شناسه قبض چیست؟ آیا شناسه قبض ثابت است؟

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
مطالعه 5 دقیقه
شناسه قبض
در این مطلب همه‌ی نکاتی را که باید درباره شناسه قبض و روش دریافت شناسه انواع مختلف قبض‌ها بدانید، توضیح می‌دهیم.
تبلیغات

شناسه قبض یکی از اطلاعات مهم درج‌شده روی انواع قبوض است. فرقی ندارد قبض از نوع قبض آب و برق و گاز باشد یا قبض تلفن ثابت و سیار؛ همه قبض‌ها یک شناسه خاص دارند که در برخی موارد، مثل زمانی که می‌‌خواهید مبلغ قبض را پرداخت کنید، به آن نیاز دارید. بنابراین، باید آن را داشته باشید و اگر هم این شناسه را در اختیار ندارید باید آن را دریافت کنید. چگونه؟ زومیت در این مطلب به شما توضیح می‌دهد که چطور می‌توانید شناسه انواع قبض‌ها را پیدا کنید.

شناسه قبض چیست؟

شناسه قبض یک کد یکتا است که تعداد عدد و رقم‌های آن در قبض‌های مختلف، متفاوت است. شناسه قبض به‌عنوان یک کد یکتا اطلاعات مختلفی دارد. در شناسه قبض اطلاعاتی مثل نوع قبض، شماره اشتراک و کد شرکت درج شده است. چنانچه شما در یک محل ثابت زندگی یا کار کنید شناسه قبض مربوط به آن محل یکسان خواهد بود. گذشت زمان و تغییر در میزان مصرف هم شناسه قبض را تغییر نخواهد داد و این شناسه همواره یکسان باقی می‌ماند.

شناسه قبض چند رقمی است؟

شناسه قبض کدی است متشکل از عدد و رقم که در قبض‌های مختلف اعم از قبض آب، برق، گاز، تلفن ثابت، تلفن همراه و... تعداد رقم‌های آن در کمترین حالت ۶ رقم و در بیشترین حالت ۱۳ رقم است. این عددها معنای متفاوتی دارند و اطلاعات خاصی را درباره آن قبض به ما می‌دهند.

برای اینکه با اعداد ذکرشده در شناسه قبض آشنایی داشته باشید لازم است توضیح بدهیم که این شناسه از چه اعدادی با چه اطلاعاتی ساخته شده است:

  • کد پرونده: حداکثر ۸ رقم
  • کد شرکت تابعه: ۳ رقم
  • کد نوع خدمت: یک رقم
  • رقم کنترلی: یک رقم
آموزش دایورت تلفن ثابت روی موبایل
آموزش دایورت تلفن ثابت روی موبایل
مطالعه '4

کد نوع خدمت در شناسه قبض چیست؟

همان طور که می‌دانید قبض‌ها برای خدماتی مختلفی صادر می‌شوند و یکی از ارقام موجود در شناسه قبض به «نوع خدمت» مربوط می‌شود. خدمات مختلف از قبیل آب، برق، گاز و... کد تک‌رقمی خاص خود را دارند که در شناسه قبض درج می‌شود. در ادامه کد هر یک از خدمات را ذکر می‌کنیم:

  • کد شرکت آب: یک
  • کد شرکت برق: ۲
  • کد شرکت گاز: ۳
  • کد خدمات تلفن ثابت: ۴
  • کد خدمات تلفن همراه: ۵
  • کد عوارض شهرداری: ۶
  • کد سازمان مالیات: ۷
  • کد جرایم رانندگی: ۸

آیا شناسه قبض همیشه ثابت است؟

همان طور که پیش از این، در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، شناسه قبض مربوط به یک خدمت خاص همیشه ثابت است و بدون تغییر باقی می‌ماند. یعنی اگر برای مثال، نشانی منزل شما ثابت باشد برای آن محل همیشه یک شناسه قبض واحد در قبض گاز درج می‌شود. البته شناسه قبض گاز با شناسه قبض برق یا تلفن و... یکی نیست اما شناسه قبض هر یک از این خدمات برای نشانی مد نظر شما همیشه یکی است و تغییر نمی‌کند.

علاوه بر این، گذشت مدت زمان طولانی هم شناسه قبض را تغییر نخواهد داد؛ یعنی با گذر چندین سال هم شناسه قبض شما یکسان باقی می‌ماند. میزان مصرف هم تاثیری بر شناسه قبض نخواهد داشت و با هر میزانی از استفاده شناسه قبض ثابت و بدون تغییر خواهد ماند.

شناسه پرداخت چند رقمی است؟

در قبوض مربوط به خدمات مختلفی که پیش‌تر ذکر شد، علاوه بر شناسه قبض کد مهم دیگری هم وجود دارد به نام «شناسه پرداخت» که بسیاری از افراد ممکن است در تشخیص آن از شناسه قبض دچار مشکل شوند. اما این دو نوع شناسه از نظر اطلاعاتی که در آن‌ها وجود دارد، باهم تفاوت دارند.

مشاهده قبض تلفن ثابت با سریع‌ترین روش + پرداخت
مشاهده قبض تلفن ثابت با سریع‌ترین روش + پرداخت
مطالعه '6

البته تعداد اعداد و ارقام شناسه پرداخت هم مثل شناسه قبض است. یعنی شناسه پرداخت هم حداقل از ۶ رقم و حداکثر از ۱۳ رقم تشکیل می‌شوند. اما اطلاعات موجود در اعدادی که در این شناسه وجود دارد متفاوت با اعداد شناسه قبض است.

شناسه پرداخت از چه ارقامی تشکیل شده است؟

شناسه پرداخت اطلاعات مختلفی اعم از مبلغ قبض، دوره قبض، کد سال مربوط به قبض و... را شامل می‌شود که در ادامه آن‌‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • مبلغ: که حداکثر ۸ رقم از ارقام شناسه پرداخت را تشکیل می‌دهد
  • کد دوره: که ۲ رقم از مجموع ارقام شناسه پرداخت را تشکیل می‌دهد
  • کد سال: که یک رقم از ارقام موجود در شناسه پرداخت را تشکیل می‌دهد
  • رقم کنترلی اول: یک رقم از شناسه پرداخت را تشکیل می‌دهد
  • رقم کنترلی دوم: یک رقم از شناسه پرداخت را تشکیل می‌دهد

دریافت شناسه قبض برق

با توجه به اینکه این روزها مثل گذشته قبض‌‌های کاغذی به مشترکان تحویل داده نمی‌شود و معمولاً اطلاعات مربوط به قبض و میزان مصرف مشترکین از طریق پیامک به افراد اطلاع داده می‌شود، ممکن است بعضی از ما شناسه قبض خود را ندانیم و در مواقع خاصی که به آن نیاز داریم ندانیم که چطور می‌توانیم از آن مطلع شویم.

برای استعلام گرفتن و دریافت شناسه قبوض راه‌حل‌ سریع و آسانی وجود دارد که با استفاده از آن‌ می‌توانید به‌‌راحتی شناسه قبض مورد نظرتان را پیدا کنید.

استعلام قبض برق و روش پرداخت آن
استعلام قبض برق و روش پرداخت آن
مطالعه '6

شما با روش ساده ارسال پیامک می‌توانید به‌راحتی از شناسه قبض برق خود مطلع شوید. برای این کار کافی است در بخش نوشتن پیامک شماره بدنه کنتور برق خود (روی کنتور برق درج شده است) را به همراه 3* تایپ کنید و این پیام را به سرشماره 500040121 ارسال کنید. مثلاً پیام را به شکل 3*09047718 بنویسید و آن را به سرشماره مذکور ارسال کنید. در پاسخ به این پیام، پیامکی دریافت می‌کنید که شناسه قبض در آن ذکر شده است.

دریافت شناسه قبض تلفن ثابت

یک روش بسیار ساده و سریع برای پیدا کردن شناسه قبض تلفن ثابت این است که به اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های پرداخت قبض مراجعه کنید. در این پلتفرم‌ها کافی است کد شهر و شماره تلفن ثابتی که شناسه قبضش را می‌خواهید، وارد کنید. در ادامه، از بخش دانلود صورت‌حساب تلفن، استفاده کنید تا بتوانید قبض خود را با تمام اطلاعات و مشخصات از جمله شناسه قبض و شناسه پرداخت، مشاهده و دریافت کنید.

بعضی از پلتفرم‌هایی که سرویس پرداخت قبوض دارند، در ازای ارائه صورت‌حساب کامل تلفن شما، مبلغ کمی هم دریافت می‌کنند.

دریافت شناسه قبض ایرانسل

نه فقط شناسه قبض بلکه دریافت شناسه پرداخت ایرانسل بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. مشترکان اپراتور ایرانسل که سیم‌کارت دائمی دارند و بابت مصرف خود قبض دریافت می‌کنند، با ارسال پیامک می‌توانند از شناسه قبض و شناسه پرداخت خود مطلع شوند.

برای این کار کافی است شماره تلفن همراه ایرانسلی خود را به‌‌طور کامل در یک پیام بنویسید و آن را به سرشماره 2121 ارسال کنید. در پاسخ، یک پیامک دریافت می‌کنید که شناسه قبض و شناسه پرداخت در آن ذکر شده است.

پرداخت قبض ایرانسل؛ مشاهده قبض ایرانسل دائمی
پرداخت قبض ایرانسل؛ مشاهده قبض ایرانسل دائمی
مطالعه '5

سوالات متداول

  • شناسه قبض چند رقمی است؟

    شناسه قبض حداقل ۶ رقم و حداکثر ۱۳ رقم دارد و شامل اطلاعاتی مثل کد پرونده، کد نوع خدمت، کد شرکت تابعه و رقم کنترلی می‌شود.

  • شناسه قبض برق را چطور پیدا کنیم؟

    برای پیدا کردن شناسه قبض برق شماره بدنه کنتور برق (روی کنتور برق درج شده) را به همراه 3* به سرشماره 500040121 پیامک کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات