تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یک کتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از کتابخوانان ایران

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
امیر بهدانی مدیرعامل فیدیبو در حال سخنرانی
فیدیبو همزمان با شروع ده سالگی فعالیت خود از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
تبلیغات

نماد فیل المان اصلی به کار رفته در طراحی جدید این اپلیکیشن است و آنطور که مدیران این پلتفرم می‌گویند، آنها تلاش داشتند تا از یک کتاب‌فروشی تبدیل به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از کتابخوانان ایران بشوند. فیدیبو همچنین اولین دوره جایزه کتاب الکترونیک و صوتی فیل را نیز برگزار کرد و به برندگان این حوزه، جوایز خود را اعطا کرد.

عصر امروز (پنجشنبه ۲۹ شهریورماه) مراسم اولین دوره جایزه کتاب الکترونیک و صوتی فیل همزمان با رونمایی از هویت جدید فیدیبو‌ در ایوان شمس همراه با حضور اهالی فرهنگ و بازار نشر و اصحاب رسانه برگزار شد.

«امیر بهدانی» مدیر عامل فیدیبو در ابتدای این رویداد اعلام کرد: «فرهنگ کتابخوانی در شهرستان‌ها کمی سخت‌تر بود و فقط در هر نمایشگاه کتاب بود که به عناوین مختلف برمی‌خوردیم.‌ اوایل دهه نود با بالا رفتن هزینه دلار و تورم، هم کتب گران شد هم هزینه رفت و آمد به نمایشگاه تهران بسیار بالا رفت. همین شد که ما در اوایل دهه نود، دیگر یک نماینده به نمایشگاه کتاب می‌فرستادیم تا برایمان آثار را بخرد. در آن زمان با رشد اکوسیستم استارتاپی، یک جوان خوش فکر به نام مجید قاسمی در اوایل دهه نود به سراغ مدیرعامل شهر کتاب می‌رود و می‌گوید ایده‌ای دارد که کتاب‌ها را در یک پلتفرم به همه مردم ایران بفروشیم و ایده فیدیبو شکل می‌گیرد.»

به گفته بهدانی، مجید قاسمی در قدم اول ناشرین را همراه خود کرد و تیم سازی انجام داد و در نهایت مردم را به سمت استفاده از این پلتفرم سوق می‌داد. او باور دارد مشکلات زیادی بر سر راه توسعه فیدیبو وجود داشت که این پلتفرم از همه آنها عبور کرده است.

او اعلام کرد در اوایل دهه نود، یک پست توسط وبلاگ یک پزشک درباره فیدیبو‌ نوشته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا قبل از آنکه این اپلیکیشن افتتاح رسمی پیدا کند، با انبوهی از ترافیک کاربران و فروش روبرو شود.

بهدانی در ادامه گفت : «فیدیبو خیلی زود به مرحله رشد و بلوغ رسید و روزانه در معرض چندصد هزار نفر بود و گجت فیزیکی هم ارائه داد. در دوران کرونا نیز فیدیبو‌ با یک رشد تصاعدی روبرو شد.»

به باور بهدانی، امروز کاربران اژ محتوای کوچکتر و مینیمال استفاده می‌کنند و شاید روزی برسد که کتاب به شکل امروزی تبدیل به محتوای مصرفی کاربران نباشد: «ما باور داریم مردم به دنبال ارتباط هستند. در خرداد ۱۴۰۲ جلسه داشتیم و می‌خواستیم آینده فیدیبو‌ را بدانیم. در این جلسه به این موضوع رسیدیم که پاسخ به سوال فیدیبو چیست هم برای خود ما چندین پاسخ دارد و از همین رو باید یک فصل جدید برای فیدیبو رخ بدهد تا نیازهای جدید کاربران برطرف شود.»

مریم خدادوستان مدیر برند فیدیبو در ادامه اعلام کرد: «ما در ۱۴۰۲ به این باور رسیدیم که فیدیبو‌ باید تغییر کند و آینده خود را از طریق ساخت کامیونیتی کاربران درست کند. طی نظرسنجی از کاربران نیز فهمیدیم آنها چیز بیشتری از یک کتابفروشی آنلاین از ما می‌خواهند و دنبال بستر بزرگ‌تری هستند. ما باید برای این کار هویت بصری فیدیبو‌‌ را تغییر می‌دادیم و خصیصه‌هایی نظیر باهوش بودن و شجاع بودن و اجتماعی بودن و... را در نظر گرفتیم. ما در نهایت به المان فیل رسیدیم و لوگو را تبدیل به فیلی کردیم که قرار است همه را به کتاب خواندن دعوت کند. فیل باهوش و دانا است و در قبیله زندگی می‌کند: این تعبیری بود از یک زندگی اجتماعی قوی با تمام کتابخوانان دنیا. ما در ریدیزاین خود به این نکته هم توجه کردیم که طراحی جدید بتواند کاری کند تا نسل جدید نیز با کتاب آشتی کند و بیشتر کتاب بخواند.»

مریم خدادوستان مدیر برند فیدیبو در حال سخنرانی درباره المان فیل

در ادامه رویداد «مصطفی میرنوری» دبیر جایزه فیل و مدیر مارکتینگ فیدیبو بیانیه جایزه فیل را قرائت کرد. او در این بیانیه ضمن تلاش مردم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تشکر کرد و اعلام کرد پیشرفت فرهنگ در ایران وابسته به این قشر است. او در ادامه گفت: مگر چه محصولی می‌تواند تولید کند که اندازه کتاب شعله اگاهی را در دل یک ملت روشن کند؟ ده سال است که وارد حوزه کتاب صوتی و الکترونیکی شده‌ایم و سعی کردیم با رواج اسمال متفاوت مطالعه, افراد با مدل جدیدی با فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند. ایده جایزه فیل را از خلا قدردانی فعالین حوزه کتاب الکترونیکی و صوتی به دست آوردیم و مبنای جایزه را با داده‌های آماری کاربران نسبت به کتاب‌ها قرار دادیم تا کاربران اپلیکیشن کتابخوانی فیدیبو به‌طور نامحسوسی داور اولین جایزه فیل باشند.

او ابراز امیدواری کرد جایزه فیل تبدیل به یک جایزه متداوم و سالیانه در این حوزه باشد و ابراز امیدواری کرد که فعالین این حوزه نسبت به مشکلات دوره اول این رویداد آنها را آگاه کنند تا این رویداد در هر سال، بهتر برگزار شود.

در رویداد فیل جوایز مختلفی اهدا شد و برندگان آن به شرح زیر هستند:

پرمخاطب‌ترین نویسنده داستانی ایران: محمود دولت آبادی

پرمخاطب‌ترین ناشر الکترونیک کودک و نوجوان: پرتقال

پرمخاطب‌ترین ناشر الکترونیک غیر داستانی: نشر ققنوس

محبوب‌ترین ناشر الکترونیک غیر داستانی: نشر نی

پرمخاطب‌ترین ناشر الکترونیک داستانی: نشر چشمه

محبوب‌ترین ناشر الکترونیک داستانی: نشر نیلوفر

پرمخاطب ترین کتاب غیرداستانی خارجی: قدرت بی قدردتان، نشر نو

پرمخاطب‌ترین کتاب غیرداستانی ایرانی: هل اول

پرمخاطب‌ترین کتاب داستانی خارجی: وقتی نیچه گریست

پرمخاطب‌ترین کتاب داستانی ایرانی: دایی جان ناپلئون

پرمخاطب ترین ناشر صوتی کتاب کودک: آی قصه

پرمخاطب‌ترین سریال صوتی کودک و نوجوان: شهر آی‌قصه

پرمخاطب‌ترین ناشر صوتی غیرداستانی: ماهآوا

محبوب‌ترین ناشر صوتی غیرداستانی: نوین‌کتاب

پرمخاطب‌ترین ناشر صوتی داستانی: آوانامه

محبوب‌ترین ناشر صوتی داستانی: رادیو گوشه

پر مخاطب‌ترین ناشر صوتی داستانی: رادیو گوشه

پرمخاطب‌ترین کتاب صوتی غیرداستانی خارجی: هنر شفاف اندیشیدن با صدای عادل فردوسی‌پور پرمخاطب‌ترین کتاب صوتی داستانی ایرانی: کلیدر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات