گزارش جاب‌ویژن از بازار کار در تابستان ۱۴۰۳: میزان افزایش حقوق از میزان تورم جا ماند

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
گزارش بازار کار جاب‌ویژن
این پلتفرم آنلاین کاریابی در گزارش خود از کاهش ۱۱ درصدی فرصت‌های شغلی در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به بهار امسال خبر داده است.
تبلیغات

جاب‌ویژن، مرجع کاریابی و استخدام آنلاین، بازار کار ایران در تابستان ۱۴۰۳ را از طریق بررسی ۵ میلیون آگهی شغلی، ۵۰ میلیون درخواست شغلی و ۲ هزار مصاحبه تلفنی با کارجویان بررسی کرده و در نتایج آن از رکود قابل توجه در میزان فرصت‌های شغلی در این فصل خبر داده است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد تعداد فرصت‌های شغلی در این فصل نسبت به تابستان سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است. مقایسه آمار فرصت‌های شغلی در تابستان با بهار ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که تعداد این فرصت‌ها در فصلی که گذشت ۱۱ درصد کمتر از بهار امسال بوده است.

این پلتفرم کاریابی پیش از این، در بهار امسال از رشد یک درصدی در تعداد فرصت‌های شغلی گزارش داده بود اما گزارش مربوط به تابستان ۱۴۰۳ نشان می‌دهد با آغاز این فصل، روند نزولی در این حوزه آغاز شده است.

تغییر تعداد آگهی‌های شغلی
جاب‌ویژن

در این گزارش هرچند اعلام شده که میانگین حقوق در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است، اما با توجه به نرخ تورم ۳۴ درصدی که در پایان شهریور ۱۴۰۳ به‌صورت رسمی اعلام شد، این افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده که جاماندگی میزان افزایش حقوق از میزان تورم را نشان می‌دهد و می‌تواند عاملی برای نارضایتی کارکنان از شرایط کاری فعلی باشد.

تغییر در حقوق آگهی‌های شغلی
جاب‌ویژن

نکته دیگر در این گزارش، افزایش ۳۸ درصدی رقابت بین کارجویان برای تصاحبه موقعیت‌های شغلی است؛ به طوری که تعداد کارجویانی که برای هر فرصت شغلی درخواست داده‌اند، ۳۸ درصد بیشتر از تابستان سال گذشته بوده است. این افزایش رقابت نشان‌دهنده آن است که تعداد نیروی کار جویای شغل نه‌تنها کم نشده، بلکه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

جاب‌ویژن دو دلیل را  برای این افزایش رقابت ذکر کرده است: نخست، افزایش تعداد افراد بدون کار که برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی درخواست می‌دهند و دوم، افزایش تعداد افرادی که از شرایط شغلی فعلی خود ناراضی بوده و در جست‌وجوی شغل‌هایی با شرایط بهتر هستند.

تغییر شدت رقابت در بازار کار
جاب‌ویژن

مشاغل حوزه علوم داده و هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی بیشتری داشته‌اند

در میان گروه‌های شغلی مختلف «علوم داده و هوش مصنوعی» بیشترین میزان افزایش فرصت شغلی در تابستان ۱۴۰۳ را داشته‌اند. جاب‌ویژن در تحلیل این موضوع نوشته است: «این رشد چشمگیر بیانگر گسترش تکنولوژی و فعالیت‌های مرتبط با داده‌ها و فناوری‌های پیشرفته در بازار کار ایران است.»

فرصت‌های شغلی در این گروه نسبت به تابستان سال گذشته ۱۲۷ درصد و نسبت به فصل گذشته ۲۶ درصد رشد کرده است. «خدمات و پشتیبانی مشتریان» دومین و «مدیر محصول و مالک محصول» سومین گروه شغلی هستند که بیشترین رشد فصلی در میزان فرصت‌های شغلی را داشته‌اند.

بیشترین کاهش فصلی در میزان فرصت‌های شغلی در تابستان ۱۴۰۳ را گروه شغلی «لجستیک، حمل‌‌ونقل و انبارداری» داشته است. تعداد فرصت‌های شغلی در این گروه نسبت به سال گذشته نصف شده یعنی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در این گزارش آمده: «کاهش مداوم فرصت‌های کاری این گروه شغلی در دو فصل بهار و تابستان ممکن است نشانه رکودی گسترده‌تر در اقتصاد کشور باشد که به کاهش نیاز به نیروی کار در این بخش حیاتی از زنجیره تأمین و توزیع کالا منجر شده است. ادامه این روند می‌تواند پیامدهای جدی برای بازار کار و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.»

فرصت‌های شغلی در گروه شغلی «مالی و حسابداری» و «طراحی گرافیک و انیمیشن» نسبت به تابستان ۱۴۰۲ نیز به‌ترتیب، ۲۲ درصد و ۸ درصد بوده است.

«علوم داده و هوش مصنوعی» و «کارگر»؛ دو گروه شغلی با بیشترین میزان رشد حقوق هستند

در میان گروه‌های شغلی مختلف، «علوم داده و هوش مصنوعی» بیشترین میزان رشد حقوق نسبت به تابستان ۱۴۰۲ را داشته و دستمزدها در این گروه ۴۰ درصد بیشتر شده است. در گروه شغلی «کارگر» نیز ۳۲ درصد افزایش میزان حقوق دیده شده است.

در مقابل دو حوزه شغلی «ترجمه، نویسندگی و تولید محتوا» با ۳۱ درصد، «مدیریت داخلی» با ۳۶ درصد و «لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری» با ۳۹ درصد کمترین رشد فصلی حقوق را داشته‌اند.

در گزارش جاب‌ویژن، وضعیت استان‌ها از نظر رشد یا کاهش فرصت‌های شغلی نیز بررسی شده است. در این میان، استان قم برخلاف روند کلی بازار، با رشد ۸ درصدی در تعداد آگهی‌های شغلی نسبت به سال گذشته، به یکی از پیشگامان اشتغال‌زایی در تابستان ۱۴۰۳ تبدیل شده است. در مقابل، استان‌های البرز و تهران بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را در مقایسه با فصل بهار امسال تجربه کرده‌اند.

تهران، به‌عنوان پایتخت و یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی کشور، همچنان بیشترین تعداد آگهی‌های شغلی را دارد، اما رشد فرصت‌های شغلی در این استان کمتر از میانگین کشوری بوده و نسبت به فصل بهار، استان تهران پس از البرز با ۱۳ درصد کاهش در فرصت‌های شغلی، در صدر فهرست کاهش‌ها قرار دارد. این کاهش نیز بر افزایش رقابت برای فرصت‌های شغلی تأثیر چشمگیری گذاشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات