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد در آمریکا، کانادا و آمریکا میزان خرده‌فروشی آنلاین افت کرده است. از سوی دیگر کشورهای اندونزی و چین در این حوزه رشد کرده‌اند؛ سهم خرده‌فروشی آنلاین در اندونزی به ۳۱٫۹ درصد رسیده که رشد ۵۸ درصدی این کشور را نشان می‌دهد. خرده‌فروشی آنلاین چین هم با ۱٫۵ درصد رشد به ۴۷ درصد رسیده است.

چهار کشور روسیه، عربستان سعودی، امارات و قطر در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در حوزه‌ی خرده‌فروشی آنلاین خود انجام داده‌اند. سهم این حوزه در قطر ۱۶ درصد، در امارات ۱۴ درصد و در روسیه ۱۳ درصد اعلام شده است.

آیفون ۱۳ هنوز پرفروش‌ترین محصول دیجی‌کالا است

ممنوع شدن واردات آيفون ۱۴ و آیفون ۱۵ باعث شده است هنوز پرفروش‌ترین گوشی و البته پرفروش‌ترین کالا (براساس ارزش ریالی) در دیجی‌کالا آیفون ۱۳ باشد. گوشی سامسونگ گلکسی A54 و گوشی سامسونگ گلکسی A14 هم دومین و سومین کالاهای پرفروش دیجی‌کالا بوده‌اند.

از نظر تعداد فروش، پرفروش‌ترین کالاها پنیر فتا دوشه هزار، خودکار پنتر، اسپاگتی زر ماکارون، نوار بهداشتی پنبه‌ریز و هدفون بلوتوثی مدل inPods 12 هستند.

سامسونگ، اپل، شیائومی، ایسوس و لنوو به‌ترتیب پنج برندی هستند که بیشترین فروش از نظر ارزش ریالی را در دیجی‌کالا داشته‌اند. از نظر فروش تعدادی هم کاله، یوروویتال، سامسونگ، اکتیو و مهیا پروتئین بیشترین فروش را داشته‌اند.

گوشی موبایل، ساعت هوشمند، ایرپاد، ساعت، اسپیکر، هندزفری، لپ‌تاپ، تلویزیون، اسباب‌بازی و ابزار جلوگیری از بارداری ۱۰ کالایی هستند که بیشترین جست‌وجو را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

۷۱۷ هزار کالایی که وارداتشان ممنوع است در دیجی‌کالا جست‌وجو شده‌اند

در میان همه‌ی جست‌وجوهایی که در دیجی‌کالا انجام شده، ۷۱۷ هزار و ۳۷ مورد جست‌وجوی کالاهایی بوده است که اجازه واردات‌ به ایران را ندارند. در میان این کالاها آیفون ۱۴ پرجست‌وجوترین کالای ممنوعه بوده و پس از آن آیفون ۱۵؛ لوازم خانگی برقی سامسونگ، بوش و ال‌جی؛ کفش‌های آدیداس، نایک و پوما و لباس‌های مانگو، زارا و لیوایز بیشتر از همه جست‌وجو شده‌اند.

ورود دیجی‌ کالا به حوزه خرید گوشی‌های دست‌دوم

در سال ۱۴۰۲ کاربران دیجی‌کالا توانستند گوشی کارکرده‌ی خود را پس از استعلام لحظه‌ای قیمت، به دیجی‌کالا بفروشند یا گوشی‌های کارکرده را با هفت روز ضمانت تعویض و گارانتی سه‌ماهه از دیجی‌کالا بخرند. امکان خرید و فروش کالای دست‌دوم قرار است به‌زودی در گروه‌های کالایی دیگر هم فعال شود.

امکان خرید کالای دست‌دوم کاربران از ابتدای بهمن ۱۴۰۲ در دیجی‌کالا کلید خورده و تا پایان سال ۱۴۰۲ گران‌ترین گوشی کارکرده‌ای که دیجی‌کالا خرید، ۷۴ میلیون تومان و ارزان‌ترین گوشی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشته است. پرفروش‌ترین برندها در این بخش به‌ترتیب شیائومی، اپل و سامسونگ بوده‌اند.

رشد ۵۷۷ درصدی وام‌های خرید اقساطی دیجی‌کالا

فراهم کردن امکان خرید اقساطی و اعتباری چند سالی است که مورد توجه کسب‌وکارها قرار گرفته تا از این طریق قدرت خرید بیشتری به مشتریانشان بدهند و به تبع آن، خودشان هم فروش بیشتری داشته باشند.

دیجی‌کالا در گزارش سالانه خود اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ میزان خرید قسطی و اعتباری از پلتفرمش ۴۷۲ درصد و میزان وام‌هایی که برای خرید اقساطی داده، ۵۶۶ درصد رشد کرده است. در سال گذشته، در مجموع ۱۸۲ هزار و ۴۲۹ کاربر از دیجی‌کالا به‌صورت قسطی خرید کرده‌اند.

گوشی آیفون ۱۵ پرومکس، کنسول بازی پلی‌استیشن ۵ و لپ‌تاپ MacBook Pro MRX 43 2023-M3 Pro گران‌ترین کالاهایی هستند که کاربران به‌صورت اقساطی خریده‌اند.

حضور قدرتمند زنان در بخش بومی و محلی دیجی‌ کالا

در بخش «رشد کسب‌وکارهای کوچک و محلی» در دیجی‌کالا که در این گزارش سالانه به آن اشاره شده نیز می‌گوید یکی از فروشندگان بومی و محلی در سال گذشته با فروش گلاب ۹ میلیارد تومان از طریق فعالیت در دیجی‌کالا درآمد داشته و پرفروش‌ترین فروشنده‌ی بومی و محلی در سال ۱۴۰۲ لقب گرفته است.

طبق آمارهای منتشرشده در گزارش دیجی‌کالا از ۹ هزار و ۵۰۰ همکار فروشنده بومی و محلی دیجی‌کالا چهار هزار و ۱۱۱ نفر (۴۷ درصد) زن هستند و مردان هم ۵۷ درصد از کل فروشندگان فعال در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

نسل Z در دیجی‌کالا بیشتر لوازم الکترونیک مصرفی را جست‌وجو کرده و خریده است

یکی از بخش‌های اضافه‌شده به گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا، که در گزارش‌ سال‌های گذشته وجود نداشت، فصل «نسل Z» است. دیجی‌کالا در این فصل، به بررسی رفتار خرید نسل Z از پلتفرمش پرداخته و آمارهایی مانند گران‌ترین و ارزان‌ترین خریدهای نسل Z، کالاهایی که این نسل بیشتر جست‌وجو کرده‌اند، علاقه‌مندی‌های آن‌ها و تفاوت آن‌ها از نظر الگوی خرید با نسل‌های دیگر را بررسی کرده است.

براساس داده‌های این گزارش، بیشترین کالای خریداری‌شده توسط نسل Z (بر اساس ارزش ریالی کالاها) لوازم الکترونیک مصرفی بوده است. وسایل خانه و آشپزخانه دومین کالا و محصولات زیبایی و سلامت سومین کالایی بوده که این نسل بیشتر از همه در سبد خرید خود قرار داده است. بر اساس تعداد فروش کالا هم وسایل خانه و آشپزخانه، محصولات زیبایی و سلامت و کالاهای سوپرمارکتی پرفروش‌تر از سایر گروه‌های کالایی بوده‌اند.

کاربران نسل Z در جست‌وجوهایشان بیش از هر چیز به‌ترتیب، سراغ موبایل، ایربادز، ساعت، اسپیکر و ساعت هوشمند رفته‌اند.

دیجی‌ کالا فقط تهران نیست

آمارهای سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا نشان می‌دهد این پلتفرم در ۲ هزار و ۲۶۵ شهر ایران مشتری دارد و در یک هزار و ۶۱۴ شهر و روستا هم همکار فروشنده دارد. از کل مشتریان دیجی‌کالا، ۵٫۱ میلیون مشتری در شهرهایی غیر از تهران زندگی می‌کنند و در سالی که گذشت ۱۶۴ میلیون سفارش از دیجی‌کالا به شهرهایی جز تهران ارسال شده است.

نمودار کسب‌وکارهای بومی و محلی دیجی‌کالا
دیجی‌کالا

مهاجرت ۷۵ نفر از اعضای دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲

در بخشی از فصل مربوط به منابع انسانی دیجی‌کالا آمده است: «دیجی‌کالا هم مانند بسیاری از استارتاپ‌ها و سازمان‌های بزرگ، در چند سال گذشته با مهاجرت همکارانش مواجه شده است. سال گذشته بخشی از افرادی که همکاری‌شان با دیجی‌کالا به پایان رسید، از کشور مهاجرت کردند. تیم فناوری بیش از بقیه‌ی تیم‌ها و دپارتمان‌های دیجی‌کالا مهاجر داشت.»

طبق آمارهای این گزارش، در سال گذشته ۷۵ نفر از اعضای تیم دیجی‌کالا مهاجرت کرده‌اند و میزان افرادی که در ذکر علت خروج از دیجی‌کالا «مهاجرت» را ذکر کرده‌اند، ۱۷ درصد بوده است. از مجموع این ۷۵ نفر از افرادی که مهاجرت کرده‌اند ۳۲ نفر عضو تیم فناوری، ۱۶ نفر عضو تیم بازرگانی، ۶ نفر عضو تیم بازاریابی و ۶ نفر هم عضو تیم محصول بوده‌اند.

* متن کامل گزارش دیجی‌کالا را اینجا ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات