نتیجه نظرسنجی ایسپا؛ تلگرام پلتفرم محبوب و پرکاربرد ۹۰ درصد از دانشجویان ایرانی است
ایسپا از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طرح نظرسنجی وضعیت اجتماعی فرهنگی دانشجویان دانشگاههای دولتی را با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کرده است. در این گزارش متغیرهای متعددی از جمله اوقات فراغت دانشجویان، میزان استفاده دانشجویان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، منبع پیگیری اخبار و موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.
در این نظرسنجی با دو هزار و ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی در سراسر کشور مصاحبه حضوری انجام شده است. ۵۲ درصد از این مصاحبهشوندگان زن و ۴۸ درصد مرد هستند. بیش از ۴۷ درصد از آنها در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال و ۳۳.۶ درصد در بازه بین ۲۳ تا ۲۷ سال و ۱۷.۲ درصد هم بیشتر از ۲۸ سال سن دارند. اکثریت پاسخگویان (۶۱ درصد) مدرک کارشناسی دارند، ۲۸.۷ درصد صاحب مدرک کارشناسی ارشد هستند و ۱۰ درصد هم مدرک دکتری دارند.
شبکههای اجتماعی اصلیترین وسیله گذران اوقات فراغت دانشجویان هستند
نتیجه این نظرسنجی نشان میدهد پرکاربردترین ابزار دانشجویان ایرانی برای گذران اوقات فراغت «پیامرسانها و شبکههای اجتماعی» هستند که ۷۹.۵ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفتهاند «هر روز» از آنها استفاده میکنند. ۱۲.۴ درصد نیز هفتهای یک یا چند بار از این پلتفرمها برای گذران اوقات فراغت استفاده میکنند. فقط یک درصد از پاسخگویان گفتهاند که «اصلاً» در این پلتفرمها نمیگردند و از آنها استفاده نمیکنند.
در میان فعالیتهای مربوط به گذراندن اوقات فراغت «گوش دادن به موسیقی» در رتبه دوم و «معاشرت با دوستان» در رتبه سوم قرار دارد. «بازیهای کامپیوتری» هم هشتمین فعالیت پرتکرار دانشجویان است که ۱۳.۳ درصد از افراد گفتهاند «هر روز» آن را انجام میدهند.
محبوبیت ۹۰ درصدی از آن تلگرام است
طبق یافتههای این نظرسنجی، تلگرام با ۸۹.۵ درصد استفاده پرکابردترین پلتفرم برای دانشجویان ایرانی است. اینستاگرام با ۸۵.۷ درصد دومین پلتفرم محبوب دانشجویان است. واتساپ ۶۶.۷ درصد و یوتیوب ۵۰.۴ درصد استفاده دارد. بنابراین، چهار پلتفرمی که بیشترین استفاده را بین دانشجویان ایرانی دارد، همگی پلتفرمهای خارجی فیلترشده هستند.
پلتفرمهای ایرانی پرکاربرد بین دانشجویان کمتر از ۴۰ درصد استفاده دارند؛ ایتا ۳۸.۴ درصد و روبیکا ۲۹.۶ درصد محبوبیت دارد. ایکس (توییتر سابق) با ۲۳.۵ درصد بعد از این دو پلتفرم ایرانی در رتبه هفتم جا گرفته است.
ایسپا در گزارش خود استفاده از شبکههای اجتماعی و پیامرسانها توسط دانشجویان را با میزان استفاده آنها توسط ایرانیان بالای ۱۸ سال مقایسه کرده است و این مقایسه نشان میدهد دانشجویان بهطور کلی بیشتر از سایرین از این پلتفرمها استفاده میکنند.
اصلیترین کاربران یوتیوب و ایکس در ایران دانشجویان هستند
در این میان، مقایسه میزان استفاده از تلگرام برای دانشجویان حدود ۹۰ درصد و برای سایر افراد حدود ۳۸ درصد است. در حالی که نزدیک به ۸۶ درصد دانشجویان از اینستاگرام استفاده میکنند، میزان استفاده سایرین ۵۰.۶ درصد است. میزان استفاده دانشجویان از پیامرسان واتساپ نیز دو برابر سایر افراد است.
مقایسه میزان استفاده دانشجویان از یوتیوب و ایکس (توییتر سابق) با ایرانیهای بالای ۱۸ سال بسیار جالب توجه است؛ چون فاصله زیادی میان میزان استفاده از این دو پلتفرم در میان این دو گروه وجود دارد. در حالی که بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان از یوتیوب استفاده میکنند، این پلتفرم فقط برای ۸.۵ درصد از ایرانیان بالای ۱۸ سال کاربرد دارد. همچنین، میزان استفاده از شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در میان دانشجویان ۲۸.۵ درصد است، در حالی فقط ۲.۵ درصد از ایرانیهای بالای ۱۸ سال از این پلتفرم استفاده میکنند.
صداوسیما مرجعیت خبر را به پلتفرمهای آنلاین باخته است
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان میدهد پلتفرمهای آنلاینی مثل سایتها، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی بهترتیب با ۲۵.۲ و ۲۰.۴ درصد اصلیترین منابع دانشجویان برای پیگیری اخبار هستند.
در میان رسانههای کاربردی دانشجویان برای پیگیری اخبار، صداوسیما با ۱۲.۵ درصد کمتر از نصف پلتفرمهای آنلاین داخلی کاربرد دارد. شبکههای ماهوارهای هم فقط به میزان ۸ درصد منبع پیگیری اخبار محسوب میشوند. در این رتبهبندی «دوستان و آشنایان» با حدود ۵ درصد در رتبه پنجم و روزنامهها با کمتر از یک درصد کاربرد در رتبه ششم قرار دارند.
نظرات