وزیر ارتباطات: نیازمند مدیریت قانونمند فضای مجازی هستیم؛ مردم باید «مدیریت هوشمند» اینترنت را مطالبه کنند

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات
هاشمی علت کندی سرعت اینترنت در روزهای اخیر را حجم بالای محتوای تولیدشده در اینترنت دانست که به بروز اختلالات شبکه در سراسر دنیا منجر شده است.
تبلیغات

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز، دوشنبه ۱۶ مهر، در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس حاضر شد و در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره مسئله مهم این روزها، یعنی فیلترینگ پلتفرم‌ها و همچنین دغدغه مقابله با فیلترشکن‌ها که پزشکیان اخیراً به آن اشاره کرده بود، توضیحاتی را ارائه کرد.

هاشمی همان‌طور که پیش از این هم از تدوین گزارش‌هایی مربوط به مدیریت فضای مجازی برای مرکز ملی فضای مجازی خبر داده بود، در صحبت‌های امروز هم به این موضوع اشاره کرد و گفت:

گزارش‌هایی در حوزه‌های مختلف متناسب با شرایطی که وجود دارد و کیفیت ارتباطات آماده کرده‌ایم و دستگاه‌های ذی‌مدخل هم در این خصوص مأموریت‌هایی را از سمت مرکز ملی فضای مجازی دارند. در واقع، طراحی‌ها از سمت حوزه‌های مختلف انجام بشود و در اختیار به مرکز ملی قرار بگیرد. مرکز ملی هم جمع‌بندی نهایی را انجام می‌دهد و در شورای عالی فضای مجازی طرح موضوع می‌کند.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که «آیا فیلترینگ برداشته می‌شود؟» ابتدا گفت که «به این سوال نمی‌توان به‌صورت بله یا خیر جواب داد» و در ادامه از «مدیریت قانومند» و «مدیریت هوشمند» گفت. البته در این پاسخ، هاشمی به «محتوای مورد نیاز فضای دانشگاهی» اشاره کرد که باید به‌صورت هوشمند مدیریت شود. این اشاره خاص به نیاز یک قشر خاص به محتوای مورد نظرشان که نیازمند هوشمند مدیریت شدن است، بی‌شباهت به مفهوم اینترنت طبقاتی نیست که پیش از این هم بارها توسط مسئولان مختلف به آن اشاره شده است. هاشمی در این خصوص این‌طور توضیح داده است:

باید یک مدیریت قانومند در این فضا اتفاق بیفتد؛ اما مردم هم طبیعتاً نیازهایی در این فضا دارند، مثلاً فضای دانشگاهی به یک سری محتوای آموزشی نیاز دارد، که باید مدیریت هوشمند اتفاق بیفتد. این چیزی است که همه مردم باید مطالبه کنند.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

 حجم بالای محتواهای تولیدشده در روزهای اخیر باعث کندی سرعت اینترنت شده است

هاشمی در توضیح علت کندی اینترنت در روزهای اخیر نیز اعلام کرد: «شرایط موجود این روزها باعث افزایش حجم محتواهای تولیدی شده که به بروز اختلالات شبکه اینترنت در سراسر دنیا منجر شده است.»

به گفته او، وزارت ارتباطات با تشکیل کارگروه بررسی و پایش کیفیت شبکه در تلاش است تا نقاط گلوگاهی زیرساخت‌های شبکه را شناسایی کند. هاشمی همچنین گفته است که «تا کنون دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که به‌زودی گزارش آن را به مردم ارائه می‌کنیم.»

در روزهای اخیر اظهارات مسعود پزشکیان در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی که در آن حضور داشت، به‌شدت خبرساز شده است. وزیر ارتباطات درباره دغدغه رئیس‌جمهور در خصوص برخورد با فیلترشکن‌ها، که مهم‌ترین اظهار نظر او در این جلسه بوده است، این طور گفت:

«فیلترشکن‌های غیرمجاز که از مجاری غیررسمی در شبکه ارتباطات کشور فعالیت می‌کنند باعث ایجاد آلودگی در زیرساخت‌های شبکه شده‌اند. طبیعتاً این یک دغدغه جدی است و بخشی از مشکلات موجود در کیفیت شبکه به‌واسطه استفاده از همین فیلترشکن‌ها است. بنابراین، دغدغه آقای رئیس‌جمهور دغدغه درستی است که ما بتوانیم این آلودگی‌های موجود در شبکه را به حداقل برسانیم.»

به گفته وزیر ارتباطات بخش قابل توجهی از حملات سایبری و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در فضای مجازی و شبکه اینترنت کشور شاهد بوده‌ایم نیز به دلیل استفاده از همین فیلترشکن‌های غیرمجاز به وجود آمده‌اند و چالش‌هایی را پیش آورده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات