وعده‌ی اجرای آزمایشی توزیع اینترنتی دارو پس از ۶ ماه تأخیر

یک‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
چک کردن آنلاین دارو
طرح حمل و توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی قرار است در استان‌های قم، قزوین، زنجان و مازندران اجرا شود.
تبلیغات

۶ ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه‌ی حمل و توزیع اینترنتی دارو از سوی پلتفرم‌ها و بلاتکلیفی اجرای آزمایشی این آیین‌نامه، سازمان غذا و دارو بار دیگر اجرای پایلوت این طرح را در چهار استان وعده داده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، ضوابط فنی حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی، به منظور تنظیم و نظارت بر فرآیندهای حمل و توزیع دارو، به تصویب ریاست این سازمان رسیده و ابلاغ شد. بنابراین قرار است که دستورالعمل به‌صورت پایلوت در استان‌های قم، قزوین، زنجان و مازندران اجرایی شود.

این ضوابط در اجرای تبصره ۱ ماده ۲ دستورالعمل حمل و عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها به شماره ۱۷۱/۱۰۱ و تاریخ ۸ اردیبهشت سال جاری تنظیم شده است. در آن زمان رئیس وقت مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرده بود که «توزیع دارو بر بستر اینترنت به‌زودی به‌صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت آغاز می‌شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می‌شود».

طبق دستورالعمل نهایی، پلتفرم‌ها صرفاً حمل‌ونقل دارو را به‌عهده خواهند گرفت. بر اساس این ابلاغیه مجوز فعالیت سکوها را کارگروه مشترک مربوطه و مجوز فعالیت داروخانه‌ها برای خدمات غیرحضوری را کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌های مربوطه صادر می‌کند.

پیش از این در خردادماه امسال با ادامه خلف وعده در اجرای آزمایشی توزیع اینترنتی دارو، كسب‌وكارهای اینترنتی در اظهارنامه‌ای به وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت به عمومی‌نشدن آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو و بلاتکلیفی اجرای آزمایشی این آیین‌نامه اعتراض کردند. در آن زمان معاون حقوقی رئیس‌جمهور وقت هم خواستار انتشار عمومی دستورالعمل فعالیت پلتفرم‌ها در این حوزه شده بود.

در واقع اتفاق جدید درباره‌ی این آیین‌نامه، ابلاغ ضوابط فنی حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای اجرای پایلوت در چهار استان است، هنوز از جزئیات اجرای آزمایشی این طرح اطلاعاتی در مناطق اعلام‌شده در دسترس نیست و حتی زمان اجرای دقیق با وجود وعده‌ی دوباره نامعلوم است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات