تعیین ضرب‌الاجل سه هفته‌ای معاون اول رئیس جمهور برای تدوین اساسنامه ستاد امنیت سایبری

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
معاون اول پزشکیان
محمدرضا عارف با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت سایبری دستور داد تا سه هفته آینده، ساختار و سازوکار ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری تدوین و نهایی شود.
تبلیغات

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، امروز (۱۷ مهر ماه) در جلسه‌ای درخصوص تشکیل ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت فضای سایبری برای تدوین سازوکار پیش‌نویس و اساسنامه ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری ضرب‌الاجل سه‌ هفته‌ای تعیین کرد.

در این جلسه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط حضور داشتند، با اشاره به دستاوردهای بی‌نظیر کشور در حوزه نانوفناوری و فناوری اطلاعات و  همچنین تجربه موفق تدوین سند راهبردی «افتا» در اوایل دهه ۸۰ تصریح کرد:

موفقیت‌های به‌دست‌آمده در سال‌های گذشته در این حوزه به دلیل تشکیل یک دبیرخانه قوی و بهره‌گیری از جوانان تحصیل‌کرده بود که باید این تجربه با تشکیل ستاد هماهنگی امنیت و پیشرفت فضای مجازی تکرار شود. امروز امنیت فضای سایبری یک ضرورت اساسی کشور در کنار  تقویت شبکه ملی اطلاعات است و دستگاه‌های مختلف باید امنیت فضای سایبری را در رأس و اولویت اقدامات خود قرار دهند.
- محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور

تشکیل این ستاد با هدف هماهنگی و تقسیم کار ملی در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری خواهد بود و طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور، این ستاد قرار است زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت کند و تدوین اساسنامه آن با همکاری وزارتخانه‌ها، انجمن‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی، حاکمیتی و امنیتی و دفاعی انجام می‌شود.

عارف همچنین اعلام کرده است که پس از تدوین اساسنامه و سازوکارهای این ستاد از انجمن‌ها و شخصیت‌های علمی و به‌ویژه فعالان بخش خصوصی در حوزه امنیت سایبری برای ارائه راهکارها و پیشنهادها دعوت خواهد شد.

عارف در این جلسه تاکید کرده است که فضای سایبری نه یک تهدید بلکه فرصتی برای توسعه همه‌جانبه کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال است و بنابراین، تامین امنیت فضای سایبری یک ضرورت اساسی برای کشور به حساب می‌آید.

با در نظر داشتن این موارد معاون اول رئیس‌جمهور بر تشکیل یک ستاد منسجم و با ضمانت اجرایی بالا جهت پیاده‌سازی سیاست‌ها و دستورات در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری دستور داده است.

معاون اول رئیس جمهور وجود نهادهای قانونی و سیاستگذاری و تشکل های مختلف در حوزه فضای سایبری در بدنه دولت و دستگاه های حاکمیتی را یک فرصت و زیرساخت خوب و مناسب برای توجه بیش از پیش به اهمیت مباحث امنیتی در فضای مجازی دانست

به گفته عارف، با ایجاد این ستاد همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه امنیت سایبری، توانمندی‌هایشان را به شکل یکپارچه به کار خواهند گرفت و از هر گونه موازی‌کاری و اصطکاک در این زمینه جلوگیری خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات