رئیس رگولاتوری: فیبرنوری پایه‌گذار زیرساخت پایدار برای پذیرش فناوری‌های نوظهور و آینده‌محور است

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
فتاحی توسعه‌ی فیبرنوری در سال‌های اخیر را از دستاوردهای کشور دانسته که به بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت و ایجاد زیرساخت فناوری‌های آینده کمک می‌کند.
تبلیغات

کارگاه «آخرین گرایش‌ها و فناوری‌های نوین» شورای رگولاتوری‌های جنوب آسیا (SATRC) به میزبانی ایران برگزار شد. رویدادی که نمایندگان کشورهای هند، مالدیو، نپال، پاکستان، بنگلادش، بوتان، سریلانکا و افغانستان در آن حضور داشتند.

حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخشی از این رویداد به جدیدترین فناوری‌های ارتباطی موجود در دنیا و ضرورت قانون‌گذاری و تعیین مقررات برای هریک از آن‌ها پرداخت. هوش مصنوعی، فیبرنوری و منظومه‌های ماهواره‌ای در زمره تکنولوژی‌های نوینی بودند که فتاحی در این رویداد به آن‌ها اشاره کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به فیبرنوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های روز دنیا به گسترش اینترنت پهن‌باند ثابت و سیار در نتیجه اجرا کردن پروژه فیبرنوری در کشور پرداخت و آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال‌های اخیر کشور دانست که همچنان هم در حال پیگیری و انجام است.

او در ادامه درباره مزایای استفاده از این تکنولوژی روز دنیا توضیح داد و گفت: «این فناوری نه‌تنها به بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت کمک می‌کند، بلکه پایه‌گذار زیرساختی پایدار برای پذیرش فناوری‌های نوظهور و آینده‌محور است. فیبرنوری با فراهم آوردن سرعت‌های گیگابایتی و افزایش اطمینان‌پذیری، راه را برای شهرهای هوشمند، بهداشت دیجیتال و آموزش از راه دور هموار می‌کند.»

به گفته فتاحی این پروژه در دولت چهاردهم هم پیگیری خواهد شد و سازمان تنظیم مقررات قصد دارد اقدامات در این حوزه را ادامه دهد. فتاحی گفت:

در نظر داریم از طریق سیاست‌های مناسب، سرمایه‌گذاری‌های پایدار در این بخش را تضمین و اطمینان حاصل کنیم که این خدمات به شکلی عادلانه در دسترس همگان قرار گیرد.
- حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

او در ادامه درباره فناوری 5G که به زعم او یکی از نقاط عطف تحول دیجیتال است نیز این طور توضیح داد: «توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تا کنون حدود دو هزار سایت راه‌اندازی شده است. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار 5G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (۶G) بسیار با اهمیت است.»

ایران در برنامه‌های راهبردی خود جایگاه ویژه‌ای برای حوزه هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده است

هوش مصنوعی محور دیگر سخنان قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد بود. فتاحی با تأکید بر اینکه توسعه سریع زیرساخت‌های ارتباطی و روندهای فناورانه، نقش مهمی در توانمندسازی جوامع و تسریع رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، گفت:

در دنیایی که روز به روز به دیجیتالی‌تر شدن نزدیک‌تر می‌شود، یافتن تعادلی میان سه عنصر امنیت‌ سایبری، حریم‌ خصوصی و نوآوری بسیار ضروری است. همچنین، با سرعت پیشرفت در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، نیاز به سیاست‌ها و مقرراتی مناسب برای استفاده از این فناوری‌ها به شیوه‌ای مسئولانه، بیش از پیش احساس می‌شود.
- حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

او در ادامه اضافه کرد که ایران با درک اهمیت حیاتی فناوری‌های نوین در توسعه ارتباطات پایدار، جایگاه ویژه‌ای را برای این حوزه در برنامه‌های راهبردی خود پیش‌بینی کرده است. رئیس رگولاتوری توضیح داد که هدف ایران از پیش‌بینی برنامه‌های راهبردی بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقای زندگی شهروندان، افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی و حرکت به سوی دولت هوشمند است.

رعایت حقوق سرزمینی کشورها و حریم خصوصی کاربران در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای ضروری است

سومین محور صحبت‌های معاون وزیر ارتباطات در این نشست ارتباطات ماهواره‌ای و منظومه‌های ماهواره‌ای بود که تکنولوژی نوظهور این روزها هستند. او توضیح داد که این فناوری نوین نقش حیاتی در دسترسی به ارتباطات جهانی و کاهش شکاف دیجیتال دارد و ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای و توسعه فناوری‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات پهن‌باند، منجر به آن می‌شود که در سال‌های آتی تغییرات عمده‌ای در نحوه اتصال جوامع به اینترنت را شاهد باشیم.

البته حمید فتاحی رعایت الزامات و مقررات قانونی کشورها را برای توسعه ارتباطات ماهواره‌ای در جهان ضروری می‌داند: «رفع چالش‌های مرتبط با این فناوری‌ها از جمله رعایت حقوق سرزمینی کشورها و حریم خصوصی استفاده‌کنندگان و الزام به رعایت مقررات بین‌المللی دارای اهمیت بسزایی است.»

رئیس رگولاتوری در پایان توضیح داد که ایران در حوزه فناوری‌های نوین در سطح داخلی با اقداماتی مانند سیاست‌گذاری و وضع قوانین و مقررات به قانونمندسازی این حوزه‌ها اقدام می‌‌کند. به گفته او، ایران «در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با حضور فعال و مداوم در مجامع تخصصی بین‌المللی همواره تلاش کرده با توجه به اهداف آن‌ها، برنامه‌های توسعه خود را با جدیت دنبال کند و در برنامه‌های بین‌المللی مرتبط، مشارکت حداکثری داشته باشد.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات