هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن: مشاغل حوزه تکنولوژی فرصت‌های شغلی بیشتر و میزان افزایش حقوق بالاتری دارند

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
مطالعه 4 دقیقه
نشست خبری جاب‌ویژن
ولایی می‌گوید تعداد کارجویان جاب‌ویژن از ۳میلیون و ۵۰۰هزار نفر عبور کرده و در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار استخدام موفق از طریق جاب‌ویژن انجام شده است.
تبلیغات

نشست خبری انتشار گزارش جاب‌ویژن از وضعیت بازار کار در فصل تابستان امروز، ۱۷ مهر ماه، برگزار شد. در این نشست مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن، اعلام کرد که جاب‌ویژن در پنج سال اخیر سهم بازارش را به بالای ۵۷ درصد رسانده و در میان پلتفرم‌های کاریابی ایران بازیگر شماره یک شده است. هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن هم‌چنین گفت:

تقریبا ۱۰۰ هزار سازمان از جاب‌ویژن برای کارجویی استفاده کردند. تعداد کارجویان ما از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عبور کرده و مجموعا ۴۰ میلیون رزومه از طریق پلتفرم جاب‌ویژن ارسال شده است.
- مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن

در یک سال بیشتر از ۱۵۰ هزار استخدام موفق از طریق جاب‌ویژن انجام شده است

به گفته ولایی، در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار استخدام موفق از طریق جاب‌ویژن انجام شده و این تعداد از کارجویان به شغل مدنظرشان رسیده‌اند. او در ادامه اضافه کرد: «در حال حاضر هم ۴۴‌ هزار و ۷۸۸ موقعیت شغلی از ۴۸۸ شهر کشور فعال است. از کارگر ساده تا مدیر ارشد مالی موقعیت‌های شغلی در همه این سطوح در جاب‌ویژن فعال است.»

به گفته هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن، این پلتفرم در مدت فعالیتش سعی داشته ویژگی‌های خاص و متمایزی داشته باشد و سرویس‌هایی را ارائه دهد که در پلتفرم‌های دیگر عرضه نمی‌شود. ولایی می‌گوید:

جاب‌ویژن اولین پلتفرمی بود که زمینه استخدام معلولین را فراهم کرد و تنها پلتفرم کاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی است. جاب‌ويژن هم‌چنین تنها پلتفرمی است که داده‌های بازار کار را با هدف شفاف‌سازی وضعیت بازار کار کشور به‌صورت فصلی گزارش می‌کند.
- مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن

 طبق گزارش جاب‌ویژن از وضعیت اشتغال در کشور، دو دسته از مسائل در بازار کار وجود دارد که مانع از رسیدن افراد به شغل مورد نظرشان می‌شود. ولایی این دو دسته را این‌طور توضیح داد: «یک دسته مسائل عمومی مثل عدم شفافیت داده‌های بازار کار، حقوق‌های غیرمنصفانه، کمبود مهارت نیروی کار، تحصیلات غیرکاربردی است. دسته دیگر مسائل مربوط به برخی گروه‌های خاص مثل زنان، کودکان کار و افراد ناتوان و کم‌توان است.»

جاب‌ویژن در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی را منتشر کرده که نتایج و یافته‌هایش می‌تواند وضعیت حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور را شفاف کند. یکی از این گزارش‌ها گزارش مهاجرت بود که در سال ۱۴۰‍۱ با همکاری رصدخانه مهاجرت انجام شد. هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن در پاسخ به سوال زومیت درباره این که با توجه به اهمیت موضوع مهاجرت در کشور آیا نسخه جدیدی از این گزارش هم منتشر خواهد شد، گفت:

ما دوست داریم که گزارش مهاجرت را حتما با همکاری دوستان در رصدخانه مهاجرت انجام بدهیم. با این دوستان در ارتباط هستیم و برای این که این گزارش جامع باشد لازمه‌اش این است که با رصدخانه همکاری کنیم. با رصدخانه مهاجرت در ارتباط هستیم اما هنوز انتشار گزارش دوم مهاجرت قطعی نیست.
- مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن

ولایی درباره گزارش «وضعیت اشتغال زنان در کشور» که جاب‌ویژن قصد منتشر کردن آن را دارد نیز توضیح داد که بخش عمده‌ای از این گزارش آماده شده و گزارش نهایی آن تا پایان سال ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد.

کپی لینک

کاهش ۱۱ درصدی فرصت‌های شغلی در تابستان ۱۴۰۳

جاب‌ویژن در گزارش فصلی بازار کار مربوط به تابستان ۱۴۰۳، سه شاخص «فرصت‌های شغلی»، «حقوق» و «شدت رقابت» را بررسی کرده است. هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن درباره بخشی از یافته‌های این گزارش می‌گوید:

فرصت‌های شغلی تابستان نسبت به بهار امسال ۱۱ درصد و نسبت به تابستان ۱۴۰۲، ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. از نظر حقوق ۶ درصد رشد نسبت به بهار امسال، ۳۳ درصد رشد نسبت به تابستان سال گذشته که با توجه به تورم ۳۴ درصدی مرکز آمار، میزان رشد حقوق از تورم اعلام‌شده یک درصد عقب‌تر است و منجر به نارضایتی کارمندان خواهد شد.
- مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن

از نظر شدت رقابت بین کارجویان برای تصاحب مشاغل میزان رقابت در فصل تابستان نسبت به بهار امسال یک درصد رشد کرده و نسبت به تابستان سال قبل هم ۳۸ درصد بیشتر شده است.

وضعیت نابه‌سامان واحدهای صنعتی-تولیدی فرصت‌های شغلی استان البرز را کاهش داد

نکته قابل تأمل در این گزارش رشد فرصت‌های شغلی در گروه‌های شغلی حوزه تکنولوژی و علوم داده است. بر اساس داده‌های جاب‌ویژن هرچند در گروه شغلی مذکور فرصت‌های شغلی بیشتر شده است اما در گروه‌های شغلی تولیدی با کاهش میزان فرصت‌های شغلی مواجه بوده‌ایم. در گروه‌های شغلی مربوط به تکنولوژی میزان افزایش حقوق و دستمزد نیز بیشتر از سایر گروه‌ها شغلی بوده است.

مقداد ولایی درباره میزان فرصت‌های شغلی موجود در تابستان ۱۴۰۳ در استان‌های مختلف کشور نیز با بیان اینکه «بیشترین رشد سالانه فرصت‌های شغلی در قم با ۷ درصد رخ داده است» به کاهش قابل توجه فرصت‌های شغلی در استان البرز اشاره کرد:

در تابستان امسال استان البرز کاهش ۲۷ درصدی فرصت‌های شغلی را تجربه کرده است. با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌های صنعتی و تولیدی کشور در این استان مستقر هستند این کاهش فرصت‌های شغلی حائز اهمیت است.
- مقداد ولایی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل جاب‌ویژن

هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن در تشریح دلایل کاهش فرصت‌های شغلی در استان البرز به دو علت اشاره کرد: «از یک سو وضعیت رو به افول شرکت‌های صنعتی-تولیدی در تابستان ۱۴۰۳ را شاهد بودیم و از سوی دیگر، قطعی‌های گسترده برق و مشکلاتی که برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی ایجاد می‌کند، می‌تواند دو عامل تأثیرگذار بر این موضوع باشد.»

شاخص دیگری که در گزارش فصلی جاب‌ویژن به آن پرداخته شده حقوق و دستمزد بوده که داده‌های این پلتفرم کاریابی نشان می‌دهد بیشترین میزان رشد حقوق در تابستان امسال در استان تهران اتفاق افتاده و کمترین میزان رشد حقوق هم در استان قم رخ داده است. در شاخص شدت رقابت بین کارجویان در بازار کار هم بیشترین رشد در استان فارس اتفاق افتاده و این شاخص ۸۳ درصد رشد کرده است. کمترین میزان رشد در شاخص شدت رقابت هم در استان البرز دیده شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات