راهنمای کامل نحوه استعلام و پرداخت قبض گاز

یک‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
مطالعه 8 دقیقه
استعلام و پرداخت آنلاین قبض گاز
در این مطلب به شما می‌گوییم که چطور قبض گاز خود را به‌صورت آنلاین مشاهده و از طریق شماره کنتور، پیامک و تلفن پرداخت کنید.
تبلیغات

پرداخت قبوض شهری با راهکارهای آنلاین و غیرحضوری آسان‌تر از همیشه شده است. قبض کاغذی چند سالی است که برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ حذف شده و قبض‌های الکترونیکی جای آن‌ها را گرفته است. این تحول، به مشترکان قبض‌های کاغذی آب، گاز، برق و تلفن ثابت کمک می‌کند که در هر نقطه‌ای به قبض‌های خود دسترسی داشته باشند و به‌صورت آفلاین و آنلاین هزینه‌های خانه‌ی خود را بپردازند. برای مشاهده‌ی قبض گاز و پرداخت گازبها راهکارهای مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید بدون رفتن به بانک و با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت و... هزینه‌ی گاز را بپردازید.

مشاهده صورتحساب گاز و پرداخت به‌موقع آن از آنجا اهمیت دارد که بی‌توجهی به این موضوع -به‌ویژه اگر جزو مشترکان پرمصرف باشید- باعث قطع گاز خانه‌ی شما می‌شود.

استعلام و پرداخت گازبها از روش‌های متنوع انجام می‌شود: پیامک، تلفن ثابت، درگاه‌های بانکی، دستگاه‌های POS یا کارتخوان‌های فروشگاهی، دستگاه‌های خودپرداز ATM و اپلیکیشن‌های مختلف.

کپی لینک

شناسه‌ قبض گاز چندرقمی است؟

برای استعلام قبض گاز دو رقم مهم است: شناسه‌ی قبض و شماره‌ اشتراک. اما در روند پرداخت گاز شماره کنتور هم اهمیت دارد. بیایید با این شماره‌ها و ارقام آشنا شویم:

شناسه‌ قبض: عددی ۶ تا ۱۳ رقمی است که روی قبض گاز شما همیشه ثابت است. با استفاده از شناسه‌ی قبض می‌توانید گازبهای خود را بپردازید.

شماره‌ اشتراک: مثل شناسه‌ی قبض، شماره‌ی اشتراک هم عددی ۶ تا ۱۳ رقمی روی قبض گاز شماست که همیشه ثابت است و با استفاده از آن می‌توانید قبض گاز خود را بپردازید.

شماره کنتور: شماره سریال کنتور، عددی ۸ رقمی محسوب می‌شود که در قسمت بالا یا پایین بدنه کنتور گاز شما هک شده است. این شماره برای دریافت شناسه قبض گاز و شماره اشتراک و همین‌طور برای فعال‌سازی قبض پیامکی به کار می‌رود.

برای به‌دست آوردن شماره اشتراک گاز از طریق شماره کنتور، نیاز است که به یکی از شعبه‌های اداره گاز مراجعه کنید و با ارائه کد ملی، سند مالکیت یا اجاره‌نامه و... مالکیت مقطعی یا دائمی خود بر خط گاز را ثابت کنید تا بتوانید شماره اشتراک قبض گاز را دریافت کنید.

کپی لینک

دریافت قبض گاز از طریق پیامک

یکی از راه‌های مشاهده قبض گاز به‌صورت آفلاین، قبض پیامکی است. این امکان به شما کمک می‌کند پیش از پایان مهلت پرداخت و اعمال جریمه یا قطع گاز، نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید. برای فعال کردن این خدمات و صدور پیامک قبض گاز، چند راه وجود دارد:

  • شماره اشتراک گاز را در یک پیامک به سرشماره‌ی ۲۰۰۰۱۷۰۴ بفرستید. با انجام این کار یک پیامک تأیید برای شما می‌آید و امکان ارسال قبض ماهیانه گاز به‌صورت پیامکی برای شما فعال می‌شود.
  • شماره اشتراک گاز خود را به همراه 1 (به‌این‌صورت: 1*3895064) به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۹۴ شرکت گاز ارسال کنید. با این کار بدون هیچ هزینه‌ای برای فعال‌سازی، پیامک قبض شما فعال می‌شود. این سامانه مربوط به تمامی مشترکان شرکت ملی گاز ایران در تمام نقاط کشور است.
  • به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک بروید و با ارائه شماره سریال کنتور گاز خود پیامک قبض دوره‌ای را فعال کنید.

- اگر مستأجر شماره تلفن همراه خود را از طریق یکی از درگاه‌ها ثبت کرده باشد، پیامک قبض برای او ارسال می‌شود، در غیر این صورت قبض به شماره‌ای می‌رسد که در هنگام اشتراک‌پذیری ثبت شده باشد.

- اگر چند اشتراک گاز دارید، امکان ثبت تلفن همراه شما برای همه‌ی شماره اشتراک‌ها وجود دارد. از طرف دیگر می‌توان از طریق گزینه‌ی چند تلفن همراه برای یک اشتراک، در هر مرحله پنج شماره تلفن همراه را برای یک اشتراک ثبت کرد.

کپی لینک

پرداخت قبض گاز با تلفن ثابت

شما می‌توانید با تماس با شماره ۲۰۰۰ و وارد کردن شماره اشتراک و شناسه قبض، بدهی خود را استعلام بگیرید و با استفاده از رمز دوم بپردازید.

همچنین مشترکان گاز استان تهران می‌توانند از طریق سامانه پاسخگویی و ارتباط مردمی شرکت گاز این استان با شماره ۱۵۹۴ و داخلی یک، برای اطلاع‌ از صورت‌حساب گاز و پرداخت گازبهای خود اقدام کنند.

شما می‌توانید از طریق تماس با سامانه پرداخت تلفنی ۱۵۹۴ (داخلی یک) با تلفن ثابت و همینطور تلفن همراه از مبلغ بدهی بهای گاز آگاه شوید و با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شتاب آن را بپردازید. برای انجام این کار کافی است شماره اشتراک یا شناسه قبض گاز را ثبت کنید و پس از اعلام میزان بدهی، با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم، بدهی خود را بپردازید. پرداخت موفق از این طریق با پیامک تأییدیه به شما اعلام می‌شود.

مشترکان علاوه بر این می‌توانند از طریق تماس با تلفن‌بانک ۲۰۰۰ قبض خود را پرداخت کنند.

کپی لینک

پرداخت قبض گاز با ATM

برای استعلام و پرداخت قبض گاز از طریق دستگاه‌های خودپرداز، نیازی به رمز دوم ندارید. پس از قراردادن کارت در دستگاه ATM و اضافه کردن رمز اول، گزینه‌ی «پرداخت قبوض» را انتخاب کنید. در ادامه شناسه قبض و شناسه پرداخت موردنظر را وارد کرده و دکمه تأیید را بزنید تا قبض شما پرداخت شود. در آخر می‌توانید رسید کاغذی هم دریافت کنید.

کپی لینک

رؤیت قبض گاز با کارتخوان فروشگاهی

پس از کشیدن کارت در دستگاه‌های POS یا کارتخوان‌های فروشگاهی، گزینه‌ی «پرداخت قبوض» را روی دستگاه انتخاب کنید و سپس نوع قبض را مشخص کنید. پس از وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت و تأیید آن، مبلغ قابل پرداخت به شما نمایش داده می‌شود. با فشردن گزینه‌ی تأیید مشتری و زدن رمز کارت، پرداخت را تأیید کنید و در نهایت فیش خود را چاپ کنید.

کپی لینک

استعلام و پرداخت قبض از طریق سامانه شرکت گاز

پورتال شرکت ملی گاز ایران هم راه آنلاین دیگری برای پرداخت گازبها است. شما در این سایت هم می‌توانید با تعرفه‌های جدید گاز آشنا شوید و هم صورت‌حساب گاز خود را دریافت کنید.

سامانه‌های شرکت گاز در استان‌های مختلف آدرس متفاوتی دارند. برای دسترسی به پورتال اداره گاز شهر خود باید از طریق این نقشه، روی استان مورد نظر کلیک کنید تا آدرس سایت و شماره تلفن شرکت گاز را به دست آورید.

در بخش صورتحساب گاز در سایت شرکت ملی گاز می‌توانید به قبوض خود دسترسی پیدا کنید و علاوه بر استعلام بدهی و تصویه حساب، رقم کنتور گاز خود را ثبت کنید. این سایت امکان مشاهده سوابق قبلی پرداختی را هم مهیا کرده است. این امکان البته در سایت‌های استانی هم در دسترس است.

برای مثال در سامانه جامع پرداخت قبوض شرکت گاز استان تهران با استفاده از کد اشتراک یا شناسه‌ی قبض و وارد کردن کد امنیتی می‌توانید آخرین قبض خود را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی نیز با راه‌اندازی یک سامانه خدمات الکترونیک با استفاده از شماره اشتراک، پرداخت سریع قبض گاز را آسان‌تر کرده است. شرکت گاز استان مازندران، خراسان جنوبی، کرمان و استان‌های دیگر، هر کدام سامانه‌ی پرداختی مخصوص به خود را دارند.

شما همچنین می‌توانید برای استعلام قبض برق به مطالب قبلی زومیت سر بزنید.

کپی لینک

پرداخت صورتحساب گاز با درگاه‌های بانکی

درگاه‌های بانکی یکی دیگر از راه‌های مستقیم و آسان پرداخت قبوض است. درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک‌های مختلف از جمله بانک آینده، ملت، صادرات، بانک شهر و غیره با قبول انواع کارت‌های متصل به شبکه شتاب، خدمات پرداخت قبوض را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در زیر چند نمونه از این بانک‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • بانک ملت با فعال کردن سرویس پرداخت غیرحضوری قبوض در شعبه افتتاح‌کننده حساب، پرداخت قبض در تمام محیط‌های مجازی از جمله همراه‌بانک، تلفن‌بانک، دستگاه کارتخوان و... را فراهم کرده است. کد بانک ملت برای پرداخت آفلاین قبض از طریق این بانک #712* است.
  • بانک صادرات شماره‌ی ۰۹۶۰۲ را برای پرداخت قبوض در نظر گرفته است. کافی است پس از شماره‌گیری، شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض را پرداخت کنید.
  • بانک سامان استعلام و پرداخت سریع قبض گاز را یکی از امکانات خود معرفی می‌کند و مشترکان با استفاده از شماره اشتراک، می‌توانند قبض گاز را پرداخت کنند و به جزئیات قبض خود دسترسی داشته باشند.
  • بانک پارسیان در خدمات بانکداری الکترونیک خود پرداخت قبض را در «سامانه خدمات ویژه» خود قرار داده است.
کپی لینک

بهترین اپلیکیشن پرداخت قبض گاز

اپلیکیشن‌های پرداخت قبض استعلام قبوض را آسان‌تر کرده‌اند. در ادامه چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

کپی لینک

قبضینو

شما با استفاده از قبضینو می‌توانید هم قبض گاز خود را مشاهده کنید و هم بدهی خود را بپردازید. پس از نصب اپلیکیشن قبضینو و ثبت نام در آن یا ثبت نام در سایت، کافی است شناسه قبض یا شماره اشتراک گاز خود را در قبضینو ثبت کنید تا استعلام و پرداخت قبض گاز را از این طریق انجام دهید. ذخیره‌سازی و نام‌گذاری اطلاعات از جمله امکاناتی است که باعث می‌شود نیازی به ثبت دوباره‌ی اطلاعات نباشد. قبضینو علاوه بر اپلیکیشن در سایت هم این امکان را فراهم کرده است.

کپی لینک

آپ

با سرویس پرداخت قبوض آپ این امکان وجود دارد که بدون رفتن به بانک یا دستگاه‌های خودپرداز، قبض گاز را با موبایل استعلام و پرداخت کنید. اسکن بارکد قبض و همینطور وارد کردن دستی اطلاعات قبض دو روش پرداخت قبض گاز با آسان‌پرداخت است. در روش دستی در اپلیکیشن آپ، با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت می‌توانید گازبها را بپردازید. همچنین اگر قبض گاز را در اختیار دارید می‌توانید با استفاده از قیسمت بارکدخوان اطلاعات قبضتان را مشاهده و برای پرداخت اقدام کنید. در آپ امکان پرداخت همه قبض‌ها با تمامی کارت‌های عضو شتاب فراهم است. برای پرداخت اینترنتی قبض گاز از این طریق به شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و CVV2 نیاز دارید.

کپی لینک

شاپرک

شما باید ابتدا شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را در شاپرک به دقت ثبت کنید. با ثبت قبض گاز در سامانه شاپرک استعلامات لازم انجام می‌شود و قبض‌های آماده پرداخت در بخش وضعیت نمایش داده خواهد شد.

کپی لینک

دیجی‌پی

اپلیکیشن دیجی‌پی پرداخت قبض گاز و انواع قبض‌های شهری و خدماتی را در امکانات خود قرار داده است. برای پرداخت از این طریق ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در دیجی‌پی شوید. با این کیف پول می‌توانید با استفاده از شماره کارت و رمز دوم قبض خود را بپردازید و از گازبهای خود استعلام بگیرید.

کپی لینک

بامن ۲۴

پرداخت قبض گاز یکی از خدمات سامانه بامن۲۴ است. البته برای پرداخت از این طریق به شناسه قبض و شناسه پرداخت نیاز دارید. از طریق اپلیکیشن بامن۲۴ می‌توانید قبض الکترونیکی گاز را دریافت کنید. در این قبض جزئیات مختلفی شامل بهای مصرفی گاز، تاریخ قرائت، شماره کنتور و غیره قابل مشاهده است. همچنین سوابق پرداخت شما در این اپلیکیشن ثبت می‌شود.

کپی لینک

همراه تاپ

سامانه همراه تاپ هم امکان پرداخت قبض گاز و دیگر قبوض شهری را فراهم کرده است. همراه تاپ خدماتی چون استعلام آخرین قبض گاز، نمایش جزئیات قبض، ثبت سوابق پرداخت و امکان‌ نامگذاری قبوض را برای در اختیار شما می‌گذارد.

کپی لینک

دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور

اگر برای مشاهده قبض گازتان به شماره قبض یا اشتراک دسترسی ندارید، برای پیدا کردن شناسه قبض یا شماره اشتراک قبض گاز، یکی از این راه‌ها پیش روی شما است:

  • یکی از قبض‌های کاغذی قدیمی گاز خانه خود را پیدا کنید و شماره اشتراک و شناسه قبض را از آن بردارید.
  • دریافت قبض پیامکی را روی شماره‌ها همراهتان فعال کنید تا این شناسه‌ها برایتان پیامک شود. برای این کار به‌صورت حضوری به یکی از شعبه‌های اداره گاز بروید و با ارائه شماره سریال کنتور گاز، شماره اشتراک و شناسه قبض خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان با شماره کنتور، قبض گاز را پرداخت؟

    خیر، شماره‌ی کنتور به‌صورت مستقیم برای پرداخت قبض گاز به کار نمی‌آید. شما می‌توانید با استفاده از این شماره، به‌صورت حضوری به یکی از شعب شرکت گاز بروید و شماره قبض و شماره اشتراک گاز خود را فعال کنید. درنهایت با شماره قبض یا اشتراک از یکی از روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، گازبهای خود را بپردازید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات