تیپاکس پلتفرم آنلاینی است که در حوزهی صنعت حمل و نقل پست فعالیت میکند و مانند شرکت پست، خدمات خود را در سرویسهای اکسپرس زمینی، هوایی و بینالمللی ارائه میدهد. در این مطلب به شما میگوییم که چگونه و با چه روشهایی میتوانید بهصورت آنلاین وضعیت بسته تیپاکسی خود را پیگیری کنید و بدانید در کدام مرحله قرار دارد.
رسیدن بستهی ارسالی به دست گیرنده به دلایل مختلفی ممکن است به تعویق بیفتد؛ گاهی مواردِ غیرقابل پیشبینی مثل کنسلی پرواز، گاهی حوادث غیرمترقبه مثل سیل و گاهی ارائه اطلاعات نادرست از سوی فرستنده این تعویق را رقم میزند. البته سومین مورد، دلیل عمدهی به تعویق افتادن بستههای ارسالی است. به همین دلیل توصیه میشود که پیش از ارسال، از صحت آدرسها و شمارهها مطمئن شوید.
اما جدا از حوادث غیرمترقبه که رسیدن بسته به مقصد را به چالش میکشد، رهگیری مرسوله، از امکاناتی است که به مشتریان تیپاکس این امکان را میدهد که با پیگیری آنلاین وضعیت بسته، نگرانی خود را برطرف کنند.
روشهای مختلف پیگیری تیپاکس
بهطور کلی برای رهگیری یا پیگیری وضعیت مرسولاتی که با تیپاکس فرستادهاید، به کد رهگیری، بارکد یا شماره سفارش نیاز دارید. این اطلاعات همراه هزینه ارسال، لینک رهگیری و ارزش اظهاری بسته در زمان ارسال برای فرستنده و گیرنده پیامک میشود. بنابراین هم فرستنده و هم گیرنده با داشتن این اطلاعات میتوانند وضعیت بسته خود را بهصورت آنلاین رهگیری کنند.
- پیگیری مرسوله تیپاکسی با کد رهگیری: شناسهای با ۱۱ تا ۲۵ رقم است و هنگام ثبت سفارش، به همراه رسید برای فرستنده و گیرندهی بسته پیامک میشود. درست پس از دریافت این کد، اطلاعات مرسوله قابل رهگیری است. اگر کد رهگیریتان گم شد یا فراموشش کردید، باید با واحد امور مشتریان تیپاکس تماس بگیرید.
- پیگیری مرسوله تیپاکس با شماره بارکد: یک عدد ۱۳ رقمی است که با عدد سال شروع میشود و برای شما پیامک میشود (برای مثال بارکد تمام بستهها در سال ۹۹، با عدد ۹۹ آغاز میشود).
- پیگیری بسته تیپاکس با شماره سفارش: شماره سفارش یا قرارداد تیپاکس شناسهای است که هنگام تحویل بسته به تیپاکسیار، روی فاکتور محصول نوشته شده است.
- پیگیری مرسولات تیپاکس با کد تحویل: کدی چهار رقمی است که برای گیرنده ارسال میشود و تیپاکسیار موظف است در زمان تحویل کالا به گیرنده کد تحویل را از او دریافت کند.
برای پیگیری آنلاین با استفاده از کدهایی که در بالا معرفی شد، باید به سایت تیپاکس مراجعه کنید. روش دیگر تماس با سامانه ۸۴۵۷-۰۲۱ است.
پیگیری بسته تیپاکس با کد رهگیری و بارکد
برای پیگیری آنلاین مرسوله تیپاکسی بهصورت آنلاین باید ابتدا به بخش رهگیری مرسولات تیپاکس بروید و در آنجا با استفاده از کد رهگیری، شماره بارکد یا شماره قرارداد از آخرین وضعیت بستهی خود باخبر شوید.
اگر کد رهگیری بسته پستی خود را فراموش کرده یا به هر طریق آن را از دست دادهاید، برای بازیابی آن در سامانهی تیپاکس، روی لینک «کد رهگیری بسته خود را فراموش کردهام» که در صفحه دیده میشود، کلیک کنید. شمارهی تلفن همراه خود را وارد کنید و با تیکزدن گزینهی «من ربات نیستم»، روی دکمهی ثبت بزنید. شما همچنین میتوانید با شمارهی پشتیبانی تماس بگیرید.
در صورت ازدستدادن کد رهگیری در عین حال شمارهی بارکد و شمارهی سفارش هم به شما کمک میکند وضعیت بستهی خود را مشاهده کنید.
پیگیری مرسوله با اپلیکیشن تیپاکس
پیگیری وضعیت مرسولهی شما از طریق اپلیکیشن «مایتیپاکس» هم انجام میشود. مایتیپاکس، اپلیکیشن ارسال بسته پستی با امکان ثبت سفارش بر بستر وب و تلفن همراه است که پس از نصب، همهی خدمات ثبت سفارش، پیگیری و انجام علمیات ارسال تا دریافت یک بسته را پشتیبانی میکند.
این اپلیکیشن امکان رهگیری آنلاین ۲۴ ساعته مرسوله را برای شما فراهم میکند. علاوه بر این مثل وبسایت تیپاکس، امکان چت آنلاین با پشتیبانی تیپاکس از طریق این اپلیکیشن در پیگیری بهتر مشکلات بستههای ارسالی به شما کمک میکند.
پیگیری مرسوله تیپاکسی با e-Tipax
ای تیپاکس، پلتفرم آنلاین دسترسی به خدمات تیپاکس برای ارسال بسته به سراسر کشور برای مشتریان تجاری و کسبوکارها است. وبسرویس ایتیپاکس به شما کمک میکند که بستههای خود را ایمن ارسال کنید. با استفاده از این سرویس، گیرنده و فرستنده بسته پستی میتوانند در هر ساعت از شبانهروز از آخرین وضعیت بستههای پستی خود مطلع شوند.
وضعیت بستههای تیپاکس
خوب است بدانید که زمان ارسال بستهها در تیپاکس با توجه به فاصله مبدأ تا مقصد و نوع خدمتی که برای ارسال بسته انتخاب شده، متفاوت است. با تخمین زمان ارسال بسته از طریق وبسایت تیپاکس و یا اپلیکیشن مایتیپاکس، میتوانید از زمان رسیدن بسته به مقصد مطلع شوید. بستههای تیپاکس بهجز آنها که به درستی در مسیر مقصد قرار گرفتهاند، در وضعیتهای متفاوتی هستند:
- بستههای بلاتکلیف: بستههایی که بارکد ندارند یا نشانی فرستنده و گیرندهی آنها مشخص نیست. این بستهها برای تعیین وضعیت در واحد متصدیان نمایندگی نگهداری میشوند تا در سریعترین زمان ممکن تکلیف آنها روشن شود.
- بستههای عودتی: بستههایی که به هر دلیلی به دست گیرنده نرسیدهاند و به فرستنده عودت داده میشود.
- بستههای برگشتی: بستههایی که به دلیل حضور نداشتن گیرنده، آدرس اشتباه گیرنده، نبود زمان کافی برای توزیع یا امتناع گیرنده از دریافت بسته، در شهرستانها به نمایندگی و در تهران به هاب برگشت داده میشوند.
رسیدن بسته تیپاکس چقدر طول میکشد؟
کمترین زمان ارسال بستههای تیپاکس مربوط به ارسالهای Next day است که روز بعد از دریافت، به گیرنده تحویل داده میشود. این امکان البته فعلاً فقط در تهران فراهم است. بیشترین زمان ارسال هم پنج روز کاری است. بهطور کلی مدت زمان رسیدن بسته، با توجه به فاصلهی میان مبدأ و مقصد متفاوت است.
چگونه شکایت خود را ثبت کنیم؟
در صورت بروز مشکل برای بسته ارسالی یا دریافتی شما، چندین راه برای شکایت وجود دارد.
برای شکایت از طریق صفحهی ثبت شکایت، باید کد رهگیری، شماره سفارش یا شماره بارکد بستهی خود را وارد و روی کلید ثبت شکایت کلیک کنید. در این صفحه همچنین میتوانید با وارد کردن شماره شکایت و شمارهی تماس، شکایت خود را پیگیری کنید. اگر بستهی شما به دلیل تصادف یا هر حادثهی دیگری آسیب ببیند، تیپاکس خسارت آن را میپردازد. جزئیات شرایط جبران خسارت را از طریق وبسایت تیپاکس پیگیری کنید.
سوالات متداول
وضعیت بستهی خود را چطور پیگیری کنیم؟
با مراجعه به سایت تیپاکس و یا تماس با سامانه ۸۴۵۷-۰۲۱ میتوانید بسته خود را پیگیری کنید.
چه زمانی اطلاعات بستهی ارسالی قابل رهگیری است؟
بعد از دریافت کد رهگیری اطلاعات مرسوله قابل رؤیت است.
توزیع نشدن بسته را چطور میتوان پیگیری کرد؟
اگر بار شعبه مقصد رسیده و ظرف ۲۴ ساعت توزیع نشده باشد، میتوانید برای پیگیری با واحد صدای مشتری به شمارهی ۸۴۵۷ تماس بگیرید تا درخواست شما از سوی کارشناس ثبت و از شعبهی مقصد پیگیری شود.
چرا بعد از ثبت سفارش آنلاین نمیتوانم بسته خود را رهگیری کنم؟
تا زمانی که سفارش شما جمعآوری نشده باشد، کد سفارش قابل رهگیری نیست. بلافاصله بعد از جمعآوری و دریافت بسته توسط تیپاکس، میتوانید با استفاده از شماره سفارش، کد رهگیری یا شماره قرارداد، از وضعیت بسته خود مطلع شوید.
نظرات